علی اصغر مونسان به تشریح وضعیت گردشگری در ایران پرداخت و گفت: تحولات نظامی، تنش‌های سیاسی و اتفاقات ناخوشایند رخ داده در منطقه خاورمیانه می‌توانست سبب کاهش گردشگر در ایران شود، این درحالی است که ما با رشد گردشگر مواجه شده ایم.
کد خبر: ۷۸۲۴۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲ 23 September 2019
امروز در آستانه ثبت جهانی مبل منبت ملایر و با هدف بررسی زیرساخت‌ها و فراهم ساختن مقدمات امر، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهمان ملایری‌ها بود.

به گزارش ایسنا، مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به محض ورود به ملایر توسط نمایندگان و مسئولان اجرایی شهرستان ملایر مورد استقبال قرار گرفت.

بازدید از واحد‌های کارگاهی و نمایشگاهی مبل منبت و بررسی الزامات و بررسی نیاز‌های ملایر و بازدید از پروژه‌های گردشگری بام ملایر، مینی ورد و جاده سلامت از جمله برنامه‌های سفر مونسان به ملایر بود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ابراز خوشحالی از بازدید انجام شده از توانمندی‌های شهر ملایر، به پیگیری‌های مجدانه صورت گرفته از ناحیه نمایندگان این شهرستان در زمینه ثبت جهانی مبل منبت اشاره کرد.

علی اصغر مونسان با بیان اینکه ۲ سال پیش ثبت ملی مبل منبت با موفقیت انجام و سبب رونق مضاعف در عرصه تولید، فروش و جذب گردشگر در این راستا شد، گفت: ثبت جهانی مبل منبت حق ملایر است و به زودی طی سالجاری این امر مهم محقق می‌شود.

وی به مشخصات و الزامات اعلام شده از سوی سازمان جهانی میراث فرهنگی و معاونت وزارت میراث فرهنگی کشور از مسئولین شهرستان ملایر، چون فرمانداری، شهرداری، میراث فرهنگی و... اشاره کرد و افزود: قطعاً با اجرایی شدن این الزامات و ثبت جهانی مبل منبت شاهد تحولی عظیم در تولید این هنر- صنعت هستیم.

مونسان با بیان اینکه با ثبت جهانی مبل منبت در بازار‌های جهانی به روی ملایر باز می‌شود، ادامه داد: علاوه بر فروش محصولات منبتکاران ملایر در بازرار‌های جهانی رونق صنعت توریسم و بحث گردشگری را به دنبال دارد که خود سبب رشد اقتصادی، اشتغالزایی و افزایش درآمدزایی منطقه می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به افزایش آمار گردشگران ملایر بعد از ثبت ملی مبل منبت اشاره کرد و افزود: این شهرستان علاوه بر بحث صنایع دستی در حوزه‌های مختلف، چون اماکن تاریخی و آثار باستانی، اماکن گردشگری و .. ظرفیت بالایی دارد.

مونسان به بازدید امروز خود از مجموعه گردشگری مینی ورد و بام ملایر اشاره کرد و گفت: اتمام و تکمیل این مجموعه عظیم و ساخت نمایشگاه مبل منبت و احداث یک هتل با استاندارد‌های لازم مورد تأکید ما بود.

وی شهر زیر زمینی سامن را یک ظرفیت کم نظیر در ملایر برای جذب گردشگر عنوان کرد و افزود: امروز موارد مربوطه توسط مسئولان ملایر مطرح شد و ما در باب تعمیر و مرمت یخچال تاریخی میرفتاح و شهر زیر زمینی سامن به مدیرکل میراث فرهنگی دستورات لازم را ابلاغ کردیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح وضعیت گردشگری در ایران پرداخت و گفت: تحولات نظامی، تنش‌های سیاسی و اتفاقات ناخوشایند رخ داده در منطقه خاورمیانه می‌توانست سبب کاهش گردشگر در ایران شود، این درحالی است که ما با رشد گردشگر مواجه شده ایم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری اظهارکرد: همه بخش‌های کشور باید در عرصه اقتصاد مقاومتی تاب آوری شان را افزایش دهند.

وی با اشاره به رشد قابل توجه ورود گردشگر به داخل کشور طی ۲ سال گذشته، افزود: ما قبل از این در زمینه ورود و خروج گردشگر در مقایسه با ترکیه تراز منفی داشتیم، اما امروز با تلاش‌های صورت گرفته بیش از یک میلیون نفر گردشگر از ترکیه جذب کرده ایم که نشان از تراز مثبت گردشگری در ایران است.

مونسان به رشد و تنوع محصولات گردشگری طی سال‌های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: ما در بخش زیارتی، گردشگری سلامت و... پیشرفت چشمگیری داشته ایم، همچنین در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۳۸ درصدی جذب گردشگر مواجه بوده ایم.

وی به درآمد ۱۱.۸ میلیارد دلاری ایران در حوزه صنعت توریسم اشاره و خاطرنشان کرد: در همین راستا در حال توین یک برنامه راهبردی هستیم تا نیازمندی ها، توانمندی‌ها و ظریفت کشور را احصاء کرده و تحویل مجلس شورای اسلامی دهیم تا با تصویب آن به اهداف خود در زمینه گردشگری دست یابیم.

مونسان با اشاره به اینکه همواره بخش میراث فرهنگی در کشور مظلوم واقع بوده و هست، تصریح کرد: ما با استفاده از منابع داخلی سازمان بسیاری از بنا‌های تاریخی کشور را مرمت کردیم و امسال امیدواریم با افزایش بودجه نیاز‌های این وزارتخانه دیده شود.

در ادامه وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هیئت همراه از مینی ورد، جاده سلامت و بام ملایر بازدید کردند، در این بازدید فرماندار ملایر درباره جانمایی نمایشگاه دائمی مبل منبت توضیحاتی داد.

مینی ورد؛ یک طرح گردشگری فرا محلی

شهردار ملایر نیز مجموعه تفریحی و توریستی "مینی ورد" یا جهان کوچک شهر ملایر را یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری استان همدان و غرب کشور دانست و عنوان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا بتوانیم این مجموعه را برای برپایی جشن‌های مختلف آماده کنیم.

حسین بابایی افزود: در حال حاضر از ۱۳۸ اثر تاریخی ایران و جهان که قرار بود در مجموعه مینی ورد قرار گیرد، بیش از ۱۰ اثر شاخص نصب شده است.

وی برج پیزا، پل ورسک، تخت جمشید، آکروپلیس و آرامگاه حافظ و خیام را از جمله آثار نصب شده در این مجموعه عنوان و بیان کرد: در حال حاضر برج ایفل، محوطه تاج محل و باغ مشاهیر نیز در حال اتمام است.

شهردار ملایر با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰ درصد از اهداف ما در مجموعه مینی ورد محقق شده است، ادامه داد: مینی ورد امروز یک مطالبه محلی نیست، بلکه یک طرح گردشگری فرا محلی است و به عنوان یک طرح استانی منحصربفرد، مقرر شد سازمان برنامه و بودجه پیگیری‌های لازم را برای اختصاص اعتبار به این طرح انجام دهد.

بابایی اظهارکرد: هدف ما در مجموعه تفریحی و توریستی مینی ورد ایجاد یک فضای نشاط، شادابی و تحرک است و در سفر استاندار همدان به ملایر، یک میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکل برق رسانی این مجموعه اختصاص داده شد و پروژه مذکور اجرا شد، همچنین حدود ۲ میلیارد تومان نیز از اعتبارات دولتی برای مجموعه مینی ورد درنظر گرفته شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار