کد خبر: ۷۴۰۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶ 04 May 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ۶ برنامه بانک مرکزی برای خنثی کردن فشارهای اقتصادی آمریکا، قیمت نفت باز هم کاهش داشت، سقوط قیمت طلا در بازارهای جهان، حبس بازه‌ای اوراق مسکن، فراخوان یک خودروساز در آمریکا به دلیل نقص فنی، رشد ۱۰۵ هزار تومانی سکه طرح جدید در یک هفته و برترین مقاصد سرمایه‌گذاری در اروپا را دارد.

۶ برنامه بانک مرکزی برای خنثی کردن فشارهای اقتصادی آمریکا

عبدالناصر همتی با انتشار پیامی در صفحه مجازی نوشت: بانک مرکزی قبلاً تدابیر لازم برای مقابله و خنثی کردن فشارهای اقتصادی آمریکا، اتخاذ، و آرایش متناسب را، با هدف کنترل بازار ارز و مهار تورم، گرفته است و برنامه‌های زیر را پی می‌گیرد:

۱- تلاش برای حفظ و تقویت ثبات نسبی بازار ارز، از طریق عملیاتی کردن بازار متشکل ارزی و تقویت و ارتقای عملکرد سامانه نیما و تأمین تراز ارزی کشور.

۲- تنظیم سیاست‌های ارزی برای رشد صادرات غیر نفتی و برگشت ارز به چرخه اقتصاد کشور.

۳- تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی و ضروری در اجرای سیاست دولت در حمایت ازاقشار آسیب پذیر.

۴- فعال سازی عملیات بازار باز باهدف کنترل نرخ اوراق و کمک به دولت در انتشار اوراق خزانه.

۵- تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش برای حفظ و رونق تولید از طریق نظام بانکی، در چارچوب برنامه‌های طراحی شده برای کنترل رشد نقدینگی.

۶- برقراری مکانیسم مالی با کشورهای همسایه و دوست و ایجاد تعامل بین وزارت صمت و گمرک با بانک مرکزی به منظور واردات از طریق تهاتر.

سیف: مشکلی در تامین شکر نداریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تا پایان اردیبهشت ماه جاری 500 هزار تن شکر توسط بخش دولتی و خصوصی وارد کشور می شود، گفت: مشکلی در تامین شکر برای ماه مبارک رمضان نداریم. یزدان سیف روز جمعه در بازدید از کارخانه قند کرج افزود: در زمان حاضر موجودی شکر در بخش دولتی کشور 400 هزارتن و در بخش خصوصی به میزان 170 هزار تن است. وی اظهار داشت: تا پایان اردیبهشت ماه جاری 500 هزار تن شکر توسط بخش دولتی و خصوصی وارد کشور می شود. مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران اضافه کرد : واردات شکر تا پایان شهریور ماه امسال به یک میلیون و 500 هزارتن رسید. در این بازدید دکتر سیف و هیات همراه از بخش های مختلف تولیدی کارخانه قند کرج بازدید کرد. کارخانه قند کرج یکی از صنایع تامین کننده قند و شکر کشور است.

قیمت نفت باز هم کاهش داشت

قیمت نفت خام در روز جمعه نیز در مسیر نزولی قرار داشته و انتظار می رود در هفته آینده نیز این روند به دلیل افزایش تولید ایالات متحده که در راستای جبران تحریم های اعمال شده علیه ونزوئلا و ایران صورت گرفته، ادامه داشته باشد. به نقل از رویترز، هر بشکه نفت خام دریای شمال (برنت) در ساعت 14:45 به وقت تهران در معاملات آتی به قیمت 70 دلار و 47 سنت معامله شد که 28 سنت کاهش داشته و به نظر می رسد بعد از 5 هفته روند صعودی، اولین نزول قیمت هفتگی را تجربه کند. نفت خام سبک WTI ایالات متحده نیز در معاملات آتی به قیمت 61 دلار و 75 سنت معامله شد که 6 سنت کاهش داشته و انتظار می رود برای دومین هفته متوالی، کاهش قیمت را تجربه کند. بیارن شیلدراپ، تحلیلگر شرکت SEB در اینباره گفت: علیرغم کاهش شدید تولید در ایران و ونزوئلا و همچنین برخی دیگر از کشورها در سراسر دنیا، هنوز هم لازم است کشورهای عضو پیمان اوپک پلاس از افزایش تولید خودداری کنند تا بازار متعادل باقی بماند. وی همچنین اشاره کرد که کاهش قیمت فعلی به علت افزایش تولید از سوی ایالات متحده  به وقوع پیوسته است. حجم تولیدات نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته به میزان بی سابقه 12 میلیون و 300 هزار بشکه در روز رسیده، که از ابتدای سال جاری حدود 2 میلیون بشکه در روز افزایش داشته است. طبق داده های ارائه شده از سوی آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده، میزان صادرات نفت خام این کشور نیز در سال جاری برای اولین بار به بیش از 3 میلیون بشکه در روز رسیده است.

سقوط قیمت طلا در بازارهای جهان

رویترز: هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جمعه بازار سنگاپور تغییر چندانی نداشت و در ۱۲۷۱.۲۵ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز گذشته به ۱۲۶۵.۸۵ دلار سقوط کرده بود که پایین‌ترین قیمت از اواخر دسامبر بود. بهای طلا از ابتدای هفته جاری تاکنون حدود ۱.۱ درصد کاهش نشان می‌دهد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و ۱۲۷۲.۲۰ دلار معامله شد. کاهش قیمت طلا پس از این روی داد که اظهارات جروم پاول - رئیس بانک مرکزی آمریکا - نشان داد برخلاف انتظارات، بانک مرکزی آمریکا قصد ندارد در کوتاه مدت نرخ‌های بهره را کاهش دهد. ارزش دلار آمریکا پس از اظهارات پاول که کندی اخیر تورم را کم اهمیت قلمداد کرد و گفت دلیلی برای کاهش نرخ‌های بهره وجود ندارد، بالاتر رفت. همچنین نرخ‌های بهره بالاتر از ارزش دلار پشتیبانی می‌کنند و هزینه نگهداری طلا که دارایی بدون بازدهی است را افزایش می‌دهند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۱ درصد کاهش یافت و ۱۴.۶۱ دلار معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد کاهش، در ۸۳۹ دلار ایستاد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۳۵۱.۷۰ دلار رسید.

حبس بازه‌ای اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» در معاملات هفته قبل بیش از ۵/ ۱ درصد کاهش قیمت یافت و در نهایت به بهای ۴۸هزار و ۲۵۳ تومان به فروش رفت. سایر سررسیدهای وام نیز با افت قیمت مواجه شدند و عموم آنها کماکان زیر مرز ۵۰ هزار تومانی در حال نوسان هستند. نگاهی به گزارش تحولات بازار مسکن بانک مرکزی در فروردین ماه و پی بردن به عمق رکود بازار واحدهای مسکونی، از راز کسادی بازار سررسیدهای وام پرده برمی‌دارد. بر اساس این گزارش تعداد خانه‌های معامله شده در فروردین نسبت به اسفند و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۳/ ۷۳ درصد و ۲/ ۳۲ درصد کاهش یافته است. در همین زمان میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در پایتخت از ۲/ ۱۱میلیون تومان فراتر رفته و نسبت به اسفند و فروردین ۹۷ به ترتیب ۲/ ۱ درصد و ۹/ ۱۰۳ درصد گران شده است.

فراخوان یک خودروساز در آمریکا به دلیل نقص فنی

دنیای اقتصاد: شرکت نیسان‌موتور قصد دارد تا ۵ هزار و ۷۴۴ دستگاه از خودروهای مدل آلتیما را در آمریکا فراخوان دهد. علت این فراخوان نیز نقص فنی اعلام شده که می‌تواند به‌صورت ناخواسته موجب به حرکت درآمدن این خودروها شود. نیسان همچنین تاکید کرده است که مشکل مذکور می‌تواند موجب روشن شدن چراغ اعلان ترمز‌ شود حتی در مواقعی که پای راننده تماسی با پدال ترمز ندارد. ریسک به‌ حرکت درآمدن ناگهانی این خودرو به آن دلیل است که دنده می‌تواند زمانی که راننده پای خود را بر ترمز قرار نداده است از حالت پارک خارج شده و حرکت کند. نیسان در فوریه ۲۰۱۹ و در کارخانه تنسی، در جریان بررسی‌های دوره‌ای از یک دستگاه آلتیما ۲۰۱۹ به این مشکل برخورد. انتظار می‌رود که فراخوان یادشده در ماه جاری میلادی اجرایی شود. این خودروساز ژاپنی همچنین از هرنوع گزارشی مبنی‌بر اینکه مشکل فنی مذکور منجر به بروز سانحه شده باشد ابراز بی‌اطلاعی کرده است.
 
رشد ۱۰۵ هزار تومانی سکه طرح جدید در یک هفته

محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار طلا طی یک هفته گذشته اظهار کرد: طلا در بازارهای جهانی طی یک هفته گذشته روند نزولی به خود گرفت و با کاهش ۱۸ دلاری به ارزش ۱۲۶۸ دلار رسید اما این اتفاق در حالی رخ داد که ارزش طلا در بازار داخلی روند صعودی به خود گرفته است. این کارشناس بازار طلا و سکه ادامه داد: رشد قیمت طلا در بازار داخلی فقط به واسطه رشد قیمت ارز بوده که دلایل سیاسی و اقتصادی بر این موضوع حاکم است و این اتفاقات در نهایت ارزش هر گرم طلای خام ۱۸ عیار را با رشد ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی به ۴۵۶ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش داده است. وی با اشاره به رشد ۵۷ هزار تومانی هر مثقال طلای ۱۷ عیار و تعیین قیمت یک میلیون و ۹۷۷ هزار تومانی در انتهای هفته برای آن، خاطرنشان کرد: سکه طرح قدیم با رشد ۷۰ هزار تومانی به ارزش چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید با رشد ۱۰۵ هزار تومانی به ارزش پنج میلیون و ۸۰ هزار تومان، نیم سکه و ربع سکه با رشد ۴۰ هزار تومانی به ترتیب به ارزش دو میلیون و ۷۶۰ هزار و یک میلیون و ۷۹۰ هزار تومان داد و ستد شده‌اند.

یک مقام مسئول: نرخ منطقی هر کیلو برنج طارم ۲۰ هزار تومان

علی اکبریان نایب رئیس انجمن برنج درباره آخرین تحولات بازار برنج در آستانه ماه مبارک رمضان اظهار کرد: با توجه به آنکه ذائقه مردم بهمصرف برنج ایرانی تغییر کرده، از این رو تقاضا برای خرید برنج در چند روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان فزونی یافته است. وی نرخ هر کیلو برنج طارم بوجار در استان‌های شمالی را ۱۹ هزار و پرمحصول ندا و شیرودی ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با احتساب هزینه‌های حمل و نقل و سود مغازه دار، عرضه برنج طارم با نرخ ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان در بازار تهران کاملا منطقی است و فروش با نرخ‌های بالاتر اجحاف در حق مصرف کنندگان است. اکبریان درباره تاثیر وقوع سیل اخیر بر تولید برنج در استان‌های شمالی بیان کرد: با توجه به آنکه در زمان وقوع سیل، استان‌های شمالی در حال خزانه گیری بودند، از این رو خسارت چندانی به تولید این محصول در استان‌های شمالی وارد نشده است. در حالیکه اگر این سیل از اواسط اردیبهشت به بعد اتفاق افتاده بود، بدون تردید زمین‌های اصلی برنج خسارت جدی می‌دیدند. با توجه به شرایط مساعد اقلیمی و منابع آبی به نظر می‌رسد که امسال محدودیتی در کشت برنج در استان‌های خوزستان و گیلان و مازندران نخواهیم داشت. وی با بیان اینکه آمار دقیقی از سطح زیر کشت برنج در دسترس نیست، گفت: البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۵۰۰ هزار هکتارسطح زیر کشت برنج در ۲ استان گیلان و مازندران است که به سبب بارش‌های مناسب پیش بینی می‌شود که امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، تولید برنج ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد داشته باشد. این مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، میزان واردات برنج در سال جدید را ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارتن اعلام کرد و گفت: وقوع سیل اخیر نباید بهانه‌ای شود تا میزان واردات افزایش یابد، مگر اینکه در این ۶ ماه اتفاق جدیدی در تولید رخ دهد.

برترین مقاصد سرمایه‌گذاری در اروپا اعلام شد

تازه‌ترین آمارهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نشان می‌دهد تا پایان سال ۲۰۱۸ حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در انگلیس با پنج درصد افزایش به ۱۸۹۰ میلیارد دلار رسیده است. این آمارها همچنین نشان می‌دهد انگلیس برترین مقصد سرمایه‌های خارجی در اروپا و سومین مقصد برتر در جهان پس از آمریکا و چین است. در بین سایر کشورهای اروپایی، آلمان با جذب ۹۲۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی در رده دوم قرار دارد و پس از این کشور، اسپانیا با ۶۵۹ میلیارد دلار و لهستان با ۲۲۹ میلیارد دلار در رده‌های سوم و چهارم کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار دارند.

آمارهای جدید می‌تواند خبر خوبی برای دولت ترزا می تلقی شود که زیر فشار سنگینی از جانب احزاب مخالف در خصوص چگونگی خروج از اتحادیه اروپا قرار دارد. دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرده است: ما کماکان پایتخت سرمایه‌گذاری اروپا هستیم و بیش از هر رقیب دیگری در اروپا سرمایه جذب کرده‌ایم. سرمایه‌گذاران بین‌المللی به شناسایی نقاط قوت بنیادین ما ادامه می‌دهند، چراکه با توجه به صنعت مالی و نظام قانونی قابل پیش‌بینی ما، محیط برای فعالیت سرمایه‌گذار خارجی مطلوب است. به نقل از ایسنا؛ در رده‌بندی مشاغل ایجاد ناشی از محل سرمایه‌گذاری‌های خارجی، انگلیس با ۵۰ هزار و ۱۹۶ شغل در صدر قرار دارد و پس از این کشور، آلمان با ۳۱ هزار و ۳۷ شغل، روسیه با ۲۵ هزار و ۷۸۸ شغل و فرانسه با ۲۵ هزار و ۱۲۶ شغل قرار دارد.

رویترز: عربستان به نفت حداقل 70 دلاری نیاز دارد

رویترز،: منابع آگاه اعلام کردند این احتمال وجود دارد که عربستان در ماه ژوئن تولید نفت خود را افزایش دهد اما این افزایش تولید نفت احتمالا به جای برآورده کردن انتظار آمرکایی‌ها در افزایش صادرات برای تعیین نیاز نیروگاه‌های داخلی این کشور اختصاص خواهد یافت. این منابع گفتند هر گونه افزایش  تولید نفت عربستان و صادرات آن در چارچوب سهمیه تعیین شده از سوی این کشور بر توافق کاهش عرضه بین کشورهای اوپک و دیگر کشورهای تولید کننده نفت، خواهد بود.

سیف: مشکلی در تامین شکر نداریم/ یک مقام مسئول: نرخ منطقی هر کیلو برنج طارم ۲۰ هزار تومان/ رویترز: عربستان به نفت حداقل 70 دلاری نیاز دارد

بنا به گفته منابع نفتی انتظار می‌رود تولید نفت عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت در جهان در ماه می حدود 10 میلیون بشکه در روز باشد که نسبت به ماه آوریل کمی بیشتر شده اما همچنان کمتر از سقف تعیین شده 10.3 میلیون بشکه در روز تعیین شده در توافق بین کشورهای اوپک و دیگر کشورهای تولید کننده نفت موسوم به اوپک پلاس است. ریاض معمولا تولید نفت خود را در ماه‌های تابستان افزایش می‌دهد تا بتواند سوخت نیروگاه‌های حرارتی خود را تامین کرده و رشد تقاضای برق در این کشور را پاسخ دهد. پس افزایش تولید لزوما به معنی صادرات نفت عربستان نیست. یکی از این منابع آگاه می‌گوید: افزایش تولید نفت این کشور در ماه می ربطی به فشارهای آمریکا برای افزایش صادرات نفت اوپک پس از لغو معافیت‌های تحریمی ایران ندارد. هفته گذشته دونالد ترامپ از عربستان و اوپک خواست تا با افزایش عرضه نفت قیمت را کاهش دهند. اما مشخص نشد که مخاطب سخنان وی چه کشوری است. طی 6 ماه گذشته به دلیل نگرانی‌ها از کاهش صادرات نفت ایران، قیمت نفت حدود 40 درصد افزایش یافته و به حدود 75 دلار در هر بشکه رسیده است.

یک منبع آگاه دیگر گفت: سعودی‌ها تمایل دارند تا حداقل برای یک تا دو ماه آینده قیمت نفت در سطح کنونی باقی بماند. آنها نمی‌خواهند تولید نفت خود را از مرز 10.3  میلیون بشکه فراتر ببرند چرا که آنها بخشی از توافق اوپک پلاس هستند اما در عین حال آمریکا، سعودی‌ها را برای افزایش صادرات تحت فشار قرار داده است. وی ادامه داد: چیزی که قطعی است این است که در صورتی که کشورهای خریدار نفت عربستان تقاضای خود را افزایش دهند آننها نیز تولید را بالا خواهند برد. به دلیل نیاز اقتصاد عربستان به هزینه‌های بیشتر و اجرای اصلاحات اقتصادی در کنار هزینه‌های بالای جنگی که این کشور علیه یمن به راه انداخته است عربستان به نفت حداقل 70 دلاری نیاز دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار