به نظر می‌رسد وزارت ارشاد اسلامی به کاغذی مجوز ورود داده است که به درد روزنامه‌ها نمی‌خورد، اما آیا مجموعه‌ای که تجربه کافی در زمینه توزیع کاغذ داشته باشد، در کشور وجود ندارد که ارشاد وارد گود توزیع شده است؟
کد خبر: ۷۵۵۸۳۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵ 21 June 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، روزنامه شرق نوشت: بر اساس اطلاعات جدول واردات کاغذ که از سوی تعزیرات منتشر شده است، شرکت «جام جم بازرگانان پیشرو» دو هزار و ۲۶۰ تُن کاغذ به ارزش یک‌میلیون و ۴۲۳ هزارو ۵۳۰ یورو به کشور وارد کرده است؛ اما کاغذی که این شرکت برای روزنامه وارد کرده است، به درد بسیاری از رسانه‌های مکتوب جریان اصلی نمی‌خورد.

بررسی‌های «شرق» نشان می‌دهد که به جز چند نشریه، سایر نشریات کشور قادر به استفاده از کاغذی با قطر رول ۱۲۰ سانتی‌متر در چاپخانه‌های خود نیستند؛ به‌همین‌دلیل، کاغذی که این شرکت وارد کرده و ارشاد یارانه چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به آن اختصاص داده است، مرهمی بر درد مشکل کمبود کاغذ مطبوعات نخواهد بود. به‌تازگی شرکت جام جم بازرگانان پیشرو از مطبوعات خواسته که به صورت مکتوب اعلام کنند که کاغذ وارداتی این شرکت به کار آنها می‌آید یا نه. این درخواست مکتوب، شائبه انتقال کاغذ یارانه‌ای مطبوعات به بخش صنعت را هم تقویت کرده است؛ زیرا کاغذ وارداتی بیشتر به درد لمینت و کار چاپ بر روی جعبه‌های خرما و… می‌خورد.
ابراهیم سپهری، مدیرعامل شرکت بازرگانان جام جم پیشرو، به «شرق» درباره دلیل ورود این کاغذ نامناسب برای روزنامه می‌گوید: این کاغذ متعلق به روزنامه خاصی بوده است و استانداردهای آن مطابق با نیاز آن روزنامه تعیین شده و با تصویب کارگروه کاغذ وزارت ارشاد به کشور وارد شده است؛ اما بعد از ورود به کشور، وزارت ارشاد تصمیم گرفته است که آن را بین روزنامه‌های مختلف توزیع کند.
او اضافه می‌کند: اگر روزنامه‌ها به صورت مکتوب اعلام کنند که این کاغذ به کار آنها نمی‌آید، وزارت ارشاد آنها را به شرکت دیگری برای دریافت کاغذ ارجاع خواهد داد. سیدحسین باقری‌مهرآبادی، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا، مشکلات ایجادشده را ناشی از ورود افراد غیرمتخصص به توزیع کاغذ می‌داند. با وجود توضیحات مدیرعامل شرکت بازرگانان جام جم، یک پرسش مهم و اصلی باقی می‌ماند و آن این است: درصورتی‌که استانداردهای چاپ تمام روزنامه‌های جریان اصلی با استانداردهای کاغذ وارداتی همخوانی ندارد، کدام روزنامه این‌قدر ثروتمند بوده که یک شرکت، این حجم از کاغذ را به سفارش این روزنامه به کشور وارد کند و چگونه ارشاد به این روزنامه خاص، این میزان ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را اختصاص داده است.
آمارهای ارائه‌شده از سوی تعزیرات نشان می‌دهد که شرکت جام جم بازرگانان پیشرو دوهزارو ۲۶۰ تُن کاغذ به ارزش یک‌میلیون‌و ۴۲۳ هزارو ۵۳۰ یورو به کشور وارد کرده است. این شرکت برای واردات کاغذ از ارز یارانه‌ای استفاده کرده است. آن‌طور که ابوالفضل سلطانی، فعال چاپ و نشر، به «شرق» می‌گوید: قطر رول کاغذهایی که این شرکت وارد کرده است، ۱۲۰ سانتی‌متر است و این قطر مناسب برای ۹۰ درصد ماشین‌های چاپ تهران نیست. نهایت ماشین چاپ‌ها قطرشان صد سانتی‌متر است؛ ولی قطر این کاغذ وارداتی ۱۲۵ سانتی‌متر است.
او اضافه می‌کند: این کاغذ بیشتر به درد لمینت کارها و کارهای صنعتی می‌خورد. آنها پول خوبی بابت این کاغذ می‌دهند. روزنامه‌ها برای استفاده از این کاغذ یارانه‌ای باید آن را پاره کنند که زمینه هدررفت کاغذ را فراهم می‌کند و زیان هنگفتی برای مطبوعات دارد.
به گفته سلطانی هر رول کاغذ با پهنای ۷۰ سانتی‌متر کمتر از ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد؛ ولی کاغذ وارداتی شرکت جام جم بیش از ۷۰۰ گرم وزن دارد.
او ادامه می‌دهد: این کاغذ را می‌توان در بازار با کاغذهای مناسب برای روزنامه معاوضه کرد؛ اما چندی است که شرکت مربوطه برای ما نامه فرستاده است که تأیید کنیم کاغذ وارداتی آنها به لحاظ فنی کاغذ سالمی است؛ درحالی‌که این‌گونه نیست و این کاغذ به درد ماشین‌های چاپ موجود در کشور نمی‌خورد. نمی‌دانیم چرا به این شرکت که کاغذ را نمی‌شناسد، ارز دولتی داده‌اند که کاغذ وارد کند.

بهترین کاغذ را با مجوز ارشاد وارد کردیم

ابراهیم سپهری، مدیرعامل شرکت بازرگانان جام جم پیشرو، در گفت‌وگو با «شرق» درباره دلایل ورود این کاغذ نامناسب به کشور توضیح می‌دهد. او می‌گوید: کاغذ وارداتی، کاغذ UPM و از بهترین کاغذهای دنیاست که در کارگروه کاغذ وزارت ارشاد، برای روزنامه‌ای مثل شما تصویب شده است. کارگروه در سال گذشته تشکیل جلسه می‌داد و با توجه به درخواست شما عزیزان روزنامه، میزان کالایی را به متقاضی اختصاص می‌داد و ما بازرگان‌ها آن را وارد می‌کردیم.
او ادامه می‌دهد: این کاغذ برای روزنامه خاصی که نمی‌توانم اسم آن را بیاورم، سفارش داده شد. امسال که کاغذ به کشور وارد شد، خود وزارت ارشاد به محض ورود محموله به کشور گفت که نباید کاغذ وارداتی به این روزنامه تحویل شود و باید وزارت ارشاد با این محموله کمبود بازار را جبران کند. به‌همین‌دلیل نام ۴۳ نشریه و روزنامه را به ما اعلام کرده است. سپهری تأکید می‌کند که کاغذ وارداتی این شرکت با استانداردهای روزنامه خاص سفارش‌دهنده، همخوانی دارد.
به گفته او سه عرض ۷۰، ۸۰ و صد سانتی‌متر برای کاغذ وجود دارد که هر سه عرض یادشده توسط شرکت تحت نظارت او به ایران وارد شده و طبق نظر روزنامه‌ها، بر اساس فهرست اعلام‌شده از سوی ارشاد، به متقاضیان تحویل داده می‌شود.
سپهری، مدیرعامل شرکت بازرگانان جام‌جم پیشرو، درباره دلیل ارسال نامه برای دریافت تأییدیهکتبی نیز بیان می‌کند: بعد از آنکه یکی از روزنامه‌ها درباره ما مطلب نوشت، تصمیم گرفتیم از روزنامه‌های دریافت‌کننده کاغذ تأییدیه کتبی نیز قبل از فاکتور شدن و خروج محموله از انبار دریافت کنیم؛ زیرا اگر کاغذ به درد کسی نخورد، آن را تحویل نگیرد.
او درباره سرنوشت کاغذها در صورت تحویل‌نگرفتن از سوی روزنامه‌ها می‌گوید: وزارت ارشاد مجدد به ما فهرست جایگزین می‌دهد. همه کسانی که کاغذ وارد می‌کنند، می‌توانند مابه‌التفاوت نرخ کاغذ را بدهند و محصول خود را با نرخ نیمایی بفروشند. ما چون این کار را نکردیم، ظاهراً زیر سوال هم باید برویم.
سپهری همچنین تعویض کاغذ در بازار را اقدامی نادرست توصیف و توصیه می‌کند روزنامه‌‎ها با اعلام نظر خود به ارشاد، نام شرکت دیگری را برای تحویل کاغذ یارانه‌ای دریافت کنند؛ زیرا این کاغذ برای یک روزنامه کاربرد دارد، اما ممکن است برای روزنامه‌ای مثل «شرق» کاربرد نداشته باشد. او با تأکید بر اینکه شرکت تحت مدیریتش از سال ۸۶ دستی در بازار واردات کاغذ روزنامه داشته است، برای حل مشکل استفاده از کاغذ وارداتی این شرکت نیز راهکار ارائه می‌دهد و می‌گوید: ریزول کردن (یعنی رول را به دو قسمت از نظر طول تقسیم‌کردن) راهی است که سبب خواهد شد مشکل روزنامه‌ها حل شود و هدررفتی هم نداشته باشند.

افزایش هزینه چاپ با ریزول کردن

اگرچه مدیرعامل شرکت بازرگانان جام‌جم پیشرو تقسیم رول کاغذ از طول را عاملی برای حل مشکل کاغذ وارداتی این شرکت معرفی می‌کند، اما سلطانی، فعال چاپ و نشر، به «شرق» می‌گوید: وقتی کاغذها را ریزول می‌کنیم از آنجا که مجدد نمی‌توان رول را استاندارد پیچید، کاغذ در دستگاه چاپ پاره می‌شود و فرایند چاپ مطبوعات دچار خسارات زیادی می‌شود.
او اضافه می‌کند: بررسی‌های من نشان می‌دهد کاغذی که این شرکت وارد کرده است، برای بسیاری از مطبوعات جریان اصلی کشور کاربرد ندارد. این کاغذ فقط برای «رواق»، «نیازمندی‌های همشهری» و «هنر سرزمین من» کاربرد دارد.

حذف اتحادیه کاغذ و مقوا از بازار

به نظر می‌رسد وزارت ارشاد اسلامی به کاغذی مجوز ورود داده است که به درد روزنامه‌ها نمی‌خورد، اما آیا مجموعه‌ای که تجربه کافی در زمینه توزیع کاغذ داشته باشد، در کشور وجود ندارد که ارشاد وارد گود توزیع شده است؟ سیدحسین باقری‌مهرآبادی، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا، در گفت‌وگو با «شرق» دلیل بروز مشکل در استاندارد کاغذهای وارداتی را استفاده‌نکردن از تخصص و تجربه این اتحادیه معرفی می‌کند.
به گفته او، روزنامه‌ها بسته به شرایط دستگاه چاپ، نیاز به کاغذهای مختلفی دارند و سالانه نزدیک به ۵۰ هزار تُن کاغذ در کشور برای چاپ روزنامه مصرف می‌شود.
او با طرح این پرسش که چرا باید کار توزیع کاغذ از اتحادیه تحت مدیریت او گرفته شود، آمادگی این اتحادیه را برای ساماندهی بازار کاغذ اعلام می‌کند.
به گفته باقری‌مهرآبادی تاکنون ارشاد به هیچ‌یک از نامه‌های اتحادیه کاغذ و مقوا پاسخ نداده است و ورود این وزارتخانه به بازار کاغذ در ۱۱ ماه گذشته، علاوه بر اینکه زمینه بیکار شدن اعضای این اتحادیه را فراهم کرده است، سبب شده قیمت هر رول کاغذ از ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان به ۴۸۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برسد. دلیل آن نیز این است که کاری را که تخصص یک اتحادیه است، به افراد غیرمتخصص واگذار کرده‌اند.
او از ورود برخی اتحادیه‌های غیرمرتبط به تصمیم‌سازی برای بازار کاغذ خبر می‌دهد. رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا اضافه می‌کند: برخی اعلام کرده‌اند ما اتحادیه کاغذ و مقوا نداریم؛ این خیلی زشت است، چرا باید همدیگر را تخریب کنیم. این تخریب‌کردن هیچ فایده‌ای جز ایجاد زمینه سودجویی در این عرصه نخواهد داشت.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار