رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: با وجود گردش اقتصادی بالای محصولات دارای گواهینامه حلال در بازار‌های جهانی، ایران از این عرصه عقب مانده است.
کد خبر: ۷۵۳۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹ 12 June 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد چهارشنبه ٢٢ خرداد در جلسه شورای استاندارد استان فارس اظهار کرد: با وجود گردش اقتصادی بالای محصولات دارای گواهینامه حلال در بازار‌های جهانی، ایران از این عرصه عقب مانده است.

وی با اشاره به چرخش اقتصادی و تجاری ۲ هزار و ٥٠٠ میلیارد دلاری دارندگان گواهینامه‌های حلال در جهان افزود: ٧٠٠ میلیارد دلار از این میزان، مربوط به محصولات غذایی است.

وی با اشاره به جزییات قانون جدید سازمان استاندارد ایران افزود: در این قانون موضوع تقویت و توسعه نظام استاندارد با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مطرح شده است.

نیره پیروزبخت بیان کرد: در ترکیب شورای عالی استاندارد تعداد افراد به ریاست رئیس جمهور افزایش یافته است و از بخش خصوصی نیز به جز اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اصناف هم در این ترکیب وارد شده‌اند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ترکیب شورای عالی استاندارد را نشان از اهمیت نقش این سازمان در نظارت و فراگیری برشمرد و ادامه داد: فراگیری استاندارد مربوط به همه حوزه‌ها است نه تنها کالا و خدمات.

پیروزبخت همچنین با اشاره به تهیه و تدوین طرح تحول نظام استاندارد با رویکرد فرآیندی که هم‌اینک در سازمان متبوع در دست اقدام است، تصریح کرد: طبق بیانیه گام دوم رهبری و بند ٢٤ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نظام استاندارد باید در همه حوزه‌ها پیاده شود نه تنها سازمان استاندارد، در واقع استاندارسازی باید توسط دستگاه‌های اجرایی، مردم و بخش خصوصی انجام شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به تغییر برخی مفاهیم و کاهش بروکراسی‌های ناشی از آن‌ها در صنایع افزود: در قانون جدید این مهم مدنظر قرار گرفته است.

پیروزبخت اضافه کرد: تمایلی به اعمال جریمه در قانون جدید نداشتیم، اما به علت نبود فضای کاملا سالم در حوزه اقتصاد این موضوع در قانون جدید هم مطرح شده است.

وی با اشاره به مسئله صادرات در قانون جدید و پیش‌بینی‌ها برای این حوزه گفت: با تکیه بر این قانون از سال گذشته در شورای عالی استاندارد مصوباتی نظیر بسته‌های حمایتی برای پایان سال تصویب شد که این بسته‌ها برای واحد‌های تولیدی به صورت ویژه پیش‌بینی شده است که اتاق بازرگانی باید آن را مدنظر قرار دهد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران بیان کرد: واحد‌های تولیدی که قصد صادرات دارند، می‌توانند به سه صورت، استفاده از استاندارد ملی، استفاده از استاندار کشور مقابل یا قابل قبول کشور مقابل و همچنین با استفاده از ثبت مشخصات فنی اقدام به صادرات کنند.

پیروزبخت با اشاره به اعطای گواهی‌های دانش بنیان از سوی سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: به دستور رئیس جمهور برای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان همکاری چند جانبه ایجاد شده و برای تاییدیه استاندارد با آن‌ها همکاری خواهیم کرد.

وی به موضوع استفاده از گواهینامه‌های حلال به عنوان راهکاری برای دوری از اقتصاد نفتی هم اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری از محصولات لبنی در فاز اول این گواهینامه را دریافت کرده‌اند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: این امر زیر نظر آیت‌الله مبلغی در حال انجام است.

پیروزبخت همچنین با اشاره به ارتقای کسب نشان ایزو ایران از ٣٢ به ٢١ بین ٦٣ کشور عضو در سال ٩٧ به عنوان یکی از موفقیت‌ها افزود: سازمان ملی استاندارد ایران در کدکس غذایی و کشاورزی نیز عضویت فعال دارد و گواهینامه‌های استاندارد ایران در ٧٠ کشور دنیا قابل قبول است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین با بیان اینکه ٥٥ درصد پست‌ها در این سازمان بر اساس قانون قبلی همچنان خالی است، قول مساعد داد که در صورت کسب مجوز برای استخدم نیرو در قانون جدید، جایگاه اداره‌کل استاندارد فارس را ویژه ببیند.

در این جلسه تفاهم نامه همکاری بین اداره‌کل استاندارد فارس و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در اولین جلسه شورای استاندارد استان در سال جاری با حضور رئیس سازمان ملی استاندارد ایران و استاندار فارس منعقد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار