معاون منابع طبیعی ایلام:
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام از آغاز برداشت «سقز» در ایلام خبر داد و گفت: پیش بینی می شود ۱۰۰ تن محصول برداشت شود.
کد خبر: ۷۷۱۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶ 13 August 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ حجت الله فتحی اظهار داشت: در استان ایلام ۱۲۰ شرکت تعاونی در زمینه حفظ، احیا و بهره برداری از جنگل ها فعالیت دارند و امسال پیش بینی می شود ۱۰۰تن سقز یا شیره بنه به ارزش ۱۵۰میلیارد ریال برداشت شود.

وی ادامه داد: برای نظارت بر این فعالیت، زمینه جذب و به کارگیری حدود ۱۰۰ نفر از فارغ التحصیلان فراهم شده است.

فتحی اظهارداشت: بهره برادری از منابع طبیعی استان تحت ضوابط و قوانین و رعایت اصول فنی و زیر نظر کارشناسان منابع طبیعی انجام می‌شود و این امر کمکی به اقتصاد معیشت مردم محلی است که در حاشیه این رویش گاه طبیعی زندگی می‌کنند.

وی بیان داشت: پس از بررسی‌های لازم در جنگل‌های بنه توسط کارشناسان اداره منابع طبیعی با بهره‌بردان محلی، برای برداشت شیره سقز قراردادی منعقد می شود تا مجوز برداشت و بهره‌برداری به‌صورت قانونی و در چهارچوب اصولی صادر شود.

فتحی افزود: طبق قراردادهایی که با تعاونی های بهره بردار سقز در استان انجام شده است این تعاونی ها در امر حفاظت از جنگل های استان به خصوص در مقابله با حریق احتمالی با منابع طبیعی همکاری  می کنند.

برداشت این محصول از اواخر تیرماه است، شیره سقز از درختی به نام بنه هر چند سال یک بار بستگی به وضعیت آب و هوایی‌، قدرت درخت و ... برداشت می‌شود و سقز پس از برداشت جهت مصارف دارویی، صنعتی و خوراکی به خارج از استان صادر می‌شود./ح

 

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار