این‌روزها فصل برداشت محصول برنج در استان مازندران است و جاده‌ها در گروگان انواع ماشین‌الات کشاورزی است و این مساله هوشیاری مردم را به هنگام رانندگی می‌طلبد.
کد خبر: ۷۶۸۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱ 03 August 2019

بیشتر رانندگان ادوات کشاورزی مانند تیلر، تراکتور و کمباین نکات ایمنی را در جاده های مازندران رعایت نمی کنند و حتی این ادوات از ابتدایی ترین امکانات که نصب علامت شبرنگ و خطر است برخوردار نبوده و در جاده‌های باریک و تاریک در شب‌ها تصادفات متعددی را رقم می زنند. همچنین قرار دادن ادوات کشاورزی در کنار جاده اصلی ، انحراف به چپ و راست بدون رعایت نکات ایمنی این جاده‌ها را خطرناک کرده است.

استان مازندران ۲۱۰هزار هکتار زمین شالیزاری دارد که سالانه با تولید بیش از ۹۵۰هزار تن انواع برنج ، حدود ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

بابل با داشتن جاده های متعدد شامل بندپی شرقی و غربی، جاده کهنه خط بابل به امل با صدها روستای حاشیه ان، جاده نو خط امل به بابل ، جاده بابل به بابلسر ، جاده شرقی به قائم شهر و نیز جاده کیاکلا از مناطق مهم کشاورزی مازندران است و این جاده ها این روزها به شدت شلوغ است. از یک سو تابستان و سفر مسافران و از سوی دیگر فصل کشاورزی و رفت و امد صدها دستگاه ماشین الات کشاورزی این جاده ها را بسیار خطرناک است.

با توجه به بررسی های انجام شده و آمار مرکز فویت های پزشکی اورژانس ۱۱۵ بابل این شهرستان در زمینه تصادفات منجر به فوت بر اثر برخورد با ادوات کشاورزی نیز در صدر استان مازندران ایستاده است.

** ۱۷ زخمی و ۲ کشته براثر تصادف ادوات کشاورزی در بابل

مرکز اورژانس ۱۱۵ بابل اعلام کرد که در شش ماهه گذشته تاکنون ۱۷ تصادف ادوات کشاورزی در شهرستان بابل رخ داد که از این تعداد ۱۶ مورد تصادف با تیلر و تراکتور و یک مورد با کمباین بوده است و تعداد ۱۷ نفر در این حوادث مصدوم و ۲ کشته بدنبال داشته است.

تنها در یک هفته گذشته ۲ کشته و ۵ زخمی در پی تصادف ادوات کشاورزی برای شالیکاران بابلی اتفاق افتاد و اگر کشاورزان و دیگر رانندگان ایمنی های لازم را رعایت نکنند احتمال افزایش این صدمات هم وجود دارد.

عدم تعریض جاده ها ، بی توجهی در نصب نوار خطر در جاده های رانشی، عدم وجود خط کشی و دقت به تابلوهای علائم راهنمایی و رانندگی ، حرکت کند ادوات کشاورزی همچون تیلر، تراکتور کمباین و غیر آن از یک سو ، بی توجهی رانندگان با سرعت غیر مجاز و نیز خستگی مفرط کشاورزان و درنهایت عدم وجود قدرت کافی در هدایت این ادوات، تهدیدهایی است که مرگ های را رقم می زند و جان را می سوزاند.

البته شلوغی برخی جاده های گردشگرپذیر جنوب بابل همچون بابل به بندپی شرقی و غربی، بابل به بابلکنار و جاده منتهی به لفور و سوادکوه و تردد بی حد و اندازه این روزهای گردشگران و بومیان برای فرار از گرما به مناطق بکر و خوش آب و هوا بروز این حوادث را برای بومیان، مسافران و به خصوص کشاورزان افزایش می دهد.

عدم تعریض جاده، برای کشاورزان خطرآفرین شده است

رئیس شورای بخش بابلکنار به خبرنگار ایرنا گفت : بخش زیادی از جاده های جنوب بابل از مسیر زمین‌های شالیزاری عبور می‌کند و جاده‌های این مسیر تعریض نیستند اما با این وجود برخی شالیکاران ادوات کشاورزی خود همچون تراکتور یا تیلر و یا حتی موتور خود را در کنار زمین کشاورزی و لب جاده اصلی قرار می دهند .

علی رحیمیان بیان کرد: تردد زیاد ادوات کشاورزی در جاده های گردشگر پذیر بابل زمینه افزایش حوادث را فراهم کرده و متاسفانه جاده های جنوب بابل نه تنها شانه ندارد حتی از ابتدایی ترین امکانات یعنی خط کشی هم محروم می باشد

وی گفت: بریدگی ها در جاده های بابلکنار ایمنی لازم را ندارد و در این ایام پرترافیک رفت و آمد ادوات کشاورزی خطر این بریدگی ها را بیشتر کرده است.

وی بیان داشت : متاسفانه حرکت کند تیلر ، تراکتور و کمباین در جاده ها زمینه ترافیک سنگین را فراهم می کند و این ترافیک سنگین سبب شد ماشین های امداد و نجات هم برای امداد رسانی با مشکل مواجه شوند .

وی ادامه داد : بیشتر ادوات کشاورزی که در بابل تردد می کنند فاقد علائم خطر یا شبرنگ هستند که این امر در شب ها خطر تصادفات جاده‌ای را افزایش می‌دهد.

** شالیکاران نکات ایمنی را رعایت کنند

رئیس اداره راهداری بابل به خبرنگار ایرنا گفت : اگر به دنبال کاهش آمار تصادفات شالیکاران با ادوات کشاورزی در جاده های بابل هستیم باید با یک تعامل و همکاری دو طرفه برای حل این مشکل تلاش کنیم .

یاسر ابراهیمی بیان کرد : متاسفانه برخی از شالیکاران نکات ایمنی را رعایت نمی کنند و حتی در بخشی از شانه خاکی جاده هم برنجکاری می کنند و ادوات کشاورزی را در کنار لبه آسفالت قرار می دهند .

رئیس اداره راهداری بابل اظهار داشت: در صورت بروز حادثه جاده ای وسیله نقلیه ای که در کنار جاده اصلی قرار گرفته است به لحاظ حقوقی مقصر شناخته می شود .

ابراهیمی گفت : باید بپذیریم که در حال حاضر امکان تعریض تمام جاده ها به خصوص جاده های جنوب بابل وجود ندارد اما با توجه به اختیارات و اعتبارات برای رفع این مشکلات تلاش می‌کنیم .

وی بیان داشت: برای انجام خط کشی در چند سال گذشته متری ۱۰ هزار ریال هزینه می شد ولی در حال حاضر خط کشی متری ۵۰ هزار ریال هزینه دارد و برای هر یک کیلومتر خط کشی ۵۰ میلیون ریال اعتبار نیازمند هستیم .

ابراهیمی ادامه داد : اما نصب تابلو علائم در جاده ها، چراغ چشمک زن، تابلوی محدودیت سرعت، نوار خطر و ایمن‌سازی سر تقاطع از جمله وظایف جاری ما در جاده ها است که در حال انجام می باشیم .

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته هر ساله در تمامی شهرهای مازندران از جمله بابل در دو یا سه روستا برای کشاورزان مثلث خطر ، شبرنگ و کلاه ایمنی به صورت رایگان توزیع می شود تا مورد استفاده در ادوات کشاورزی قرار گیرد.

وی افزود: در سال گذشته در سه روستای ابوالحسن کلا ، ایمن آباد و گونه کلا بابل این شبرنگ ها و مثلث خطر به همراه کلاه های ایمنی برای موتورسواران رایگان توزیع شد.

وی گفت: تهیه شبرنگ و مثلث خطر هزینه زیادی ندارد و تقاضای ما از کشاورزان این است که این علایم را تهیه و بر ادوات کشاورزی نصب کنند چون تردد در شب بدون این ابزارها برای ادوات کشاورزی بسیار خطرناک است .

** ۳۲ هزار و ۹۰۰ دستگاه ادوات کشاورزی در بابل فعال است

مدیر جهاد کشاورزی بابل به خبرنگار ایرنا گفت : در حال حاضر ۴۵ هزار و ۷۹۸ هکتار زمین شالیزاری در بابل زیر کشت اول برنج است که پیش بینی می شود ۲۵۰ هزار تن شلتوک در کشت اول برداشت شود.

سید احمد طاهری ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۳۲ هزار و ۹۰۰ دستگاه ادوات کشاورزی اعم از تراکتور ، تیلر، کمباین ، نشاگر، سمپاش و خرمن کوب در زمین‌های شالیزاری فعالیت دارد.

**ضرورت رعایت نکات ایمنی از سوی کشاورزان

در چنین مواقعی که تعریض جاده شاید امکان پذیر نباشد، جدی گرفتن رعایت نکات ایمنی و هشدارهای اداره راهداری از سوی کشاورزان در راستای عدم پارک ادوات کشاورزی در بیخ جاده، نصب شبرنگ و پوشیدن لباس روشن و گذاشتن کلاه ایمنی در جاده از ساده ترین راههایی است که می تواند خطر مرگ را برای کشاورزان، کاهش دهد.

بیان این مطلب هم خالی از لطف نیست که چراغ های روشنایی در برخی از جاده های منتهی به روستاهای مازندران بسیار به صورت افراط نصب شده است اما در برخی از مسیرها اصلا هیچ نگاهی به آن نشده است که توجه مسئولان نسبت به رفع این مشکل از مواردی است که می تواند خطر تصادفات جاده ای را به حداقل برساند.

 ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار