معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی ایران گفت: تنها بخشی از وظایف این سازمان برخورد با چند متخلف تعیین‌شده ولی هدف اصلی رونق کسب‌وکار حلال است.
کد خبر: ۷۶۳۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶ 17 July 2019
محمد بارانی در مراسم معارفه و تکریم مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان که امروز (26 تیرماه) در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه حیات جامعه اسلامی وابسته به گردش چرخ تولید و رونق تولید است، اظهار کرد: هر رفتاری که بخواهد چرخ رونق تولید را متوقف کند، محکوم به شکست است و اجازه فعالیت در این کشور را ندارد.
 
به گزارش"تابناک" وی افزود: راهبرد حاکمیت، دولت و به تبع آن سازمان تعزیزات صرفا مبارزه نیست؛ بلکه امروزه راهبرد اصلی و اساسی، تسهیل کسب و کار، رونق تولید و به گردش درآوردن چرخ کارخانه‌ها است.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: شاکله حاکمیت و دولت، مداخله هوشمندانه است؛ مداخله هوشمندانه یعنی مداخله اقتضایی با رعایت اصول و ارزش‌ها. آن چیزی که امروز می‌تواند ما را در مقابل دشمنان مستحکم نگه دارد و اقتصاد ما را فلج نکند، مداخله هوشمندانه است.
 
بارانی بیان کرد: اشکال اساسی قانون و مقررات این است که همگام با نیاز اجتماعی و نیاز حاکمیت حرکت نمی‌کند. در حوزه فلسفه قانون و حقوق مساله‌ای داریم که اگر قوانین و مقرراتی که حاکم است، نیاز حاکمیت اجتماعی و حکومتی امروز را برآورده نمی‌کند، آیا باید از آن تبیعت کرد؟ جواب این پاسخ بسیار سخت است. هنر یک مدیر این است که این موارد را متوازن کند.
 
وی تصریح کرد: باید به گونه‌ای مداخله کنیم که اگر جایی بخشی از شاهرگ اقتصادی کشور وجود دارد، به حیات خود ادامه دهد و بتواند بخش‌های میانی کشور را تغذیه و مدیریت کند.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی گفت: باید مداخلات هوشمندانه باشند نه بر اساس فایل‌هایی که در ذهن رسوب کرده است. مداخله هوشمندانه این است که باید بدانیم امروز کشور به چه چیزی نیاز دارد.
 
بارانی ادامه داد: به طور مثال ورود ارز به کشور ممنوع یا قاچاق بود و بارها در این زمینه پرونده تشکیل دادیم. اگر حیات کشور به تغییر یک سری قوانین و مقررات وابسته است و تغییر این قوانین زمان‌بر است، می‌شود رویه‌های هوشمند جایگزین شوند بنابراین در این شرایط ورود ارز صرف هر میزان برای کشور حیاتی است و غیرقانونی تلقی نمی‌شود. این شیوه مدیریت اقتضایی مبتنی بر اصول و ارزش‌های اسلامی است.
 
وی گفت: در حوزه مدیریت اگر بر یک امر و روش توقف کنیم و حاضر نباشیم روش‌ها را تغییر دهیم، ممکن است آسیب‌زا باشد، در عین حال که شاید مقدس باشد. در برخی مواقع باید مدیریت با نیاز جامعه اسلامی منعطف شود.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه هدف حیات جامعه اسلامی است، گفت: بنابراین ممکن است برخی از رفتارهایی که تا دیروز جرم بوده امروز نه جرم تلقی شود و نه تخلف.
 
بارانی تاکید کرد: مطالبه ما از یک مدیر این است که انعطاف مدیریتی را ایجاد کند. در خوزستان همه چیز به حرمت گذاشتن به سرمایه اجتماعی بستگی دارد. حیات و قوام یک مدیر به این بستگی دارد که بیشترین مشارکت را با مردم را داشته باشد. همگرایی به احترام گذاشتن به سرمایه اجتماعی گره خورده است. در سرمایه اجتماعی گام نخست اعتماد است و اینکه چه میزان به تعزیرات اعتماد اجتماعی وجود دارد، بسیار اهمیت دارد.
 
وی ادامه داد: تعامل به معنای سفارش‌پذیری نیست بلکه تعامل به معنای تشخیص مصلحت استان و کشور و اتخاذ تصمیم با خرد جمعی است.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی خاطرنشان کرد: اعتماد بر اساس رفتارهای منصفانه و هوشمندانه ایجاد می‌شود. اینکه سازمان تعزیرات یک مرجع رسیدگی‌کننده است، هدف نیست؛ رسیدگی ابزار است و هدف این سازمان تسهیل کسب و کار و رونق تولید است.
 
بارانی گفت: هدف این سازمان رسیدگی به پرونده چند متخلف نیست بلکه رسیدگی به پرونده متخلفان، بخشی از وظایف این سازمان است. هدف متعالی این سازمان این است که اجازه دهد کسب و کار حلال رونق یابد. راهبرد کلی سازمان این است که صرفا بر رسیدگی به پرونده‌ها متوقف نیست و زمانی که می‌تواند با مشارکت بخش خصوصی،‌ بخش زیادی از تخلفات را پیش‌بینی، پیشگیری و کنترل کند؛ ضرروتی برای توقف و پس از آن رسیدگی و برچسب‌زنی نیست.
 
وی بیان کرد: امروزه رویه عملی دنیا این است که پیش‌بینی و پیشگیری از جرم وظیفه تک تک افراد بشریت است. کمین کردن و پرونده درست کردن نه در آموزه‌های اسلامی، نه در بخش اخلاقی اجازه داده نشده است. باید رویکرد سازمان به گونه‌ای باشد که رسیدگی یکی از ابزارها علیه متخلفینی باشد که در چارچوب آداب اسلامی حاکمیت و دولت حرکت نمی کنند.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه امروز اندیشه جزیره‌ای مردود است، گفت: پیشگیری، مبتنی بر خرد جمعی، تعامل و رفتار اجتماعی است نه جزیره‌ای عمل کردن.
 
بارانی خاطرنشان کرد: اگر در استانی که واردات، صادرات و کسب و کار و بخش اعظم رونق تولید در آن نهفته است، فعالیت می‌شود باید با مقتضیات زمان، نه تنها در سطح استانی یا کشوری، بلکه در سطح جهانی تفکر کنیم. زمانی که می‌خواهیم رأی صادر کنیم باید آثار آن را بر حوزه‌ها و بر جوانب مختلف در نظر بگیریم.
 
وی با بیان اینکه باید پیش‌بینی، پیشگیری و مداخلات هوشمندانه داشته باشیم، بیان کرد: مداخلات قهری بخشی از وظایف اجتناب‌ناپذیر سازمان تعزیرات است. اگر یک مداخله قهری منجر به رونق تولید شود، هوشمندانه است اما اگر یک مداخله قهری با رونق تولید منافات داشته باشد حتی اگر منصفانه باشد، غیرهوشمندانه است.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی گفت: قوانین و مقررات همیشه عقب‌تر از اقتضائات جهان یا حاکمیت است. رویه‌ها، تشخیص مدیران، خرد جمعی و تعامل سازنده جلوتر از قوانین و مقررات حرکت می‌کنند و کارگشا هستند بنابراین تکلیف همه ما است که با این رویکرد کار کنیم.
 
بارانی ادامه داد: مداخلات هوشمند چرخ تولید را به گردش در می‌آورند و پیوند بین ملت، دولت و حاکمیت را استحکام می‌بخشند. مداخلات هوشمند همیشه لابلای قانون پیدا نمی‌شوند. در برخی جاها نیاز است که اجتهاد قضایی با پیوند اجتماعی انجام شود تا رأی مناسب‌تری صادر شود.
 
وی با بیان اینکه مداخلات هوشمندانه باید از برچسب‌زنی پرهیز کند، گفت: به طور مثال اگر کارخانه‌ای 10 سال به یک استان خدمات ارائه می‌دهد و تخلفی کرد به بهانه یک تخلف، خدمات 10 ساله این کارخانه را نباید زیر سوال ببریم. شهروندان و حاکمیت به خدمات این کارخانه نیاز دارند و می‌توان بر اعمال این کارخانه نظارت کرد. همه این‌ها وظایف اجتماعی است نه سازمانی.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: آثار مداخلات هوشمند، ارتقای اعتماد مردم است. در این برهه زمانی که تحت فشار هستیم نباید اعتماد مردم را از دست بدهیم. اعتماد مردم به کارگزاران مایه ثبات اسلام در منطقه است بنابراین از هر آنچه که به اعتماد مردم به کارگزاران لطمه می‌زند، باید پیشگیری شود.
 
وی ادامه داد: در حالی که همه عقاید مدیرکل اسبق تعزیرات خوزستان قابل قبول است و همیشه به صحت عمل وی قسم خورده‌ام اما این موارد بخشی از کار است و مدیریت آتی باید انعطاف مدیریت امروزی را چاشنی کار کند تا خدمات بیشتری به مردم ارائه دهد و این موضوع به معنای زیر پا گذاشتن قانون یا ترویج فساد نیست.
 
معاون اجتماعی و پیشگیری از تخلفات سازمان تعزیرات حکومتی خطاب به مدیرکل جدید تعزیرات خوزستان گفت: آقای بیرانوند به این سرزمین آشنا است و انتخاب این فرد برای این سمت هوشمندانه است. توصیه ما به وی این است که با رعایت اصول و ارزش‌ها، مقابله با فساد در درون و برون، کار خود را به قوت ادامه دهند اما نکاتی که بیان شد مورد انتظار سازمان تعزیرات است. یعنی همه صحبت‌هایی که گفتم بر فعالیت‌های آینده وی ناظر است. بنابراین انتظار می‌رود بتواند پیوند بین سازمان‌ها و مردم را برای تسهیل در کسب و کار و آنچه حیات اجتماعی اقتضا می‌کند، رونق بیشتری دهد. 
 
نعمت‌الله بیرانوندی مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان اظهار کرد: تعزیرات حکومتی پیوند ناگسستنی با قضا و در عین حال فلسفه وجودی با دولت دارد که باید بین این دو مجموعه رابطه و تعامل ایجاد کند.

وی افزود: ایفای نقش فعال در تحقق شعار سال، تعامل همه‌جانبه با مدیریت ارشد استان، برنامه‌ریزی برای گشت‌های تعزیرات و همچنین برخورد جدی با پدیده شوم قاچاق در حمایت از تولید داخلی و اشتغال از جمله برنامه‌ریزی‌ها برای مدیریت در تعزیرات استان خوزستان تعیین کرده‌ام.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان با تأکید بر اینکه با تدوین برنامه آینده‌نگری برای خوزستان این استان نباید معبر، بارنداز و محلی برای قاچاق باشد، تصریح کرد: تعزیرات حتی در مقوله اربعین هم می‌تواند ایفای نقش داشته باشد و در این زمینه نیز فعالیت می‌کنیم.

بیرانوندی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت اصناف برای پیشبرد اهداف یادآور شد: اصناف یک ظرفیت هستند که از قبل انقلاب از شکل‌گیری مبارزات امام راحل نقش پررنگی داشتند، در پیروزی انقلاب، دفاع مقدس، بازسازی و حتی تحمیل‌های ظالمانه‌ای که به ناحق بر مردم روا شده نقش اصناف قابل انکار نیست.

وی با تأکید بر اینکه باید برای فرهنگ‌سازی ایجاد بازار اسلامی با شعارهایی مثل «جنس فروخته شده پس گرفته می شود» و «نسیه داده می شود حتی به شما دوست عزیز» تلاش کرد، ادامه داد: تعزیرات حکومتی در همه فصول سال کنار مردم قرار دارد؛ تعزیرات در بخش‌های مختلف جامعه خدمات‌رسانی‌های متعددی به مردم ارائه می‌کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان در پایان با اشاره به اینکه کارکنان تعزیرات حکومتی مظلوم‌ترین کارمندان کشور هستند که در تمام فصول سال برای ۱۲ ماه آنها وظایفی تعیین شده است، بیان کرد: با تعامل داشتن با دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف از جمله اصناف، نفت، گمرک، دانشگاه و سازمان صنعت و معدن نسبت به ایجاد موازنه در بازار (تأمین کالا، نظارت صحیح برای در اختیار قرار دادن کالا به مردم، رعایت وفور کالا در بازار، اطمینان و آرامش روحی مردم و رسیدگی به تخلفات) اقدام می‌کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار