در سه شنبه‌های بی تعارف تابناک صورت گرفت:
دکتر فاطمه رضوان مدنی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با شرکت در سه شنبه‌های بی تعارف با مسئولین، پاسخگوی سوالات مردمی بود.
کد خبر: ۷۶۳۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹ 17 July 2019

 

به گزارش خبرگزاری تابناک، سه شنبه‌های بی تعارف با مسئولین، برنامه‌ای است که خبرگزاری تابناک جهت پاسخگویی مدیران به سوالات و مطالبات مردمی و در جهت انتقال مشکلات تشکیل شده است که در سومین هفته از این برنامه، دکتر فاطمه رضوان مدنی مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه پاسخگوی سوالات مردم عزیز کرمانشاه بود که در ادامه میخوانیم و لازم بذکر است این سوالات و مشکلات از سوی مردم به واحد صدای شهروندان تابناک کرمانشاه ارسال شده و تابناک جهت حل مشکلات شهروندان بعنوان یک پل ارتباطی میان مردم و مسولین اقدام به برگزاری این طرح نموده است.


سوال: خانواده‌هایی هستند که با وجود داشتن فرزندان معلول ذهنی، متاسفانه به دلیل عدم آموزش صحیح والدین و خود فرد، توان انجام ساده‌ترین فعالیت‌های روزانه را ندارند، چرا بهزیستی نظارتی بر این خانواده ندارد و آموزش نمی دهد؟ تکلیف این معلولان با از دست دادن والدین چیست؟


پاسخ: با توجه به شرح ارائه شده، این توانخواه معلول ذهنی شدید بوده و معلول شدید نیز قادر به یادگیری یکسری از امور روزمره زندگی نیست، در صورتی که از بهره هوشی بالاتر در حد متوسط برخوردار باشد، از خدمات آموزشی و توان بخشی مراکز روزانه برخوردار و در صورت فوت والدین در مراکز نگه داری شبانه روزی این سازمان پذیرش میگردد.


سوال: چند سالیست به دلیل ضایعه نخاعی همسرم، تامین معاش خانواده با من است، بالا بودن اجاره خانه و هزینه‌های زندگی آنقدر زیاد است که سفره ما یک بار در خانه پهن می شود چندبار به خودکشی فکر کردم، اقوام و همسایه‌ها وضع ما را می‌بینند می‌پرسند مگر شما از بهزیستی کمک نمی گیرید؟


پاسخ: در خصوص مطرح نمودن این سوال باید گفت: القاح فکر خودکشی به دیگران جهت رفع مشکل راه مناسبی نیست، چرا که باعث می‌شود ناامیدی و یاس بیشتر در فرد ایجاد کند و در نتیجه باعث گسستگی بنیاد خانواده می‌شود در صورتیکه سؤال از طرف شخص خاصی مطرح شده در قدم اول باید از دارا بودن پرونده کمیسیون پزشکی در سازمان بهزیستی مطمئن شده و اینکه سازمان بهزیستی در حد توان و بضاعت و در حد اعتبارات تخصیصی به کلیه مددجویان از جمله افراد دارای آسیب نخاعی مساعدت‌های ویژه می نماید و افراد دارای آسیب نخاعی به صورت خاص کمک هزینه لوازم توان بخشی، حق پرستاری، ایاب و ذهاب، خدمات توان پزشکی، مستمری ماهانه، کمک هزینه تأمین معیشت و ... پرداخت نماید و با دید مثبت به این عزیزان توجه می شود که با توکل بر خدا و زمان، مسولین محترم و حمایت‌های رئیس سازمان امید است که سرانه کلیه پرداخت‌های مذکور به صورت چشم گیری ارتقا یابد.


سوال: خانم رضوان مدنی مدیریت محترم بهزیستی درددل و درخواست‌های عزیزانی که تحت پوشش هستند بسیار زیاد است، اما حتی امکانات ساده‌ای مثل برخورداری از گوشی هوشمند که بتوانند با شما در ارتباط باشند و همچین در طرح جالبی شرکت کنند کم است.


پاسخ: یکی از راه‌های ارتباط مددجویان با مدیرکل ارسال پیام است که از طریق گوشی ساده نیز امکان پذیر است. 

سوال: دختری ۳۴ ساله هستم از خانواده‌ای بی بضاعت، خانم رضوان مدنی شما خود زن هستید و از نیاز‌های مادی و معنوی یک زن مطلعید آیا ۸۰ هزار تومان ماهیانه می تواند پاسخگوی ما با این اوضاع جامعه باشد؟


پاسخ: مبلغ مستمری از طریق سازمان بهزیستی کشور تعیین و واریز شده و قانون گذار آنرا مشخص می‌کند، راه رفع نیازمندی اشتغال بوده و در صورت داشتن شرائط وام اشتغال داده می شود.


سوال: پسری ۳۶ ساله هستم که از ناحیه پا و شنوایی آسیب دیده ام، مدرک تحصیلی ام سیکل و مجرد هستم، مدتیست در فکر امر ازدواج هستم، اما به دلیل نداشتن شرایط کاری این امر برای من امکان پذیر نیست، ۲ سال بیمه تامین اجتماعی دارم و ماهانه به سختی و با کمک خانواده اقساطش را پرداخت میکنم، تقاضامندم برای من و امثال من برنامه‌ای در نظر داشته باشید که بتوانیم همچون دیگران زندگی معمولی داشته باشیم.


پاسخ: تنها راه حل، ایجاد شغل و توانمندسازی می باشد که امسال مبلغ پنجاه میلیون تومان وام اشتغال ارئه می‌گردد ( در صورت داشتن شرائط دریافت وام )


سوال: برنامه بهزیستی برای نابینایان چیست؟ ما در تردد عادی روزانه در خیابان مشکل داریم چرا خط ویژه نابینایان در سطح شهر اجرا نمی‌شود؟


پاسخ: ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان متشکل از مدیران دستگاه‌های مرتبط عضو ستاد مذکور شامل معاون عمرانی استانداری، مدیر کل دفتر فنی استانداری، شهرداری، شورای شهر، نظام مهندسی ساختمان و... می باشد که موضوع مناسب سازی معابر و اماکن عمومی فضا‌های شهری را از دستگاه‌های ذیربط پیگیری میکند و بهزیستی بعنوان دبیرخانه ستاد مذکور و بر اساس اسناد بالادستی وظیفه پیگیری موضوع مناسب سازی چه در معابر شهری و چه دستگاه‌های اجرایی از ادارات ذیربط و ارایه گزارش از رئیس ستاد (معاون عمرانی استاندار) را دارد، در خصوص اجرای مسیر ویژه نابینایان نیز بار‌ها و بار‌ها حضوری از طریق شهرداری پیگیری شده است و گا‌ها به اجرای ناقص و غیر اصولی این مسیر در پیاده رو‌ها که خارج از ضوابط و مقررات شهرسازی برای معلولان در سطح شهر اجرا شده اعتراض و حتی نسبت به ارسال ضوابط مذکور به شهرداری‌ها اقدام نمونده و گزارش آن نیز به استانداری ارسال شده است لذا این مطالبه به حق معلولان دارای معلولیت بینایی به جا بوده و جز وظائف شهرداری می باشد.


سوال: نحوه کمک رسانی به مددجویان بهزیستی چگونه است و ما به چه نحوی می‌توانیم اطمینان پیدا کنیم که کمک‌های ما به دست آنان می‌رسد؟


پاسخ: مشارکت‌های مردمی که از طریق خیرین صورت می گیرد اگر با نیت خاص باشد صرفا در همان مورد توسط خیر هزینه و مستندات جهت شفاف سازی به ایشان ارسال میگردد، اما اگر نیت عام باشد بر اساس اولویت‌های تعیین شده توسط مددکاران جهت مددجویان نیازمند هزینه و مستندات جهت خیر محترم ارسال می گردد.


سوال: ما بدلیل مشکلات ژنتیکی نمی‌توانیم صاحب فرزند بشیم لطفا راهنمایی کنید که با چه شرایطی می‌توانیم از بهزیستی بچه بگیریم؟


پاسخ: اگر خانواده‌ای به دلیل ناباروری یا مشکل ژنتیکی نمی توانند صاحب فرزند شوند به بهزیستی محل سکوت خود مراجعه و تشکیل پرونده دهند، شرائط پذیرش فرزند: عدم داشتن پیشینه کیفری مؤثر، تأیید ناباروری زوجین توسط پزشکی قانونی، داشتن شرائط مالی مناسب و شغل، پنج سال از ازدواج زوجین گذشته باشد و... در خصوص زنان مجرد با داشتن سن سی و پنج سأل به بالا در اولویت دوم و خانواده‌های دارای فرزند در اولویت سوم می باشند ( با داشتن شرائط فوق )


سوال: سازمان بهزیستی برای پیشگیری از طلاق و اعتیاد چه برنامه‌های در دست اجرا دارد و چه برنامه‌های را می‌خواهند اجرا کنند؟


پاسخ: با هدف کاهش رشد طلاق و نیز پیامد‌های منفی آن برای خانواده‌ها به ویژه فرزندان طلاق ، معاونت مشاوره و امور روان شناختی با همکاری معاونت اجتماعی و دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی و نیز قوه قضائیه دادگستری طرح مذکور را أجرا می نماید، در این طرح ابتدا مشاوران مراکز مشاوره عمومی و تخصصی غیر دولتی آموزش‌های لازم را جهت کار با خانواده‌ها خواهد دید، خانواده‌های متقاضی طلاق به تیم کارشناسان سازمان بهزیستی ارجاع داده می شوند و این تیم نیز زوج را جهت انجام مشاوره خانواده به مراکز مشاوره همکار طرح ارجاع می دهند ، این مراکز نیز با انجام جلسات مشاوره ، زوجین را در اتخاذ راهکار مناسب جهت تعیین سر نوشت زندگی زناشویی راهنمایی و نظر تخصصی خود را به قضات ارائه میدهند.


سوال: نحوه ارتباط گیری سازمان‌های مردم نهاد با بهزیستی چگونه است؟


پاسخ: سازمان‌های مردم نهاد با بهزیستی ارتباط مناسبی در راستای خدمات رسانی به جامعه هدف سازمان دارند، این نهاد‌ها در صورت داشتن پیشنهاد یا طرح می توانند با مراجعه به معاونت‌های تخصصی سازمان بهزیستی همکاری داشته و بالعکس بهزیستی نیز در صورت نیاز قطعا از NGO‌ ها استفاده می کند.


سوال: ما بدلیل اعتیاد پدرمان در وضعیت بدی بسر می‌بریم و مادرمان در خانه‌ها کلفتی می‌کند، الان چطوری باید تحت پوشش قرار بگیریم؟


پاسخ: طبق دستور العمل دفتر توانمند سازی خانواده و زنان اگر فردی معتاد باشد و خانواده وی از لحاظ اقتصادی و ... در تنگنا قرار بگیرند می توانند با بستری نمودن فرد معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد و تحویل نامه مبنی بر اقدام جهت ترک تحت حمایت قرار گیرند و اگر وضعیت خانواده بسیار بغرنج و نیازمند کمک فوری باشد تا مراحل تحت حمایت طی گردد می توانند از طریق دفتر امور آسیب دیدگان درخواست کمک فوری دهند.


سوال: آیا بهزیستی برای اشتغال پرداخت وام دارد؟ و آیا این وام‌ها فقط مختص معلولین است؟ اگر ممکن توضیح کاملی ارائه شود.


پاسخ: بله! تسهیلاتی در زمینه خود اشتغالی ( کسب و کار خرد، مشاغل خانگی، تسهیلات کار فرمایی ) پرداخت می‌نمایند، وام‌ها به تمام مددجویان واجد شرایط اشتغال در بازه سنی هجده الی پنجاه و پنج سال که آماده سازی انجام گرفته (حوزه اجتماعی، توان بخشی و پیشگیری) پرداخت می گردد.


سوال: وضعیت مددجویان زلزله زده بکجا رسید؟ تا کنون چه اقداماتی برای آنان صورت گرفته است؟


پاسخ: از طریق دفتر مسکن به تعداد دو هزار و پانصد و نود واحد مسکونی تخریب شده مبلغ صد میلیون ریال بلاعوض پرداخت شده است، تعداد بیست و یک زن سرپرست خانوار که همسر خود را در زلزله از دست داده اند شناسایی شده که به منظور تأمین مسکن با سرانه دویست میلیون ریال با جمع کل چهار میلیارد و دویست میلیون ریال علاوه بر کمک‌های معیشتی و حمایت پرداخت گردیده است، به طور کلی تعداد سه هزار و چهارصد خانوار از زنان سرپرست خانوار در زلزله دچار آسیب‌های مالی مسکن و سرمایه کار شده است که به تعداد صد و هشتاد و یک نفر سرمایه کار بلاعوض جهت شروع کار یا ترمیم سرمایه از دست رفته پرداخت گردیده است و همچنین سیصد کانکس، صد و بیست دستگاه کولر آبی، هزار و صد و شصت قطعه اسباب بازی کودک زنان سرپرست خانوار مناطق زلزله زده توزیع شده که عمده خسارت در شهرستان‌های ثلاث، دالاهو و سرپل ذهاب بوده، پرداخت کمک هزینه درمان بالغ بر دو میلیون ریال علاوه بر بیمه تکمیلی اعضا خانواده به همه خانواده‌های شناسایی شده بر حسب نیاز کمک هزینه خرید لوازم ضروری منزل پرداخت گردیده است که البته تعداد اندکی از زنان سرپرست خانوار متاسفانه به دلیل مستأجر بودن یا عدم تکمیل منزل هنوز در کانکس زندگی می کنند.


سوال: چرا بعد از ۱۵ سال ماده ۱۵ قانون حمایت حقوق از معلولین در استان کرمانشاه خصوصآ شهرستان‌های روانسر، جوانرود، پاوه و ثلاث باباجانی اجرایی نمی‌شود، چرا ماده ۲ قانون حمایت از حقوق معلولین در استان کرمانشاه خصوصآ در شهرستان‌های روانسر، جوانرود، پاوه و ثلاث باباجانی اهمیت و اجرا نمی‌شود چرا مصوبه شورای عالی اداری در خصوص منشور حقوق شهروندی در نظام اداری ۱۳۹۵/۱۲/۲۸ در ادارات استان انجام نمی‌دهند، چرا تا بحال مسئولین محترم استان فکری برای تآسیس سامانه حمل و نقل مخصوص جانبازان و معلولین نمی‌کنند؟


پاسخ: طبق ماده پانزده ، آزادی از شکنجه یا مجازات یا رفتار ظالمانه غیر انسانی یا تحقیر آمیز است و هیچ کدام از مددجویان ما در این استان خصوصا در شهر‌های إعلام شده مورد شکنجه یا رفتار ظالمانه قرار نمی گیرند ما مشکلی در مورد ماده دو حمایت از معلولین در استان خصوصا در مناطق یاد شده نداریم.


سوال: لطفا توضیحی درخصوص اورژانس اجتماعی بفرمائید و بیان کنید که این واحد چه اقداماتی را انجام می‌دهد؟


پاسخ: برنامه اورژانس اجتماعی سومین اورژانس تخصصی کشور بعد از اورژانس پزشکی و انتطامی می باشد و هدف برنامه اورژانس اجتماعی ارائه خدمات تخصصی مددکاری روان شناسی حقوق پزشکی توانمند سازی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده است که در شرائط بحرانی به سر می برند، جامعه هدف أین برنامه زنان و دختران در معرض آسیب ، کودکان کار و خیابانی، افرادی که قصد خودکشی دارند، کودک آزاری و همسر آزاری بوده، تمام خدمات أین برنامه رایگان و در شهرستان کرمانشاه اورژانس اجتماعی شبانه روزی فعال و در سیزده شهرستان اورژانس اجتماعی نیز فعال می باشد، خط تلفن ۱۲۳ پل ارتباطی اورژانس اجتماعی با مردم است و ارائه خدمات به گروه هدف در مرکز مداخله در بحران‌های فردی و خانوادگی از طریق بررسی و پیگیری همه موارد به صورت اعزام تیم خدمات سیار اورژانس اجتماعی در موارد بحرانی می باشد.


سوال: آیا خدماتی جهت ازدواج معلولین و یا افراد تحت پوشش ارئه می‌شود؟


پاسخ: بله! کلیه مددجویان از کمک هزینه ازدواج به مبلغ یک میلیون تومان به صورت بلاعوض برخوردار می باشند.


سوال: برای ورزشکاران معلول چه برنامه‌های دارید؟ و همچنین بفرمائید که برای اشتغال ورزشکاران معلول و همچنین اشتغال افراد تحت پوشش و افراد معلول عادی چه برنامه‌های دارید؟


پاسخ: اعزام ورزشکاران معلول به مسابقات کشوری ، برگزاری جشن‌های بزرگ پارا المپیک در زمان‌های مقرر، اختصاص سالن‌های ورزشی مرکز توان بخشی ادیبان به ورزش کاران معلول جهت تمرینات ورزشی از جمله اقدامات بهزیستی است.

 

به گزارش خبرگزاری تابناک ، رضوان مدنی در پایان از مجموعه تابناک جهت برگزاری سه شنبه های بی تعارف با مسئولین با محوریت انتقال مشکلات مردم به این سازمان تشکر کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار