۶ ماه مانده به انتخابات مجلس؛
تب تبلیغات زودهنگام در استان تهران درحالی‌که ۶ ماه به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده بالا گرفته و نامزدهای احتمالی این رقابت تبلیغات زیرپوستی برای جذب رأی را آغاز کرده‌اند.
کد خبر: ۷۷۲۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱ 17 August 2019

به گزارش تابناک تهران به نقل از خبرگزاری مهر؛ «۲ اسفند ۹۸» تاریخی که هر روز در ذهن حدود ۲۰۰ نامزد احتمالی انتخابات مجلس در ۵ حوزه انتخابی شهرستان‌های استان تهران مرور می‌شود و هر روز که به آن نزدیک‌تر می‌شویم، این تاریخ بیش‌ازپیش برای مردم در سطح جامعه نیز معنی‌دار خواهد شد و همه منتظر رسیدن این تاریخ و برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خواهند بود.

البته گام نخست انتخابات که استعفای مدیران دستگاه‌های اجرایی بود، برداشته شده است و حال نامزدهای احتمالی این انتخابات و طرفداران آن‌ها در حال رایزنی در محافل و مجالس گوناگون برای جذب رأی و ورود به خانه ملت هستند.

استان تهران به دلیل آنکه پایتخت کشور است، همواره موردتوجه گروه‌ها و افراد مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بوده و آن‌طور که گفته می‌شود، این استان یک‌سوم تأثیرگذاری کل کشور را دارد. موفقیت در تصاحب کرسی‌های استان تهران برای هر حزب و جناحی می‌تواند، به‌مثابه پیروزی در کل انتخابات باشد و لذا با نزدیک شدن به زمان انتخابات فعالیت‌ها برای این پیروزی پررنگ‌تر می‌شود.

اما سؤال اینجاست که آیا این فعالیت‌ها قانونی است، یا خیر، سؤالی است، که قانون انتخابات در مورد آن صراحت دارد: «هر نامزد انتخاباتی بعد از تأیید صلاحیت وزارت کشور و شورای نگهبان تنها ۱۵ روز فرصت دارد تا فعالیت‌های تبلیغاتی را انجام دهد.»

این قانون در حالی است، که افرادی که قصد ورود به انتخابات را دارند، از هم‌اکنون تصاویر خود را به بهانه‌های مختلف در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر و به‌نوعی تبلیغات می‌کنند.

این روزها مراسم‌های ملی و دینی و نیز ختم‌ها و دیگر جلسات مملو از نامزدهای احتمالی انتخابات شده است. در برخی شهرستان‌ها که رنگ و بوی قوم‌وخویشی و وابستگی‌های قبیله‌ای بیشتر است، شاهد تبلیغات قبیله‌ای و جذب رأی‌های طایفه‌ای نیز هستیم، اما در شهرستان‌های پرجمعیت‌تر، این رسانه‌ها هستند، که فضای تبلیغات برای نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس شده‌اند.

تریبون‌های ملی و دینی را به نامزدها نمی‌دهیم

البته رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در این خصوص در گفتگو باخبرنگار مهر با تأکید بر عدم استفاده از نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس در مناسبت‌های ملی و دینی گفت: باید افرادی که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند و در مجلس این کشور قانون‌گذار باشند، خود به‌خوبی قانون تبلیغات را رعایت کنند.

حجت‌الاسلام سید محسن محمودی افزود: در مناسبت‌های ملی و دینی تریبونی به نامزدهای احتمالی داده نمی‌شود و فضای حاکم بر مراسم و مناسبت‌ها با دقت از سوی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران رصد می‌شود.

وی گفت: تریبون مناسبت‌های انقلابی و دینی متعلق به مردم و نظام است و هیچ شخص و یا گروه سیاسی حق استفاده از آن برای تبلیغات را نخواهد داشت.

دعوت وزرای مختلف از سوی نمایندگانی که رابطه بهتری با دولت دارند، به حوزه‌های انتخابیه، آن‌هم در چند ماه مانده به انتخابات نوع جدیدی از تبلیغات است، در برخی از شهرستان‌های استان تهران، این وزیر می‌رود و آن وزیر می‌آید و نماینده‌ها نیز کنار وزرا ژست‌های تبلیغاتی می‌گیرند.

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور که برای شرکت در پنجمین جلسه ستاد انتخابات استان تهران به استانداری آمده بود، در خصوص تعداد نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر گفت: این تعداد به تفکیک استان‌ها در ذهنم نیست، اما در مجموع حدود ۲ هزار نامزد احتمالی در کشور پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: عملاً ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس از ۱۰ تا ۱۶ آذرماه انجام می‌شود و یک مرحله در برگزاری انتخابات جلوتر می‌رویم و برگزاری انتخابات در استان تهران اهمیت زیادی دارد، چراکه بیش از ١٢ درصد کرسی‌های مجلس متعلق به این استان است.

هیچ مدیری برای شرکت در انتخابات در استان تهران کناره‌گیری نکرده است

استاندار تهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم، انتخابات پرشوری در استان تهران پیش رو داشته باشیم، اظهار داشت: هر دو جناح سیاسی غالب اصولگرا و اصلاح‌طلب در استان تهران برای شرکت در انتخابات و ائتلاف با نامزدهای انتخاباتی اظهار آمادگی کرده‌اند و هیچ جناحی انتخابات را تحریم نکرده است.

انوشیروان محسنی بندپی گفت: تاکنون هیچ مورد کناره‌گیری مدیران و فرمانداران در استان تهران برای حضور در انتخابات ثبت نشده است.

نماینده عالی دولت در استان تهران از مشخص شدن مصادیق دقیق تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی خبر داد و گفت: هدف اصلی تمام همکاران من مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و اجرای دقیق قانون است و اجازه سوءاستفاده به افراد داده نخواهد شد.

تخلفات نامزدهای احتمالی انتخابات در پرونده آنها ثبت می‌شود

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک نیز در گفتگو با خبرنگار مهر برگزاری میتینگ‌های سیاسی و انتخاباتی به بهانه تقدیر از ورزشکاران، دعوت وزرا و مسئولان و چهره‌های ملی و تبلیغات زودرس را نشانه عدم احترام نامزدهای انتخاباتی به قانون دانست و افزود: کوچک‌ترین تحرکات نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس در منطقه به‌دقت رصد می‌شود.

حسین میری افزود: علاوه بر رصد فعالیت نامزدهای انتخاباتی فعالان سیاسی و اجتماعی که در ایام انتخابات فعالیت خود را شدت می‌بخشند، نیز رصد می‌شود و تخلفات صورت گرفته در پرونده افراد ثبت می‌شود، نماینده‌ها وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای دقیق قانون توسط قوه اجرایی را بر عهده دارند و حال اگر این افراد وعده‌هایی را بدهند که تنها کاربرد انتخاباتی و تبلیغاتی دارد، باید به صداقتشان شک کرد.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه نیز رأی مردم را حق‌الناس خواند و به خبرنگار مهر گفت: در نظارت بر اجرای صحیح انتخابات هیچ گرایشی به نامزد انتخاباتی و یا جناح خاصی وجود ندارد.

عزت‌الله خانجانی ادامه داد: به همین دلیل در پی آن هستیم، که در ۳۰ معتمد موردنیاز برای اجرای انتخابات از تمام افکار و جناح‌های سیاسی حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که تبلیغات زودرس برخی نامزدهای احتمالی نشانه چیست، گفت: فضای تبلیغات بهترین زمان برای آن است، که مردم بدانند، کدام فرد به قانون احترام می‌گذارد و کدام‌یک قانون را دور زده و به‌راحتی تخلف می‌کند.

شهرستان‌های استان تهران ۵ نماینده در حوزه‌های انتخابیه «ملارد، شهریار و قدس»، «بهارستان و رباط‌کریم»، «دماوند و فیروزکوه»، «ورامین، پیشوا و قرچک» و «پاکدشت» دارند و باید منتظر بمانیم و ببینیم، چه افرادی می‌توانند، جواز حضور در یازدهمین خانه ملت به‌عنوان نماینده مردم شهرستان‌های استان تهران را به دست آورند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار