وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز یکی از چالش‌های مهم و موثر در حوزه تولید، مسائل مربوط به تامین منابع مالی واحد‌های تولیدی است.
کد خبر: ۷۶۳۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸ 17 July 2019

 به گزارش خبرگزاری تابناک و به نقل از وزارت صمت، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی با حضور دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، وزرای راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و کار، روسای برخی کمسیون‌های تخصصی و نمایندگان برخی دستگاه‌ها و بانک مرکزی با محوریت حمایت از تولید، گفت: امروز یکی از چالش‌های مهم و موثر در حوزه تولید، مسائل مربوط به تامین منابع مالی واحد‌های تولیدی است.

 رضا رحمانی با بیان این مطلب افزود: طبق نظرسنجی انجام گرفته توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از ۴۰۰ تشکل صنعتی و معدنی کشور، آمار‌ها نشان می‌دهد که رتبه نخست مشکلات مطروحه در مورد دسترسی آسان به منابع مالی، تامین سرمایه در گردش و مسائلی از این دست است.

وی افزود: قاعدتا مشکلات و مسائل بخشی از عملکرد ما را تحت الشعاع قرار می‌دهد و می‌توان گفت: پارامتری موثر در شرایط تولید امروز کشور است و در شرایط موجود باید با تغییر نگرشی اساسی در روند حمایت از تولید به ویژه در حوزه تامین منابع مالی در سطح کشور مواجه باشیم.

ضرورت هماهنگی و تعامل بانک‌ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: انتظار می‌رود بانک مرکزی یک سیاست تعادلی متناسب با شرایط روز در حوزه پولی و تامین منابع مالی حوزه تولید در پیش بگیرد تا نتایج عملی حمایت بانک‌ها از صاحبان صنایع را بیش از پیش مشاهده کنیم.

وی افزود: موارد مطروحه در خصوص عملکرد بانک‌ها در حوزه اعطای تسهیلات، نافی خدمات خوب ارائه شده در برخی بخش‌های دیگر نیست و ما از همه عوامل بانکی همراه و یاری کننده بخش تولید تقدیر و تشکر می‌کنیم.

رحمانی با بیان اینکه شرایط حاضر می‌طلبد هماهنگی بهتری بین بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن وتجارت ایجاد و همچنین در اعطای تسهیلات و تامین منابع واحد‌های تولیدی، بانک‌ها هم نگرشی تعاملی تری داشته باشند افزود: در این ایام و با وجود بسیاری از مشکلات تحمیلی، بسیاری از بخش‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی برای بهبود شرایط کمک حال حوزه تولید هستند که جای تقدیر دارد.

رحمانی اعلام کرد: طی نامه نگاری انجام گرفته با بانک مرکزی درخواست ۳۶۰ هزار میلیارد توان تسهیلات برای بخش تولید کردیم که حدود ۸۴ هزار میلیارد تومان مربوط به تسهیلات سرمایه ثابت می‌باشد.

نیاز به ۳۹ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های بالای ۶۰ درصد


وزیر صمت گفت: برای طرح‌های صنعتی و معدنی با پیشرفت بالای ۶۰ درصد نیازمند ۳۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات هستیم که در صورت تحقق و تامین، این واحد‌ها امسال وارد عرصه تولید می‌شوند و اشتغالزایی خوبی در سطح کشور ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالا در کشور داریم که نیازمند تامین منابع مالی برای تسریع در بهره برداری هستند و در صورت حصول این مهم، می‌توانند به تولید اقلام کالایی بپردازند که در واردات آن‌ها با محدودیت‌های داخلی و خارجی مواجه هستیم.

 

لزوم ایجاد صندوق‌های مالی تخصصی

 


رحمانی بیان کرد: امسال یکی از محور‌های برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، شیوه‌های جدید تامین مالی است و در همین راستا با بانک مرکزی و بورس هم مشورت کردیم که نتایج خوب آن بزودی مشاهده خواهد شد.
وی افزود: ایجاد صندوق‌های مالی تخصصی در بخش تولید امروز یک ضرورت غیر قابل انکار است و پیگیری راه اندازی آن‌ها با کمک بخش‌های دولتی و خصوصی و دولتی در دستور کار است.


ممنوعیت واردات ۱۴۴۸ قلم کالا به کشور


وزیر صنعت، معدن و تجارت: در سال گذشته ممنوعیت واردات هزار و ۳۳۹ قلم انواع کالا به کشور از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت و در ثبت سفارش‌ها اعمال شده بود که امسال در سه ماهه نخست سال و بنابر گزارش‌های دریافتی مبنی بر تولید نمونه مشابه داخلی، برای ۱۴۸ قلم کالای دیگر هم ممنوعیت واردات لحاظ کردیم.

 

برگزاری نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل

 


رحمانی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ساخت داخل در تیرماه گفت: برگزاری نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل در راستای منویات رهبری و با دعوت از همه گروه‌های موثر در رفع نیازمندی‌های صنعتی کشور از ۲۷ تیر ماه برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه بیان کرد: شرکت‌هایی که نیازمندی‌های صنعتی و معدنی کشور را بومی سازی می‌کنند و مانع واردات نمونه‌های مشابه خارجی به کشور می‌شوند به جد و با بهره گیری از همه ابزار‌های ممکن مورد حمایت قرار خواهیم داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار