استاندارخوزستان گفت: به علت بارندگی‌های وسیعی که در داخل صورت گرفته احتمالاً مسئله‌ای نداشته باشیم اما در برخی نقاط که شرکت‌های نفتی عراق در تالاب هورالعظیم کار می‌کنند اجازه مرطوب سازی و آب گیری را ندادند و از این جهت منابع طبیعی باید این مناطق را پوشش دهد.
کد خبر: ۷۴۶۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹ 18 May 2019

جلسه ستاد اربعین پیش از ظهر امروز، با حضور استاندار، آیت‌الله حسن‌زاده و جمعی از مسوولان استانی در سالن جلسات استانداری برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ غلامرضا شریعتی در این جلسه اظهارکرد: امسال پیش بینی می شود 3ونیم میلیون نفر زائر حسینی داشته باشیم که این رقم بیش از سال های گذشته می باشد؛ لازم است قبل از شروع ایام محرم و صفر تمام تجهیزات و امکانات مورد نیاز استقبال از زائرین حسینی در مرزهای شلمچه و چذابه فراهم شود.
 
وی با بیان اینکه زیرساخت های اربعین در کمک رسانی به سیل زدگان استان تاثیر فراوانی داشت افزود: با ساماندهی سریعی که در زمینه پشتیبانی از از سیل زدگان با استفاده از زیر ساخت های اربعین انجام گرفت توانستیم در بخش تامین غذا از طریق استقرار مواکب در مناطق سیل زده و توزیع روزانه غذا و همچنین استفاده از قراگاههای راهیان نور جهت ایجاد کمپ های اسکان خدمات خوبی را به مردم ارئه دهیم.
 
استاندارخوزستان تصریح کرد: اعضای ستاد اربعین بویژه فرمانداران باید مناطق مورد نظر را از نظر آب و فاضلاب، برق،مخابرات و جاده تجهیز کنند تا بتوانیم امسال بهتر از سال های قبل خدمات رسانی کنیم.
 
شریعتی خاطرنشان کرد: منابع طبیعی در زمینه مالچ پاشی و نهال کاری اقدام کند تا از روان شدن شن های روان پیشگیری شود و مساله خاصی در این بخش بوجود نیاید.
 
وی خطاب به سازمان حج و زیارت گفت: این سازمان در صدور ویزا توجه لازم را داشته باشد که شاهد ازدحام یا تاخیر در صدور ویزای اربعین نباشیم.
 
استاندارخوزستان در پایان از خدمات رسانی نیروهای مسلح در ایام سیل و اربعین تشکر و قدردانی کرد.
 
آیت‌الله سید ابوالحسن حسن‌زاده، رئیس کمیته فرهنگی ستاد اربعین، ضمن شاخص دانستن ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: ماه رمضان شاخص است و تنها این نیست که موهبات این ماه به عده به خصوصی تعلق بگیرد و عده‌ای محروم شوند بلکه همه باید نصیب و بهره معنوی خود را از این ماه داشته باشند.

وی افزود: با استناد به تمام آیات قرآن و روایات، بعد از واجبات هیچ فریضه‌ای بلاتر از خدمت به مردم نیست و امیدوارم در اربعین امسال خوزستان دوباره سربلند باشد.

حسن‌زاده در رابطه با کمیته فرهنگی ستاد اربعین، عنوان کرد: بخش مهم کمیته فرهنگی اطلاع رسانی است  که صداوسیما آن را بر عهده دارد و در راستای ارائه گزارشات میدانی از وضعیت زوار عملکرد خوبی دارد اما باید ساعاتی از صداوسیمای مرکز استان به معرفی زیارت اربعین و راه‌های کسب معرفت زیارت به ضمیمه میزگردهایی در این زمینه باشد که در صداوسیمای خوزستان شاهد اینچنین برنامه‌ای نبودیم و جای خالی آن‌ها محسوس است.

وی افزود: در بخش فضای مجازی نیز، به عنوان قسمتی از کمیته فرهنگی، در راستای اطلاع‌رسانی در زمینه اربعین حسینی و مقابله با تشویش اذهان عمومی فعالیت خواهیم کرد و به نظر می‌رسد که امسال زمان‌بندی مناسبی را برای اجرای تمام برنامه‌ها خواهیم داشت.

ناصر حویزاوی مدیرکل حج و زیارت خوزستان اظهار کرد: نیروی انتظامی، چند شرکت عراقی جعل کننده ویزای عراق را پلمب کرد و تعدادی گذرنامه هم ضبط شد اما این شرکت‌ها دوباره دفاتر خود را در جای دیگری باز کردند.

وی افزود: کنسولگری عراق در خوزستان نیز به مسئله ویزاهای جعلی ورود و آن را پیگیری کرد اما اعلام کردند که دیگر این ویزاها را در اختیار ایران نمی‌گذارند.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان با اشاره به این اقدام کنسول گری عراق تصریح کرد: از مسئولان استان درخواست می‌کنم که به این مسئله ورود کنند و اجازه ندهند که حق مردم پایمال شود چرا که کنسولگری عراق و دلالان این کشور روزانه ۱۵۰ هزار تومان از مردم برای دادن ویزا پول می‌گیرند و هر روز به این جمعیت درخواست کننده ویزا اضافه می‌شود که این مسئله به طور حتم مشکلات جدی را برای ما ایجاد می‌کند.

حویزاوی گفت: ما این موضوع را به رئیس سازمان حج و زیارت کشور اعلام کردیم و قرار است با دعوت سفیر عراق در ایران موضوع را حل و فصل کنند اما شرکت‌های عراقی ادعا می‌کنند که دستورهای خود را از عراق می‌گیرند.

وی ادامه داد: بعد از برخورد ما، این شرکت‌ها از ۲۲ شرکت به هشت شرکت کاهش یافت اما درخواستی که داریم این است که شورای تأمین استان و نیروی انتظامی فکری برای این موضوع داشته باشند.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان گفت: مهم‌ترین معضل اربعین سال جاری، ویزا و شرکت‌های دلال عراقی است که دست ما را خوانده‌اند که مردم ایران محتاج این امر هستند.

حویزاوی گفت: شرکت‌های عراقی مبلغ ۱۰۰ هزار تومان و ۱۰ دلار بابت صدور هر ویزا از مردم ایران دریافت می‌کنند و برای رفع این موضوع سفیر عراق در سازمان حج و زیارت ورود کند.

سردار حیدر عباس‌زاده، فرمانده انتظامی خوزستان نیز در بخشی از این جلسه، در رابطه با آمار زوار اربعین، اظهار کرد:  پیش‌بینی می‌شود در اربعین سال جاری به علت امضای تفاهم‌نامه ایران و عراق مبنی بر کاهش قیمت یا لغو روادید، شاهد افزایش تعداد زوار اربعین باشیم.

وی افزود:یکی از موضوعاتی که نیازمند پیش‌بینی است بحث زیرساخت‌ها است؛ زیرساخت‌های مرز چذابه، تخریب رویی آسفالت از الوان به بستان و از بستان به چذابه و عدم تکمیل راه‌های دسترسی به پارکینگ مواکب تنها بخشی از مشکلات زیرساختی است که باید رفع شود.

عباس‌زاده عنوان کرد: همچنین به افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای تسهیل در جابه‌جایی زوار باید توجه ویژه‌ای شود و سازمان آب‌وبرق موظف است تا روشنایی مسیر را تامین و افزایش دهد.

وی افزود: نیاز به وجود یک پمپ بنزین سیار در مرز بسیار مشهود است و استفاده از ظرفیت ریلی نیز باید برای مرز شلمچه، پیش‌بینی و درنظر گرفته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود موسوی رئیس ستاد عتبات عالیات خوزستان اظهار کرد: درخواستی که از مسئولان داریم این است که جاده منتهی به مرز چذابه که در اثر سیلاب و آبگرفتگیبسته شده است، باز شود.

وی افزود: مسئله معارض در بحث مواکب در مرز چذابه باید حل شود و اکنون کارشناس رسمی دادگستری نیز ورود کرده و این مشکل را نیز باید مرتفع کرد.

رئیس ستاد عتبات عالیات خوزستان با اشاره به ادعای معارضان در مالکیت تپه‌های شنی چذابه و عدم ادعا نسبت به زمین‌های پارکینگ مرزی چذابه تصریح کرد: تعجب ما این است که چرا تنها این تپه ماسه‌ای مهم است و اعتراضی به ساخت پارکینگ‌ها در مرز چذابه نشد.

حجت‌الاسلام موسوی گفت: این موضوع نیاز به وکیل و پیگیری و رسیدگی دارد؛ اگر به این مسئله رسیدگی نشود افراد دیگری هم مدعی می‌شوند.

وی ادامه داد: بحث ساخت دیگر مواکب در مرز چذابه در وضعیت زرد باقی مانده و مرزبانی مانع ساخت باقی مواکب شده و اجازه ساخت آنها را نمی‌دهد.

رئیس ستاد عتبات عالیات خوزستان گفت: این موضوع با بازدید حل نمی‌شود و اگر لازم است در همین جلسه یا جلسه دیگری باید آن را حل کرد.

حجت الاسلام موسوی اضافه کرد: موضوع باید به گونه‌ای حل شود که موجب دلگرمی مردم شود و اختلال در کار مرزبانی نباشد.

وی بیان کرد: مسئله دیگر بحث دو پایانه مرزی است که نیاز است در هر پایانه ۶ موکب مستقر شود که یک موکب ثابت و بقیه موقت باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار