کد خبر: ۷۸۵۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱ 05 October 2019
 
باید بیش از پیش بین دولت و بخش خصوصی ارتباط برقرار کنیم

تابناک / صبح روز پنجشنبه 17 مرداد ماه، جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گیلان با حضور دکتر نوبخت معاون محترم رئیس جمهور و جانشین رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی در استان، سرپرست استانداری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، نمایندگان مردم شهرستان های استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه های اجرایی عضو ستاد در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد.

 

به گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، در این جلسه دکتر محمّدباقر نوبخت در با بیان اینکه در این جلسه برنامه توسعه استان تدوین می‌شود، گفت: دستگاه‌ها باید بدانند در طول سال برای پیگیری توسعه استان چه وظایفی دارند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تبدیل به یک سلسه برنامه و هر کدام از برنامه‌ها تبدیل به طرح و هر طرح تبدیل به پروژه می‌شود، گفت: هدف از برگزاری این جلسه اجرای پروژه های سال 98 است و دستگاه‌ها باید بدانند در حوزه های خدمات، صنعت، کشاورزی و دانش بنیان چقدر سهم دارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از برگزاری فصلی جلسات اقتصاد مقاومتی در استان خبر داد و اضافه کرد: از مدیران دستگاه‌ها می‌خواهیم درباره روند پیشرفت پروژه‌های مرتبط گزارش ارائه دهند، زیرا اگر فقط به گفتن مشکلات بسنده کنیم و کاری از پیش نبریم، هیچ اتفاق توسعه‌ای در کشور نخواهد افتاد.

معاون رئیس جمهور متذکر شد: دولت دوازدهم به نیمه راه رسیده و اگر این ایام را به راحتی سپری کنیم خیلی زود از دست می‌رود، اما اگر برنامه داشته باشیم و بار سنگین را بر دوش بکشیم می توانیم از لحظه لحظه‌های این دو سال استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی فقط مربوط به اعتبارات دولتی نیست، خاطرنشان کرد: مخاطب ما بخش‌های غیر دولتی نیز هستند و باید بیش از پیش بین دولت و بخش خصوصی ارتباط برقرار کنیم. در این راستا همه مدیران عامل بانک‌ها جهت پرداخت تسهیلات مالی به گیلان اعلام آمادگی کرده‌اند.

دکتر نوبخت از ایجاد 26 هزار شغل برای جوانان گیلان در سال 98 خبر داد و افزود: 900 میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در گیلان در قالب هشت برنامه در سال جاری تخصیص یافته که تاکنون 20 درصد این اعتبار به وزارتخانه‌ها پرداخت شده است لذا می‌خواهیم این 20 درصد را به گیلان اختصاص دهیم تا در آن هشت برنامه هزینه کند.

وی از پرداخت اعتبار استملاک اراضی راه آهن انزلی و آستارا خبر داد و تصریح کرد: راه آهن گیلان بین المللی است و کریدور شمال – جنوب را تکمیل می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، راه‌آهن گیلان را جزو پروژه‌های اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: تخصیص مرحله نخست اعتبارات سدهای لاستیکی گیلان نیز انجام شده است.

دکتر نوبخت مسائل گیلان را به سه دسته سیاسی و اجتماعی، زیربنایی و تولید و اشتغال تقسیم کرد و ادامه داد: خوشبختانه به واسطه فرهنگ و تمدن حاکم بر گیلان مشکلات سیاسی نداریم، البته نظرات و سلایق سیاسی در گیلان وجود دارد، اما مردم منافع ملی را بر منافع حزبی ارجح می‌دانند.

وی محور منجیل – رودبار را یکی از مسائل مهم زیربنایی گیلان دانست و گفت: بدون تکمیل این مسیر آزادراه قزوین – رشت بی فایده است، زیرا همین امسال شاهد ترافیک 35 کیلومتری بودیم که همه تبلیغات ما برای توسعه گردشگری گیلان را زیر سوال می برد.

معاون رئیس جمهور راه آهن رشت – کاسپین، رشت – بندر انزلی و رشت – آستارا را دومین موضوع مهم زیربنایی گیلان دانست و تصریح کرد: با راه اندازی قطار گردشگری گیلان سالانه هزار مسافر از گیلان بازدید می کنند که آورده اقتصادی دارد. با فاصله 1.5 ساعته تهران – رشت نیز صنعت گردشگری گیلان تقویت می شود.

دکتر نوبخت، توقف عمده پروژه‌های گیلان را به خاطر مسائل زیربنایی دانست و یادآور شد: مسئله پسماند استان‌های شمالی نیز با بهره گیری از نظرات شخصیت های اجرایی برجسته کشور در حال پیگیری است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، از کاهش دو درصدی نرخ بیکاری گیلان نسبت به کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: البته هنوز هزاران جوان بیکار داریم که باید مشکل اشتغال آنان را حل کنیم.

 

اجرای 73 پروژه اقتصاد مقاومتی در گیلان

کیوان محمّدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان نیز در این نشست ضمن تبریک روز خبرنگار در سخنانی ساختار اجرایی ستاد اقتصاد مقاومتی را ادامه دهنده تدوین برنامه ششم توسعه استان دانست و گفت: شورای راهبردی توسعه گیلان در قالب پنج کارگروه و 43 کمیته تخصصی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه کمیته‌های 43گانه گیلان در سال 97 در مجموع 34 جلسه و 88 مصوبه داشتند، گفت: تاکنون 82 درصد این مصوبات اجرایی شده و یا در دست اجراست. همچنین 73 پروژه را تحت عنوان اقتصاد مقاومتی اجرایی کردیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان پنج پروژه اقتصاد مقاومتی استان را مورد توجه ستاد اقتصاد مقاومتی کشور دانست و یادآور شد: سد لاستیکی پهلوان بست  در لنگرود و سد باغبانان در فومن یکی از این پروژه‌هاست که می‌تواند مشکل آب زراعی سه هزار هکتار از اراضی را تا حدود زیادی حل کند. احداث پست 63.2 کیلو وات شهرک صنعتی سفیدرود نیز دومین پروژه است که علاوه بر تامین برق پایدار موجب کاهش بار مصرفی پست‌های مجاور شده است.

محمّدی گیلان را یکی از مراکز تولیدکننده طیور دانست و خاطرنشان کرد: در قالب پروژه اقتصاد مقاومتی واحد تولید خوراک طیور، آبزیان و حیوانات خانگی در گیلان احداث شده است. ماهیان خاویاری برند ایران در دنیا هستند و لذا باید به ماهیان خاویاری توجه ویژه‌ای صورت بگیرد تا علاوه بر حفظ ذخائر منابع، افزایش تولید گوشت و خاویار را در استان داشته باشیم.

وی احداث کارخانه میله گرد کاسپین را نیز دارای اهمیت ملی و منطقه‌ای دانست و ادامه داد: در سال جاری نیز 59 مصوبه را به ستاد اقتصاد مقاومتی مرکز فرستادیم که پس از تایید در قالب 17 پروژه اجرایی خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان احداث و اجرای پروژه پسماند و فاضلاب شهری، راه‌اندازی مرکز نوآوری و 11 پروژه در بخش کشاورزی، ابریشم و شیلات را از دیگر پروژه های مصوب دانست و خاطرنشان کرد: محیط‌زیست مسئله اول گیلان است و اگر در اجرای پروژه‌ها به محیط‌زیست توجه نکنیم، نه تنها به توسعه نخواهیم رسید، بلکه ضد توسعه نیز خواهد بود.

وی راه‌آهن انزلی و آستارا و سدهای پلرود و شفارود را از دیگر دغدغه‌های گیلان دانست و اضافه کرد: باید نسبت به پروژه‌های فرهنگی اقتصاد مقاومتی، از جمله احداث موزه و کتابخانه نیز توجه شود تا برای نسل جوان عینیت پیدا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار