شرکت کنندگان در دوره آموزشی ضمن حضور در کلاس تئوری ، شب گذشته از کشتارگاه طیور و صبح امروز از کشتارگاه دام استان بازدید به عمل آوردند.
کد خبر: ۷۶۸۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹ 01 August 2019

120 نفر از ناظرین شرعی و ذابحین دام در آستانه عید قربان در دامپزشکی آموزش دیدند.

به گزارش تابناک قزوین، دکتر حمید زینالی مدیر کل دامپزشکی استان قزوین گفت: هر ساله در آستانه عید سعید قربان حجاج اقدام به ذبح دام می کنند که اداره کل دامپزشکی استان قزوین نیز تمهیداتی برای تضمین حلیت و سلامت گوشت دامهای ذبح شده در دستور کار دارد.

دکتر حمید زینالی افزود:یکی از برنامه های اداره کل دامپزشکی استان قزوین آموزش ناظرین ذبح شرعی و ذابحین استان با هماهنگی حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور و سازمان جهاد کشاورزی است که در همین راستا یک دوره آموزشی 2 روزه بصورت تئوری و عملی با حضور 120 نفر از روحانیون ناظر ذبح شرعی در کشتارگاههای دام و طیور استان و ذابحین استان توسط دامپزشکی اجرا شد.

دکتر زینالی در ابتدای این دوره آموزشی نظارتهای شرعی و نحوه صحیح ذبح دام  را یکی از الزامات تضمین حلیت فرآورده های خام دامی ذکر کرد و از شرکت کنندگان در کلاس خواست با دقت هر چه تمام در راستای تحقق این مهم کوشا باشند چرا که در صورت عدم رعایت اصول ذبح شرعی مدیون مصرف کنندگان خواهند شد.

دکتر زینالی در این کلاس آموزشی بر رعایت بهداشت فردی توسط ناظرین شرعی و ذابحین تاکید کرد و افزود: برای پیشگیری از ابتلاء شاغلین این حرفه به بیماریهایی مانند تب کریمه - کنگو ، تب مالت، سل و... می بایست محافظت شخصی(چکمه، کلاه ، عینک، دستکش، روپوش و...) واصول بهداشتی در زمان کار رعایت شود، چرا که بیش از 800 نوع بیماری قابل انتقال بین انسان و دام وجود دارد که کارکنان کشتارگاه از افرادی هستند که به دلیل ارتباط مستقیم با خون و لاشه دام در معرض ابتلا به بیماری می باشند

تصریح کرد: کلیه شرکت کنندگان در این دوره آموزشی کارت شناسایی و گواهی مربوطه را اخذ خواهند کرد و ذابحینی که فاقد این گواهینامه باشند اجازه فعالیت در امر ذبح دام و طیور نخواهند داشت.

لازم به ذکر است تدریس این دوره آموزشی را حجت الاسلام قراخانلو مسئول سابق صید و ذبح سازمان دامپزشکی کشور بر عهده داشت که توضیحات مبسوطی را در خصوص ذبح حلال و طهارت لاشه پس از ذبح بیان کرد و در پایان به سوالات حاضرین پاسخ داده شد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار