کد خبر: ۷۳۷۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶ 24 April 2019

«محمد اصغری» کارشناس هواشناسی گفت: آرزویم این است که یک کانال ۲۴ ساعته هواشناسی داشته باشیم و بنظرم خیلی هم پربیننده می‌شود.

آرزوی یک کارشناس هواشناسی!/ بارور کردن ابرها نمی‌صرفد

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از خبرگزاری فارس، محمد اصغری، کارشناس مطرح هواشناسی شب سه شنبه ۳ اردیبهشت ماه میهمان برنامه «اختیاریه» بود و با سید مرتضی فاطمی به گفت‌وگو نشست.

**آرزو داشتم دکه روزنامه‌فروشی داشته باشم

این کارشناس هواشناسی درخصوص کودکی خود و شغل مورد علاقه‌اش در بزرگسالی گفت: شاید باور نکنید، اما همیشه علاقه داشتم دکه روزنامه فروشی داشته باشم. چون روزنامه و مجله ورزشی خیلی دوست داشتم و صف می ایستادم تا از دست ندهم.

وی افزود: این خلاف چیزی بود که خانواده‌ام می‌خواست و آنها خیلی علاقه داشتند من پزشک بشوم. فیزیک خواندنم هم برحسب یک اتفاق بود. در دوره تحصیل دوستانم فیزیک خوانده بودند و من از حل مسائل فیزیک لذت می‌بردم و به این رشته علاقه‌مند شدم. همزمان با تحصیل شاغل شدم. از سویی کسانی در هواشناسی موفقند که مبانی علوم پایه خوبی داشته باشند و من بین تدریس و معلمی من هواشناسی را ترجیح دادم.

اصغری درخصوص شهرتش در حرفه هواشناسی گفت: این لطف شماست و بزرگان بسیاری در این حرفه فعالند. در هر رشته و شغلی انگیزه و روحی که شما به کار خود می‌دهید موثر و قابل دریافت است. اعتقادم بر این است که هر شغل شریفی اگر با عشق انجام شود هم فرد و هم مردم لذت می‌برند.

وی درخصوص کپی بودن نوع اجراهای خود بیان داشت: کپی نکرده‌ام. در رسانه رقابت بسیار است اما شبکه‌های مختلف تلویزیونی جهانی فعالند و ما باید کاری کنیم کسی که ما را نگاه می‌کند، شبکه را عوض نکند. من در حوزه خودم ترجیحا سی ان‌ان را دنبال می‌کنم. گرافیک آنها معرکه است و همواره مخاطب را غالفگیر می‌کند. از قدیم برای تقویت زبان خود آنها را دنبال می‌کردم و این تفاوت در برخی شبکه‌ها برایم جذاب بود و سعی کردم به این سمت بروم.

هواشناسی‌های خارجی هم اشتباه می‌کنند

این کارشناس هواشناسی در پاسخ به این سوال که آیا هواشناسی شبکه‌های خارجی نیز دچار پیش بینی اشتباه می‌شوند؟، گفت: بله. احتمال خطا بسیار است و نقشه‌ای که دست ما و آنها می‌رسند یکی است. این تحلیل است که متفاوت است. حتی هواشناسی‌ای که در موبایل‌های ما فعال است بعضا وضعیت هوا در روزهای آینده را اشتباه تحلیل می‌کنند.

اصغری در پاسخ به سخنان رئیس جمهور و انتقاد ایشان از عدم پیش بینی سازمان هواشناسی درباره سیل اخیر گفت: ما از روزهای قبل گفتیم در روزهای آینده هوا سرد خواهد شد و واقعا سرد شد. اگر آقای رئیس جمهور ما را می‌بیند من می‌گویم ما نیاز به اعتبار داریم. باسوادترینِ افراد کشور در سازمان هواشناسی هستند اما نیاز به تجهیزات داریم برای تحلیل دقیق‌تر. برخی از استان‌های ما یک رادار ندارند! در آخر هرچه پول بدهی، آش می‌خوری.

وی با اشاره به سختی کار ماموران ایستگاه‌های هواشناسی گفت: معتقدم هواشناسان یکی از سخت‌ترین مشاغل را دارند. نهاد ما و فرودگاه مهرآباد در مجاورت یکدیگر هستند. شما کافی است فیش‌های حقوقی این دو نهاد را با یکدیگر مقایسه کنید تا ببینید چقدر پایین است. واقعا باید از نظر مالی و تجهیزات به این بچه‌ها رسید.

اصغری درخصوص جریمه پیش بینی غلط هواشناسی گفت: جریمه نمی‌شویم اما انقدر عذاب می‌کشیم که خودمان پیر می‌شویم. خوشبختانه نسبت به گذشته پیش بینی ما خیلی بهتر شده است و آرزو می‌کنم روزی برسد که بگویم از ساعت ۱۲- ۱۳ در جام جم برف یا باران می‌آید و بیاید. این نیاز به تجهیزات دارد. البته اکنون هم ۹۸ درصد پیش بینی ما برای ۲۴ ساعت آینده درست است اما خدمات ما تنها اعلام وضعیت هوا نیست، بخش زیادی از وظایف ما خدمات به هوانوردی است.

**ماجرای سقوط تلخ هواپیمای یاسوج

این کارشناسی هواشناسی درباره پیش بینی وضعیت هوا توسط تلفن‌های همراه گفت: اگر موبایل‌ها به خوبی پیش بینی می‌کنند پس باید سازمان‌های هواشناسی در جهان جمع شوند؛ اما این‌گونه نیست. هیچ خلبانی در جهان بدون اعلام هواشناسی نمی‌تواند پرواز کند. این اهمیت این سازمان را نشان می‌دهد.

وی درباره سقوط هواپیمای یاسوج در سال گذشته و ابهامات درخصوص کم کاری سازمان هواشناسی درباره وضعیت هوایی گفت: هیچ گونه تقصیری نداشتیم. من خودم چندبار با این هواپیما در این مقصد پرواز کرده‌ام. خلبانانی هم که مسئول پرواز بودند، زبده بودند و نقشه‌های هواشناسی در دست آنها بود. اما گویا خلبان آنقدر اعتماد به نفس داشته که مطمئن بوده مسیر را بدون دردسر می پیماید و آن اتفاق تلخ افتاد.

این کارشناس درباره سیل اخیر و پیش بینی های هواشناسی گفت: ما هرساله سیل داریم منتها امسال شدتش بیشتر بود. علاوه بر آن رسانه مجازی پیشرفت داشته و این به چشم آمده است. ما به طور میانگین هرساله ۲۰ نفر را در اثر سیل از دست می‌دهیم. اما سال‌های پیش از این موضوع کمتر مطلع می‌شدیم.

**بارور کردن ابرها نمی‌صرفد

وی درباره شایعه بارور شدن شدن ابرها گفت: بارورشدن ابرها وجود دارد اما این مسئله اکنون در حد پژوهش در یک زمین فوتبال یا باند فرودگاه است. و وقوع این سیل ابدا بدلیل بارورشدن ابرها نبوده است. این شایعات به هیچ وجه درست نیست و متاسفانه چون سیاسی برخورد می‌شود خیلی زود پخش می‌شود و کسی نظارت نمی‌کند. اما اساسا وقوع چنین سیلی به وسیله باورکردن ابرها بسیار بسیار هزینه بر است و اساسا نمی‌صرفد.

اصغری در پاسخ به این سوال که سیل اخیر را نتیجه کم کاری مسئولین می دانید یا پیش بینی غلط هواشناسی، گفت: هیچ کدام. به این دلیل که چیزی که من دیدم غیر از اینهاست. در برخی موارد ما مردم مقصریم بخاطر ساخت و ساز نابجا در بسترهای رودخانه و بی توجهی به هشدارها. اطلاعیه و اخطاریه هایی که هواشناسی از یک هفته قبل داده مدارکش موجود است. اعلام سیل در هیچ کجای دنیا کار هواشناسی نیست. هواشناسی اعلام می‌کند که در هر نقطه کشور چه میزان بارش داریم. اما وضعیت و رفتار زمین برعهده ما نیست. اگر این بارش را در دهه ۵۰ و ۶۰ داشتیم هیچ اتفاقی نمی‌افتاد اما وقتی درختان را از بین می‌بریم طبیعی است سیل رخ دهد.

**وارد تر سالی نشده‌ایم

وی درخصوص اظهارنظر وزیر نیرو درباره ورود کشور به ترسالی گفت: خیر وارد ترسالی نشدیم. اتفاقا من با معاون وزیر نیرو صحبت می‌کردم ایشان گفتند این جمله شیطنت در فضای مجازی است. یکی از باسوادترین وزرای ما وزیر نیرو است و بعید می‌دانم چنین اظهارنظری شده باشد.

این کارشناس درباره شایعه عدم اعلام دمای بالای ۵۰ درجه در شهرهای جنوبی کشور بخاطر تعطیل نشدن گفت: ما در بسیاری مواقع در نیمه دوم مردادماه برای شهرهای جنوبی دمای بالای ۵۰ درجه را اعلام  می‌کنیم و چنین قانونی را ندیده‌ام که الزاما باید تعطیل شود. لذا ما ملاحظه‌ای برای اعلام آن نداریم.

او درباره برکات بارش اخیر نیز گفت: بخش پر لیوان این است که در بازه زمانی عمر ما شاید این میزان بارندگی بی‌سابقه باشد. دیگر صحبتی از گرد و غبار عراق نیست درحالی که اکنون تا مردادماه فصل آن است. در عین خسارت جانی و مالی هم داشته‌ایم. جالب است که با این وجود کسی غافلگیر نشد، اما غلفت کردند! اگر الان اعلام شود تا نیم ساعت دیگر اینجا زلزله می‌آید برخی باور نمی‌کنند و دچار می‌شوند، درباره سیل هم همین گونه شد. این تجربه اگرچه تلخ بود امیدوارم بیشتر به هشدارها توجه کنیم تا هزینه ها به حداقل برسد.

اصغری درباره علت نام بردن بسیار از قراخیل در اخبار گفت: برخی شایعه می‌کنند این بخاطر همکاری قراخیلی ماست درصورتی که ما در قراخیل در نزدیکی شهر قائم‌شهر ایستگاه هواشناسی داریم و طبیعی است که از آنجا نام ببریم. همانطور که کیاشهر، کوه‌رنگ، آستارا و انزلی ایستگاه‌های شهری ما هستند و نام می بریم. اتفاقا گاهی پیش آمد یزدی ها هم از ما گلایه داشتند که چرا از یزد نمی گویید. گفتم خب باید اتفاقی بیافتد تا اعلام شود. وقتی جایی خبری نیست، طبیعتا چیزی گفته نمی شود.

**آرزویم داشتن یک کانال ۲۴ ساعته هواشناسی است

وی درخصوص ممنوع الکاری خود در دوره‌ای گفت: من برای حضور در این برنامه از پخش اخبار سیما اجازه گرفتم. اما قبلا در برنامه‌ای رفتم که مجری آن برنامه گفت من اجازه حضور شما را گرفته‌ام، اما پس از برنامه من را خواستند و پاسخگو بودم. به هرحال نظم و قاعده‌ای در پخش اخبار سیما حاکم است که اگر اینطور نباشد کمی به دردسر می‌خورد. ۱۰۰ درصد هم حق با آنها بود و من نیز هیچ اعتراضی نکردم و ماجرا هم خیلی زود تمام شد.

اصغری در انتها گفت: آرزویم این است که یک کانال ۲۴ ساعته هواشناسی داشته باشیم و بنظرم خیلی هم پربیننده می‌شود.

برنامه «اختیاریه» با اجرای سید مرتضی فاطمی و کارگردانی فواد صفاریان پور سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته بطور زنده روی آنتن شبکه ۵ سیما می رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار