معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام؛
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: سال گذشته شاهد کاهش یک چهارمی بیماری سالک در استان ایلام بودیم.
کد خبر: ۷۶۲۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸ 13 July 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ دکتر راضی ناصری فر  اظهار داشت: کانون این بیماری در شهرستان‌های جنوبی از جمله مهران و دهلران است که با اقدامات مؤثر و پیشگیری این تعداد سال گذشته به ۴۰۰ نفر رسید.

وی افزود: تب مالت نیز در استان ایلام سال گذشته از ۱۳۰ نفر به ۹۴ نفر رسیده که امیدواریم با تدابیر لازم این تعداد نیز کاهش یابد.

دکتر ناصری فر یادآور شد: سال‌های گذشته اقدامات بسیاری در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌های مشترک انسان و حیوان توسط دستگاه‌های ذیربط صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد، گفت: از دیگر بیماری‌های مشترک حیوان و انسان تب کریمه کنگو است که با توجه به اقدامات مناسب در این زمینه این نوع بیماری طی چند سال اخیر در استان ایلام مشاهده نشده است.

دکتر ناصری فر اضافه کرد: بیماری‌هایی همچون هاری انسانی در ایلام مشاهده نشده اما در صورت چنین گزیدگی بیمار بلافاصله با واکسن تحت درمان قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: با توجه به نگهداری سگ‌ها در برخی منازل توصیه می‌شود مراقب گزیدگی این حیوانات باشیم چراکه امکان هاری در این حیوانات وجو داشته و خطرناک است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌های قابل انتقال انسان و دام نیز از خرید گوشت بازرسی نشده و بدون مهر دامپزشکی خودداری شود.

ناصری فر توصیه کرد: در صورت وجود هرگونه زخم مشکوک به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه، از مصرف لبنیات غیر بهداشتی (شیر خام و نجوشیده، بستنی سنتی و ...) خودداری و میوه و سبزی به روش صحیح شستشو شود.

وی تاکید کرد: از بازی کردن با سگ‌های ولگرد، تماس بی مورد با دام، لاشه دام و رفت و آمد به آغل دام‌ها خودداری شود و در مسافرت به مناطق مشکوک و آلوده، از قلم و اسپری دافع حشرات استفاده کنید.

وی اضافه کرد: با نصب توری پنجره از ورود حشرات به منزل جلوگیری و در صورت تماس با دام و ماکیان حتماً از دستکش و ماسک استفاده شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار