رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در دیدار با باغدارن قزوینی گفت: تجارب تلخ گذشته باعث شده است تا دیگر اجازه ساخت و ساز‌های کوچک برای اسکان باغداران و یا ساخت انبار داده نشود
کد خبر: ۷۶۳۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹ 16 July 2019

تجربه گذشته مانع از ساخت و ساز‌های کوچک در باغستان سنتی قزوین

 به گزارش تابناک قزوین ،مونسان دیشب با تعدادی از نمایندگان باغداران و دو انجمن حمایت از حفظ این باغستان دیدار کرد و گفت: در تهران نظیر چنین باغ‌هایی را داشتیم، اما به علت صدور مجوز برای ساخت اتاقک‌ها برای اسکان باغدار و انبار از آن سوء استفاده شد و الان این باغ‌ها از بین رفته و تبدیل به ویلا‌های بزرگ شده است.

وی به باغداران قول مساعد داد تا جلسه‌ای تشکیل شود و با حضور آنان برای این موضوع راه حلی پیدا کنند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از زحمات انجمن‌های حمایت از باغستانی سنتی قزوین به خاطر جلوگیری از ساخت پل و تغییر مسیر آن که قرار بود به باغستان منتهی شود، قدردانی کرد.

مونسان با اشاره به ثبت ملی باغستان سنتی قزوین از باغداران خواست تا بایستند و باغستان را همچنان حفظ کنند.

استاندار قزوین هم در این نشست گفت: باغستان سنتی قزوین به علت سیل گیر بودن و پدیده اقتصادی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید در برنامه ریزی‌های خود به آن توجه کنیم.

زاهدی افزود: اگر باغستان سنتی از بین برود ریزگرد‌ها قزوین را نابود خواهند کرد و این موضوع نشان از اهمیت این پدیده طبیعی در شهر دارد.

وی تاکید کرد: برای حل مشکلات باغداران در زمینه حمل محصول به خارج از باغ و ساخت اتاقک باید یک فکر اساسی کرد.

در این نشست یکی از باغداران قزوینی  گفت: به آب باغستان سنتی دست اندازی می شود و شهرداری از آب این باغستان استفاده می‌کند و این خود یک معضل است.

دیگر باغدار قزوینی هم گفت: سازمان باغستان قزوین با حضور ۷ مدیر کل تشکیل شد، اما نه تنها کمکی برای حل مشکل ما نکردند بلکه دست و پا گیر هم شدند.

وی افزود: حتی محیط زیست نتوانست مشکل سنجاب‌ها در باغات را حل کند و تنها پیشنهادش این بود که یک حلبی دور درختان بکشید تا سنجاب نتواند وارد شود.

دیگر باغدار قزوین هم گفت: باغستان قزوین دیگر توجیه اقتصادی ندارد و هر کس بخواهد محصولی بکارد در اطراف قزوین این کار را انجام می‌دهد، چون باغستان هم صرفه اقتصادی و هم امنیت ندارد.

همچنین در این نشست باغداران خواستار ساخت اتاقک‌های ۱۸ تا ۲۰ متری و ساخت راه برای حمل محصول و ابزار باغبانی  شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار