به گزارش تابناک تبریز، محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست «گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری شهید دیالمه» در جمع دانشجویان بسیجی کشور با اشاره به چالش ناکارآمدی گفت: ما نیازمند این هستیم که حل مشکل ناکارآمدی را در اولویت قرار دهیم، ما نیازمند یک اجماع سیاسی هستیم و این اجماع سیاسی اگر بخواهد اتفاق بیفتد پشت در‌های بسته و در اتاق‌هایی که افراد 2 به 2 و چند نفر به نفر با هم حرف می‌زنند صورت نمی‌گیرد. اجماع سیاسی نیازمند هماهنگی بین الاذهانی است و ذهن‌ها باید حرف بزنند تا این اجماع را به دست بیاوریم.

وی تصریح کرد: برای تحقق اجماع این طور نیست که ما از بالا دیکته کنیم و پایین امربری کند و البته این حرف‌های بنده با دلدادگان، دلسوزان انقلاب و کسانی است که دغدغه این کشور و جوانان را دارند.

قالیباف ادامه داد: جریان سیاسی جبهه انقلاب نیازمند یک اجماع سیاسی است، البته این اجماع سیاسی و وحدت نباید به گونه‌ای باشد که بگوییم سهم ما جریان ما دوستان ما و بزرگان ما کجا هستند.

وی افزود: اگر ما بخواهیم با همان سبک گذشته کار را دنبال کنیم اتفاقی نمی‌افتد معتقدم نیازمند یک تغییر اساسی در سیاست ورزی و روش‌ها هستیم.

قالیباف گفت: اگر امروز فساد و ناامیدی در بین جوانان و مردم وجود دارد این مسائل معلول هستند وعلت آن‌ها ناکارآمدی است در واقع این ناکارآمدی است که فساد و ناامیدی را به وجود می‌آورد.

وی درباره چالش بزرگ کشور و اینکه چرا با این چالش دچار زحمت‌های زیادی می‌شویم، گفت: در پاسخ به این سوال می‌گویم مهمترین چالش ما ناکارآمدی است و این ناکارآمدی ریشه در مدیریت و نحوه اداره و نوع نگاه ما به اداره کشور و هم چنین ریشه در رفتار‌های فردی مدیران و برخی ساختار‌ها و کارکرد‌ها دارد.

قالیباف با بیان اینکه مقبولیت ما به کارکرد ما بستگی دارد، افزود: باید تلاش کنیم تا اجزای مختلف نظام کارآمد شوند زیر اولین آسیبی که ناکارآمدی ما به ما می‌زند این است که مقبولیت ما را زیر سوال می‌برد و در واقع ما باید زمانی که در قدرت حضور داریم با عمل خود مقبولیت خود را نشان دهیم و تنها حرف زدن فایده‌ای ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ناکارآمدی مقبولیت ما را زیر سوال می‌برد و این ناکارآمدی از جهت کارکردی نیز به دلیل اینکه ما در یک نظام دینی هستیم می‌تواند بر روی باور‌های دینی مردم نیز اثر بگذارد و آثار منفی به بار بیاورد، البته نمی‌خواهم بگویم که مشروعیت دینی زیر سوال می‌رود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دست رفتن سرمایه‌های اجتماعی از موضوعات ناکارآمدی است و سرمایه‌های اجتماعی یک جامعه را منسجم و ناکارآمدی‌ها این انسجام را از بین می‌برد.

وی تاکید کرد: اعتماد یکی از این سرمایه‌های اجتماعی است که اگر اعتماد مردم را از دست بدهیم آن‌ها دیگر مشارکت نمی‌کنند و بدون مشارکت نیز پیشرفتی اتفاق نمی‌افتد و اگر پیشرفتی رخ دهد پایدار، مانا و پویا نیست و حتما این پیشرفت وابستگی ایجاد خواهد کرد و استقلال کشور را از بین خواهد برد و درون زایی اتفاق نمی‌افتد.

قالیباف تصریح کرد: ما در حوزه ناکارآمدی به نقطه اشباع رسیده ایم و اگر به برخی چیز‌ها دست نزنیم بهتر اداره می‌شوند بعضی اوقات کار به جایی می‌رسد که به اشباع ناکارآمدی می‌رسیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما در سال ۹۶ وحدت را با هر روش و ابزاری دنبال کردیم و این وحدت را نیز در اردوگاه خود محقق ساختیم، ولی به پیروزی نرسیدیم البته معتقدم اگر پیروز هم می‌شدیم معلوم نبود درحل چالش کارآمدی موفق می‌شدیم.

وی در ادامه درباره نامه خود به جوانان هم گفت: در نامه‌ای که بنده نوشته ام تاکید کردم که ما نیازمند یک تغییر و تحول جدی و سیاست ورزی هستیم در آن نامه از نو اصولگرایی نام بردم البته به گونه دیگری به جای نواصولگرایی پیدا نکردم در هر حال این تغییر جز به دست جوانان اتفاق نمی‌افتد البته آن موقع برخی دوستان نقد‌های جدی به بنده کردند و گفتند منظور شما از این تغییر چیست نکند می‌خواهید در این اردوگاه انشقاق ایجاد کنید؟ جوانان چه تجربه‌ای دارند؟

قالیباف گفت: زمانی که بیانیه گام دوم توسط رهبر معظم انقلاب منتشر شد با توجه به اینکه در این بیانیه چندین بار از جوانان نام برده شده بود از آن به بعد فشار‌ها نیز نسبت به من کم شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از سن ۱۷ سالگی کار و مدیریت را از مسیر انقلاب اسلامی حس کرده است، گفت: من ۴۰ سال با این حس زندگی کرده ام و وقتی به چالش‌های دهه ۶۰ و ۷۰ نگاه می‌کنیم می‌بینیم جوانان این چالش‌ها را حل کرده اند و امروز نیز چالش‌ها بدون حضور جوانان در میدان قابل حل نیستند.

وی تصریح کرد: انقلاب این اعتماد را به بنده کرد تا به اینجا رسیدم، ولی چرا نباید این فرصت برای جوانان امروز باشد لذا اگر بنده از جوانان و نواصولگرایی حرف زده ام عده‌ای به من توصیه کردند که این کار را نکن البته می‌گفتند حرفت درست است، ولی فعلا چیزی نگو که من در پاسخ به آن‌ها گفتم چه دلیلی دارد که حرف بزنم من باید با جوانان این کشور حرف بزنم البته باید با تمام جوانان حرف بزنیم ولو اینکه جوان اشکالی هم داشته باشد البته در هر حال ما با همه جوانان کار داریم، ولی با جوانان انقلابی بیشتر از همه، چون آن‌ها پیش قراول هستند و باور‌های قوی تری دارند.

قالیباف با بیان اینکه وقتی از اصول و اصولگرایی حرف می‌زنیم این اصول لایتغیر هستند که سنت‌های الهی شامل این اصول می‌شوند و این اصول در هر اصلی ثابت هستند تصریح کرد: ما در سیاست ورزی اساسا به تغییرات جدی و اساسی نیاز داریم چرا که در بنایی که درست کرده ایم مشکلاتی وجود دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما در نواصولگرایی نیازمند توجه به سه شاخص هستیم. اول باید مردم باور باشیم و شعار ندهیم در واقع وقتی می‌گوییم می‌خواهیم اقتصاد را با مردم حل کنیم، ولی ۸۰ درصد اقتصاد دولتی است این یعنی کلاه گذاشتن بر سر مردم در واقع وقتی می‌گوییم خصوصی سازی می‌کنیم، اما دست به خاصه سازی و خصولتی سازی می‌زنیم این یعنی خصوصی سازی به اسم مردم و به کام دیگران.

قالیباف افزود: مبنای ما اسلام ناب و اسلام سیاسی است که از امام (ره) آموخته ایم و رهبر معظم انقلاب آن را تکمیل کرده اند و این اسلام سیاسی مد نظر ماست و قرائت‌های دیگر را قبول نداریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: کارآمدی فقط با نوگرایی اتفاق می‌افتد و گام اول این نوگرایی هم جوانگرایی است البته این جوانگرایی به معنای پیرزدایی نیست.

وی تاکید کرد: بنده شاخص سوم نوگرایی را جوان گرایی می‌دانم و اگر این جوانگرایی اتفاق نیفتد نوگرایی نیز رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: در واقع برای تغییر از وضع موجود به مطلوب باید مسیری که به آن اشاره کردم طی کنیم و این امکان پذیر نیست مگر جوانان دلسوز و بی توقع پای کار بیایند و گرنه وضع ما همین طور نامعلوم خواهد ماند و تحولی اتفاق نمی‌افتد.

قالیباف تاکید کرد: در گام دوم انقلاب باید بایستیم و وضع موجود را تغییر دهیم در گام دوم اولین میدان پیش روی ما برای تغییر مجلس است و اگر ما اقدامی انجام ندهیم و اجازه دهیم در بر همان پاشنه گذشته بچرخد اتفاقی رخ نخواهد داد در هر حال تردید نکنیم که ما یک مجلس نو می‌خواهیم.

قالیباف تصریح کرد: اگر قرار است کسانی به مجلس بروند که کارآمدی نداشته باشند بهتر است که اصلا به مجلس نرویم و این از مسائلی است که مشروعیت و کارآمدی ما را از بین می‌برد.

وی اظهار داشت: اشکالات جدی به مجالس مختلف وجود دارد و این اشکالات را در آیین نامه داخلی، شکل گیری کمیسیون‌ها و یا رفتار هیئت نظارت بررفتار نمایندگان شاهد هستیم در واقع سوال این است که امروز هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان چه آثاری داشته است. کمیسیون اصل ۹۰ وظایفی دارد، اما آیا ما در آن مسیر حرکت می‌کنیم؟ مجلس در راس امور و مرکز قدرت است، اما آیا نظارتی بر امور دارد؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: امروز در بحث قانونگذاری اشکالاتی وجود دارد و این اشکالات را نیز در حوزه فرهنگ و اقتصاد شاهد هستیم. در حوزه شفافیت حداقل دو تا سه طرح و لایحه مانند رسیدگی به اموال مسئولان و شفاف سازی به مجلس رفته و تمام آن‌ها رد شده اند واقعا این طور نمی‌شود.

قالیباف گفت: کسانی باید به مجلس بروند که بر کارآمدی مجلس بیفزایند. بنده به سهم خود تلاش کرده و در جلسات شورای وحدت شرکت می‌کنم و گفته ام که وحدت برای من اولویت دارد، ولی اصالت ندارد در واقع وحدت لازمه موفقیت در کار است، ولی اصالت ندارد، چون اگر قرار باشد که در بر همان پاشنه بچرخد و هر کسی بخواهد با زد و بند به مجلس برود چه دلیلی دارد که ما باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: انصافا در این مدت بحث‌های خوبی در شورای وحدت مطرح شده و بنده امیدوارم و به جرات می‌گویم اولین بار است که بعد از دو سه دهه ۵۰ درصد از جوانان و ۵۰ درصد پیشکسوتان در کنار هم هستند و این که جوانان را پذیرفته اند اتفاق مهمی است.

وی با تاکید براینکه باید در تعیین شاخص‌ها نظر عموم و جریان جبهه انقلاب را مد نظر قرار دهیم تصریح کرد: قبیله گرایی و سهم خواهی اولویت ما نیست. در هر حال اگر در میدان نباشیم این خطر که در بر همان پاشنه بچرخد وجود دارد، ولی تغییراتی را شاهد هستیم.

قالیباف با بیان اینکه بنده به آن بحث بین الاذهانی اعتقاد دارم و معتقدم دلیلی وجود ندارد که پشت در‌های بسته حرف بزنیم اظهار داشت: در شورای وحدت همه سلایق جمع نشده اند، ولی گفتگوی بین سلایق اتفاق می‌افتد مثلا مجموعه پایداری هنوز به شورای وحدت نیامده، ولی گفتگوی بین آن‌ها وجود دارد و اتفاق می‌افتد و این گفتگو‌ها مثبت است و از طرفی جامعه روحانیت نیز فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: احزاب و تعدادی از پیشکسوتان اردوگاه سیاست نیز در شورای وحدت هستن
د در واقع قرار است این شورا تشکیل دهنده یک سری اجتماعات باشد که از کف با حضور مردم شکل بگیرند.

وی بیان کرد: جان کلام ما این است بگوییم اصولگرایی مبنی بر مبانی و سنت‌های الهی است و در این مجلس نو که گفتیم به هیچ عنوان جز برای تحقق یک مجلس کارآمد هیچ کاری نمی‌کنیم و سهم خواهی نداریم و می‌خواهیم کسانی به مجلس بروند که انقلابی و کارآمد باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی درباره برخی ادعاها مبنی بر تناقض سخنانش نسبت به برجام، گفت: بنده هیچ حرف متناقضی در مورد برجام نزده ام، من اگر جایی هم حمایت کردم این حمایت و تشکر از تیم مذاکره کننده بوده و رهبری نیز این حمایت را از تیم مذاکره کننده کرده اند. بنده از برجام محتوای آن و مخصوصا تصویب برجام حمایتی نکرده ام و وقتی می‌گوییم مجلس کارآمد یعنی اینکه اگر مجلس کارآمد و انقلابی باشد آن اتفاق برای برجام ظرف بیست دقیقه نمی‌افتاد.

وی تصریح کرد: طرح‌هایی به مجلس می‌روند که ۱۸۰ و ۱۹۰ آن را امضا کردند، ولی ۶۰ نفر به آن رای می‌دهند. بنده نقد جدی به برجام در روش مذاکره و به اجرای آن داشته ام، مذاکره یک روش مبارزه است در واقع مذاکره به ماهوی مذاکره معنای ندارد با این وجود وقتی پشت میز مذاکره می‌نشینید باید بدانید که این مذاکره مبارزه است و ما در حال حرف با دشمن هستیم.

وی مبارزه با ائمه کفر را جزو سنت‌های الهی دانست و اگر این طور باشد کدخدا را جای خدا نمی‌گذاریم، چون این خداست که برای همه تصمیم می‌گیرد نه کدخدا افزود: موفقیتی را که می‌گوییم در اصل موضوع مذاکره بود و این عظمت انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد که پنج قدرتی که حق وتو دارند و اساسا جمهوری اسلامی را قبول نداشته و به دنبال براندازی آن بودند مقابل ما نشستند غربی‌ها حتی نامه‌های خود را خطاب به رئیس جمهور می‌نوشتند، اما بعدا خطاب این نامه‌ها رهبر معظم انقلاب بود و این معنایش این است که آن‌ها نظام ولایی را پذیرفتند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: تعداد ساعت‌های مذاکره‌ای که صورت گرفت عظمت و قدرت انقلاب را به دنیا نشان می‌دهد و تعداد این مذاکرات از مذاکرات جنگ جهانی هم بیشتری بوده است و اینجا باید به تیم مذاکره کننده خداقوت گفت، ولی اینکه یک شبه همه چیز را اجرا کنند و آن طرف تعهدات خود را اجرا نکند این معنایش این است که آقایان مذاکره را روش مبارزه نمی‌دانستند.

قالیباف افزود: اینکه اوباما برجام را تصویب کرد، ولی کنگره آن را تصویب نکرد و در مقابل مجلس ما آن را تصویب کرد پس باید گفت که مجلس مهم است از طرفی سوال دیگر این است که چرا مجلس نظارت نکرد؟

درباره اختلافاتش با سعید جلیلی گفت: من با آقای جلیلی در جبهه پشت یک خاک‌ریز جنگیدیم، در حال حاضر کنار یکدیگر کار می‌کنیم. جلساتی درباره برخی موارد داشتیم که می‌توان گفت شاید بیش از سه ساعت طول کشید؛ قرار است جلسه دیگری را با یکدیگر داشته باشیم، شما باید درباره ائتلاف و وحدت به جهت حل ناکارآمدی‌ها سخن بگویید.

ی اضافه کرد: در قسمت‌هایی ممکن است اختلاف‌سلیقه وجود داشته باشد، در حوزه نوع نگاهمان در سیاست‌ورزی در روش‌ها ابزارها باشد و از این‌گونه موضوعات وجود داشته باشد، اما اینها مهم نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دیدارش با محمود احمدی‌نژاد گفت: من هر هفته در مجمع تشخیص او را می‌بینم. نزدیک به یکدیگر نیز می‌نشینیم. دقت کنید، من به دیدار آقای احمدی‌نژاد در آخر فروردین ماه به جهت احوال‌پرسی عید رفتم و در آن دیدار هیچ سخن سیاسی با یکدیگر نداشتیم، حداقل مواضع من روشن است، این موضوع بسیار روشن است اما خب عید بوده و ما به احوال‌پرسی رفتیم.

قالیباف تصریح کرد: به این موضوع دقت کنید که چه زمانی دروغ گفته و چه چیزی گفتند؟ این خبر در مرداد مطرح شد گفتند آقای قالیباف با احمدی‌نژاد برای مذاکره دیدار کرده است! چه زمانی این سخن گفته شد؟ زمانی که من آمدم و موضوع مجلس نو را طرح کردم و گفتم جوانان پای کار بایستید. عده‌ای تا احساس خطر کردند این‌گونه رفتار کردند، برخی روزنامه‌ها کاریکاتور تمام‌قد توهین‌آمیز زدند، چون احساس خطر کردند. مطمئن باشید هرجا به‌درستی گام بردارید، برای تضعیف شما حرکت می‌کنند.

شهردار اسبق تهران درباره اینکه به او تکنوکرات می‌گویند، گفت: این سخن پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 92 که سال انتخابات بود عنوان شد، در فروردین ایشان به مسائلی اشاره کردند که برخی رفتار تکنوکراتی دارند و کار جهادی انجام نمی‌دهند، این کلمه از آنجا به وجود آمد، جریانی شروع کرد که قالیباف تکنوکرات است چراکه خوب کار می‌کند. چه تکنوکراتی؟ در شهر تهران در سال 84 که توفیق خدمت در شهرداری تهران را داشتم شروع به کار جهادی و فرهنگی کردم.

وی تصریح کرد: پنجشنبه و جمعه‌ها که شهرداری تعطیل بود، من با نیروهای داوطلبانه شهرداری به بررسی محله به محله و منطقه به منطقه می‌پرداختیم. هنگامی‌ که در حو
زه زیرساختی شهر اقدام خوبی انجام داده باشید می‌گویند تکنوکرات است. شما می‌دانید اداره اقتصاد کشور بروکراسی می‌خواهد ولی سیستمی که می‌خواهد باید در قالب درست و عدالت محور باشد.

قالیباف همچنین در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان درباره اعلام لیست اموالش در انتخابات 96 گفت: اگر کسی خلاف این موضوع سندی دارد، بگوید. طی 40 سال گذشته هر حسابی داشتم چک کنند. چرا مجلس تصویب نمی‌کند که اموال را به اطلاع مردم برسانند؟ چرا تاکنون فردی حاضر نشده تا این لیست اموال من است؟

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ کار اقتصادی مباح شخصی انجام نداده‌ا‌م، گفت: کسانی که می‌گویند قالیباف تکنوکرات است باید بگویم من الان هیچ مسئولیت اجرایی ندارم.

وی افزود: من مطرح کرده‌ام اگر بیایم شغل ایجاد می‌کنم. امروز من هیچ اختیاراتی از دولت در اختیار ندارم اما آیا من آبرو دارم تا تلفن من را جواب دهند یا خیر؟ من می‌توانم مشکل جوانی را حل کنم یانه؟ حتما می‌توانم پس انجام می دهم. آیا این تکنوکراتی است؟

وی درباره سوالی درباره رد پیشنهاد ریاست بنیاد مستضعفان هم تاکید کرد: در این باره با من صحبت شد و گفتم حتما هر وظیفه‌ای به دوش من باشد بدون چون‌وچرا انجام می دهم اما اگر نظر خودم را بخواهید نظرم آن است که دیگران هستندکه این کارها را انجام دهند اجازه دهید حرف را قبل از بحث بنیاد بگویم.

قالیباف ادامه داد: دی ماه 96 چند ماهی تازه از کار فارغ شده بودم که توفیق سفر حج پیدا کردم. هنگامی‌که در جلسه‌ای با دوستان جمع شدیم من در آنجا مطرح کردم که در دی 96 کنتور خود را صفر می‌کنم و هیچ مسئولیت رسمی و اجرایی نمی‌پذیرم می‌خواهم در جوانان کار کنم و به آنان نشان دهم با دست خالی بدون هیچ پولی می‌توان کار کرد.

وی گفت: کسی کار جهادی می‌کند باید دوچیز را نخواهد: پول و اختیار . هرکسی که پول و اختیار نخواست و کار کرد آن کار جهادی است. اگر من به بنیاد رفته بودم و درباره مجلس نو صحبت می‌کردم کسانی که دنبال تخریب من هستند، چه می‌گفتند؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت درباره چرایی انصرافش در انتخابات 96 گفت: اولا گذشته را تنها به‌عنوان تجربه داشته باشید تا اشتباهات را مجدداً مرتکب نشوید. در سال 96 تصمیم ورود هفته آخرمان به این انتخابات اشکال داشت. من شفاهی و مکتوب به دوستان گفتم.

وی اضافه کرد: من باآقای رئیسی از سال 56 تا الان دوست هستیم. به هنگام نظرسنجی 5 درصد آقای رئیسی جلوتر بود اما عزیزان بنا نیست من و آقای رئیسی با یکدیگر رقابت کنیم بنا بود یکی از ما دو با رقیب رقابت کنند. شما به نظرسنجی‌ها دقت کنید. اگر من در این انتخابات می‌ماندم و رقیب برنده بود چه می‌شد؟ ما براساس سنت‌های الهی کار می‌کنیم.

قالیباف ادامه داد: از هر سخنی که باعث اختلاف بین سلایق اردوگاه انقلاب می‌شود دوری کنید. اگر به بسیاری از سؤالات را پاسخ نمی دهم برای این است که اگر با سخن گفتن فضا را شلوغ کنیم فرصت را به فرصت‌طلبان می‌دهیم و این موضوع باعث ضربه زدن به اساس اردوگاه اصولگرایان می‌شود.

وی افزود: شما دقت کنید با ملاقات من و آقای احمدی‌نژاد برخی افراد چه کارهایی انجام دادند و از چه موضوعی به چه موضوعاتی رسیدند؟ شما امید انقلاب هستید، وقت‌تان را به این کارهای غیراساسی و غیرمفید صرف نکنید. اساس کار و کارآمدی نظام با تلاش است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان گفت: در بحث مجلس نو، در میدان باشید، در این میدان هماهنگ و سیستمی عمل کنید. به دنبال اختلاف و بحث‌هایی که دلخوری ایجاد می‌کند نباشیم. کشور نیازمند به اجماع است. ما باید پیروز کارآمد باشید. همه تلاش خواهیم کرد که مجلسی کارآمد سر کار بیاید.