کد خبر: ۷۷۲۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰ 16 August 2019

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، در تاریخ ۲۵ مرداد ماه سال ۱۳۹۸ خبری جانسوز و تکان دهنده خاطر آحاد مردم استان کهگیلویه و بویراحمد را آزرده ساخت.استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از این حیث استانی برخوردار بوده است و وجود اشخاصی که توانسته اند خود را به تکیه گاه و مامنی برای مردم تبدیل سازند کم نبوده است.مردم مومن و انقلابی استان کهگیلویه و بویر احمد که پس از رحلت آیت الله ملک حسینی دل به حضور و رهنمودهای آیت الله میر احمد تقوی بسته بودند،سحرگاه روز پنج شنبه ۲۵ مرداد ماه ۹۸ در بهت وماتم ابدی فرو رفتند.

                                                                                                        مختصری بر زندگی مرحوم حجت الاسلام حاج سید میر احمد تقوی

 آیت الله سید میر احمد تقوی مقدم،روحانی وارسته و یار و یاور امام خمینی(ره) در دوران پرشکوه انقلاب اسلامی،که به واسطه کرامات و کارهای خداپسندانه خود و تاسیس اولین حوزه علمیه استان به پدر معنوی شهرستان کهگیلویه شهرت یافته بود در سن ۹۱ سالگی به دیار ابدیت شتافت.

تولد و دوران تحصیل آمیر احمد

حجت الاسلام حاج سید میر احمد تقوی مقدم،معروف به آمیر احمد،در سال ۱۳۰۲ هجری شمسی در شهرستان بهبهان دیده به جهان گشود.بیشتر مطالبی که درباره ایشان نوشته شده است بدون پسوند «مقدم» در فامیلی ایشان است.پدر بزرگوارش نام احمد را بر او گذاشت تا راهنمایی باشد برای او،که قرار است در لباس پیامبر،دین او را ترویج کند.در دو سالگی همراه با خانواده به زادگاه پدری  بازگشتند.

حجت الاسلام آمیر احمد تقوی تحصیلات و مقدمات قرآن و زبان عربی را نزد پدرش آقامیر علی صفدر تقوی که عالم شاخص و مشهور به علم و تقوا در شهرستان کهگیلویه بود و مقدمات را بهبهان نزد مرحوم شیخ عبدالهادی مجتهدی فرا گرفت.در سال ۱۳۲۸ برای ادامه تحصیل حوزوی خود عازم نجف اشرف شد.

در مدت ۱۰ ساله زندگی در نجف اشرف،در محضر اساتید بزرگواری همچون شیخ محمد علی،شیخ علی رشتی،میرزا کاظم تبریزی،سیدجلیل یزدی، سید عباس مهری،سید اسدالله مدنی ،سید علی اصغر اراکی و سید علی سیستانی به یادگیری علم پرداخت.

سال ۱۳۳۸ با توجه به شرایط منطقه‌ کهگیلویه و کمبود روحانیت،برای آگاه سازی مردم به شرایط زمان و اصول و قواعد دینی،تصمیم بازگشت به سرزمین پدری خود را می گیرد، تا دین و تکلیفی که خداوند بر عهده ایشان به عنوان انسانی وارسته و خداجو گذاشته بود را این‌گونه ادا کند.

بازگشت به منطقه کهگیلویه

حجت الاسلام سید مرتضی تقوی فرزند این عالم اندیشمند در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،در رابطه با بازگشت پدرش چنین می گوید:" آمیر احمد پس از بازگشت از نجف اشرف و استقرارشان در منطقه کهگیلویه گفت:تصمیم گرفتم با تلاش خودم هزینه های زندگی ام را تامین کنم و از شیوه مرسوم روحانیون برای تأمین و اداره هزینه‌های زندگی‌ام استفاده نکنم."

                                                                                                      مختصری بر زندگی مرحوم حجت الاسلام حاج سید میر احمد تقوی                                                                               حجت الاسلام سید مرتضی تقوی فرزند آمیر احمد 

آقا میر احمد به این نتیجه رسیده بود که باید با تلاش خودش زندگی اش را اداره کند، از همین رو کار دامداری و کشاورزی را پیش گرفته و با توجه به تلاش و علاقه شان در کار کشاورزی و دامداری نیز زبانزد آن منطقه شده بود.

ایشان به استحکام،اراده و جدیت در عمل شهرت داشتند و با تمام همت با جهل،بی سوادی و نا آگاهی از آداب و احکام دین، گرفتاری در عقاید خرافی،ظلم و تعدی خوانین و مالکین حکومتی، هجمه فرهنگی حکومت پهلوی به باورها و ارزش‌های دینی که در جامعه آن روز های کهگیلویه وجود داشت به مبارزه پرداختند.

علی رغم تمام سختی ها و زحمت هایی که به دلیل پذیرش مسئولیت هایش بر ائ محول شده بود،نه تنها هرگز مهربانی و عطوفت در رفتارشان مخفی نشده بلکه روز به روز بر تواضع رفتاری او افزوده می شد و با همه مردم منطقه صمیمی بوده و از روحیه شوخ طبعی در برخورد با مردم آن منطقه همیشه استفاده می‌کرد.

                                                                                مختصری بر زندگی مرحوم حجت الاسلام حاج سید میر احمد تقوی

 

مبارزات انقلابی و دوران طلایی آمیراحمد

همزمان با شروع اولین جرقه های انقلاب اسلامی،آمیراحمد که تمامی آرزوها و اهداف زندگی خود را درون آرمان‌های این انقلاب می‌دید،به صفحه حامیان و حمایت کنندگان انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) پیوست و با تمام توان و قدرت و نفوذی که در منطقه داشت،به ترویج و اشاعه انقلاب اسلامی در میان مردم منطقه پرداخت.

حجت الاسلام سید محمد لطیف تقوی از علمای شهرستان بهمئی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،می گوید:"از مهمترین خدمات ایشان در انقلاب این بود که بدون هزینه و سرمایه گذاری نیروهای انقلابی توانستند،مردم شهرستان کهگیلویه را با نهایت خلوص راهی صف انقلابیون کنند."

                                                                                                 مختصری بر زندگی مرحوم حجت الاسلام حاج سید میر احمد تقوی                                                                  حجت الاسلام سید محمد لطیف تقوی از علمای شهرستان بهمئی

تلاش ها و از خودگذشتگی های آن روحانی والامقام برای انقلاب اسلامی،منجر به مخالفت های شدید حکومت و برخوردهای پی در پی با ایشان و چندین تلاش نافرجام برای ترور فیزیکی و شخصیتی ایشان شد،ولی هیچ کدام از این موانع نتوانست جلوی اراده فولادینش برای شناساندن و پیشبرد اهداف انقلاب در میان مردم شود.

                                                                                                  مختصری بر زندگی مرحوم حجت الاسلام حاج سید میر احمد تقوی

 درایت و نفوذ اجتماعی بالای ایشان در میان مردم و مقام‌های دولتی، موجب حضور گسترده مردم در فعالیت های انقلابی از آغاز تا پیروزی انقلاب بدون کوچکترین خسارت جانی و مالی برای منطقه شد.

حسین رشیدی از مبارزان انقلاب در کهگیلویه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،می گوید:"آمیر احمد تقوی به پیروی از حضرت آیت الله امام خمینی(ره)،در منطقه کهگیلویه محور انقلابی مردم می‌شود و مردم هم به دلیل آگاهی از شخصیت علمی و عملی و شخصیت والای آمیر احمد از او پیروی می کردند و به همه گفته هایش احترام می گذاشتند." 

                                                                                                         مختصری بر زندگی مرحوم حجت الاسلام حاج سید میر احمد تقوی                                                                                            حسین رشیدی از مبارزان انقلاب در کهگیلویه

از دلایل شهرت و نفوذ آن روحانی والامقام و پایگاه اجتماعی قوی ایشان در بین مردم،می‌توان به عدم حضور در مناصب دولتی و استفاده از جایگاهش برای به دست آوردن قدرت اشاره کرد؛ایشان با آنکه از مراجع تقلید بزرگ عصر چون آیت الله سیدروح الله خمینی ، سید ابوالقاسم خویی و سید محمود شاهرودی اجازه‌های روایی مبسوطی داشته،هیچ گاه از وجهات شرعی استفاده نکرده و زندگی خود را با دامداری کشاورزی در میان مردم عادی جامعه می گذراند.

حتی در یکی از دیدارهای ایشان با حضرت امام(ره) در برابر تمایل آن بزرگوار برای تقبل امامت جمعه دهدشت،ایشان با همان تواضع ای که نسبت به امام(ره) داشتند از پذیرش این سمت عذر خواستند.

                                                                                          مختصری بر زندگی مرحوم حجت الاسلام حاج سید میر احمد تقوی

                                                                     تصویر مربوط به نامه جامعه مدرسین حوزۀ علمیۀ قم

سایر اقدامات خداپسندانه و  آثار آمیراحمد

از سایر اقدامات ایشان می‌توان به تاسیس اولین حوزه علمیه استان اشاره کرد.او با تاسیس این حوزه برای تربیت طلاب همت گذاشت و در تربیت طلاب روشی سختگیرانه داشتند که حاصل این تربیت سختگیرانه ده ها طلبه فاضل و متعهد می باشد.

هم چنین بهبود و بازسازی آستان امامزاده سید محمود و میانجی گری و رفع منازعات مردم بدون هیچ چشم داشتی از دیگر اقدامات ارزشمند این عالم اندیشمند می باشد.

از آثار قلمی او نیز می‌توان مختصری از خاطرات، در آینه ی جان،مجموعه نامه‌ها و اعلامیه ها نام برد.

فرزندان و هم نشینان آمیراحمد

میراحمد فرزند میر علی صفدر تقوی مقدم از علمای بنام استان و منطقه کهگیلویه می باشد.او دارای فرزندانی است که با بهره بردن از وجود پدر توانسته اند به مدارج بالایی علمی و اخلاقی برسند که از آیت الله سید مرتضی تقوی، دکتر سید مصطفی تقوی نویسنده کتاب فراز و فرود مشروطه می توان یاد کرد.

از دوستان ایشان می‌توان مرحوم حضرت آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی ، مرحوم آیت الله شیخ محمد حسن مدرس بهبهانی، مرحوم آیت الله سید کاظم دهدشتی، مرحوم آیت الله سید ابوالقاسم هاشمی، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید محمد جواد تقوی، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسین موسوی بلادی و.. را نام برد.

خلوص عشق و ارادت آمیر احمد نسبت به آیت الله خامنه ای

احمد زاده فرماندار اسبق گچساران،در گغتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،  خاطره‌ جالبی از دیدار آیت‌الله آمیر احمد تقوی با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال ۷۳ روایت کرده که از نظر خوانندگان می‌گذرد؛
"در سال ۱۳۷۳،من فرماندار گچساران بودم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عظیم الشان انقلاب حفظه الله تعالی در سفر استانی، یک روز برای دیدار مردم شریف گچساران به این شهرستان تشریف آوردند. 

مردم نجیب و ولایتمدار شهرستان در استقبال از حضرت آقا و حضور در صحنه سنگ تمام گذاشتند. 

بعد از دیدار با خانواده معزز شهدا و تقدیم گزارش شهرستان توسط مرحوم آقای متقی کاشانی امام جمعه و بنده به عنوان فرماندار و سپس دیدار با مردم و ایراد سخنرانی در استادیوم ورزشی تختی، برای بدرقه به فرودگاه گچساران رفتیم.
پای پلکان هواپبما مرحوم آیت‌الله ملک حسینی رضوان الله تعالی علیه نماینده فقید ولی فقیه در استان، استاندار وقت، مرحوم حجت الاسلام و المسلمین متقی کاشانی امام جمعه فقید وقت و بنده و جمع دیگری حضور داشتیم. حضرت آقا خواستند از پلکان هواپیما بالا روند ولی یکدفعه توقف فرمودند و رو به جانب ساختمان فرودگاه کردند و فرمودند آمیراحمد دارند می آیند.

بنده برگشتم به همان طرف دیدم آن مرد روحانی بزرگوار و مخلص و مجاهد، با عشق و با تمام وجود دوان دوان بطرف حضرت آقا می‌آیند. نزدیک که شدند نفس زنان با همان حالت و با تمام وجود بطرف رهبر معظم می‌آمدند و حضرت آقا هم چند قدم با علاقه بطرف ایشان رفتند و از دور دستها و آغوش باز فرمودند و بجای دست دادن یا سلام علیک متعارف ایشان را در آغوش گرفتند و این صحنه شاید یکی دو دقیقه‌ای طول کشید تا سید که از نفس افتاده بودند نفس تازه کردند و بعد از مصافحه خدا حافظی فرمودند و آقا تشریف بردند. 

آنچه برای من جالب و زیبا بود تلاش با تمام وجود مرحوم آمیر احمد (ره) عزیز و دوست داشتنی برای رساندن خود به حضرت آقا برای تشکر و خداحافظی بود که با وجود پیری هروله کنان و دوان دوان می‌آمدند و در مقابل هم اسم بردن از ایشان با نام محلی و استانی آمیر احمد از طرف حضرت آقا و در مقابل آن عشق وعلاقه مرحوم آقا سید، در آغوش گرفتن ایشان توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی حفظه الله تعالی بود.                                                                                             

وداع آمیراحمد،پدر معنوی استان 

                                                                                                مختصری بر زندگی مرحوم حجت الاسلام حاج سید میر احمد تقوی

مردم دیار کهگیلویه و بویراحمد امروز در اندوه از دست دادن پدر معنویشان رخت سیاه بر تن کرده و اشک ماتم می‌ریزند.خیابان‌ها و معابر شهر دهدشت نیز سیاه پوش و گواه بر دردمند بودن دل اهالی این شهر است که همواره و در همه عرصه‌ها، نظام و انقلاب خود را تنها نگذاشته‌اند.

ایشان با همه شهرت و نفوذ کلامی بسیار ساده و بی‌پیرایه زندگی می‌کرد.آمیر احمد تقوی یکی از تأثیر گذارترین شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در این برهه از تاریخ استان است که پس از طی مدارج علمی در نجف اشرف تاکنون بیش از ۵۰ سال است که در کسوت یک عالم دینی منشاء خدمات فراوان و مرجع امور مردم بوده است.

نزدیکان وی  توجه ویژه آمیراحمد را به نماز و اخلاص ایشان را از مهمترین فضائل و ویژگی های او می دانند. آیت الله سید میر احمد تقوی مقدم در شرح حالی که از خود نوشته اند با نگاهی به دوران حیات خود ،متذکر اهمیت توجه به نماز می شود و نوشته است:"بناست که حقیر خود را آنچنانکه هستم معرفى کنم. در این تاریخ که ۲۰ بهمن ۱۳۸۰ شمسى است، حقیر هشتاد سال و شصت و هشت روز از عمرم (به تقویم قمری) مى‌گذرد؛ و با جرأت کامل عرض مى‌کنم که تارک الصّلواتم! براى اینکه تا الآن یک رکعت نمازى که از اول تا آخر آن را با توجّه کامل به نماز خوانده باشم، از خود سراغ ندارم؛ و خیلى از موارد بود که ریا مانند همان مُور سیاه کوچکى که در شب تار بر سنگ سیاه حرکت کند تشریف مى‌آورد و کار نوکر حلقه به گوش آمره بالسوء را مى‌ساخت. گه‌گاهى که زمینه براى ریا فراهم نبود، مسافرت‌هاى درون مرزى و تخیلى نفس به نحوى شروع مى‌شد که نماز زبانى و عضلانى تمام مى‌شد، در صورتى که ما هنوز از سفر خیالى مراجعت نکرده بودیم. خوشبختانه مدتى است که با عنایت خداوندى کمى وضع بهتر شده؛ به نحوى که حالت انکسار و خضوع احساس مى‌شود ولى متأسفانه زودگذر بوده و دولت مستعجل است."

حجت الاسلام سید میراحمد تقوی مقدم،صبح روز پنج شنبه به علت کهولت سن در بیمارستان امام خمینی دهدشت درگذشت.بر اساس تصمیم ستاد ارتحال آیت‌الله آمیر احمد تقوی، پیکر آن عالم ربانی در مدرسه حوزه علمیه دهدشت،روز جمعه ساعت هفده عصر به خاک سپرده خواهد شد. 

                                                                                           مختصری بر زندگی مرحوم حجت الاسلام حاج سید میر احمد تقوی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار