در نشست ساماندهی سفرهای تابستانی خوزستان مطرح شد؛
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان این استان را دارای ظرفیت‎های غنی در حوزه گردشگری تابستانه معرفی کرد و گفت: برای معرفی این ظرفیت‎ها نیاز است تا با تعامل با انجمن‎های مردم‎نهاد برنامه‎ریزی مناسب انجام داد.
کد خبر: ۷۵۶۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸ 25 June 2019

سید حکمت‎الله موسوی در نشست ساماندهی سفرهای تابستانی و شناسایی مسیرهای گردشگری تابستانی خوزستان که با حضور مدیران انجمن‎های مردم‎نهاد حوزه گردشگری استان برگزار شد این استان را دارای ظرفیت‎های بی‎نظیری همچون گردشگری آبی دانست و افزود: ظرفیت‎هایی که می‎توان در استان خوزستان و در فصل تابستان بهگردشگران درون‎استانی، برون‎استانی و حتی برون‎کشوری ارائه داد بسیار غنی هستند اما به منظور ارائه و معرفی این ظرفیت‎ها به سازماندهی و برنامه‎ریزی نیاز است.

او با بیان این‎که در این راستا نگاه ویژه‎ای به انجمن‎های مردم‎نهاد فعال در حوزه میراث فرهنگی داریم گفت: انجمن‎ها دارای نیروهای متخصصی هستند که کمک شایانی به حوزه‎های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‎کنند و هر زمان انجمن‎ها وارد کار شدند شاهد تأثیرات آن‎ها بوده‎ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با تأکید بر برگزاری جلسات و نشست‎های منسجم با انجمن‎های مردم‎نهاد حوزه میراث فرهنگی افزود: تعاملات با انجمن‎های مردم‎نهاد باعث پیشرفت این حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از راه‎های توسعه گردشگری در استان این است که تورهای گردشگری سطح ملی و حتی فراتر از آن برای حضور در رویدادهای فرهنگی و هنری استانی‎مان هماهنگ و برای برنامه‏ ریزی کنیم که این باعث ذینفع شدن خوزستان از حوزه گردشگری می‎شود؛ با این‎حال عملی شدن این موارد تعامل ما با انجمن‎های مردم‎نهاد را می‎طلبد؛ چراکه این انجمن‎ها در دل جوامع محلی هستند و به به کمک آن‎ها می‎توان جای‎جای استان را بهتر و بیشتر بشناسیم و بر مبنای آن‎ها برای حوزه گردشگری و ورود گردشگر در فصول مختلف برنامه‎ریزی کنیم.

موسوی افزود: انجمن‎ها بدون هیچ چشمداشت و مواجبی کار می‎کنند و سال‎ها بدون آن‎که تغییر مدیریت‎های استانی روی آن‎ها اثر بگذارد به کار خود ادامه می‎دهند؛ بنابراین وظیفه ما به عنوان نهاد دولتی حمایت از انجمن‎هااست و ما از آن‎ها استقبال می‎کنیم.

او تأکید کرد: اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با اعتبارات دولتی محدود قطعاً نمی‎تواند همه مشکلات و کمبودهای این سه حوزه را حل و برنامه‎ریزی‎های خود را عملی سازد و از این‎رو به کمکانجمن‎های مردم‎نهاد همچون گذشته نیاز دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان تصریح کرد: برخی بخش‎های شهرستان‎های استان همچون مال‎آقا در باغملک دارای چنان ظرفیتی می‎باشند که قابلیت این را دارا هستند که بیش از 500 مجتمع گردشگری را در دل خود جای دهند؛ این درحالی است که در شهرستان‎های اندیمشک و دزفول نیز مناطق بکر گردشگری‎ای وجود دارند که بعضاً مردم خود این شهرستان‎ها نیز از آن بی‎اطلاعند و از این رو باید در راستای معرفی جاذبه‎های گردشگری شناخته نشده استان، تولید محتوا کرد.

وی اضافه کرد: صنعت گردشگری می‎تواند بسیاری از معضلات اجتماعی همچون بیکاری را در شهرهای محروم استان برطرف سازد و یا به حداقل برساند و اگر برنامه‎ها روی هدف متمرکز شوند قطعاً بازخورد بهتری خواهند داشت.

موسوی خاطرنشان کرد: در راستای بهبود وضعیت در حوزه‎های گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، ما و انجمن‎های مردم‎نهاد باید برنامه‎های‎مان را با برنامه‎های فرادستی انطباق دهیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

همچنین در ادامه غلام شجاعی سرپرست معاونت گردشگری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان نیز اظهار داشت: 3500 روستا در خوزستان وجود دارند که از این تعداد، 18 روستا به عنوان روستای گردشگری مصوب شده‎اند.

او با بیان این‎که یکی از ظرفیت‎های غنی استان خوزستان، روستاهای آن است افزود: دنیا درحال حرکت به سمت گردشگری روستایی است و بیشتر افراد به دنبال این هستند تا آخر هفته‎ها به سمت روستاها بروند؛ از این‎رو در فصل تابستان باید از این ظرفیت در مناطق خوش آب‎و هوای استان استفاده کنیم تا روستاها و به تبع آن بوم‎گردی در استان رونق بیشتر پیدا کند.

سرپرست معاونت گردشگری اداره‎کل میراث فرهنگی خوزستان با تأکید بر بهره‎گیری از ظرفیت انجمن‎های مردم‎نهاد نیز گفت: ما به کمک انجمن‎ها نیاز داریم و هر پیشنهادی که از سوی آنان مطرح شود مورد استقبال ما در اداره‎کل خواهد بود.

در پایان این جلسه مدیران انجمن‎های مردم‎نهاد ضمن ارائه پیشنهادات خود درخصوص مسیرهای گردشگری تابستانی، به معرفی ظرفیت‎های شهرستان‎های محل فعالیت خود پرداختند و درخصوص راه‎های جذب گردشگر وزمینه‎سازی برای ورود آنان بحث و تبادل نظر کردند. برگزاری تورهای شبانه اهواز‎گردی و راه‎اندازی قطار گردشگری از جمله پیشنهاداتی بود که از سوی انجمن‎ها در این جلسه و در راستای سفرهای تابستانی مطرح شد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار