این در حالیست که آمارها حکایت از این دارد که استان فارس پتانسیل بالایی در موزه ها دارد، اما به لحاظ ساختاری مشکلات موزه های کشور بصورت محتوایی و توسعه فیزیکی و کالبدی است که در قالب ماده ۱۲ قانون برنامه پنجم دیده شده است.
کد خبر: ۷۸۳۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹ 28 September 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: شیراز دست کم به لحاظ دارا بودن بیش از ۱۵ موزه فعال و نیمه فعال در کشور رکورددار فضاهای این چنینی است اما به لحاظ آماری به نظر می رسد در جذب مخاطب در موزه داری کمتر فعال است.

این درحالیست که یکی دو موزه کلان و نیمه کلان نیز در آستانه راه اندازی است و به نظر می رسد فارغ از نیاز سنجی و مخاطب سنجی مناسبی این امر در حال انجام است.

کافی است در چند وقت اخیر نگاهی به اخبار بیندازید تا متوجه شوید که جدا از وعده چندین باره در مورد راه اندازی باغ موزه مشاهیر شیراز که در کنار مجموعه حافظیه چندسالی قرار است راه اندازی شود، موزه آتش نشانی و نجوم نیز به جمع موزه های ریز و درشت شیراز افزوده شد و پس از مدتی تعطیل یا نیمه تعطیل شدند.

در این میان تاریخچه راه اندازی باغ موزه مشاهیر شیراز خود نیازمند راه اندازی موزه ای از اسناد و اخباری است که از وعده های راه اندازی آن می شود ساخت؛ از سویی پروژه باغ موزه دفاع مقدس در حالی بیش از یک دهه است که معطل مانده و در هفته گرامیداشت دفاع مقدس باز هم نگاه ها را به خود معطوف ساخت.

تکمیل محتوای باغ موزه دفاع مقدس شیراز اولویت دارد

در این خصوص، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان فارس در حاشیه نمایشگاه بزرگ «اصحاب یمین» که مقابل این باغ موزه تا ۱۲ مهرماه برپاست، در گفت و گو با خبرنگار مهر می گوید: انتظار داریم با توجه به اهتمام استاندار فارس به تسریع در مشخص شدن وضعیت این موزه، بخش محتوایی آن تا دست کم سال ۱۴۰۰ تکمیل شود.

سرهنگ سعید کوشکی که مدتی است سکاندار این بنیاد شده است، می افزاید: موقعیت قرار گیری این موزه در جنوب شیراز در راستای توزیع عادلانه امکانات فرهنگی این را می طلبد که مسئولان ارشد استانی هم انتظار مردم برای تکمیل پروژه فوق را در اولویت قرار دهند.

وی با این حال از تامین اعتبار برای باغ موزه دفاع مقدس شیراز خبر می دهد و می گوید: قطعا این باغ موزه با وجود معماری خاصی که دارد در جلب نظر گردشگران در این بخش از شیراز موثر خواهد بود و می تواند بخشی از تاریخ معاصر ایران را که در طول ۸ سال دفاع مقدس رقم خورده است متجلی سازد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس فارس با تصریح اینکه استان سربلندی در طول دفاع مقدس بوده است، تاکید می کند: به نمایش گذاشتن ایثارگری ها و یادمان شهدای دفاع مقدس با وجود اینکه فارس بیشترین تعداد رزمنده را در طول جنگ تحمیلی داشته است، توانمندی است که باید مورد نظر قرار گیرد.

استان فارس پتانسیل بالایی در موزه ها دارد

این در حالیست که آمارها حکایت از این دارد که استان فارس پتانسیل بالایی در موزه ها دارد، اما به لحاظ ساختاری مشکلات موزه های کشور بصورت محتوایی و توسعه فیزیکی و کالبدی است که در قالب ماده ۱۲ قانون برنامه پنجم دیده شده است.

از سویی راه اندازی طرحی با عنوان «موزه مدرسه» با هدف آشنا کردن دانش آموزان با مفاهیم موزه در ابتدای مسیر به کل فراموشی را پیشه کرد، در حالی که قرار بود نخستین موزه مدرسه در روز جهانی موزه سال ۱۳۹۱ بصورت پایلوت در شیراز راه اندازی شود.

اساس این موزه مدرسه ها بصورت مجازی و مدیا است اما بخش هایی نیز به صورت فیزیکی طراحی می شوند که در قالب آن دانش آموزان با مفاهیم فرهنگی آشنا شده تا به خودباوری و اعتماد به نفس ملی و الگوسازی برای آینده دست یابند.

پروژه باغ موزه مشاهیر شیراز نیز در سال ۷۴ در قالب طرح اتصال حافظیه به هفت تنان به عنوان محور عرفان دیگر جاذبه گردشگری است که همچنان در محاق کمبود بودجه و ناتوانی بخش خصوصی مانده است.

این باغ موزه در زمینی به مساحت ۱۹ هزارمترمربع احداث می شود که خرداد سال ۸۸ طرح معماری فاز اول این پروژه تصویب وعملیات اجرایی آن در تیرماه سال ۸۹ آغاز شد.

قرار بود بعد از باغ موزه مشاهیر، موزه منطقه ای فارس ساخته شود که با توجه به بازدیدهای مرتب از این پروژه، پیشنهاد شد تلفیقی از موزه مشاهیر و منطقه ای همزمان احداث شود و از این رو در شمال طرح کمربند عرفان موزه منطقه ای فارس را داریم.

۴۸ باغ بهارنارنج برای معرفی ۴۸ مشاهیر ادبی خشکید

درطرح باغ موزه مشاهیر ۴۸ باغ بهارنارنج برای معرفی ۴۸ مشاهیر ادبی ساخته می شود که مشاهیر ادبی مانند سعدی، خواجوی کرمانی، فردوسی، غزنوی، خیام، نظامی گجوی، عطار، مولانا، ملک الشعرای بهار، نیما یوشیج، صائب تبریزی و در بعد بین المللی نیز گوته، هگل، شکسپیر، تولستوی، تاگور، دانته پیشنهاد شدند که بر اساس پیشینه فرهنگی بررسی و تصویب می شوند.

این درحالیست که هم اینک شیراز دارای موزه مشاهیر فارس در خانه زینت الملک است و با اختصاص نیمی از مبلغی که به ساخت باغ موزه مشاهیر شیراز داده شده می شود موزه های تاریخ طبیعی، پارس، شاهچراغ، هفت تنان و نظامی عفیف آباد را از انزوا در آورد موزه هایی نیز در شکل و ظاهری تخصصی تر به عکاسی، آواها و نواها، هنر و لباس های سنتی و آیینی اختصاص داد.

در این باره انتظار فعالان گردشگری و مردم استان هم در راستای رونق گردشگری مذهبی و سلامت این است که با وجود تنگناهای اقتصادی، در حالیکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه تبدیل شده و فصلی نو در این زمینه آغاز گشته این است که نگاه ویژه ای به شیراز و پیشینه تاریخی فارس در جذب گردشگر داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار