دومین جشنواره اقتصادی ، فرهنگی شیربلال مازندران ، هفته آینده در شهرستان سیمرغ برگزار می شود.
کد خبر: ۷۶۴۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳ 19 July 2019

دومین جشنواره اقتصادی ، فرهنگی شیربلال مازندران ، هفته آینده در شهرستان سیمرغ برگزار می شود.

مدیر جهاد کشاورزی سیمرغ در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به کشت ذرت (شیر بلال) امسال در 700 هکتار و همچنین ذرت علوفه ای در 50 هکتار از اراضی زراعی سیمرغ گفت : خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب ، شرایط کشت این محصول را در این شهرستان ایجاد کرده است.
رجب فلاح با بیان اینکه شیربلال سیمرغ پس از برداشت در بازارهای محلی و دیگر نقاط کشور توزیع می شود ومحصولی است که همه ساله با آغاز فصل بهار در فروردین کشت و پس از گذشت حدود 4 ماه برداشت می شود افزود : ذرت از نظر سطح زیر کشت بعد از گندم و برنج رتبه سوم جهان را دارد.
شکیبافر ، کارشناس جهاد کشاورزی نیز با اشاره به اهمیت ویژه ذرت در تامین غذای انسان، دام و طیور و مصارف صنعتی و دارویی گفت: ذرت از نظر گیاه شناسی گیاهی تک پایه که گل آذین نرآن بصورت خوشه ای روی قسمت انتهای ساقه و گل آذین ماده نیز که همان میوه ذرت بصورت عام به بلال معروف است روی ساقه و متصل به برگ تشکیل می شود.
وی به استفاده از محصول ذرت یا همان شیربلال بصورت تازه خوری ، آب پز و کباب شده اشاره و خاطرنشان کرد: از ساقه ذرت درصنایع کاغذسازی ، تهیه کف پوش ، جوانه ذرت هم در صنعت روغن‌کشی و آرد آن نیزدر تهیه نان استفاده می شود و حدود 25 درصد آن درمصرف انسانی، 70 درصد مصارف دام و طیور و 5 درصد نیز در مصارف صنعتی و دارویی کاربرد دارد.
سارا عالمیان کارشناس تغذیه هم با بیان اینکه ذرت مانند دیگر غلات کامل دارای ویتامینها و خواص مختلف است که ارزش غذایی آن علاوه بر آب و کربوهیدرات دارای درصد کمی پروتئین و چربی هاست افزود: این محصول غنی از مواد مختلف چون فیبر، آنتی اکسیدان و مواد معدنی، در تهیه غذاهای صبحانه ای ، کنسرو ، انواع روغن ها و همچنین صنعت لوازم آرایش مورد استفاده قرار می گیرد.
یادآور می شود؛ دومین جشنواره اقتصادی فرهنگی شیربلال سیمرغ اول تا چهارم مرداد در این شهرستان برگزار می شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار