در حالی قیمت خرما در ماه‌های اخیر با افزایش بسیار زیادی روبرو بوده است، که کشاورز و نخل‌داری که یک سال برای تولید محصول خود رنج کشیده است، حدود ۱۵ درصد از این قیمت سهم می‌برد.
کد خبر: ۷۵۴۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴ 17 June 2019

دستان پینه‌بسته کشاورز و وضع زندگی نابسامان او را که می‌بینیم به عمق فاجعه پی می‌بریم؛ کشاورزی که محصولش با قیمت ۳۰ و ۴۰ هزار تومان در بازارهای کشور به فروش می‌رسد ولی خودش از این پول‌ها سهمی ندارد.

سال‌ها است پول‌هایی که از فروش محصول به دست می‌آورد، چند ماه قبل از فصل برداشت محصول تمام می‌شود و باز هم مجبور است محصولش را پیش‌فروش کند، آن‌هم به قیمتی بسیار پایین.

حالا دیگر با این افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها، مجبور است در کنار کار باغش، کارهای دیگری هم انجام دهد و به‌عنوان کارگر و گاهی به‌عنوان راننده بخشی از مخارج زندگی‌اش را تأمین کند.

رنج کار و سختی‌های زندگی یک‌طرف، رنج دیدن دلال‌بازی و واسطه‌گری‌ها هم یک‌طرف؛ خرمایی که برای داشت و برداشت آن سالانه به ازای هر کیلوگرم بین هزار تا دو هزار تومان هزینه می‌شود، سال گذشته به قیمت سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ تومان از نخل‌داران خریداری شد. آن‌هایی که خوش‌شانس بودند و خوش‌مشتری شاید چهار هزار تومان هم فروخته باشند.

این‌ها کشاورزان را رنج می‌دهد؛ وقتی‌که می‌بینند خرما از آن‌ها سه هزار تومان خریداری می‌شود و با قیمت ۴۰ هزار تومانی به دست مشتری می‌رسد. مگر این واسطه چقدر برای بسته‌بندی و حمل‌ونقل و نگهداری این خرما هزینه کرده است؟ قطعاً کمتر از کشاورز هزینه می‌کند، ولی چرا باید سهم کشاورز از قیمت نهایی ۱۰ تا ۱۵ درصد و سهم واسطه‌ها و فروشنده‌ها ۹۰ درصد باشد.

 

بی‌توجهی دولت به کشاورزان

محمد احمدزاده از کشاورزان تنگستانی گفت: درحالی‌که سال گذشته خرمای خود را با قیمت کمتر از چهار هزار تومان فروخته‌ایم، اکنون این خرما با قیمت ۱۰ برابری در سطح بازار شهرهای مختلف در حال فروش است.

وی ادامه داد: قیمت همه اجناس بالا رفته است و شاهد چند برابر شدن هزینه‌های زندگی هستیم و انتظار می‌رود که قیمت خرما نیز به همین میزان افزایش یابد تا کشاورزان قادر به تأمین هزینه‌های زندگی خود باشند.

عبدالله رضایی از کشاورزان و نخل‌داران دشتستانی گفت: علت ارزانی خرما بی‌توجهی دولت به کشاورزان و نداشتن سندیکای باغداران است.

وی اضافه کرد: با توجه به قیمت بالای ۲۰ هزار تومانی خرما در بازار اگر این محصول به قیمت حداقل ۱۵ هزار تومان از کشاورز خریداری شود خوب است ولی اکنون خبری از این قیمت‌ها نیست.

این کشاورز با اشاره به اینکه دلالان هنوز هم با کمترین قیمت خرما را از باغ‌داران می‌خرند، تصریح کرد: دولت باید حمایت لازم را از کشاورزان داشته باشد و تعاونی‌ها ملزم شوند خرما را گران‌تر بخرند.

حبیب بنافی از کشاورزان آب‌پخشی گفت: کشاورز یک سال زحمت می‌کشد و خون‌دل می‌خورند و انتظار دارند که با فروش محصول خود بتوانند هزینه‌های یک سال زندگی خود را تأمین کنند.

وی با اشاره به اینکه حمایت مناسبی از کشاورزان نمی‌شود، اضافه کرد: انتظار کشاورزان این است که سازوکار مناسبی برای تعیین قیمت خرما تدوین شود که کشاورزان سهم بیشتری از قیمت نهایی فروش محصول داشته باشند.

 

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار