در حالی که رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی موضوع فاسد شدن 40 هزار تن سیب در سردخانه‌های استان را تایید می‌کند، مسؤولان سازمان جهاد کشاورزی استان، یا از این موضوع اظهار بی‌‌اطلاعی کرده و یا آن را تکذیب می‌کنند.
کد خبر: ۷۶۷۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶ 29 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی هنوز در شوک فاسد شدن هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های دماوند بودیم که خبری مبنی بر فاسد شدن 40 هزار تن سیب در سردخانه‌های آذربایجان‌غربی شنیده شد.

آذربایجان‌غربی قطب تولید سیب در کشور بوده و یک سوم سیب تولیدی در این خطه تولید می‌شود، محصولی که آبرری بالایی دارد و گفته می‌شود برای تولید هر کیلو سیب، 60 لیتر آب مصرف می‌شود.

اواخر سال گذشته موضوع ممنوعیت صادرات سیب استان مطرح و همین خود سبب شد که این محصول و دسترنج کشاورزان، در سردخانه‌ها فاسد شده و یا در گمرکات و بدون کامیون‌های یخچال‌دار بمانند و خراب شوند و چون در بازار نیز عرضه نشد سبب شد که قیمت هر کیلو سیب در بازار حتی به 15 هزار تومان نیز برسد.

در سالیان گذشته به دلیل خشکی دریاچه ارومیه، حتی در استان کشاورزی‌‌ای مثل آذربایجان‌غربی که بیشتر مردم آن از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند، طرحی به نام« نکاشت» را مطرح کردند که با اعتراض گسترده کشاورزان همراه بوده و به همین سبب، اجرای این طرح متوقف شد.

برای اطلاع از صحت خبر فاسد شدن 40 هزار تن سیب در سردخانه‌ها، ابتدا به سراغ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان ‌غربی رفتیم، اکبر کرامتی در پاسخ به این سوال که این سیب‌های فاسد شده از چه نوعی بوده و آیا سیب پاییزه و یا سیب شب عید بود اظهار کرد: چنین مطلبی مطرح شده اما در این زمینه، نه چیزی دیده و نه شنیده‌ایم!

وی بیان کرد: باید این موضوع مستندسازی شود چون ما با چنین چیزی برخورد نکرده، چون فاسد شدن 40 هزار تن سیب عدد بسیار بزرگی است و این صحبت‌های مطروحه ادعایی بیش نیست!

کرامتی گفت: باید کارشناسانی را به سردخانه‌ها فرستاده تا موضوع فاسد شدن سیب‌ها را بررسی کنند چون پس از قانون منع صادرات سیب، با پیگیری شخص استاندار آذربایجان‌غربی این موضوع حل شده و صادرات انجام شد..

وی در پاسخ به خبرنگار فارس که ممنوعیت 45 روزه صادرات سیب را علت اصلی فاسد شدن سیب مطرح کرد گفت: متاسفانه سردخانه‌ها از عهده نگهداری سیب‌ها برنیامده و مقصر هستند چون قابلیت نگهداری دو ساله سیب‌ها را دارند.

در ادامه خبرنگار فارس در گفت‌وگو با مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در پاسخ به این سوال که چه مقدار سیب به سبب منع صادرات فاسد شده است تصریح کرد: سامانه جامع انباران باید موجودی انباران خود را به سازمان صنعت، معدن و تجارت اطلاع داده تا ظرفیت نگهداری آنان مشخص شود.

پرویز تومرایی با رد فاسد شدن 40 هزار تن سیب در سردخانه‌های استان گفت: چنین چیزی صحت ندارد! و برخی اقدام به صحبت‌های غیرمسولانه کرده‌اند.

 در ادامه، خبرنگار فارس با رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی گفت‌وگو کرد، وی در رابطه با صحت و سقم فاسد شدن 40 هزار تن سیب در سردخانه‌های استان اظهار کرد: این  خبر صحت دارد و پس از عید نوروز، 40 هزار تن سیب در سردخانه‌ها باقی مانده بوده که درست در زمان اوج صادرات، بین 200 تا 250 کامیون در جاده‌ها در حال انتقال آن به مرزها برای صادرات بودند اما متاسفانه وزارت صنعت و معدن و تجارت، شبانه بخش نامه‌ای به گمرک ابلاغ کرد که از فردا صبح، صادرات سیب به خارج از کشور ممنوع شود.

آقابالازاده بیان کرد: این در حالی است که تمامی این میوه‌ها در گمرکات و جاده‌ها در حال حمل بودند و با توجه به اینکه همه آنها در کامیون‌های بدون یخچال بودند، فاسد شده و به همین سبب به کارخانه کنستانتره انتقال یافتند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که آیا تنها علت فاسد شدن 40 هزار تن سیب را ممنوعیت صادرات می‌دانید گفت: بله چون 45 تا 50 روز و در زمان اوج صادرات، جلوی آن گرفته شد و در نتیجه سبب از بین بردن آنها شد.

 

رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی افزود: هم اکنون خطاب بنده به وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که زمانی که تنظیم بازار را تامین نمی‌کند، به چه علت صادرات را ممنوع کرده؟ بنابراین بدون هماهنگی و مشورت در استان‌هایی همچون آذربایجان‌غربی که یک سوم سیب کشور را تامین می‌کند، چرا در توزیع آن با آذربایجان‌غربی مشورت نکرده و یه شبه با یک بخشنامه، گمرکات را بست و سیبها فاسد شدند و همین خود سبب شد که سیب‌ها به صنایع تبدلی رفت و کشاورز این همه ضرر را متحمل شد.

وی اظهار کرد: این میوه‌ها در کل 340 سردخانه سطح استان نگهداری می‌شدند و سیب‌های فاسد شده شامل سردخانه‌های بیشتر شهرستان‌ها بوده است.

آقابالازاده در پاسخ به این سوال که چرا در زمان ممنوعیت صادرات سیب، سازمان جهاد کشاورزی نظارتی انجام نداده و آن را در بازار توزیع نکرد تصریح کرد: جهاد کشاورزی در زمان ممنوعیت صادرات، به سرعت با نمایندگان مجلس شورای اسلامی مکاتبه کرده اما متاسفانه کسی توجهی به این موضوع نکرد چون تصمیمی بود که در تهران گرفته بودند.

وی با اشاره به اینکه سرنوشت این سیب‌های فاسده شده چه بوده و به کجا انتقال داده شد افزود: این سیب‌ها تقریبا به صورت رایگان در اختیار کارخانه‌ها برای استفاده در صنایع تبدیلی گذاشته شد و هر کیلو هزار تومان فروخته شد.

رئیس اتحادیه سردخانه‌داران آذربایجان‌غربی با بیان اینکه عمر سیب استان در سردخانه‌ها پنج تا 6 ماهه است گفت: بنابراین اگر بیش از این زمان در سردخانه‌ها بماند کیفیت خود را از دست داده و فاسد می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: امید است که این ضرر و زیان برای مسوولان به عنوان تجربه مطرح شده و با توجه به اینکه امسال براساس پیش بینی‌ها، تولید سیب در استان افزایش یافته است، بنابراین باید حساسیت نشان داده و زمانی که در تهران برای استان تصمیم می‌گیرند باید مشورت لازم را انجام دهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار