رئیس فدارسیون کوهنوردی می‌گوید که دریافت وجه عوارض ورود از کوهنوردانی که از مسیر کمپ گوسفندسرا قصد صعود به قله‌ی دماوند را دارند، غیرقانونی است.
کد خبر: ۷۶۸۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲ 02 August 2019

سابقا برای صعود از ضلع جنوبی قله دماوند باید از جاده کنارگذر و در یک راه محلی و از «پلور» تا کمپ «گوسفندسرا» با وانت یا نیسان را طی می‌کردید. از دوراهی لار تا ابتدای جاده خاکی به سمت قله دماوند 13 کیلومتر است. به تازگی برای اینکه به ابتدای جاده خاکی برسید، باید عوارض پرداخت کنید تا بتوانید به دامنه‌ی کوه دماوند برسید و تازه از آنجا کار صعود را شروع کنید.

در سال های قبل وانت‌هایی کوهنوردان را به دامنه‌ی کوه می‌رساندند ولی اکنون گیت‌هایی نصب شده که از کوهنوردان پول دریافت می‌کنند و بعد اجازه‌ی عبور با پای پیاده به آنها را می‌دهند. کوهنوردان باید تا دامنه کوه دماوند پیاده‌روی کنند. هیچ گونه وسیله‌ی نقلیه‌ای هم حق عبور از این گیت‌ها را ندارند.

رضا زارعی، رئیس فدارسیون کوهنوردی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دریافت وجه نقد از کوهنوردان غیرقانونی است، گفت: سال گذشته محیط زیست تقاضای مسدود کردن این مسیر را داشت که ظاهرا مسیر تردد وسایط نقیله بسته شده اما اکنون پول دریافت شده از کوهنوردان در جیب شهرداری آن منطقه می‌رود و شهرداری این گیت‌ها را غیرقانونی ایجاد کرده و درحال کسب در آمد است درحالی که از هیچ سازمان و ارگان مجوزی ندارد و این راه‌بندهای ایجاد شده غیرقانونی است.

او در پاسخ به اینکه آیا مسئولیت این راه برعهده‌ی فدارسیون کوهنوردی نیست و چرا کاری برای رفع این مشکل نمی شود؟ پاسخ داد: تمامی مسئولیت‌های مسیر گوسفندسرا برعهده‌ی فدراسیون کوهنوردی است و ما نامه‌نگاری با منابع طبیعی و شوراهای کشور داشته‌ایم ولی چون جوابی دریافت نکرده‌ایم برای همین هیچ اقدامی با این عمل غیر قانونی نشده و هم‌چنان گیت‌ها از کوهنوردان پول دریافت می‌کنند.

رئیس فدارسیون کوهنوردی با بیان اینکه هیچ آماری از صعود های تابستانی و حتی صعود های سال گذشته ندارد، تاکید کرد: فدارسیون کوهنوردی سالیانه آمار صعود ها را دریافت می کند ولی هیچ اطلاعی درباره‌ی صعودهای بهاره و تابستانی ندارم.

او درباره‌ی آمار حوادث احتمالی در دماوند نیز گفت: از ابتدای امسال حادثه‌ی خیلی وخیمی نداشته‌ایم ولی باز هم من از آن اطلاعی ندارم و آمار حوادث در دست هلال احمر است و وظیفه‌ی فدارسیون فقط تربیت و آموزش کوهنوردان است.
ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار