دبیر علمی سمپوزیوم خودمراقبتی؛
دبیر علمی هفتمین سمپوزیوم خودمراقبتی و آموزش بیمار، گفت: ۶۳ درصد مرگ و میرها به دلیل سبک زندگی غلط است.
کد خبر: ۷۶۰۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳ 09 July 2019

63 درصد مرگ ها ناشی از سبک زندگی غلط است

الهام شکیبازاده، روز سه شنبه در نشست خبری هفتمین سمپوزیوم و چهارمین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار، اظهار داشت: سازمان جهانی بهداشت توانایی افراد، خانواده و اجتماع را در حفظ سلامت خود، به عنوان خود مراقبتی معرفی کرده است و تفاوتی نمی‌کند که حمایتی از سوی مراکز بهداشتی صورت گیرد یا نگیرد.

وی افزود: این موضوع مهم هفت ستون دارد. اول سواد سلامت افراد است و این موضوع اشاره به توان افراد بر اطلاعات سلامت خود دارد. دوم خودآگاهی افراد است، یعنی افراد از ظرفیت سلامت خود اطلاعاتی داشته باشند، به‌طور مثال قند خون و فشار خون خود بدانند.

دبیر علمی هفتمین سمپوزیوم خود مراقبتی و آموزش بیمار، تصریح کرد: فعالیت بدنی از جمله مواردی است که در خود مراقبتی مطرح است و پس از آن تغذیه سالم، رژیم غذایی مطلوب و دریافت کالری مناسب از جمله مسائلی است که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.

شکیبازاده به اجتناب از خطر و کم کردن آن اشاره کرد و افزود: رعایت بهداشت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خودمراقبتی است و می‌تواند به سادگی مانع از بروز بسیاری از بیماری‌ها شود.

وی با بیان اینکه قطع مصرف بی‌رویه داروها می‌تواند نقش مهمی در خودمراقبتی داشته باشد، بیان کرد: گاهی استفاده بی‌رویه از این داروها، خود باعث بروز بیماری‌های مختلف می‌شود.

دبیر علمی هفتمین سمپوزیوم خود مراقبتی و آموزش بیمار تصریح کرد: امسال بیش از ۱۰۰ مقاله به دبیرخانه سمپوزیوم ارسال شده است و تا ۲۶ تیر ماه تعداد آن افزایش پیدا خواهد کرد.

شکیبازاده با تأکید بر اینکه دوم مرداد ماه روز جهانی خودمراقبتی است، تصریح کرد: گروه‌های مختلف پزشکی و ارتقای سلامت در این سمپوزیوم شرکت کرده‌اند و تلاش می‌شود با آموزش سبک زندگی درست، آمار بیماری‌ها را کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ۶۳ درصد مرگ و میرها به دلیل سبک زندگی نادرست است و بر اساس آمارهای جهانی، از ۵۷ میلیون مرگ در سال گذشته، ۳۶ میلیون آن به خاطر سبک زندگی نادرست بوده است.

منبع:مهر

دبیر علمی هفتمین سمپوزیوم خود مراقبتی و آموزش بیمار، در خصوص اینکه ایران در چه سطحی از خودمراقبتی قرار دارد، افزود: در دنیا استاندارد مشخصی نداریم که بر اساس آن سطح ایران را مشخص کنیم و همه کشورهای دنیا بر روی بحث مراقبت‌ها، قبل و بعد از بیماری تاکید دارند.

شکیبازاده اضافه کرد: در بحث درمان به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کرده‌ایم اما در بحث پیشگیری و مراقبت‌های پس از بیماری هنوز نقطه‌ضعف‌هایی داریم که تلاش می‌کنیم با برپایی چنین جشنواره‌ها و سمپوزیوم‌هایی، این خلأ را جبران کنیم.

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار