دادستان عمومی و انقلاب قزوین:
دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: خوشبختانه تخلفات به عمد و با سوء نیت در بین کارشناسان رسمی استان قزوین بسیار اندک است اما لازم است که در خصوص برخی کارشناسی ها و کارشناسان آسیب شناسی انجام گیرد و قطعا با مطرح شدن موضوعات و مشکلات در نشست های مشترک با رویکرد آسیب شناسی و با نگاه پیشگیرانه به وضعیت مطلوب نزدیک تر خواهیم شد.
کد خبر: ۷۶۳۱۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴ 16 July 2019

نه کارشناس قاضی است و نه قاضی کارشناس است

به گزارش تابناک قزوین ،محمد قاسمی دادستان عمومی و انقلاب قزوین در نشست مسئولان قضایی با هیات مدیره جدید کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان قزوین ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) گفت: در بحث کارشناسی همکاران قضایی ما و همچنین کارشناسان رسمی دادگستری مطالبات و دغدغه های متقابلی را دارند و این موارد باید از دو طرف شنیده شود و قطعا می توان با تعامل و برگزاری نشست های هم اندیشی مشترک مسائل و مشکلات را برطرف نمود زیرا هم دستگاه قضایی و هم کانون کارشناسان هدف مشترکی را دنبال می کنند که آن تحقق عدالت در جامعه است.

دادستان مرکز استان افزود: رابطه کارشناس و قاضی یک رابطه کاملا عاطفی است و زمانی که قاضی تصمیم نهایی خود را در خصوص پرونده ای می گیرد باید به کارشناسی انجام شده اطمینان و اعتماد قلبی داشته باشد و کارشناسان نیز باید به این موضوع واقف باشند که نظریات آنها در تصمیمات قضایی، تحقق عدالت و اجرای صحیح قانون تاثیر بسزایی دارد و نباید به گونه ای باشد که خدایی ناکرده موجب تضییع حقوقی فردی، عمومی و دولت شود.

 وی عنوان کرد:عمده دغدغه ما تعداد و نحوه ارجاعات پرونده به کارشناسان و دستمزد کارشناسی ها است که این موارد باید به عدالت نزدیک شود زیرا تعیین دستمزد در برخی موارد متناسب با موضوع پرونده و زحمتی که کارشناسان باید متحمل شوند، نیست که امیدواریم در این موارد نیز با تعامل و همکاری به نتایج مطلوب دست یابیم.

قاسمی در ادامه خاطر نشان کرد: نه کارشناس قاضی است و نه قاضی کارشناس است بلکه ملاک و معیار برای هر دو باید قانون باشد و کارشناسان کمک کار قاضی هستند و باید از ظرفیت فنی ای که در اختیار دارند به خوبی استفاده کنند تا همکاران قضایی ما در تصمیمات خود دچار خطا و اشتباه نشوند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین اظهار داشت: خوشبختانه تخلفات به عمد و با سوء نیت در بین کارشناسان رسمی استان قزوین بسیار اندک است اما لازم است که در خصوص برخی کارشناسی ها و کارشناسان آسیب شناسی انجام گیرد و قطعا با مطرح شدن موضوعات و مشکلات در نشست های مشترک با رویکرد آسیب شناسی و با نگاه پیشگیرانه به وضعیت مطلوب نزدیک تر خواهیم شد.

این مقام قضایی استان تاکید کرد: کانون کارشناسان از لحاظ علمی باید تقویت شود و کارشناسان باید به سطح مطلوبی از لحاظ علم ودانش برسند و بهترین تبلیغ برای آنها کیفیت نظریات کارشناسی است و در شرایطی که قوه قضاییه در گام دوم انقلاب در مسیر تحول قرار گرفته است؛ کانون کارشناسان رسمی دادگستری نیز باید تحول و ارتقاء را در برنامه های گوناگون خود قرار دهد و در این مسیر قرار گیرد.

دادستان قزوین در پایان خاطرنشان کرد: عمده تخلفات در کارشناسی تاخیر در ارائه نظر کارشناسی، سهل انگاری و کوتاهی فنی از سوی برخی کارشناسان، ارزیابی غیرواقعی در خصوص وثیقه ها، نقض قوانین و مقررات مربوطه است که این موارد در نشست های مشترک باید مورد بررسی قرار گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار