هفته اطلاع‌رسانی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه برخی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان کشنده‌اند، گفت:مهمترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان در خوزستان سالک و تب مالت و همچنین بروز حیوان‌گزیدگی هستند.
کد خبر: ۷۶۱۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸ 12 July 2019

دکتر سید مهدی حسینی‌زاده اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت،‌ از بین یک هزار و 709عامل بيماری‌زا، 832 عامل (49 درصد) از طریق حيوانات به انسان منتقل می‌شوند. عوامل ايجادكننده‌ اين بيماری‌ها بسيار متنوع است که از جمله می‌توان به باكتری، ويروس، انگل و قارچ اشاره کرد.

وی افزود: بيماری‌های قابل انتقال بین انسان و حيوان، فصل مشترک وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی و سایر سازمان‌های درگیر است که از نظر حفظ سلامت و بهداشت جوامع انسانی و دامی دارای اهميت بسزایی است.

حسینی‌زاده گفت: نام اين دسته از بيماری‌ها نمايانگر مسئوليت مشترک و خطيری است که به طور مشترک بر عهده ادارات و سازمان‌های مختلف در زمينه پيشگيری، تشخيص و درمان اين گونه بيماری‌هاست.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: گروهی از اين بيماری‌ها به‌دليل تلفات دام‌ها موجب ضرر و زيان قابل توجه اقتصادی می‌شوند. برخی از بيماری‌های قابل انتقال بين انسان و حيوان به‌ دليل خطر گسترش به ساير كشورها، در تجارت بين‌المللی اثر سوء دارند بنابراین از هر دو جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی حائز اهمیت هستند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: هر ساله از 15 تا 21 تیرماه به عنوان هفته اطلاع‌رسانی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نامگذاری شده است تا توجه بیشتری به این دسته از بیماری‌ها شود و افراد جامعه از راه‌های انتقال و پیشگیری از این گونه بیماری‌ها مطلع شوند.

حسینی‌زاده افزود: باتوجه به تماس‌های مكرر انسان با حيوانات، استفاده دائمی از فرآورده‌های دامی، احتمال آلوده بودن دام‌ها به بیماری‌های بدون علامت بيماری و بومی بودن بسياری از بيماري‌های قابل انتقال بين انسان و حيوان، خطر انتقال اين بيماری‌ها به انسان وجود دارد.

وی تصریح کرد: از مهمترين اين بيماری‌ها می‌توان به سالك، تب مالت، حيوان‌گزيدگی و هاری، كالاآزار، لپتوسپيروز، سياه زخم، تب خونريزی دهنده كريمه كنگو و كيست هيداتيد اشاره کرد. البته مهمترین بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان در خوزستان سالک و تب مالت و همچنین حیوان‌گزیدگی هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بيماری‌های قابل انتقال بين انسان و حيوان می‌توانند بيماری صد در صد كشنده مانند هاری تا بيماري‌های با اشکال شديد مانند تب خونريزی دهنده تب كريمه كنگو، سیاه زخم و بيماری‌های ناتوان‌كننده و مزمن مانند تب مالت و كيست هيداتيد ايجاد كنند. همچنين می‌توانند موحب همه‌گيری در جامعه شوند.

حسینی‌زاده تصریح کرد: با توجه به وقوع سیلاب اخیر، پیشگیری از بروز این گروه از بیماری‌ها در استان خوزستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به عوامل موثر در جلوگیری از بروز بیماری‌های مشترک انسان و دام، بیان کرد: کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب، نظارت بر ورود و خروج دام به استان، رعایت توصیه‌های بهداشتی در استفاده از فرآورده‌های لبنی، جلوگیری از تجمع نخاله‌های ساختمانی و دفع به موقع زباله‌ها از جمله اقداماتی هستند که باعث کاهش بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در انسان می‌شوند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: بهداشت ، بیماریها ، سلامت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار