شیوع ناگهانی نوع خاصی از مواد مخدر بازار مصرف کنندگان این مخدر را متحول کرده و حتی ترکیب مصرف کنندگان مواد مخدر را تغییر داده است، بر همین اساس، اعتیاد به مصرف ماده مخدر گل، در استان قزوین شایع شده است.
کد خبر: ۷۷۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۹ 01 September 2019

شیوع مواد مخدر گل در قزوین

به گزارش تابناک قزوین،طبق گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، افزایش مصرف گل به تغییر الگوی مصرف مخدر‌ها طی یک دهه اخیر برمی گردد به طوری که ۱۰ سال قبل ۴ درصد جمعیت معتادان کشور، به گل اعتیاد داشتند و این رقم اکنون سه برابر شده است. الگویی که از تریاک به سمت هروئین و کراک، بعد از آن به سمت شیشه و سپس ماده مخدر گل سوق پیدا کرده است.
نکته قابل توجه در اعتیاد به گل، سن پائین مصرف کنندگان این مخدر است که عمده آن‌ها را دانش آموزان، نوجوانان و دانشجویان تشکیل می‌دهند.
سهولت در دسترسی، ایجاد احساس سرخوشی موقتی و همچنین قیمت تقریباً پایین گل، از مهمترین دلایل استقبال قشر نوجوان و جوان از این ماده مخدر است.
با توجه به شیوع مصرف ماده مخدر گل در استان قزوین و آسیب‌های متعدد ناشی از آن چرا اقدامات مؤثری جهت پیشگیری و کاهش آمار مصرف گل در استان، انجام نشده است.
شناسایی حدود ۲۶ هزار معتاد در استان قزوین
بر اساس اعلام شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین در خرداد ماه امسال، پایین آمدن سن اعتیاد، تغییر سن مصرف و اعتیاد بانوان، سه دغدغه اصلی حوزه اعتیاد در استان به شمار می‌رود. امروزه، مصرف ماده مخدر گل در استان قزوین، شیوع پیدا کرده است و بر اساس آخرین آمارها، حدود ۲۶ هزار معتاد در استان شناسایی شده اند که حدود ۲.۹۷ درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.
بر همین اساس، صفاپور، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در برنامه نبض شبکه مینودری با بیان اینکه افزایش مصرف ماده مخدر گل، فقط مختص استان قزوین نیست، بلکه یک موضوع جهانی است، گفت: استان قزوین، از لحاظ شیوع شناسی مصرف مواد در حوزه‌های مختلف، جزو استان‌های حد وسط در میان ۳۱ استان کشور است، اما با مجموعه اقداماتی که انجام می‌دهیم باید به سمتی برویم که شیوع مصرف مواد مخدر به ویژه گل را در استان، کاهش دهیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به باور غلط جوانان برای مصرف ماده مخدر گل اشاره کرد و افزود: تصور مصرف کنندگان این است که این ماده اعتیادآور نیست، بر همین اساس، مصرف این ماده مخدر که مانند انواع دیگر مواد مخدر، به راحتی قابل دسترسی است، به علت کنجکاوی نوجوانان، جوانان یا دانشجویان، به عنوان ماده محرک سرگرم کننده، شیوع پیدا کرده است.
صفاپور با بیان اینکه بر اساس پژوهش‌های علمی صورت گرفته، امروزه بیش از ۶۰۰ الی ۷۰۰ نوع مواد مخدر و روانگردان در جامعه توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد: ماده مخدر گل، در استان قزوین تولید و عرضه نمی‌شود، بلکه به واسطه ترانزیت یا قاچاقچیان موادمخدر، وارد استان می‌شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه ۱۹۰ میلیون نفر در سطح دنیا به ماده مخدر گل اعتیاد دارند، تصریح کرد: جذابیت ماده مخدر گل، عامل اصلی جذب نوجوانان و جوانان به این ماده مخدر است و مصرف آن در دورهمی‌ها گسترش یافته است.
صفاپور به وجود ۵ کمیته تخصصی درمان، فرهنگ پیشگیری، مقابله، حقوقی و قضایی و مشارکت‌های مردمی در ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اشاره کرد و گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر استان با شعار «یاریگر هم باشیم»، فرهنگ پیشگیری و لزوم آگاه سازی جامعه را در دستور کار خود قرار داده است و بر همین اساس همه اقشار جامعه شامل خانواده ها، نهاد‌های آموزشی، فرهنگی، نظامی و انتظامی، باید کمک کنند تا بتوانیم در زمینه فرهنگ پیشگیری در جامعه، اقدامات خوبی انجام دهیم.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با تأکید بر اینکه اگر مصرف گل ادامه پیدا کند، مصرف دیگر مواد مخدر را هم به دنبال خواهد داشت، گفت: با آغاز فصل پاییز و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، باید به نوجوانان و جوانان آموزش و آگاهی بدهیم که به سمت مصرف ماده مخدر گل، نروند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار