رئیس جهادکشاورزی استان فارس گفت: با توجه به افزایش میزان بارندگی و توسعه سطح زیرکشت، پیش بینی می شود امسال یک میلیون و 300 هزارتن گندم در فارس تولید شود که این عدد در مقایسه با سال قبل رشدی 30 درصدی را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۷۵۹۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷ 02 July 2019

تابناک فارس به نقل از ایسنا: محمدمهدی قاسمی سه شنبه 11 تیرماه در جمع خبرنگاران گفت: امسال سطح زیرکشت گندم آبی حدود 260 هزار و سطح زیرکشت گندم دیم 135 هزار هکتار بوده است.

رئیس جهادکشاورزی استان فارس خاطرنشان کرد که امسال نسبت به سال قبل پیش بینی افزایش حدود 30 درصدی تولید گندم شده است.

قاسمی گفت: با توجه به بارندگی خوب سال زراعی و مبارزه مناسب با آفات، شاهد کاهش آفت و بیماری و سن زدگی گندم بودیم و این امر در افزایش حجم محصول تولیدی تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از 500 هزارتن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان فارس تحویل 111 مرکز خرید شرکت بازرگانی دولتی غله یا شرکت تعاونی‌های روستایی شده است، گفت: خوشبختانه تاکنون 83 درصد کل بهای گندم تحویلی به ارزش 700 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس همچنین گفت: تاکنون 23 هزارتن کلزا به مراکز خرید این استان تحویل داده شده و پیش بینی می‌شود تا پایان برداشت این میزان به 30 هزارتن برسد .

قاسمی با بیان اینکه بهای کلزا حداکثر یک هفته پس از تحویل به مراکز خرید، پرداخت می‌شود، افزود: خوشبختانه تاکنون وجه بیش از 90 درصد از کلزای تحویلی پرداخت شده است .

به گفته وی سطح قابل برداشت کلزا در این استان 12 هزار و 500 هکتار بوده و تاکنون یازده هزار و 100 هکتار از اراضی کلزای استان فارس برداشت شده است .

قاسمی با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل شرایط اقلیمی کشاورزان شهرستان‌های سردسیری استقبال کمتری از کاشت کلزا داشتند، افزود: در سال پیش‌رو برای رفع این نقصیه تمهیداتی نظیر تامین بذر، توسعه کشت نشایی اندیشیده شد تا بتوانیم سطح زیر کشت قابل توجهی را در استان به کلزا اختصاص دهیم .

او گفت: همانگونه که کشاورزان عزیز مستحضر هستند باتوجه به درصد بالای روغن استحصالی از کلزا علاوه بر تامین روغن، کاشت این گیاه با کمک به حاصلخیزی خاک و کنترل برخی از بیماری‌های گندم در پایداری تولید این محصول نیز موثر است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به کشاورزان به خصوص گندمکاران این استان توصیه کرد تا با قرار دادن کلزا در الگوی کشت خود به خودکفایی در تولید روغن خوراکی کمک کرده و ارزبری این کالای اساسی را کاهش دهند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار