لاشه دامهای قربانی با هدف غیر فعال شدن عامل بیماری کشنده تب کریمه – کنگو، می بایست 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری و سپس مصرف شود.
کد خبر: ۷۶۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹ 06 August 2019

34 اکیپ برای خدمات رسانی دامپزشکی قزوین در روز عید سعید قربان تجهیز شده است

 به گزارش تابناک قزوین فرحی  مسئول روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین عنوان : با توجه به سنت رایج ذبح و قربانی دام از سوی حجاج و به منظور ارتقاء سطح سلامت هم‌استانی‌ها و جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام «از میان ۱۷۰۹ بیماری شناخته شده ، ۸۳۲ بیماری از طریق حیوانات به انسان منتقل می‌شود» همچنین نظارت بر ذبح شرعی دام «به منظور اطمینان از حلیت گوشت دام‌های کشتار شده در این روز» از سوی اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین و ادارات دامپزشکی شهرستان‌های اقداماتی انجام شده است.

مسئول روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین عنوان کرد: تهیه و نصب بنر ویژه عید سعید قربان و نصب در برخی از نقاط استان، پاسخگویی 24 ساعته شماره تلفن 4 رقمی 1512 و سامانه پیامکی 50001512 برای سهولت ارتباط شهروندان با دامپزشکی، برگزاری کلاس آموزشی برای ناظرین ذبح شرعی و ذابحین کشتارگاههای دام و طیور، طراحی وتهیه ابزاری برای کشتار دام که خون و ضایعات حاصل از کشتار دامها محیط زیست را آلوده نکند،از جمله اقدامات اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین است.

فرحی ادامه داد: معاینات قبل از کشتار دام، در میادین عرضه دام، استقرار 34 اکیپ ثابت و سیار بازرسی بهداشتی گوشت و نظارت بر ذبح شرعی از ساعات اولیه صبح تا ساعت ۱۳ روز عید قربان در محل اداره‌ کل و ادارات دامپزشکی شهرستان‌های تابعه، استقرار اکیپ‌های ویژه بازرسی بهداشتی و ناظر ذبح شرعی در کشتارگاه‌های دام استان قزوین می باشد.

وی از دیگر اقدامات اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین در روز عید سعید قربان را استقرار نیرو در محل ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و اداره‌ کل دامپزشکی این استان برای پاسخگویی تلفنی و حضوری به شهروندان و اعزام اکیپ‌های سیار به محل‌های مورد نظر کرد.

مسئول روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین اضافه کرد: توزیع پوستر و بروشور مرتبط با عید سعید قربان، تهیه پلاکارد و نصب بر روی خودروهای اکیپ‌های سیار بازرسی بهداشتی دامپزشکی و ناظران ذبح شرعی، ارسال پیامک با موضوع پیام بهداشتی، هماهنگی با دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌ کل دامپزشکی برای مکاتبه با ائمه جمعهخ و جماعات و اعزام روحانیون به همراه اکیپ‌های بازرسی بهداشتی با هدف نظارت بر ذبح شرعی دام‌ها از دیگر اقدامات اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین در روز عید سعید قربان است.

فرحی یادآور شد: معاینات دام زنده قبل از کشتار، بازرسی‌های بهداشتی پس از کشتار دام و نظارت‌های شرعی در زمان کشتار دام که روز عید قربان از سوی کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین و شبکه‌های دامپزشکی تابعه صورت می‌گیرد، رایگان است.

وی بیان کرد: هم‌استانی‌های محترم در صورت تماس با شماره ۴ رقمی ۱۵۱۲ و یا ارسال پیامک به سامانه ۵۰۰۰۱۵۱۲ در استان قزوین می‌توانند از خدمات رایگان اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین در این روز بهره‌مند شوند.

این کارشناس ارشد انگل شناسی در پایان ضمن توصیه به عدم کشتار دام در محیط خارج از کشتارگاه به عموم مردم تاکید کرد: از تماس بی مورد با دام زنده به علت احتمال وجود انگلهای خارجی ناقل بیماری تب کریمه خودداری کرده و از مصرف لاشه دام بلافاصله پس از ذبح پرهیز کنند، چراکه  دامهای مبتلا به بیماری تب کریمه – کنگو فاقد علائم بالینی می باشند و بر همین اساس لاشه و امعا و احشاء دامها پس از کشتار می بایست به مدت 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری شود تا با پایین آمدن PH و دما، در صورت مبتلا بودن دام، عامل بیماری تب کریمه- کنگو که یک بیماری کشنده مشترک بین انسان و دام می باشد، غیر فعال شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار