یک روانپزشک با اشاره به اینکه زنان بیش از مردان در معرض افسردگی فصلی قرار دارند می‌گوید: احتمال بروز این نوع از افسردگی در زنان بیش از مردان است.
کد خبر: ۷۸۲۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱ 24 September 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: افسردگی فصلی در افراد معمولا سالی یک بار بروز پیدا می‌کند و می‌تواند در هر تغییر فصلی ایجاد شود اما عمده‌ترین حالت افسردگی فصلی در فصل پاییز نمود می‌کند. این حالت می‌تواند چندان جدی نباشد و در مدت کوتاهی رفع شود و یا اینکه تداوم داشته باشد و به بررسی و درمان نیاز پیدا کند.

کمبود نور

بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از علل بروز افسردگی پاییزی، میزان دریافت نور خورشید در طول روز است چرا که کاهش دریافت نور آفتاب آن هم در فصلی که طول روزها کوتاهتر است، باعث کاهش ملاتونین و سروتونین در بدن شده و می‌تواند بر ساعت زیستی بدن تاثیر منفی بجای بگذارد.

علائم پاییزی

در افسردگی فصلی و به ویژه در فصل پاییز، فرد مبتلا شده، احساس غم و اندوه طولانی مدت دارد و دائم خسته است. در موارد پیشرفته‌تر اما احساس ناامیدی، مشکل در خواب، حس بی‌ارزش بودن، تغییر وزن، کاهش یا افزایش اشتها، سنگینی در پاها یا بازوها و ... نیز دیده می‌شود.

 

زنان در معرض خطر

یک روانپزشک با اشاره به اینکه زنان بیش از مردان در معرض افسردگی فصلی قرار دارند می‌گوید: احتمال بروز این نوع از افسردگی در زنان بیش از مردان است.

احسان موسوی ادامه می‌دهد: وراثت نیز در بروز افسردگی پاییزی نقش دارد و این افراد به مراتب علائم و عوارض بیشتری را در فصلی همچون پاییز دارند و تغییر خلق و خوی جدی‌تری را تجربه می‌کنند.

وی اضافه می‌کند: اگر با تغییر فصل، دچار این حالات می‌شوید بهتر است با مراجعه به پزشک متخصص، ضمن معاینه بدنی، آزمایشاتی را نیز انجام دهید.

موسوی با اشاره به روش‌های متعدد درمانی برای افسردگی فصلی عنوان می‌کند: بسته به وضعیت و نیاز بیمار، از دارو، نوردرمانی، روان درمانی و ... استفاده می‌شود.

مقابله با اضطراب پاییزی

یک روانشناس بالینی نیز با ذکر روش‌های بالینی و ساده برای مقابله با افسردگی پاییزی بیان می‌کند: استفاده از عبارت‌هایی که موجب افزایش اعتماد به نفس شما می‌شوند، نقش موثری دارند.

 نیلوفر خالقی می‌افزاید: برای غلبه به احساس اضطرابی که در پاییز به سراغتان می‌آید با صدای بلند به خود بگویید: من قوی هستم، من با این احساس مقابله می‌کنم، پاییز می‌تواند فصل خوبی باشد و...

وی اضافه می‌کند: دلخوشی‌های زندگی را با خود مرور کنید، مادر یا پدر بودن خود و اینکه فرزندانتان تا چه اندازه از شما الگو می‌گیرند را مورد نظر قرار دهید و فرصت شاد بودن و دور هم بودن با جمع خانواده را بیش از پیش فراهم کنید.

خالقی تاکید می‌کند: برخورداری از تغذیه و خواب مناسب و کافی نباید فراموش شود و با نوشیدن آب کافی می‌توان استرس و اضطراب را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

این روانشناس بالینی با اشاره به راهکارهای ساده‌ای که عوارض ناشی از افسردگی پاییزی را کاهش می‌دهد، تصریح می‌کند: اگر با تغییر فصل، احساس غم و اندوه زیادی دارید، تجربه و احساس خود را با دوستان و نزدیکان در میان بگذارید، سعی کنید کمی در این روزها انتظارات و توقعات را از خودتان کاهش دهید و با کارهای بیش از حد خود را خسته نکنید.

خالقی می‌افزاید: در ساعاتی از روز که نور خورشید بیشتری وجود دارد از خانه بیرون بزنید، در هوای آزاد پیاده‌روی کنید و برای روزها و به خصوص بعد از ظهرها که زودتر غروب می‌شود برنامه‌ریزی کنید تا حس اضطراب گونه را از خود دور و دورتر کنید.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار