زندگی در منطقه ای بدون آب و گاز؛
عدم ارائه خدمات اولیه و مناسب سبب شده است که جمعیت منطقه خوش آب و هوای «اَصطَلَک» در ۲ کیلومتری دماوند نصف شود و شاهد مهاجرت مردم از سرزمین اجدادی خود به شهرها باشیم.
کد خبر: ۷۶۶۹۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹ 29 July 2019

به گزارش تابناک تهران؛ از زمانی که به یاد دارند، بدون آب لوله کشی و گاز شهری زندگی می‌کنند، کار زمان نمی‌شناسد و هر لحظه باید برای آوردن آب از قنات پایین آماده باشند، این کار به خصوص در گرمای تابستان سخت‌تر می‌شود.

در نزدیکی پایتخت و ۲ کیلومتری شهر دماوند منطقه‌ای به نام «اصطلک» وجود دارد، که فاقد آب شرب لوله کشی و گاز شهری است و به گفته ساکنان این منطقه برق آن مربوط به پس از پیروزی انقلاب اسلامی است، که توسط جهاد سازندگی وصل شده است و اهالی این منطقه آب شرب خود را از قنات می‌نوشند، اما همچنان به پای سختی‌های موجود در این منطقه مانده و سکوت آن را به شلوغی شهر ترجیح می‌دهند.

فقدان آب شرب، گاز و آسفالت مناسب و مدرسه‌ای برای تحصیل در اصطلک

یکی از اهالی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص سختی‌های زندگی در «اصطلک» به خبرنگار مهر گفت: راه‌های این منطقه آسفالت نیستند، ورودی این منطقه تابلو و سر درب ندارد، تا هویت این منطقه مشخص شود، علی رغم قدمتی که اصطلک دارد، شناخته شده نیست و از طرف مسئولان به آن رسیدگی نمی‌شود، ویلاهای همجوار این منطقه آب و برق و گاز دارند ولی اصطلک به جز برق از بقیه امکانات محروم است.

وی گفت: این منطقه نه ده و روستا است و نه بخشی از شهر و جزو حاشیه است، ما اگر جزو دماوند و یا روستایی نیستیم، حداقل ایرانی هستیم و انتظار خدمات رسانی داریم، نبود امکانات جمعیت این منطقه را نصف کرده است.

خانمی که سال‌ها است، در این منطقه زندگی می‌کند، نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بچه‌های این منطقه برای تحصیل به منطقه گیلاوند می‌روند و با خشک شدن آب قنات بالا کشاورزی این منطقه در حال نابودی است و به دلیل عدم امنیت دام‌ها توسط سارقان به سرقت می‌روند.

وی افزود: این منطقه حدود ۱۶ کارگاه تراشکاری دارد، که فقط ۳ کارگاه آن فعال است و مابقی کارگاه‌ها به علت نبود امکانات اولیه مثل گاز و آب تعطیل شده است.

یکی دیگر از اهالی اصطلک به خبرنگار مهر گفت: در این منطقه طبق آماری که در سال ۵۲ گرفته شده، ۸ خانوار زندگی می‌کردند و این منطقه ۴۸ نفر جمعیت داشته است.

وی افزود: آن قدر برای ویلاها و باغ‌های لاکچری این منطقه چاه عمیق زده شده که آب قنات بسیار کم شده است.

هماهنگی با شهرداری و دهیاری برای خدمات دهی به اصطلک انجام شده است

فرماندار دماوند در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هماهنگی‌های لازم با شهرداری دماوند انجام شده تا خدمات لازم به ساکنان منطقه اصطلک داده شود، از طرفی به دهیاری نزدیک به این منطقه نیز تکلیف کرده‌ایم، که در این مسیر به همراه بخشداری به شهرداری یاری رساند.

مجید صفری افزود: خدمات شهری مانند آب، برق و بحث جمع آوری زباله می‌بایست به اهالی منطقه اصطلک داده شود و در خصوص آسفالت اصطلک نیز حداکثر طی یک ماه می‌توانیم، شاهد سامان دهی در این منطقه باشیم.

اگر به این منطقه خوش آب و هوا رسیدگی نشود، به زودی این منطقه همانند منطقه «علی آباد» روستایی متروکه خواهد شد و علائم موجود حیات در این روستا از بین خواهد رفت، نباید بگذاریم شناسنامه مناطق خوش آب و هوای دماوند در بایگانی مانده و پوسیده شود، تا بزرگان در قید حیات هستند، زمینه مهاجرت جوانان را به این منطقه فراهم کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار