گزارش تابناک تبریز از جلسه شورای شهر تبریز:
انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر تبریز که قرار بود در جلسه امروز ، یکشنبه سوم شهریور مورد بررسی قرار بگیرد؛ با رای اعضا به جلسه بعدی شورای شهر موکول شد.
کد خبر: ۷۷۴۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴ 25 August 2019

به گزارش تابناک تبریز، ادامه‌ی جلسه صد و سی و پنجم جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر تبریز با تمدید وقت جلسه تا ساعت ۱۲ موافقت نشد وجلسه بدون تصمیم گیری در خصوص انتخابات هیات رییسه به اتمام رسید. 

در ابتدای جلسه بابایی اقدم در اعتراض به قراردادن  موضوع انتخابات هیات رئیسه در آخرین دستور جلسه  گفت: باتوجه به اینکه دوم شهریور شروع به کار دوره سوم شورا بود و با نهایت احترام باید عرض کنم که حضور هیأت رئیسه فعلی غیر قانونی است و باید هیأت رئیسه سنی تشکیل شود.


شکور اکبرنژاد رئیس فعلی شورا در پاسخ به  این اعتراض گفت: شما ظاهرا شما با ریاست من مشکل دارید!

بابایی اقدم پاسخ داد: انتخاب هیأت رئیسه را در دستور جلسه ۷ قرار داده بودید که اکنون  به دستور جلسه ۸ منتقل کردید و پیشنهاد می دهم انتخاب هیأت رئیسه را به اول جلسه بیاورید.

محمدباقر بهشتی عضو شورا به اعتراض بابایی واکنش داد و گفت:  هیأت رئیسه فعلی در ۱۱ شهریور ۹۷ تشکیل شده و اگر یک سال حساب کنیم، هنوز مانده تا وقت قانونی تمام شود.

محمد فرج قلیزاده عضو هیات رئیسه شورا اظهار داشت: تا انتخاب هیات رئیسه بعدی، فعالیت هیات رئیسه فعلی قانونی است.

در نهایت بابایی اقدم به دلیل غیر قانونی دانستن ادامه کار هیأت رئیسه فعلی صحن علنی را ترک و در جایگاه خبرنگاران نشست.

در دقایق پایانی بعد از بررسی دستور جلسات مطروحه، انتخاب هیأت رئیسه به صحن آمد  بابایی اقدم که به نشانه اعتراض جلسه را ترک کرده بود، دوباره به محل خود بازگشت و در صندلی خود نشست.

 

ادامه بررسی شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری تبریز در دستور کار این جلسه قرار گرفت.
ماده ۶ شیوه نامه سرمایه گذاری شهرداری تبریز با اکثریت آرا بدون تغییر تصویب شد.
در ادامه غلامحسین مسعودی ریحان با اشاره به ماده هفتم این شیوه نامه که به کمیته کارشناسی سرمایه گذاری مرتبط بود گفت: تعداد نفرات در کمیته کارشناسی سرمایه گذاری‌در شیوه نامه مشخص شود و از نفرات مشخص شده افزایش نیابد، البته موضوع حق جلسه و پرداخت حق جلسه را باید مد نظر قرار بدهیم.برای مثال بیش از سه نفر حق جلسه دریافت نکنند.
پیشنهاد این عضو شورای اسلامی شهر تبریز با رای گیری تصویب نشد.

ماده  و هشت این شیوه نامه نیز در ادامه  با اکثریت آرا به تصویب رسید
در ادامه ماده ۹ این شیوه نامه با موضوع وظایف مدیریت سرمایه گذاری و مشارکت با طرح سوالات اعضا شورای اسلامی شهر تبریز بررشی شد.
فرج محمد قلیزاده، دیگر عضو شورا در این باره گفت: در بند سوم، ماده 9 مشخص نیست اخذ مجوز از کدام مرجع خواهد بود؟ کلمه فرمولاسیون چه مفهومی دارد؟
محمد باقر بهشتی، در پاسخ به فرج محمد قلیزاده گفت: از شورای عالی سرمایه گذاری مجوز اخذ خواهد شد.
در نهایت با حذف واژه های فرمولاسیون و فرآیند در این ماده موافقت شد و با تغییرات اعمال شده ماده 9 شیوه نامه سرمایه گذاری به تصویب رسید.
ماده ۱۰ نیز با موضوع هیأت ارزیابی و ترکیب آن با بحث و بررسی اعضا شورا همراه بود.
مسعودی ریحان در این خصوص پرسید: کارشناسان مذکور در ترکیب هیات ارزیابی، کارشناسان چه نهادی است؟
محمد باقر بهشتی نیز گفت: کارشناسان مذکور، انتخابی از کارشناسان شهرداری است.
غلامحسین مسعودی ریحان در این باره ادامه داد: انتخاب کارشناسان باید از میان کارشناسان دادگستری باشد  زیرا در نهایت مشارکت کننده نیز باید احساس بی طرفی در رای کارشناسان داشته باشد.
فرج محمد قلیزاده نیز در ادامه با بیان اینکه در شهرداری در مقوله ی ارزیابی دو شیوه وجود دارد، ادامه داد: در مرحله نخست ارزیابی ها کارشناسان شهرداری موضوع را ارزیابی میکنند، در صورت عدم توافق، ارزیابی توسط کارشناسان رسمی دیگر انجام میشود.
وی اضافه کرد: اما آنچه بدیهی است، در مجموع کارشناسانی برای تعیین عوارض و محاسبه آن وجود ندارد.

محمد باقر بهشتی ادامه داد: در کتابچه ی سرمایه گذاری روش های سرمایه گذاری مشخص و شفاف است و سرمایه گذار پس از اعلام آمادگی با نظر کارشناس دادگستری نسبت به تعیین قیمت اقدام می کند
وی پیشنهاد داد: حضور مشارکت کننده در کارشناسی قیمت گذاری الزامی شده و پس از این قیمت گذاری اگر این مبلغ موزد اعتراض مشارکت کننده باشد قیمت گذاری با کارشناس رسمی دادگستری صورت بگیرد
فرج محمد قلیزاده گفت: برای این بند تبصره ای  اضافه کنیم که کارشناسان شهرداری اگر رد شود نظر کارشناس رسمی دادگستری مورد قبول باشد.
شهردار تبریز در این خصوص توضیح داد: کارشناسان دادگستری با سایر کارشناسان نمی‌توانند یکجا جمع شوند، کارشناسان دادگستری زیر موضوعی مهر می زند که خود قبول دارد، کارشناسان این شیوه نامه را نمی‌توان با کارشناسان رسمی دادگستری تجمیع کرد.
شهین باهر خاطرنشان کرد: می توان از کارشناسان دادگستری در بحث های مختلف از جمله تاسیسات و ساخت و ساز استفاده کرد.
محمد قلیزاده اضافه کرد: مرحله اول برآورد اولیه توسط هیات ارزیابی شهرداری، در صورت اعتراض مشارکت کننده مرجع ارزیابی کارشناسان رسمی دادگستری که توسط طرفین انتخاب شده باشد.
در یایان مقرر شد ماده 10 با این تغییرات چنانچه ارزیابی آورده ها مورد اعتراض مشارکت کننده واقع شود مرجع تصمیم‌گیری کارشناسان رسمی مرزی طرفین خواهد بود، مصوب شود.
در ادامه ماده ۱۱ روش های انتخاب سرمایه گذار با تبصره ی : سرمایه گذار «باید» گزارش توجیه مالی و اقتصادی طرح مورد نظر خود را به مدیریت سرمایه گذاری تحویل دهد مورد بررسی قرار گرفت.
فرج محمد قلیزاده در این خصوص گفت: روشهای انتخاب سرمایه گذار بسیار قابل تامل و مناسب است مادام که این روش ها شامل حال مشارکت کننده شود با ترک تشریفات همراه بوده و قانونی نخواهد بود.
وی پیشنهاد داد: دراین ماده باید تبصره ای ذکر شود که این موارد  شامل حال مشارکت کننده نمی شود.
محمد اشرف نیا ادامه داد: در مبحث سرمایه گذار داده ها و کمک های ما چه چیزهایی خواهد بود؟ شروط ما چیست؟
وی تاکید کرد: ما در خصوص سرمایه گذار کلمه ی باید را که در تبصره یک ماده یازدهم آمده است، نمیتوانیم استفاده کنیم.
این عضو شورا اظهار داشت: قوانین خاصی برای این سرمایه گذاری ها نداریم، برای هر سرمایه گذاری امکان رخ دادن اتفاقات بد و حتی شکست وجود دارد، این باید ها مانع از حضور سرمایه گذاران در شهر می شود.
بهشتی در پاسخ به انتقادات صورت گرفته تاکید کرد: شهر کلا مختص شهرداری است ، سرمایه گذار باید از سرمایه گذاری خود سود برده و از منافعی برخوردار شود در غیر این صورت سرمایه گذاری بدون توجیه است.
غلامحسین مسعودی ریحان نیز تاکید کرد: ‌کلمه ی باید از تبصره ی یک ماده یازده حذف شود.
شهرام دبیری افزود: از نظر من نیز کلمه ی« باید »بهتر است حذف شود اما بررسی طرح سرمایه گذار صورت گرفته و حتما باید توجیه پذیر باشد.
محمد اشرف نیا اظهار داشت: سرمایه گذار انواع دارد و هر پروژه ای سرمایه گذار پذیر نیست؛ حذف کلمه ی «باید» الزامی است
محمد باقر بهشتی در پاسخ گفت: وظیفه ما بستر سازی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است،ما باید در سرمایه گذار حس امنیت ایجاد کنیم.
وی افزود: نمیتوان بدون ایجاد این حس از سرمایه گذار درخواست سرمایه گذاری کرد
شهرام دبیری پیشنهاد داد: سرمایه گذار گزارش توجیه پذیری فنی اقتصادی مالی خود را به مدیریت سرمایه گذار ارایه دهد.
تبصره یک ماده یازدهم با حذف کلمه ی باید و تغییر  به این صورت که «سرمایه گذار گزارش توجیه مالی و اقتصادی طرح مورد نظر خود را به شهرداری ارایه می‌دهد.» تصویب شد.
فرج محمد قلیزاده در ادامه بررسی ماده یازده گفت: پیشنهاد اضافه کردن تبصره ای با این مضمون که مشارکت کننده از طریق فراخوان عمومی و با ضوابط قانونی انتخاب شود را دارم.
مسعودی ریحان در این خصوص اضافه کرد: مهمترین بحث مشارکتی تنظیم قرار داد است که تضمین کننده است و بسیار مهم است
ماده یازده با الحاق تبصره ای که این قوانین شامل مشارکت کننده نمی شود، تصویب شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار