در سیاره زمین مواد و گاز‌های شیمیایی مرگباری وجود دارند که برخی از آن‌ها برای ادامه حیات بشر الزامی هستند، اما درصد اندکی از این مواد می‌توانند باعث مرگ انسان‌ها شوند.
کد خبر: ۷۵۹۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳ 03 July 2019
تابناک فارس به نقل از برنرین ها: مواد شیمیایی در پیرامون زندگی ما به وفور یافت می‌شوند، اما بسیاری از آن‌ها کاملا بی‌خطر بوده و وجود آن‌ها در زندگی انسان حیاتی است، اما تعدادی از مواد شیمیایی بسیار خطرناک نیز وجود دارند که فقط درصد اندکی از آن‌ها می‌تواند جان یک انسان را به خطر انداخته و حتی باعث مرگ شود. از این رو قصد داریم شما را با سمی‌ترین و مرگبارترین مواد شیمیایی جهان آشنا کنیم.
 
مرگبارترین مواد شیمیایی جهان

در لیست مرگبارترین مواد شیمیایی جهان سموم مختلفی وجود دارند، اما سم بوتولینوم (Botulinum toxin) قوی‌ترین سم سیاره زمین محسوب می‌شود. این سم را با نام تجاری بوتاکس (Botox) می‌شناسند که توسط سم باکتری کلستریدیوم تهیه می‌شود و در فلج موقت عضلات کاربرد دارد. تزریق بوتاکس در حال حاضر به عنوان پرطرفدارترین عمل زیبایی نیز شناخته می‌شود که در انجام آن به جراجی نیازی نیست. سایر مواد مرگبار جهان به شرح زیر است:

۱. ماده ان (Substance N)
 
مرگبارترین مواد شیمیایی جهان!

ماده ان توسط نازی‌ها طی جنگ جهانی دوم توسعه یافته است.

۲. تری فلورید کلر (Chlorine trifluoride)
 
مرگبارترین مواد شیمیایی جهان!

تری فلورید کلر نوعی از ترکیب شیمیایی محسوب می‌شود که دارای شناسه پاب‌کم ۲۴۶۳۷ بوده و شکل ظاهری آن گاز بی‌رنگ است. گفتنی است پاب‌کم ناک یک بنیان داده‌ی مربوط به مولکول‌های شیمیایی است که از سوی موسسه ملی سلامت در آمریکا تاسیس شده است. تری فلورید کلر نیز توسط نازی‌ها طی جنگ جهانی دوم توسعه یافته است.

۳. آزیدوآزاید آزاید (Azidoazide Azide)
 
مرگبارترین مواد شیمیایی جهان!

ممکن است نام به ظاهر زیبای این ترکیب شیمیایی گمراه‌کننده باشد، اما به عنوان خطرناک‌ترین ماده منفجره ساخته شده توسط دست بشر محسوب می‌شود.

۴. دیمتیل کادمیوم (Dimethyl Cadmium)
 
مرگبارترین مواد شیمیایی جهان!

از دیم اتیل کادمیوم به عنوان سمی‌ترین ماده شیمیایی جهان نام برده می‌شود.

۵. فلوئوروآنتیمونیک اسید (Fluoroantimonic acid)
 
مرگبارترین مواد شیمیایی جهان!

فلوئوروآنتیمونیک اسید دارای شکل ظاهری مایع بی‌رنگ است و آن را با فرمول شیمیایی HSbF۶ یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۲۱۹۵۳۵۷۶ می‌شناسند. در حال حاضر فلوئوروآنتیمونیک اسید به عنوان قوی‌ترین اسید جهان محسوب می‌شود.

مرگبارترین گاز‌های جهان

۱. سولفید هیدروژن (Hydrogen sulfide)
 
مرگبارترین مواد شیمیایی جهان!

سولفید هیدروژن گازی بی رنگ بوده و بویی شبیه تخم مرغ فاسد دارد که بسیار سمی و آتش‌گیر است. اگر فردی در معرض این گاز قرار بگیرد، به دلیل استنشاق بیش از حد به کما رفته و سپس کشته خواهد شد.

۲. آرسین (Arsine)
 
مرگبارترین مواد شیمیایی جهان!

آرسین جزو مرگبارترین گاز‌های سمی جهان محسوب می‌شود و از طریق حمله به هموگلوبین افراد در سلول‌های قرمز خون به آن‌ها آسیب می‌رساند. استنشاق گاز آرسین با غلظت ۲۵۰ بخش در میلیون، انسان را به کام مرگ می‌کشاند.

۳. کلر (Chlorine)
 
مرگبارترین مواد شیمیایی جهان!

کلر یک عنصر شیمیایی بوده و آن را با عدد اتمی ۱۷ و نماد Cl می‌شناسند که فرم عنصری (Cl۲) آن در شرایط استاندارد از اکسیدکننده‌ای قوی برخوردار است و از آن برای سفید کردن پارچه‌ها و به عنوان ضدعفونی‌کننده رایج در استخر‌های شنا استفاده می‌کنند. کلر حدود ۲.۵ برابر از هوا سنگین‌تر بوده و بوی بد آن بسیار خفه‌کننده و سمی است. اگر فردی کلر را با غلظت بیش از ۱۰۰۰ بخش در میلیون استنشاق کند، جان خود را از دست خواهد داد.

سایر مواد شیمیایی مرگبار

۱. سم باتراچو (Batrachotoxin)
 
مرگبارترین مواد شیمیایی جهان!

سم باتراچو به عنوان قدرتمندترین سم غیرپپتیدی جهان به شمار می‌رود که از انواع این سم می‌توان به قورباغه‌های زهرآگین اشاره کرد که تاکنون هیچ پادزهری برای آن تهیه نشده است.

۲. پتاسیم سیانید (Potassium Cyanide)
 
مرگبارترین مواد شیمیایی جهان!

پتاسیم سیانید (Potassium cyanide) که به صورت پودر بی‌رنگ است از ترکیب معدنی با فرمول شیمیایی KCN تهیه می‌شود که از آن در سنتز آلی و استخراج طلا و آبکاری الکتریکی نیز استفاده می‌کنند. باید بدانید پتاسیم سیانید بسیار سمی است.

۳. وی ایکس (عامل اعصاب)
 
مرگبارترین مواد شیمیایی جهان!

وی ایکس (VX) جزو مواد شیمیایی مرگبار اعصاب محسوب می‌شود که از آن در جنگ افزار‌های شیمیایی نیز استفاده می‌کند و از این لحاظ در عوامل عصبی دسته V جای می‌گیرد. این سم بسیار مرگبار است.

۴. بوتولینوم
 
مرگبارترین مواد شیمیایی جهان!

سم بوتولینوم (Botulinum toxin) قوی‌ترین سم سیاره زمین شناخته می‌شود. این سم را با نام تجاری بوتاکس (Botox) می‌شناسند که توسط سم باکتری کلستریدیوم تهیه می‌شود که در فلج موقت عضلات کاربرد دارد و آن را به عضلات تزریق می‌کنند. تزریق بوتاکس در حال حاضر به عنوان پرطرفدارترین عمل زیبایی نیز شناخته می‌شود که در انجام آن به جراجی نیازی نیست.

۵. رایسین
 
مرگبارترین مواد شیمیایی جهان!

مقدار اندک ماده بسیار سمی رایسین (Ricin) حتی به اندازه تعدادی دانه نمک طعام قادر است انسان بالغ را به پای مرگ بکشاند. رایسین را از گیاه کرچک تهیه می‌کنند و این سم دارای شکل گرد سفید رنگ است و اگر پس از تبدیل به غبار در آب یا غذا نفوذ کند، قابل شناسایی نخواهد بود. رایسین از لحاظ سمی بودن ۱۰۰۰ برابر از سیانور نیز خطرناک‌تر است و از طریق استشمام، خوردن و تزریق وارد عمل می‌شود.

۶. سارین
 
مرگبارترین مواد شیمیایی جهان!

سارین (Sarin یا GB) یک ترکیب شیمیایی فسفری بسیار مخرب است که به سیستم اعصاب آسیب می‌رساند و جزو مرگبارترین مواد شیمیایی جهان محسوب می‌شود. فرمول شیمیایی آن نیز C۴H۱۰FO۲P است. از ویژگی‌های ظاهری آن می‌توان به مایع بی رنگ شفاف و در شکل خالص بی‌بو اشاره کرد. این سم در گروه جنگ افزار‌های شیمیایی در ردیف عوامل عصبی و جزو عوامل سری G جای دارد. این سم می‌تواند عضلات قلب و سیستم تنفسی فرد را دچار اختلال کرده و اگر فردی فقط چند دقیقه در معرض آن قرار بگیرد بر اثر خفگی جان خود را از دست خواهد داد.

۷. استریکنین
 
مرگبارترین مواد شیمیایی جهان!

از استریکنین به عنوان سمی بسیار قدرتمند یاد می‌شود که فقط مقدار ۰.۱۶ میلی‌گرم آن بر کیلوگرم واحد وزن موش و ۱ تا ۲ میلی‌گرم آن بر کیلوگرم واحد وزن انسان می‌تواند ظرف مدت بسیار کوتاه کشنده باشد. این سم بی‌رنگ و کریستالی به عنوان آفت‌کش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. استریکنین با تشنج عضلانی باعث خفگی یا خستگی محض و در نتیجه مرگ می‌شود. دانه درخت اذاراقی رایج‌ترین منبع استخراج استریکنین به شمار می‌رود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار