رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند پروانه سلحشوری: نوع نگاه ها به زن، شرم‌آور است/اگر نفتکش ایرانی رفع توقیف نشود، وظیفه دستگاه‌های مسئول اقدام متقابل است/الویری: شاید در انتخابات آینده لیست ندهیم و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۵۹۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷ 05 July 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

یک مقام سپاه: جنگ نرم یعنی تشویق به بی حجابی

معاون سیاسی نمایندگی، ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: افرادی که علیه نیروی انتظامی (ناجا) اظهارنظر می‌کنند و پلیس را در قضیه‌های اخیر محکوم می‌کنند یا نگاه سیاسی به موضوعات دارند و یا افرادی بی‌اطلاع هستند. سرتیپ پاسدار یدالله جوانی معاون سیاسی نمایندگی، ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشور پنجشنبه در جلسه تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در جمع کارکنان پلیس یزد در خصوص اتفاقات اخیر و ناهنجاری‌های رخ داده در برخی شهر‌های کشور گفت: معدود افرادی که در سطح جامعه، ناهنجاری می‌کنند، هدفمند عمل می‌کنند و هدف آن‌ها دام پهن کردن برای مأموران، فیلمبرداری و مظلوم نمایی است که به حول و قوه الهی دست آن‌ها برای ملت رو شده است. وی با بیان اینکه جنگ نرم یعنی طراحی یک سناریور برای تشویق و ترویج بی حجابی و بی بند و باری در جامعه افزود: مأموران نیروی انتظامی در مواجهه با این موضوعات باید با هوشمندی و دقت وارد عمل شوند؛ همانطور که فرماندهان ناجا به این موارد تسلط و توجه کامل دارند. سردار جوانی در خصوص اتفاق رخ داده برای مأموران پلیس در یک پارک در تهران گفت: نباید مأموری که به وظیفه اش عمل می‌کند، مورد بی توجهی قرار گیرد و حقش ضایع شود، بلکه همه باید از آن مأمور دفاع کنند.

اگر نفتکش ایرانی رفع توقیف نشود، وظیفه دستگاه‌های مسئول اقدام متقابل است

محسن رضایی ، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نطام در صفحه شخصی خود در توئیتر نسبت به توقف نفتکش ایرانی در جبل الطارق واکنش نشان داد که متن آن به شرح زیر است: انقلاب اسلامی در تاریخ چهل ساله خود، در هیچ معرکه‌ای آغازگر تنش نبوده، اما در پاسخ به زورگویان و گردنکشان، تعلل نکرده و تردید به دل راه نداده است. انگلیس اگر نفتکش ایرانی را رفع توقیف نکند، وظیفه دستگاه‌های مسئول، اقدام متقابل و توقیف یک نفتکش انگلیسی است.

شریعتمداری: توصیه‌ای برای دامادم نکرده‌ام، خطایی دارد با او برخورد شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که اگر دامادم خطایی کرده باید با او برخورد شود، گفت: در این مدت که من مسئول بوده‌ام، دامادم (هادی رضوی) هیچ وقت نه برای ارتباطی از من درخواست کرده و نه من برای او انجام داده‌ام. دیده‌بان دولت امروز (جمعه) ویدئویی از محمد شریعتمداری درباره هادی رضوی، داماد او منتشر کرده است. به ادعای دیده‌بان دولت، این گفت‌وگو سال گذشته و پیش از برگزاری دادگاه رضوی انجام شده است. شریعتمداری در پاسخ به این سوال که «آیا هادی رضوی از حمایت سیاسی شما بهره‌مند بوده است» اظهار کرد: چهار بچه دارم و هیچ یک از آن‌ها در پست دولتی مشغول نیستند و هیچ کدامشان هیچ قراردادی با سازمان دولتی ندارند. در این مدت که من مسئول بوده‌ام، دامادم هیچ وقت نه برای ارتباطی از من درخواست کرده و نه من برای او انجام داده‌ام. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه اگر هادی رضوی خطا کرده باید با او برخورد شود، ادامه داد: اگر هم من مداخله‌ای در امور او داشته‌ام باید به من اعتراض شود، اما من مداخله نکردم و نباید به حیثیت من تعرض شود. وی ادامه داد: اگر بچه من را هم جلوی من ذبح هم کنند به کسی باج نمی‌دهم؛ از این راه نمی‌توان وارد شد. اینجا بن‌بست است.

چرا تخریب ویلای دختر نعمت‌زاده هنوز کامل نشده؟

معاون فنی و شهرسازی شهرداری لواسان با بیان اینکه دو عامل عدم همکاری مالک و تداخل بخش مجاز و غیرمجاز باعث کندی فرآیند تخریب شده است، گفت: تخریب ویلای دختر وزیر سابق از اردیبهشت ماه پیشرفت کرده است. معاون فنی و شهرسازی شهرداری لواسان به تخریب طی دو ماه گذشته اشاره و بیان داشت: در پشت بام تمام سنگ‌ها برداشته و به ایزوگام رسیده، ضلع شرقی و غربی که غیرمجاز بوده، سنگ‌ها و کنگره‌های نما کنده و اکنون دیوار‌ها در حال تخریب است؛ همچنین تأسیسات ملک که خلل در روند تخریب ایجاد کرده بود، پس از صدور اخطار به مالک باز شد. تخریب ویلای دختر وزیر سابق صنعت ۱۲ اسفند ۹۷ با دستور مقام قضایی آغاز شد که پس از مدت کوتاهی بنا به درخواست مالک به خودش واگذار شد و با توجه به اهمال در تخریب این ویلا در ابتدای اردیهشت ۹۸ تخریب مجدد با دستور مقام قضایی توسط پیمانکار شهرداری لواسان ادامه یافت.

بهزاد نبوی: مسکن مهر و شعار نفت بر سر سفره مردم ارزش ریال را کاهش داد

بهزاد نبوی عصر پنجشنبه در نشست راه‌های برون رفت از وضعیت موجود در دفتر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: مسائل اقتصادی عمدتاً مرتبط با سیاست خارجی را مهم‌ترین چالش کشور می‌دانم همان طور که مسائل اقتصادی فعلی با سیاست خارجی منطبق است. اهم اظهارات وی را به نقل از خبرگزاری‌ها بخوانید: پس از انقلاب، در سال‌های ابتدایی انقلاب و دوره جنگ، بلد نبودیم اگر چه حالا هم بلد نیستیم. جنگ وقتی تمام شد بودجه کشور کسری صددرصدی داشت. کل بودجه کشور ۴۰۰ میلیارد تومان بود. همین مقدار هزینه داشتیم و درآمد‌ها ۲۰۰ میلیارد تومان بود.

پس از جنگ، بازسازی آغاز شد و به رغم مشکلات اقتصادی، مرحوم هاشمی رفسنجانی در بازسازی اقتصاد پس از جنگ نقش زیادی داشت. دوره خاتمی هم دوره تثبیت بود، وضع اقتصادی بهتر شد و بهترین شاخص‌های کلان کشور در این دوره بود و سیاست‌های توجه به محرومان بیشتر شد. [با اشاره به بالا رفتن جهش وار قیمت نفت تا سقف ۱۲۰ تا ۱۳۰ دلار در اواخر دولت اصلاحات و ابتدای دولت نهم] با این درآمد‌های افسانه‌ای می‌شد اقتصاد کشور را زیر و رو کرد. شعار آوردن درآمد نفت بر سفره مردم، پرداخت یارانه نقدی و مسکن مهر و… موجب کاهش ارزش ریال شد. در این وضعیت به جای اینکه به یاد دادن ماهی گیری، به مردم ماهی داده شد؛ هرچند این وضعیت بهبودی در زندگی مردم به وجود نیاورد.

کشف باند بزرگ جعل مدارک دانشگاهی در ایران

حراست دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری سازمان اطلاعات سپاه و ناجا و قوه قضاییه، یک باند جعل مدارک دانشگاهی و پایه در سطح کشور را کشف و خنثی کرد. این فعالیت در پی رویکرد جدید دانشگاه در دوره جدید در پی تأکید رئیس هیأت امنا و رئیس دانشگاه برای صیانت از حیثیت دانشگاه و اعتبار مدارک دانشگاهی است، که حراست دانشگاه موظف به رسیدگی و شناسایی باند‌های جعل مدارک دانشگاهی شد. در پی اقدامات پیگیر حراست یک باند بزرگ جعل شناسایی و با همکاری مراجع نامبرده خصوصاً دستگاه قضایی کل شبکه عاملین و مرتبطین شناسایی و تعدادی از متهمین به همراه کلیه ادوات مجرمانه دستگیر و دفاتر متخلف پلمب شد.

الویری: شاید در انتخابات آینده لیست ندهیم

مرتضی الویری، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان ادامه داد: اما اگر به هر دلیل، مسیر حرکت اصلاح‌طلبان برای حضور موثر در انتخابات آینده بسته و به عبارتی قلع و قمع کاندیدا‌ها شروع شود و ما به مقطعی برسیم که ببینیم از طریق صندوق رأی حتی کوچکترین قدمی نمی‌توانیم برای اصلاحات برداریم، به طور طبیعی سرفصل جدیدی باز خواهد شد که ممکن است هیچ لیستی ارایه ندهیم. علت آن هم این است که نمی‌توانیم لیستی را به جامعه معرفی کنیم که در آینده نتوانیم از آن دفاع کنیم در این شرایط است که بگوییم ما لیستی نخواهیم داد. وی با بیان اینکه نحوه برخورد اصلاح‌طلبان فارغ از نظرات شخصی افراد زمانی مشخص می‌شود که شورای نگهبان به موضوع بررسی صلاحیت نامزد‌ها ورود کند، تأکید کرد: بعد از اینکه شورای نگهبان بررسی صلاحیت‌ها را در دستور کار قرار داد و لیست‌ها مشخص شد در آن مقطع اگر اصلاح طلبان ببینند که حضور آن‌ها در انتخابات برای حل مشکلات مردم میسر است به طور طبیعی با شور و هیجان حضور پیدا خواهند کرد، اما اگر ببینید این امید وجود ندارد سیاست دیگری را اجرایی می‌کنند.

آیت‌الله علوی بروجردی خطاب به دختران ملی‌پوش تکواندو: به شما افتخار می‌کنیم

ملی‌پوش نونهال و نوجوان دختر تکواندو ایران پس از زیارت حضرت معصومه (س) با آیت الله سیدمحمد جواد علوی بروجردی دیدار کردند. در این دیدار که با حضور سید محمد‌پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو کشورمان، کادر فنی تیم‌های ملی و دختران ملی پوش نونهال و نوجوان کشورمان برگزار شد؛ حضرت آیت الله سید محمد‌جواد علوی بروجردی بیان داشتند: ولادت نورانی حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر را به شما عزیزان که در این روز به قم آمده و موفق به زیارت حضرت شده‌اید تبریک می‌گویم.

او افزود: دختران مسلمان ایران اسلامی در تمامی زمینه‌ها رشد و موفقیت‌های چشمگیری داشته و برای کشورمان افتخارات بی شماری را کسب کرده‌اند. وقتی شما برسکوی جهانی و بین‌المللی می‌ایستید و برای کشور خود با پوششی که اسلام برای شما مقدر کرده است افتخارآفرینی می‌کنید بسیار ارزشمند است. قدرخودتان را بدانید و با اعتماد به نفس و قدرت در میادین داخلی و خارجی حاضر شوید و افتخار آفرینی کنید. آیت‌الله بروجردی اظهار داشت: عده‌ای فکر می‌کنند مقید بودن به پوشش جلوی رشدشان را می‌گیرد. رشد به برهنگی نیست و فکری که آن‌ها را رشد می‌دهد برهنگی نمی‌شناسد. زمانی که با این لباس بر سکوی قهرمانی می‌ایستید نه تنها برای زن‌های مملکت بلکه به همه دنیا ثابت می‌کنید که اسلام مانع رشد و افتخارآفرینی نمی‌شود. او ادامه داد: به شما نونهالان و نوجوانان با استعداد امید زیادی داریم تا در آینده‌ای نزدیک قهرمانان بزرگ بین‌المللی و نام‌آور را از میان شما ببینیم و افتخاراتی به دست آورید که قبل از شما کسی موفق به کسب آن نشده است. ما به شما دختران مملکت افتخار می‌کنیم، استعداد و توان این را دارید که در آینده باعث تداوم افتخار و درخشش تکواندو باشید.

پروانه سلحشوری: نوع نگاه‌ها به زن، شرم‌آور است

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین جامعه‌ای که دخترانش به جای اینکه بر ویژگی‌های ظاهری و درونی خودشان تأکید کنند و به سمت حفظ ظاهر پیش می‌روند، یک جای کار می‌لنگد. ما عادت کردیم، دایم بگوییم غربی‌ها برهنه و راحت و ... هستند، اما همان غربی‌ها مانند برخی از دختران ما آرایش نمی‌کنند! تنها در موارد خاصی آرایش می‌کنند. حال آنکه کشور‌های خاورمیانه رکوردار مصرف لوازم آرایش هستند؟! چرا دختر ما باید این حس را داشته باشد، برای دیده شدن نیاز به آرایش زیاد دارد؟ زیرا ما سایر چیز‌ها را از او گرفتیم. در ایران تعریفی که از زن ارائه می‌شود، ... نمی‌دانم باید چه بگویم به کسانی که زنان را این‌گونه می‌بینند این نوع نگاه به زن شرم‌آور است! پروانه سلحشوری با ابراز تأسف از انعکاس تصویر زن در جامعه ایرانی اظهار کرد: چنین نگاهی به زنان خجالت‌آور است، به حدی که من به دلیل این‌گونه نگاه‌ها به زنان، بار‌ها از خودم و زن بودنم بدم آمده است! در حالی که خودم می‌دانم در جامعه ایرانی حتی مردان هم مظلومند، چون زن را، چون شیطانی ترسیم می‌کنند که در همه حال قرار است مرد را فریب دهد! و متاسفانه مردان، قربانیانی هستند که همواره فریب زنان را می‌خورند! بنابراین وقتی تعریف زن در جامعه در این سطح نازل است، چگونه انتظار داریم که دختران و زنانی داشته باشیم که اعتماد به نفس بالایی داشته باشند و بر نیروی درونی و قدرت جسمی خودشان تکیه کنند و در جامعه به درستی تحرک و زندگی کنند.

کنایه صادقی به سفیر انگلیس در پی توقیف نفتکش ایرانی

نماینده مردم تهران به اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی درتوئیتر واکنش نشان داد. محمود صادقی نماینده مردم تهران در واکنش به توقیف شدن نفتکش ایرانی توسط انگلیس، خطاب به سفیر انگلیس در توئیتر نوشت: جناب آقای سفیر! «تلاش‌های چشم گیر» شما برای جبران خسارت‌های خروج آمریکا از برجام را دیدیم؟!

تغییر فرمانداران و استانداران تا پایان انتخابات متوقف شد

جمال عرف در گفتگو با ایسنا به توقف تغییر فرمانداران و استانداران تا پایان انتخابات اشاره کرد و افزود: ما طی بخشنامه‌ای جز در موارد اضطرار هرگونه تغییر فرمانداران و استانداران را متوقف کردیم چرا که عملا وزارت کشور و ستاد انتخابات وارد مرحله اجرایی و عملیاتی شده است. عرف بیان کرد: در چنین شرایطی که عملیات براساس تقویم انتخابات در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز با محوریت استانداران و فرمانداران شروع شده تغییر آن‌ها هیچ معنایی ندارد و ما قطعا از این امر اجتناب می‌کنیم. وی ادامه داد: با توجه به رفتن استاندار گیلان به سازمان تامین اجتماعی ما تنها معرفی استاندار جدید گیلان را با تصویب هیئت دولت شاهد خواهیم بود و به غیر از این هیچگونه تغییر استانداران تا پایان انتخابات در دستور کار وزارت کشور نیست.

توضیح چمران و مصباحی مقدم درباره فعالیت جمنا و شاجا

دو فعال سیاسی اصول‌گرا در واکنش به خبری مبنی بر اتمام کار جمنا و تشکیل شورای جدیدی به اسم «شاجا» تاکید کردند که جمنا منحل نشده است و شاجا هم همان شورای وحدت است. مهدی چمران سیاستمدار اصولگرا در واکنش به نقل قولی از زبان مصباحی مقدم مبنی بر اتمام کار جمنا و تشکیل شورای ائتلاف جریان ارزشی انقلاب (شاجا) گفت: جمنا تغییری نکرده و نمی‌دانم آقای مصباحی مقدم از کجا چنین حرفی را گفته‌اند، چون ایشان با جمنا ارتباط نداشته و در جمنا مسئولیتی ندارند که در مورد تمام شدن جمنا مطلبی را اعلام کنند. این عضو جمنا با تاکید بر اینکه این موضوع را باید از آقای مصباحی مقدم پرسید، درباره تشکیل شاجا و حضور آقای مصباحی مقدم در آن گفت: حالا بگذارید تشکیل شود خودشان اخبار مربوط با آن منتشر را می‌کنند و اگر تشکیل شده است کسانی که در تشکیل آن نقش داشته‌اند، اخبار آن را اعلام کنند.وی ادامه داد: من اطلاعی از حضور آقای مصباحی‌مقدم در این شورا ندارم خودشان باید توضیح بدهند.غلامرضا مصباحی مقدم، دیگر سیاستمدار اصولگرا هم که خبر اتمام جمنا از زبان او منتشر شده بود، در واکنش به این خبر، گفت: من تعبیری مبنی بر اینکه جمنا تمام شده است نداشتم.وی ادامه داد: مصاحبه‌ای با یک روزنامه انجام دادم که دیروز منتشر شد، با نگاهی به متن آن مصاحبه می‌بینید که در آنجا گفته‌ام «در شورای نیرو‌های ارزشی و انقلابی، جمنا هم حضور دارد و خودش مستقلا کاری نمی‌کند و برنامه‌ای هم ندارد.» عضو مجمع روحانیت مبارز با بیان اینکه برخی سایت‌ها قصد خبرسازی دارند و ما هم نمی‌خواهیم به آن‌ها جواب بدهیم، گفت: جمنا در شاجا دعوت شده، اما کاری نمی‌کند و همچنین شورای نیرو‌های ارزشی انقلابی (شاجا)، همان شورای وحدت است

نظر "جواد امام" در خصوص شکل‌گیری "جریان سوم"

فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص شکل‌گیری جریان سوم در کنار دو جریان موجود گفت: به نظر می‌رسد که جریان سومی مستقل از جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب نیست، مگر اینکه اصولگرایان بخواهند با یک ماسک دیگری وارد انتخابات شوند. «جواد امام»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفتگو با برنا، در پاسخ به این سوال که با نزدیک شدن به ایام انتخابات آیا جریان سومی در کنار اصلاح‌طلبی و اصولگرایی شکل خواهد گرفت یا خیر، گفت: به نظر می‌رسد که جریان سومی مستقل از جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب نیست؛ مگر اینکه اصولگرایان بخواهند با یک ماسک دیگری وارد انتخابات شوند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: همچین پتانسیل منسجمی که سابقه‌ای داشته باشند و بتوانند در عرصه سیاسی ورود کنند و به رقابت بپردازند، هنوز وجود ندارد.وی با اشاره به امکان دلزدگی مردم از جریان‌های سیاسی موجود اظهار کرد: ممکن است عده‌ای از مردم از جریانات سیاسی دلزده شده باشند یا شاید بتوان گفت که خیلی‌ها از جریانات سیاسی عبور کرده باشند، ولی اینکه جریان سومی شکل گرفته باشد و بخواهد وارد صحنه شود، هنوز نشانه‌ای مشاهده نمی‌شود؛ مگر اینکه جریانات اصولگرا و اصلاح‌طلب بتوانند ماسک جدیدی بزنند و با آن ماسک وارد صحنه شده و آرا مردم را هدایت کنند. من فکر می‌کنم مردم ما به قدر کافی آگاه هستند و پشت صحنه این جریانات را خواهند دید. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب شکل‌گیری ائتلاف میان دو جریان را محتمل دانست و گفت: ائتلاف میان دو جریان قابل رد هم نیست. باید دید که اقتضا کشور و منافع ملی چیست، اگر فضای کشور ایجاب بکند که ائتلافی صورت بگیرد، علی‌القاعده دنبال می‌شود، ولی این موضوع از الان قابل پیش‌بینی نیست.

ناطق‌نوری وارد کارزار انتخابات می‌شود؟

غلامعلی جعفرزاده می‌گوید: ممکن ناطق نوری دست به خانه تکانی بزند و مجموعه سیاسی جدیدی را ایجاد کند. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی احتمال حضور علی اکبر ناطق نوری در انتخابات مجلس را بعید دانست و گفت: آقای ناطق نوری شخصیتی نیست که به همین سادگی‌ها احساس تکلیف کند. او تکلیف را در سکوت و هدایت پدرانه جریانات سیاسی می‌داند بنابراین ضرورتی نمی‌بیند که خودش کُت بکَنَد و نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی شود. وی هم‌چنین احیای شورای هماهنگی نیرو‌های انقلاب توسط ناطق نوری را بعید دانست و گفت: امکان دارد که آقای ناطق نوری یک خانه تکانی انجام دهد و یک مجموعه دیگری را مدیریت کند. سخنگوی فراکسیون مستقلان در مجلس شورای اسلامی هم چنین درباره ائتلاف کارگزاران با علی لاریجانی گفت: اگر همه جریان‌های اصلاح‌طلبان، اعتدالیون، کارگزاران و جریانات همسو با آن‌ها زیر یک پرچم قرار بگیرند و ائتلاف کنند، بازی برد-برد است و هیچ جریانی نمی‌تواند با این ائتلاف تقابل و رقابت کند. آقایان ناطق، خاتمی و لاریجانی توانایی جمع کردن این جریانات را کنار هم دارند.

انتقادات تند زیباکلام از مواضع روحانی

صادق زیباکلام در یادداشتی که در کانال تلگرامی اش منتشر کرده از اظهارات اخیر رئیس جمهور درباره عبور از تعهدات ایران در برجام انتقاد کرده است. به گزارش خبرآنلاین، در بخش‌هایی از این مطلب که خطاب به حسن روحانی نوشته شده، آمده است؛ *درخصوص مواضع اخیرتان پیرامون "عبور از تعهدات ایران در برجام" بجز ابراز تاسف واژگان دیگری نمی‌توانم بکاربرم. شما دارید بلایی را که تندرو‌ها بر سر برجام آوردند در خصوص اینستکس تکرار می‌کنید. آن‌ها دیروز شانسی برای تحقق برجام نگذاردند و جنابعالی هم امروز همان رفتار را دارید در قبال اینستکس تکرار می‌کنید. *شما هنوز جوهر اینستکس خشک نشده اعلام "عبور ایران از تعهداتش در برجام"نموده و برای اروپایی‌ها خط ونشان می‌کشید. بحث بر سر آن نیست که این مواضع چقدر مطلوب ترامپ و همه مخالفین نظام است. بحث بر سر آنست که هسته‌ای بجای آنکه در خدمت منافع ملی و پیشرفت کشور باشد، بیشتر بدل به ابزاری شده در جهت پیشبرد آمریکاستیزی. آیا چاه ویل هسته‌ای بجز هزینه بر منافع ملی کشور ثمر دیگری داشته است؟*فرض بگیریم که اساساً غربی‌ها در قبال سیاست‌های جدید هسته‌ای ایران هیچ واکنشی نشان ندهند. سوال اینجاست که افزایش حجم اورانیوم غنی شده یا بالا رفتن از سه درصد (همانند سایر اقدامات هسته ای) چه نفعی برای کشور دارد؟ نه در داخل مصرفی دارد نه یک گرم آنرا میتوانیم صادر کنیم. حتی اگر تحریم‌ها هم نبودند، با توجه به اینکه قیمت تمام شده اورانیوم در ایران بمراتب بیشتر از قیمت جهانی آن می‌باشد، چگونه می‌خواهیم آنرا صادر کنیم؟ بماند قیمت تمام شده و کیفیت رادیو دارو‌های تولید داخل، قیمت برق تولید شده در نیروگاه بوشهر و بسیاری ملاحظات اقتصادی دیگر.

بولتون نامه اوباما به ایران را افشا کرد

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در یک مصاحبه اختصاصی با پایگاه «بریت بارت» به افشای بخش‌هایی از نامه رئیس‌جمهور سابق آمریکا به رهبر معظم انقلاب پرداخت. مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در یک مصاحبه اختصاصی با پایگاه «بریت بارت» به افشای بخش‌هایی از نامه باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا به رهبر معظم انقلاب پرداخت. طبق گفته جان بولتون، اوباما یک سال پیش از امضای برجام در نامه خود به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی ایران، غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران را به رسمت شناخته و اعلام کرده بود که این مسئله توسط یک توافق قابل‌قبول بین ایران و ۱+۵ مورد تایید قرار خواهد گرفت.اوباما همچنین در نامه خود اذعان کرده بود که به اعتقاد وی، "با ایران باید مانند هر کشور دیگری که معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) را امضا کرده برخورد شود. "بولتون در این مصاحبه با بیان اینکه دولت دونالد ترامپ ممکن است معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری‌های هسته‌ای با ایران را لغو کند، به بیان اختلاف موجود در دیدگاه دولت ترامپ با دولت اوباما درخصوص برنامه هسته‌ای ایران پرداخته است.وی سپس در توضیح دلیل انعقاد توافق هسته‌ای با ایران و صدور معافیت برای همکاری‌های هسته‌ای با این کشور می‌گوید: "منطق دولت اوباما این بود که ایران حق دارد یک برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز داشته باشد. "مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه مصاحبه خود با خبرنگار پایگاه خبری «بریت بارت» به افشای بخش‌هایی از نامه اوباما به رهبر انقلاب در ۷ اکتبر ۲۰۱۴ می‌پردازد و می‌گوید: «اوباما در نامه خود به رهبر عالی ایران نوشته بود که من یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی (صلح‌آمیز) برای ایران متصورم که شامل یک برنامه غنی‌سازی داخلی است و این موضوع منحصرا از طریق توافق دوجانبه‌ای که مورد پذیرش ایران و ۱+۵ قرار گیرد تایید خواهد شد.» طبق گفته بولتون، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه نامه خود به رهبر معظم انقلاب نوشته بود: «من معتقدم با ایران باید مانند هر کشور دیگری در معاهده منبع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) رفتار شود و این موضوع نتیجه کامل اجرای چنین توافقی خواهد بود.»

ماجرای دیدار دختر وزیر سابق با امام جمعه لواسان

شبنم نعمت‌زاده به‌خاطر تخریب ویلایش به دیدار امام جمعه لواسان رفت! امام جمعه بخش لواسانات شهرستان شمیرانات با بیان اینکه تبعیض در اجرای قانون جایز نیست، گفت: اولویت تخریب بنا‌های غیرمجاز با ویلا‌های دانه درشت هاست، بعد از آن مردم عامه خودشان قانون را رعایت می‌کنند. به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سید سعید لواسانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه بخش لواسانات اظهار داشت: مسئولان متولی با خواص متخلف جامعه برخورد کنند. وی در ادامه با اشاره به موضوع تخریب بخش اضافه بنای ویلای دختر یکی از وزیران سابق افزود: شهردار اعلام می‌کند در این زمینه به مشکل برخورده است، ضمن اینکه دختر وزیر سابق با بنده صحبت کرد و به او گفتم که اگر می‌خواهد از این جو رسانه‌ای خارج شود باید قانون را اجرا و مقاومت فایده‌ای ندارد. وی همچنین با اشاره به نامه نمازگزاران لواسان به رئیس قوه قضائیه که هفته گذشته ارسال شد، بیان کرد: از این نامه‌ها استقبال زیادی شد و رئیس قوه قضائیه اعلام کرده طی یکی دو هفته آینده خبر‌های خوبی در راه است.

تمایل ترکیه به میانجیگری بین ایران و آمریکا

رئیس جمهور ترکیه از تمایل کشورش برای ایفای نقش میانجی بین ایران و آمریکا خبر داد. به گزارش آسوشیتدپرس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که کشورش مایل است برای حل تنش‌ها در منطقه بین ایران و ایالات متحده آمریکا میانجیگری کند. وی در پاسخ به خبرنگاران گفت: در نشست سران گروه ۲۰ در ژاپن با «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور در مورد امکان میانجیگری دو کشور برای حل بحران خاورمیانه رایزنی کرده است. اردوغان در عین حال تاکید کرد که چنین کاری باید با حساسیت انجام شود و سئوالاتی اساسی درباره چگونگی انجام آن وجود دارد: اینکه چگونه و از کجا شروع کنیم؟ کجا باید برویم و چطور به نتیجه برسیم؟ این‌ها سئوالات اساسی هستند. ایرانی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید «خودشان بریدند و دوختند» اگر اینگونه باشد، این کار هیچ فایده‌ای ندارد و وقت تلف کردن است. رئیس‌جمهور ترکیه افزود که از نظر او، چنین مذاکراتی- اگر رخ دهد - باید بر روی رسیدن به نتیجه متمرکز باشد.

آلمان: برای اولین تراکنش اینستکس تلاش می‌کنیم

آلمان اعلام کرد همچنان منتظر به راه افتادن سازوکار مالی میان ایران و اروپا است. به گزارش رویترز، رینر بروئل سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: برلین با سرعت بالا درحال تدارک سازوکار مالی برای تجارت ایران یا اینستکس است تا بتوان اولین تراکنش را با آن انجام داد. وی افزود: آلمان تلاش می‌کند تا به نقطه‌ای که بتوان با این سازوکار با ایران تجارت کرد، برسد. بروئل گفت: شرکت‌ها و صنایع اروپایی منافع زیادی در راه‌اندازی اینستکس دارند و آنلاین شدن آن می‌تواند سود زیادی داشته باشد چرا که راه‌اندازی این سیستم مالی می‌تواند بدون هراس از تحریم‌های آمریکا باعث تجارت آزاد میان ایران و اروپایی‌ها شود. گفتنی است اروپا چند ماهی است قول راه‌اندازی اینستکس برای بهره‌مندی ایران از منافع برجام را داده که تاکنون عملی نشده است. ایران تا روز یکشنبه به اروپا مهلت داده تا این سازوکار را عملیاتی کند.
برچسب ها: محسن رضایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار