کمالوندی در نشست خبری:
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: از امروز شمارش معکوس تا ۶ تیرماه (۲۷ ژوئن) آغاز شده، یعنی ما در این تاریخ از مرز تولید ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده عبور می‌کنیم.
کد خبر: ۷۵۴۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷ 17 June 2019
 
تولید اورانیوم، ۶ تیرماه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور می‌کند

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری که در مجتمع هسته‌ای آب سنگین اراک برگزار شد، اظهار داشت: ششم تیرماه از مرز تولید ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور خواهیم کرد و علاوه بر آن، افزایش تولید به شدت بالا خواهد رفت و ما بعد از عبور از ۳۰۰ کیلوگرم، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با درجه پایین را از ۳.۶۷ درصد بیشتر خواهیم کرد.

وی گفت: در خصوص آب سنگین باید بگویم که ما می‌توانیم از آن در حوزه پزشکی و غربال‌گری نوزادان استفاده کنیم که این با آنالیز خون نوزادان صورت می گیرد. بدانید ممکن است در سنوات آینده میزان استفاده آب سنگین در داخل کشور به حدی باشد که نیازی به صادرات نخواهیم داشت.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: از این پس قرار نیست آب سنگین را به عنوان ماده اولیه صادر کنیم بلکه می‌خواهیم آن را در صنایع بالا بکار ببریم. از نظر اقتصادی آب سنگین ارزش افزوده بالایی دارد. ما نمی‌خواهیم بازارهای خوبی که پیدا کردیم را کنار بگذاریم. عبور از ۱۳۰ تُن به بالا برای ما هدف نیست ولی دیگر به عنوان تعهد به آن نگاه نمی‌کنیم.

کمالوندی افزود: آب سنگین ارزش افزوده بالایی دارد به طوری که در بازارهای بین المللی، «اکسیژن ۱۸» کیلویی ۳۰ هزار دلار است، بنابراین ما دیگر آن را به صورت ماده اولیه صادر نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم کاهش تعهدات برجامی، منتظر تصمیم مقامات هستیم و هنوز وقت برای اروپایی‌ها باقی است. ما آن یکسالی که صبر کردیم در واقع صبر استراتژیک ایران بود. اگر این دو ماه هم طی شود یا آنها نمی‌خواهند کاری انجام دهند یا می‌خواهند ولی نمی توانند که یا ناتوانی فنی است، یا ناتوانی داخلی، یا اینکه در برابر کشوری قدرتمند نمی توانند عرض اندام داشته باشند که اگر این باشد در واقع به طور غیر مستقیم اروپایی‌ها اظهار عجز کرده اند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: مسئول بررسی این مساله وزارت امور خرجه است که البته آنها در تماس دائم با اروپایی‌ها هستند. خانم هلگا اشمید اخیراً در تهران با آقای عراقچی صحت کرده و هنوز حرف های خوب مطرح می شود ولی برای ما عمل طرف مقابل مهم است و بیشتر از این برای مشاهده بی‌عملی و عدم انجام تعهداتشان صبر نخواهیم کرد.

وی افزود: اروپایی‌ها بدانند، اگر دو اقدامی که ما در مرحله اول انجام دادیم زمان‌بر بود، در مرحله دوم اقدام ایران به خصوص در افزایش میزان غنی‌سازی بالای ۳.۶۷ درصد اینطور نیست و شاید در یکی دو روز این کار را انجام دهیم.

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار