مسوول انجمن اهدای عضو ایرانیان آذربایجان‌غربی گفت: سالانه ۲۵ هزار مورد تصادف در کشور اتفاق می‌افتد و پنج هزار نفر دچار مرگ‌ مغزی شده که ۵۰ درصد قابلیت اهدای عضو را دارند.
کد خبر: ۷۴۵۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶ 16 May 2019
سالانه 5 هزار نفر در ایران دچار مرگ مغزی می‌شوند/لزوم فرهنگسازی اهدای عضو

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ، علی تقی‌زاده امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل جلسات خانه مطبوعات استان برگزار شد، با اشاره به تاریخچه انجمن اهدای عضو در کشور، اظهار کرد: تاریخچه پیوند اعضا از مرگ مغزی در ایران به پیش از انقلاب برگشته و پس از انقلاب نیز در زمینه پیوند کلیه توسعه چشمگیری صورت گرفت.

وی افزود: اهدای عضو به این معنی است که یک فرد یا ولی دم، اجازه می‌دهد تا بافت‌ها یا اعضای سالم شخص به شخص دیگری برای پیوند اهدا شود که این پیوند می‌تواند زمانی که فرد زنده است یا پس از مرگ او صورت گیرد و پیوندهای متداول شامل کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس،روده، ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه هستند.

مسئول انجمن اهدای عضو ایرانیان آذربایجان‌غربی با تأکید بر اینکه در هر دو ساعت یک‌ بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد بیان کرد: در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار اضافه می‌شود و در هر ۱۲ ساعت یک‌ بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی شده و به زندگی باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۶۷ تاکنون دو هزار و ۸۴۱ پیوند عضو در ارومیه انجام شده است، بیان کرد: از این تعداد ۹۶ پیوند مربوط به بیماران خاص و ۱۹۴ پیوند از مرگ مغزی انجام گرفته و همچنین سال گذشته از ۲۲ مرگ مغزی پیوند انجام گرفته شده که از هر پیوند هشت عضو و ۵۳ بافت اهدا شده است.

تقی‌زاده تصریح کرد: سالانه ۲۵ هزار مورد تصادف در کشور اتفاق می‌افتد و پنج هزار نفر دچار مرگ‌ مغزی شده که ۵۰ درصد قابلیت اهدای عضو را دارند.

وی با اشاره به اینکه با ترویج هر چه بیشتر فرهنگ اهدای عضو در جامعه می‌توان آن را بهتر نهادینه‌سازی کرد، تصریح کرد:‌ ندانستن معنی و مفهوم مرگ مغزی انسان، اصلی‌ترین مشکل فرهنگی در ارتباط با ثبت‌نام و رضایت افراد برای اهدای عضو به بیماران نیازمند است، در استان پیش از آنکه مردم را با معنی و مفهوم علمی دقیق مرگ مغزی آشنا کنند به طور مکرر از پسندیده بودن اهدای عضو سخن به میان می‌آید.

تقی‌زاده بیان کرد: در افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند اعضای دیگر مانند قلب برای مدتی به کار خود ادامه می‌دهد و نزدیکان بیمار با مشاهده ظاهر او تصور می‌کنند که فرد امید زیادی برای احیا و زندگی دوباره دارد و به همین دلیل از رضایت برای اهدای عضو فرد دچار مرگ مغزی شده خودداری می‌کنند در نتیجه فرهنگ اهدای عضو باید در استان توسط رسانه‌ها نهادینه‌سازی شده تا مردم بیشتر در این زمینه آگاهی پیدا کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار