کد خبر: ۷۷۹۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰ 11 September 2019

برای شاغل شدن لازم نیست حتما تخصص داشته باشید. می‌توانید از قابلیتها و هنرهایتان در خانه استفاده کنید و با اندکی خلاقیت و نوآوری برای خودتان پول درآورید.

به گزارش ایسنا، این روزها مشاغل خانگی که طرفداران زیادی هم دارد در حال گسترش است و روز به روز به فعالان این عرصه افزوده می‌شود. بسیاری از کارآفرینان موفق مرد و زنی که وارد بازار کار شده و به درآمدزایی رسیده‌اند، از مشاغل خانگی شروع کرده و ایده‌های خلاقانه خود را به کار گرفته‌اند.

به اعتقاد صاحبنظران، کسب‌وکارهای خانگی یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راهها برای درآمدزایی به شمار می‌رود و گسترش آن به توسعه اقتصاد، کاهش فقر و بیکاری منجر می‌شود.در کسب و کارهای خانگی مشارکت تمام اعضای خانواده لازم نیست و فعالیت اقتصادی یک یا چند نفر از اعضای خانواده می‌تواند به این کسب و کارها رونق ببخشد.

از نگاه سازمان بین المللی کار (ILO) موقعیت مکانی و وجود کسب و کار در خانه ملاک تلقی کردن آن به عنوان مشاغل خانگی است و کنوانسیون ۱۸۹ سازمان بین المللی کار، کار شایسته و ضرورت پرداختن به وضعیت کارگران خانگی اعم از پرستار بیمار در منازل، راننده و آشپز را به رسمیت شناخته است.

اشتغال خانگی چه مزایایی دارد؟

امروز کار خانگی به یک منبع مهم اشتغال و درآمد به ویژه برای زنان تبدیل شده است.کار در خانه نه تنها کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد بلکه موجب می‌شود افراد بیشتری مشغول کار شده و سطح درآمد خود را افزایش دهند و از این جهت به اقتصاد خانوار نیز کمک می‌شود. افراد به جای صرف هزینه‌های کلان برای اجاره مغازه یا خروج از منزل و گرفتار شدن در ترافیک و شلوغی‌های خیابان و یا داشتن استرس رسیدن به محل کار، به آسانی کسب و کار خود را در خانه توسعه می‌دهند و علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، با خیالی آسوده به فعالیت اقتصادی در خانه می‌پردازند و در رسیدگی به امور خانواده و تربیت فرزندان نیز موثرتر عمل می‌کنند.

مشاغل خانگی پر سود با درآمد میلیونی!

پرورش بلدرچین، پرورش قارچ، تولید گیاهان زینتی و آپارتمانی، تهیه و پخت‌وپز غذا، خشک کردن میوه، شیرینی‌پزی، بافت فرش وتابلوفرش، عروسک‌سازی، چهل تکه‌دوزی، ساخت زیورآلات و بدلیجات، تولید جعبه‌های کادویی، جواهرسازی، راه‌اندازی مزون لباس خانگی، خیاطی، نویسندگی رمان، مشاوره کسب و کار، طراحی گرافیک، بازاریابی شبکه‌ای، ساخت و تولید گیم و انیمیشن و پرستاری در منزل از جمله کارهایی است که می‌توان در خانه به آنها اشتغال ورزید و به درآمد سرشار و حتی میلیونی رسید.

در همین راستا معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار گام‌های موثری در زمینه توسعه مشاغل خانگی برداشته و الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی را از طریق دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی به اجرا درآورده است.

این الگو به افراد کمک می‌کند در ابتدای کار به بنگاه‌های بالادستی و افراد پشتیبان حقیقی و حقوقی که توان انجام کار را دارند، متصل شده، کار را آغاز کرده، درآمدزایی داشته و به اشتغال و درآمد پایدار دست یابند.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی می‌گوید مشاغل خانگی نه تنها در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا مورد توجه قرار دارد و رسته‌های مختلفی اعم از نویسندگی، مشاوره حقوقی، مربی سلامت، مدیریت بازار، تحلیل‌گری،بازاریابی و ویراستاری را شامل می‌شود.

به اعتقاد وی، اشتغال خانگی برای جوانانی که در حال گذراندن خدمت سربازی هستند فرصت مغتنمی است تا از این طریق مهارت‌آموزی داشته و پس از اتمام سربازی بتوانند کسب و کارهایی در این حوزه راه اندازی کنند.

مهناز امامدادی ‌دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به انعطاف پذیری طرح می‌گوید: این طرح از طریق هدایت و مشاوره و استعدادیابی موجب توانمندسازی متقاضیان مشاغل خانگی می‌شود.توسعه مشاغل خانگی متقاضیان را به پشتیبانان و بنگاههای بالادستی متصل می‌کند و امکان درآمدزایی و اشتغال پایدار را برای افراد به وجود می‌آورد.

به گفته وی، شناسایی ظرفیتها، توانمندی متقاضیان و اتصال به بازار کار از مهم ترین اهداف طرح به شمار می‌رود و جهاد دانشگاهی به عنوان مجری طرح وظیفه تسهیل‌گری را بر عهده دارد.

دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی می‌افزاید: اگر در گذشته برای ایجاد یک شغل نیازمند وام بانکی بودیم امروز در حوزه مشاغل خانگی پرداخت تسهیلات در مرحله آخر است چون مشاغل خانگی وابستگی زیادی به گرفتن وام ندارند و افراد با تلاش خود کار را به سرانجام می‌رسانند.

آمارها در خصوص مشاغل خانگی چه می‌گویند؟

بر اساس آمارها ۹۲ هزار شغل در بخش مشاغل خانگی طی سال گذشته در کشور ایجاد شده و بیش از ۲۷۰ هزار متقاضی اشتغال خانگی نیز موفق به اخذ مجوز مشاغل خانگی در رشته‌های گوناگون شده‌اند.

متقاضیان مشاغل خانگی می‌توانند برای ثبت طرح‌های خود به سایت mashaghelkhanegi.ir مراجعه و متناسب با نوع فعالیت و شغل موردنظر خود یکی از فرم‌های ثبت‌نام (مستقل - تحت پوشش - پشتیبان) را تکمیل کنند.فرم‌های تکمیلی توسط دستگاه اجرایی مربوطه بررسی‌شده و در صورت تائید طرح در دستگاه اجرایی، مجوز مربوطه صادر خواهد شد.

دولت علیرغم محدودیتهای مالی برای توسعه مشاغل خانگی و ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از کارجویان به ویژه زنان سرپرست خانوار، وام‌ و تسهیلات بانکی پیش‌بینی کرده است.در حال حاضر برخی بانکها پرداخت وام و تسهیلات خود اشتغالی و مشاغل خانگی را در دستور کار قرار داده‌اند که بانک مسکن از جمله این بانکها است.

برابر آمارها در سال گذشته بیش از ۹۲ هزار شغل در بخش مشاغل خانگی ایجاد شده و پرستاری در منزل، ساخت و تولید زیورآلات و بدلیجات، راه‌اندازی مزون لباس ، چهل‌تکه دوزی، خیاطی، بافت تابلوفرش، پرورش قارچ و بلدرچین، خشک کردن میوه، مشاوره کسب و کار، طراحی گرافیک و ساخت گیم و انیمشین از جمله کارهایی است که می‌توان در خانه به آنها اشتغال ورزید و از محل آنها به درآمد و سود سرشار و میلیونی دست یافت.
افزایش سقف تسهیلات مشاغل خانگی

صندوق کارآفرینی امید نیز در راستای حمایت از مشاغل خانگی، ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده و تاکنون ۲۵ هزار طرح مشاغل خانگی را مورد حمایت قرار داده است.پیش از این سقف تسهیلات فردی مشاغل خانگی ۲۰ میلیون تومان بود که برای حمایت بیشتر در سال ۱۳۹۸ به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از جمله طرح‌های اشتغال حمایتی وزارت کار ذیل برنامه اشتغال فراگیر است که اجرای آن با نقش آفرینی اثرگذار سازمان جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد واسط و تسهیل‌گر با هدف توانمندسازی و اتصال متقاضیان مشاغل خانگی به بازار فروش محصولات، در ۹ استان آذربایجان غربی، ایلام،کردستان، کرمانشاه، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری و لرستان به شکل آزمایشی به اجرا درآمده است.

مشاغل خانگی ضمن ایجاد فرصتهای اشتغال برای افراد به ویژه زنان زمینه تجمیع سرمایه‌های خرد و اندک و عرضه محصولات تولید شده را فراهم می‌کند. امروز بسیاری از کشورهای توسعه یافته بخش اعظمی از بازار اشتغال خود را به مشاغل خانگی اختصاص داده و از ظرفیت بنگاههای خرد و کوچک در این خصوص بهره‌ برده‌اند./ع

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار