دفنس وان عنوان کرد؛
سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران، تهران را مجبور به تسلیم نکرد و در حقیقت نتیجه عکس داشت.
کد خبر: ۷۵۵۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴ 18 June 2019
ایران تسلیم سیاست فشار حداکثری آمریکا نشد

 

 سایت تحلیلی «دفنس وان» با انتشار مقاله ای با قلم «کتی گیلسینان» به بررسی گزینه های پیش روی ایران جهت مقابله با سیاست حداکثر فشار امریکا پرداخت و ادعا کرد ایران توانایی کسب امتیاز از امریکا را دارد.

در طی یک سال گذشته ج.ا.ایران شاهد اعمال تحریم های شدید امریکا بوده و دولت ترامپ مرتب از این گزینه و موارد مشابه (خروج از برجام، تحریم ها و تهدیدات شدید) جهت تسلیم تهران استفاده می کرد. اما اکنون صبر و تحمل ایران به اتمام رسیده و روز دوشنبه تهران اعلام کرد: برجام را کنار خواهد گذاشت مگر اینکه شرایط خاصی که خواهان آن است مهیا شود. این بیانیه بعد از حملات علیه تانکرهای نفت در منطقه که ترامپ ایران را مسئول آن دانست، ارائه شد. اگر فرضیه دولت امریکا این است که ایران بدون هزینه و با سیاست حداکثر فشار تسلیم واشنگتن و متحدان آن خواهد شد، باید گفت که این فرضیه از اساس اشتباه است.

این در حالی است که مایک پمئو وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا هفته گذشته ایران را به حمله به تانکرهای نفت محکوم کرد و گفت: حمله ایران به تانکرهای نفت در خلیج عمان نشان دهنده سیاست و استراتژی موفق حداکثر فشار و اعمال تحریم ها علیه ایران است.

درست است که تحریم های اقتصادی ایران را تحت تاثیر قرار داده اما تاکنون موفق نشده ایران را پای میز مذاکره آورده تا در مورد خواسته های واشنگتن بحث کند.

واقعیت این است که سیاست فشار حداکثری نتیجه عکس داشته و باعث ایجاد بی ثباتی در منطقه خاورمیانه و جهان شده است. در طی چند ماه گذشته ایران در عرصه دیپلماتیک سکوت نکرده و غرب را تهدید به انجام اقداماتی کرده است از جمله در ماه مه مهلت شصت روزه برای اروپا تعیین نمود مبنی بر اینکه دیگر امضاء کنندگان برجام در طی ۶۰ روز خواسته های اقتصادی ایران را برآورده کنند و گرنه میزان غنی سازی اورانیوم را چهار برابر می کند. این ماه بازرسان بین المللی اعلام کردند که ایران واقعاً تولید سوخت هسته ای را افزایش داده است. این فقط اقدامی کوچک بوده و ایران می تواند به طور کامل از برجام خارج شود.

در همین حال، اروپایی ها برای یافتن راهی برای حفظ این معامله تلاش کرده اند از جمله تلاش برای ساختن مکانیسمی برای انجام تجارت با ایران علی رغم تحریم های ایالات متحده. اما این مکانیسم تاکنون نتوانسته موفق شود. بنابراین ایران روز دوشنبه فشارها علیه غرب را افزایش داد. ایران اعلام کرد برجام را به علت نبود انگیزه ها و منافع اقتصادی آن در طی ده روز آینده نقض خواهد کرد. پس از آن روحانی به فرانسه (یکی از امضاء کنندگان برجام) گفت: برجام را در این مدت کوتاه حفظ کنید.

در جبهه نظامی، ایالات متحده امریکا در چند هفته گذشته ایران را به انجام چندین حمله متهم کرده است، اغلب به علت احتیاط و یا ایجاد شک و تردید در میان متحدان خود نسبت به ایران. این در حالی است که واشنگتن هیچ سند معتبری برای اثبات این اتهامات ندارد.

با وجود برجام تهران دارای اهرم بسیار کمی برای کسب امتیاز از سوی آمریکایی ها یا اروپایی ها است. اروپایی ها و امریکاییها به خواسته خود که محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود از طریق برجام رسیده اند و اکنون سکوت اختیار کرده اند. بهترین اقدامی که ایران می تواند انجام دهد این است که تهدید به از سرگیری غنی سازی اورانیوم کند و سپس متوقف کردن آن را منوط به دریافت امتیازاتی از آنها کند. ایران می تواند با بستن تنگه هرمز و در پی آن متوقف کردن جریان نفت از خلیج فارس و استفاده از استراتژی بازدارنده، امریکایی ها و اروپایی ها را تحت فشار قرار دهد.

همچنین ایران می تواند متحدان امریکا در منطقه را تحت فشار قرار دهد. از طرفی دیگر ایران دارای توانمندی های نظامی فوق العاده ای است که در صورت لزوم می تواند از آنها علیه متحدان امریکا در منطقه استفاده کند و هزینه های هنگفتی برای امریکا و متحدان غربی آن به وجود آورد.

در نهایت باید گفت ایران می تواند از گزینه های متعددی که پیش رو دارد استفاده نموده، غرب را تحت فشار قرار دهد و امتیازاتی از آنها بگیرد.

در حال حاضر دو طرف به صراحت گفته اند که به دنبال جنگ با یکدیگر نیستند، با این حال در محیط خصومت و سردرگمی متقابل، خطری بزرگ قرار دارد و آن این است که هر کدام ممکن است دچار اشتباهی جبران ناپذیر شوند.

 

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار