استاندار خوزستان گفت: استان‌های مختلفی در حال کمک رسانی هستند اما میزان خسارات با سلایق متفاوت در حال ارزیابی است و همین مسئله در نزد مردم و بنیاد مسکن ایجاد نارضایتی کرده است
کد خبر: ۷۶۳۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵ 17 July 2019

غلامرضا شریعتی در قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان که در محل استانداری خوزستان برگزار شد، اظهارداشت: لازم است هرچه سریعتر کار ساماندهی سیل بندها شروع شود اما موضوع مهمتر توجه به ایجاد کانال های سیلاب بر است.

به گزارش"تابناک" وی با بیان اینکه طی گزارشی رئیس جمهوری و وزیر کشور در جریان اهمیت این موضوع قرار گرفته اند، افزود: در حوضه آبریز مارون کانال سیلاب بر داریم و به همین دلیل در جریان سیل خوزستان این منطقه دچار بحران خاصی نشد و رودخانه به میزان طبیعی خود، آب را عبور داد.

نماینده عالی دولت در استان تصریح کرد: همچنین در حوضه آبریز زهره سیلاب یکهزار و ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه ای جاری بود اما به دلیل وجود کانال های سیلاب بر، آب به سمت کانون های ریزگرد بین ماهشهر و هندیجان منتقل شد و بحرانی متوجه این حوضه نشد.

شریعتی با بیان اینکه در حوضه های کرخه و کارون کانال های سیلاب بر موجود نیست، بیان داشت: بر همین اساس پیشنهاد شد ۲ کانال سیلاب بر در مسیر خسرج و نهر ماله ایجاد شود اما تا کنون اقدام عملی برای ابلاغ اعتبار مورد نیاز آن صورت نگرفته است.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه این کانال های می توانند در ایام بارش ها به استان کمک زیادی کنند، گفت: این کانال ها برای مقابله با سیل در استان ضروری هستند.

وی همچنین در بخش دیگری از این نشست، اضافه کرد: کار ساخت ۲ هزار واحد احداثی در مناطق سیل زده را شروع کردیم و همزمان تعمیرات بیش از پنج هزار واحد نیز به اتمام رسیده است اما انتظار می رود که مقدمات ساخت واحدهایی که نیاز به احداث دارند با سرعت عمل بیشتری صورت بگیرد.

استاندار خوزستان درخصوص روستاهای بلاتکلیف در مناطق سیل زده، بیان داشت: هرچه سریعتر موقعیت مکانی اینگونه روستاها باید مشخص شود و اگر برای تعیین تکلیف نهایی نیاز به مصوبه شورای تامین باشد این شورا آماده همکاری است.

شریعتی از ابلاغ ۶هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارات سیل به زیرساخت های استان خبر داد و گفت: از این میزان ۶۶ درصد تخصیص یافته که به زودی این میزان از اعتبار درنظر گرفته شده بین دستگاه های اجرایی توزیع می شود.

استاندار خوزستان همچنین به بررسی های صورت گرفته در زمینه عملکرد جهادکشاورزی اشاره کرد و گفت: دوگانگی به وجود آمده بخاطر این است که در بحث پرداخت خسارت ها تاخیرهای صورت گرفته باعث نارضایتی شده است اما در حال حاضر کار شکل جدی تری پیدا کرده و عملاً با سرعت بیشتری شاهد پرداخت ها هستیم.

شریعتی تصریح کرد: اما در زمینه کشت تابستانه، رفع محدودیت ها باعث رضایتمندی شده به شکلی که با همکاری و هماهنگی که بین جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق برای تخصیص آب به وجود آمده، مردم امیدوارتر شده اند.

وی با اشاره به اینکه در همین راستا سطح میزان کشت تابستانه امسال خوزستان بی سابقه محسوب می شود، ادامه داد: کشت امسال تابستان خوزستان تنها محدود به شلتوک نمی شود و علاوه بر این مردم نسبت به کاشت کنجد، ذرت، یونجه و … اقدام کرده اند که این موضوع باعث جبران مافات و خسارت هایی که در جریان سیل صورت گرفته، خواهد شد.

نماینده عالی دولت در خوزستان در بخش دیگری از این نشست به اهمیت انجام کشت تابستانه برای جبران بخشی از خسارات اشاره کرد و گفت: برداشته شدن محدودیت کشت باعث شده تا مردم با امیدواری بیشتری رو به رو شوند.

استاندار خوزستان یادآور شد: سطح به زیر کشت رفته از زمین های کشاورزی استان باعث می شود که بخش قابل توجهی از آب پشت سدها خالی شود اما در حال حاضر به شکل قابل ملاحظه ای همچنان آب در پشت سدهای استان وجود دارد.

شریعتی با تاکید بر اینکه تلاش شده در حد استانداردها و مقررات فضای پشت سدها را خالی کنیم، گفت: در همین راستا لازم است که به تعهدات سدها برای تامین آب شرب پایبند باشیم.

وی همچنین به موضوع تغییر اقلیم در کشور اشاره کرد و گفت: آنچه که واقعیت دارد و اکثر کارشناسان به آن اذعان می کنند این است که بعد از یک دوره ترسالی شدید، سال بعد از آن دوره نرمالی است که بر همین اساس پیش بینی می شود؛ امسال بارش های قابل توجه ای را شاهد باشیم.

 

امید حاجتی، رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه خوزستان، اظهار کرد: در بحث بازسازی زیرساخت‌های راه، روستا، شهر و دیگر بخش‌های آسیب دیده منابع خوبی به استان ابلاغ شده است که شامل 672میلیارد تومان و با تخصیص 66 درصدی تا به این لحظه است.

وی افزود: اما مشکل این است که مبلغ تخصیص داده شده از اسناد دو ساله است و این اسناد برای پیمانکاران و عوامل اجرایی جذابیت و کششی ندارد و خواسته ما این است که جهت تسهیل و سرعت بخشیدن به امور به اسناد یک ساله تبدیل شوند.

حاجتی، در رابطه با زلزله اخیر مسجد سلیمان، عنوان کرد: شهرستان مسجد سلیمان جزو دو شهرستان محروم استان از نظر تمام شاخص‌ها است و بالاترین نرخ بیکاری در آن است و تقریبا می‌توان گفت که فقر در همه ابعاد آن به چشم می‌خورد.

وی افزود: این زلزله آسیب‌های جدی به این شهرستان وارد کرده است؛ شاید تمام ساختمان‌ها فرو نریخته است اما با هر زلزله یا پس لرزه دیگر امکان فرو ریختن موجود است و در این زمینه به حمایت دولت جهت حل و دنبال کردن موضوعاتی که اولویت این شهرستان است.

علی قربانی، مدیر کل توسعه و نوسازی مدارس خوزستان، اظهار کرد: 113 مدرسه در 11منطقه آموزشی از سیلاب آسیب دیدند که 35 مدرسه تخریبی و 78 مدرسه تعمیراتی هستند؛ 50 میلیون تومان از طریق شرکت نفت تامین اعتبار شده است و مدارس نیاز به تعمیرات در مراحل اجرایی هستند.

وی افزود: بیش از 70 میلیارد تومان توسط خیرین کمک شد که 40 میلیارد جهت احداث مدارس جدید و 30 میلیارد نیز به تعمیر مدارس تخصیص یافت.

قربانی در رابطه با خسارات زلزله مسجد سلیمان، گفت: 40 مدرسه در زلزله اخیر مسجد سلیمان آسیب دیدند که سنگی و با قدمت بسیار بالا بودند؛ برآوردهای اولیه ما از میزان خسارات به این بخش رقمی معادل 40میلیارد تومان است.

وی افزود: این مدارس باید در بازه زمانه 4 الی 5 ساله تعمیر و احداث شوند اما با توجه به زلزله خیز بودن منطقه به تخصیص اعتبارات ویژه در این زمینه نیاز است.

همچنین بهرام غیبی در این جلسه اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر کشور همانند سیلاب در زلزله مسجدسلیمان نیز در کنار دستگاه‌های اجرایی برای کمک‌رسانی است.

وی افزود: جمعیت هلال‌احمر کشور در قالب طرح مهرانه و طبق تصمیماتی که قرارگاه مرکزی بازسازی مناطق سیل‌زده کشور بر عهده آن گذاشته سه هزار بسته لوازم‌خانگی را به مناطق سیل‌زده خوزستان تخصیص داده است.

معاون توسعه منابع انسانی و پشتیبانی جمعیت هلال‌احمر کشور یادآور شد: از این سه هزار بسته یک هزار بسته به جمعیت هلال‌احمر خوزستان تحویل داده شده و دو هزار بسته دیگر آماده تحویل است.

غیبی، درباره محتوای این بسته‌ها توضیح داد: این بسته شامل گاز پنج شعله، یخچال ۲۰ فوت، فرش و پتو است.

در ادامه کیخسرو چنگلوایی اظهار داشت: کشت تابستانه شامل محصولاتی چون ذرت، شلتوک، کنجد، آفتاب گردان، سویا، سبزی، صیفی و گیاهان دائمی مثل باغات و نیشکر شروع شده است و سطح زیر کشت شلتوک نیز امسال بسیار بی سابقه است.

وی گفت: سیل‌های آذر و بهمن ۹۷ و فرودین ۹۸ سه بار به کشاورزی‌های سال زراعی ۹۷_۹۸ خسارت وارد کرد و در مجموع ۲۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر آب رفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه به پرداخت خسارات کشاورزی در آذر و بهمن ماه اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه هیأت وزیران سیل فرودین ۹۸ برای پرداخت خسارات در نظر گرفته شده است این در حالی است که کشاورزی در استان در ۲ نوبت قبل از سیل ۹۸ هم خسارت دیده است.

وی با بیان اینکه پرداخت کمک‌های بلاعوض به کشاورزان از ۱۹ تیر آغاز شده توضیح داد: تاکنون هشت هزار پرونده با مبلغ ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال در کمیته‌های تخصصی شهرستان‌ها بررسی و تأیید شده است و مصوب شد ۶ هزار پرونده با مبلغ یک هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال به کارگروه استانی ارسال شود.

چنگلوایی افزود: همچنین تاکنون چهار هزار و ۳۰۰ پرونده با مبلغ یک هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال در سامانه سجاد ثبت و پرداخت‌ها آغاز شده است.

وی بر سرعت در روند کارها تاکید کرد و آن را رضایت بخش خواند و گفت: هر هفته ۲ هزار پرونده در کارگروه استانی بررسی می‌شود.
۷

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار