روابط عمومی سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران با ارسال جوابیه‌ای به انتشار خبر فساد هزار تن سیب در دماوند واکنش نشان داد.
کد خبر: ۷۶۶۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴ 28 July 2019

به گزارش تابناک تهران، روابط عمومی سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران با ارسال جوابیه‌ای به خبر فاسد شدن «یک‌هزار تن» سیب درختی در دماوند واکنش نشان داد. متن این جوابیه به شرح ذیل است:

اتحادیه سراسری باغداران کشور بخش عمده از محصول خریداری شـده را راسا و یا نیابتا صادر نموده و در حال حاضر مشغول فروش حدود ۵۰۰ تن باقیمانده محصول خود از طریق صـادرات و ارسـال پس سورت آن به کارخانجـات کنسانتره می باشـد. که به لحاظ حقوقی ارتباطی با این سازمان ندارد این امر در حوزه مواد غـذایی شـکل جـدی تری به خود می گیرد. که اجرای طرحی موسوم به طرح تنظیم بازار میوه شب عیـد نیز از آن جمله است. در این طرح دولت هرسـاله جهت کنـترل قیمت میوه در ایـام نوروز و جلوگیری از افزایش بی رویه و غیر قابـل تحمل قیمت سـیب و پرتقـال که تمامی خانوارها مجبور به تهیه میوه شب عیـد می باشـند اجرا می گردد. این طرح شامـل خریـد میوه در زمان تولیـد، ذخیره سازی و توزیع آن در ایام نوروز میباشـد.

این اقـدام بـا توجه به اهمیت آن زیر نظر کمیته ای موسوم به کمیته ملی راهبردی طرح تنظیم بازار کشور صورت می پذیرد. این کمیته متشـکل از دستگاههای متولی و مرتبط عضو کارگروه تنظیم بازار کشور میباشد. درسالجاری با ابلاغ وزیر محترم جهاد کشاورزی به سازمان تعاون روسـتایی به شماره ۰۲۰/۱۸۴۱۸مورخ ۹۷/۹/۲۰ و تشکیل کمیته ملی راهبردی، آغاز گردیـد و حدود ۲۴۰۰۰ تن سیب درختی و ۴۰ هزار تن پرتقال مورد نیاز اسـتانها تهیه و تحویل آنها شـد. همچنین حسب مصوبه کمیته مـذکور حـدود ۶۰۰۰ تن سـیب درختی نیز بعنوان ذخیره احتیـاطی خریداری و ذخیره سازی گردید رصد مستمر بازار میوه و بررسـی قیمتها ضـرورت ورود دولت و توزیع میوه از هفته پایانی اسفند ۹۷را اقتضا نمود.

که بلافاصله توزیع سـیب و پرتقال ذخیره شده در کشور از سطح شهرها تا عمق روستاها با قیمت های کنترل شده و یکسان زیر نظر کمیته راهبردی اسـتانها آغاز گردید. و تا اواخر فروردین ۹۸استمرار یافت. سیب درختی مازاد طرح مـذکور حسب تصـمیمات بند یک سایر دسـتورات جلسه کارگروه تنظیم بازار کشور مورخ ۹۸/۱/۲۰در اختیار سازمـان میادین میوه و تره بار تهران قرار گرفت تا با قیمت های مصوب آن سازمان در سـطح شـهر تهران توزیع گردد. که بـدلیل رونـد کنـد توزیع و اسـتعداد فساد پذیری محصول، کارگروه تنظیم بازار در بند ۴تصمیمات جلسه مورخ ۹۸/۲/۱۶خود فروش باقیمانده محصول را از طریق مزایده به بالاترین قیمت پیشنهادی مصوب و به این سازمان تکلیف نمود. که فورا اقدام قانونی انجام، و اتحادیه سراسری تعاونی‌های باغداران کشور بعنوان برنده مزایده ، ۱۷۱۰ تن محصول ذخیره شده در سـردخانه سـرخدشت شهرسـتان دماوند را در مورخ ۹۸/۳/۸ از سازمان تعاون روستایی خریداری و تملک نموده است. حسب اطلاع اخذ شده ، اتحادیه مذکور بخش عمده از محصول خریداری شـده را راسا و یا نیابتا صادر نموده و در حال حاضر مشغول فروش حدود ۵۰۰تن باقیمانده محصول خود از طریق شـده را راسا و یا نیابتا صادر نموده و در حال حاضر مشغول فروش حدود ۵۰۰تن باقیمانده محصول خود از طریق صـادرات و ارسـال پس سورت آن به کارخانجـات کنسانتره می باشـد. که به لحاظ حقوقی ارتباطی با این سازمان ندارد.

توضیحات خبرگزاری فارس: 

 

لازم به توضیح است اتحادیه سراسری باغداران ایران زیر نظر سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران است و این تعاونی علاوه بر پاسخگویی بر عدم تزریق مناسب سیب‌های مذکور که در سند فوق "غیر قابل فروش" عنوان شده اند تا تاریخ 8 خرداد سال جاری باید نسبت به عملکرد مجموعه تحت نظارت خود "اتحادیه سراسری باغداران ایران" در حدود دوماه پس از واگذاری این اقلام کشاورزی پاسخگو باشد. 

سیب‌های مذکور که قابلیت مصرف را از دست داده‌اند قرار بود به عنوان تأمین میوه شب عید و کاهش قیمت نجومی این محصولات در روزهای انتهای سال گذشته مورد استفاده قرار گیرند. سازمان مرکزی تعاونی روستایی مسؤول نظارت بر اتحادیه‌های تحت نظر خود بوده و بر اساس قانون باید بر آن‌ها نظارت داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار