نماینده ایران در یونسکو:
حسن باستانی‌راد
کد خبر: ۷۸۴۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷ 30 September 2019
نماینده ایران در پروژه «راه ابریشم» در یونسکو بر نقش همدان در ترویج زبان فارسی در مسیر جاده ابریشم تاکید کرد.

همدان نقش پررنگی در ترویج زبان فارسی در جاده ابریشم داشت

به گزارش تابناک همدان، به نقل از کمیته اطلاع‌رسانی اجلاس جهانی راه ابریشم حسن باستانی‌راد با اشاره به فرهنگ بالا و مهمان‌نوازی مردم همدان آن را به سبب تجربه تاریخی، فرهنگ و هنر در این شهر و تعاملات در جاده ابریشم عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اگر امروزه تعامل و گفت‌و‌گوهای فرهنگی در جاده ابریشم وجود دارد، همدان یکی از بهترین نمونه‌های آن است بر نقش همدان در ترویج زبان فارسی در مسیر جاده ابریشم تاکید کرد و گفت: در قرون وسطی و قرون باستان برخی از زبان‌ها در جاده ابریشم وجود داشت که در این بین همدان در ترویج زبان فارسی نقش داشته است.

نماینده ایران در پروژه راه ابریشم در یونسکو ادامه داد: علاوه بر تجارت و مبادلات کالاها در مسیر جاده ابریشم سفرهای عرفانی بسیاری صورت می‌گرفته که در این خصوص می‌توان به سفرهای عرفانی میرسیدعلی همدانی اشاره کرد که سفرهای عرفانی خود را از همدان آغاز کرده بود.

وی با اشاره به اینکه میرسیدعلی همدانی سه مرتبه به زیارت مکه رفته است، خاطرنشان کرد: این عارف به سوریه، مشهد، آسیای مرکزی، تاجیکستان، سند، هند و جزیره سریلانکا سفر کرده و یک بار نیز از کشمیر به حج رفته است.

باستانی‌راد افزود: میرسید علی همدانی در قرن 14 نزدیک به 30 هزار کیلومتر را گذرانده و آرامگاه این عارف هم اکنون در کشور تاجیکستان است.

وی در ادامه صحبت‌های خود به شعر اقبال لاهوری مبنی بر ایجاد ایرانی صغیر در کشمیر توسط میرسیدعلی همدانی اشاره کرد و گفت: این عارف بزرگ چندین سفر داشته و در سفر آخر خود با گروه بزرگی از عارفان و هنرمندان ارتباط داشته است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: میرسید علی همدانی اسلام و هنرهای ایرانی را در کشمیر گسترش داده و 15 هزار کیلومتر از سفرهای خود را در جاده‌های علم و فرهنگ داشته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار