رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند ضرغامی: با انتصاب سردار سلامی خواب حرامیان آشفته شد/کلاه مالیات بر ارزش افزوده سرتان نرود!/قالیباف: از منظر نواصولگرایانه، نمی‌توانیم از FATF عبور کنیم و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۳۷۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 23 April 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

تذکر نماینده تبریز به وزیر ورزش درباره آفساید‌های تراکتورسازی

پس از اتفاقاتی که در دو هفته اخیر لیگ برتر در خصوص تیم فوتبال تراکتورسازی افتاد، محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو، به وزیر ورزش و جوانان تذکر کتبی داد.متن تذکر کتبی فرهنگی خطاب به وزارت ورزش و جوانان به شرح زیر است: وزارت ورزش و امور جوانان اهتمامم مناسبی نسبت به جریان قانون از جمله عدم بکارگیری بازنشستگان در فدراسیون‌های ورزشی و رعایت بی‌طرفی در مسابقات ندارد. روند مذکور موجب شده است تا شبهه مهندسی مسابقات فوتبال در افکار عمومی شکل گیرد. این امر باعث سرخوردگی اجتماعی و کاهش استقبال مردم از میادین ورزشی می‌شود و آثار خسارت‌باری دارد. مواردی از قبیل: عدم اقدام فدراسیون در برخورد با تخلفات گذشته و مشارکت بازیکنان در شرط‌بندی‌ها و امور خارج از تیم‌ها که بر نتایج اثر می‌گذارد، نادیده گرفتن پنالتی علیرغم اعلام کمک داور و اقدام خلاف واقع درخصوص آفساید‌ها و حضور مسئولان طراز اول دولتی در هیأت مدیره تیم‌های پایتخت، اقدام و نظارت جدی وزارت ورزش را می‌طلبد. حتی در مسابقاتی که از آذربایجان حضور ندارد، درخصوص اهانت به مردم آذربایجان، واکنشی از سوی آن وزارتخانه و فدراسیون مربوطه به عمل نیامده است.

تکذیب جابه‌جایی اقلام امدادی و غذایی کویتی با ایرانی

نایب رییس جمعیت هلال احمر کویت با تکذیب شایعات مرتبط با جابه‌جایی اقلام امدادی و موادغذایی کویتی با ایرانی، گفت: به دلیل سرعت و فوریت و کیفیت بالای اجناس ایرانی و قیمت کمتر، همه اقلام امدادی از تهران خریداری و با هواپیما به طور مستقیم به خوزستان و سایر مناطق سیل زده ایران ارسال شد. انور عبدالله الحساوی درباره برخی شایعات و ابهامات مرتبط با کمک‌های انسان دوستانه هلال احمر کویت و ادعا‌ها در خصوص عدم توزیع آن‌ها، اظهار کرد: تهیه و خرید اقلام امدادی و مواد غذایی از بازار ایران برای جمعیت هلال احمر کویت ساده‌تر و ارزان‌تر بود. وی افزود: با توجه به اینکه اگر می‌خواستیم همین اجناس را از کویت خریداری و با هواپیما به ایران ارسال کنیم باید هزینه بیشتری پرداخت می‌کردیم. ما این اجناس را از تهران خریداری و به وسیله هواپیما به طور مستقیم از تهران به خوزستان و سایر مناطق سیل‌زده ارسال شد.

تهدید به بستن تنگه هرمز توسط فرمانده نیروی دریایی سپاه

فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: تنگه هرمز طبق قوانین بین‌المللی یک گذرگاه دریایی است و اگر از استفاده از آن منع شویم، آن را خواهیم بست. دریادار تنگسیری با اشاره به تهدید آمریکا علیه ایران مبنی بر تحریم نفتی یادآور شد: تنگه هرمز طبق قوانین بین‌المللی یک گذرگاه دریایی است و اگر از استفاده از آن منع شویم، آن را خواهیم بست. درصورت وجود هرگونه تهدید در حمایت و دفاع از آب‌های ایران کوچکترین تردیدی نخواهیم کرد، از آبروی خود دفاع خواهیم کرد و هر کجا بحث دفاع از حق ایران باشد مقابله به مثل می‌کنیم. فرمانده نیروی دریایی سپاه حضور نظامیان بیگانه منطقه را عامل ناامنی منطقه دانست و گفت: بیگانگان هیچ اهمیتی به امنیت منطقه نمی‌دهند و برایشان مهم نیست که اقداماتشان منجر به نابودی منطقه می‌شود. بیگانگان مستقر در منطقه دشمنان مردم در منطقه هستند و تهدیدی برای منطقه محسوب می‌شوند.

پیشنهاد‌های اقتصادی کیهان به دولت: ارزش پول ملی را کاهش دهید

کیهان در سرمقاله خود نوشت: گوجه فرنگی در کشور مثلا روسیه کیلویی حدود ۳ دلار است. به پول ما و با دلار ۱۴ هزار تومانی می‌شود از قرار هر کیلو، ۴۲ هزار تومان. حالا چرا کشاورز باید صادرات را رها کرده و این محصول را در داخل کیلویی مثلا۳ الی ۴ هزار تومان بفروشد؟ آیا می‌دانستید کشور صادر کننده‌ای مثل چین، به عمد ارزش پول ملی خود را در برابر دلار پایین می‌کشد تا شرایطی مشابه شرایط امروز ایران ایجاد و تولید کنندگان به صادرات تشویق شوند؟ اما چرا چین با افزایش قیمت دلار، با تورم افسار گسیخته و کمبود کالا مواجه نمی‌شود، اما ایران می‌شود؟ پاسخ این است که، چین کشوری صادر کننده است و با وجود داشتن جمعیت میلیاردی، با ایجاد «سازوکارها»‌ی مناسب بیش از نیاز داخلی تولید و مابقی را صادر می‌کند. اما کشور ما در مورد چنین محصولاتی، همیشه به اندازه مصرف داخلی تولید کرده و اگر بعضا میزان تولید نیز بیش از میزان مصرف داخلی بوده، به دلیل نبودن آن «سازوکارها»، یا توسط کشاورز بیرون ریخته شده یا قیمت آن به قدری پایین آمده که تولید آن دیگر، مقرون به صرفه نبوده است. «بدترین» راه‌حل در شرایط امروز ایران این است که به محض گرانی مثلا پیاز جلوی صادرات را بگیریم. این یعنی خسارت زدن به کشاورز و جلوگیری از ورود ارز به کشور!

پای استاندار احمدی‌نژاد به پرونده پسرش کشیده شد

در پنجمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان تعاونی البرز ایرانیان، نماینده دادستان گفت: اظهارات همسر حامد کرمی بیانگر زوایای رفتار آزاد و قریانی است و این دو نفر شعبه‌های البرز را در شهرستان‌هایی مانند ایلام و همدان تاسیس می‌کردند که پدرش زمانی استاندار آنجا بوده و با روابط پشت پرده فعالیت می‌کردند.

واکنش امام جمعه بابل به ماجرای تبلیغات جنجالی این شهر

ساعاتی پس از انتشار عکس تبلیغاتی یک آرایشگاه زنانه در بابل در فضای مجازی، مسئولان این شهرستان اعلام کرده اند که فرد متخلف دستگیر و آرایشگاه وی پلمپ شده است. داستان این جنجال از آنجا شروع شد که یک آرایشگاه زنانه در بابل با نصب بنری در یکی از خیابان‌های شهر و نشاندن خانم جوانی جلوی این بنر، از وی عکس گرفته و به عنوان تبلیغ در فضای مجازی انتشار داد. این عکس با سرعت برق و باد در فضای مجازی چرخید و باعث انتقاد مسئولان شهرستان شد. دفتر امام جمعه بابل در پی انتشار این عکس و اظهار نظر‌هایی که در فضای مجازی پیرامون آن شده بود با انتشار بیانیه‌ای واکنش نشان داد و آن را خودنمایی یک زن و تبلیغ با هدف جا انداختن در تبلیغات با استفاده ابرازی از یک زن برشمرد. در این بیانیه از عکس انتشار یافته با عنوان تبلیغ بیلبورد حاشیه ساز در بابل یاد و نوشته شده است: خبری شوکه‌کننده و تلخ از حرکت ضداخلاقی مبنی خودنمایی یک زن در کنار بیلبورد تبلیغاتی در فضای مجازی منتشر شد و بینندگان را با تعجب مواجه کرد. این سبک تبلیغ و حرکت صورت گرفته در نوع خود بی‌سابقه بوده و به احتمال انجام‌دهندگان این امر در صدد محک زدن افکار جامعه برای جا انداختن این سبک تبلیغی جدید با استفاده ابرازی از یک زن به عنوان عنصری برای خودنمایی و جلب توجه بیشتر بودند.

قالیباف: از منظر نواصولگرایانه، نمی‌توانیم از FATF عبور کنیم

محمدباقر قالیباف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: من معتقدم غیر از گزینه تسلیم شدن یا خستگی از مبارزه با حریف یا وارد نشدن به زمین بازی، گزینه‌های دیگر و شیوه‌های دیگری از مبارزه و تقابل وجود دارد که می‌تواند ما را به مقصود برساند؛ هرچند نیازمند طراحی دقیق و فعالیت بیشتر است. ما نمی‌توانیم از کنار آمریکا و مسائل دیگری نظیر FATF عبور کنیم و آن‌ها را نادیده بگیریم. به هر حال فشار آن‌ها وجود دارد و روزبه‌روز هم بیشتر می‌شود.

چمران: تغییر فرمانده سپاه کاملا طبیعی است

مهدی چمران فعال سیاسی اصولگرا به «آزادی» گفت: «ما در جریان تصمیم‌گیری برای تغییر فرمانده سپاه نبوده و نمی‌دانیم که کی و چطور به این تصمیم رسیده‌اند، اما روشن است که این موضوعی به اقدامات آمریکا مبنی بر تروریست خواندن سپاه ارتباطی ندارد. زمان بسیاری صرف فکر و ایجاد قرارگاهی شده که اکنون سردار جعفری به آن رفته و جانشین وی نیز فرمانده سپاه شده است». وی با تأکید بر اینکه «سپاه همان سپاه است» گفت: «طبیعی است که بعد از ده سال فرماندهی سپاه به فرد دیگری سپرده شود و این دلیل خاصی ندارد». چمران با بیان اینکه «ممکن است سردار سلامی رسانه‌‎ای‌تر باشند» گفت: «بدون شک برنامه ریزی و دکترین سپاه سر جای خود است و با تغییر فرمانده تغییر نمی‌کند. امیدواریم که انشالله سردار سلامی نیز با همان قدرت و روشن بینی سردار جعفری به فعالیت خود ادامه دهند.»

علت اختلاف سالک و احمدی‌نژاد از زبان سالک

احمد سالک، نماینده اصولگرای مجلس، مدعی شده جزء اصولگرایان اخراجی دولت احمدی‌نژاد بوده است. آن‌ها مدعی‌اند احمدی‌نژاد مروج تک‌روی و قانون‌گریزی بوده است. او که از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ نماینده ولی فقیه در سازمان حفاظت اطلاعات کل سپاه بود، از آنجا به هیئت عالی گزینش کشور می‌رود و تا سال ۸۷ در این سمت می‌ماند. او در برنامه تلویزیونی «دستخط» گفته است: «من در حفاظت اطلاعات بودم، گزینش کل کشور یک دبیر می‌خواست؛ احمدی‌نژاد دنبال بود. پنج، شش نفر مطرح شدند. من را هم مطرح کرد. پیغام داد بیایید من شما را ببینم. یک شب به ریاست‌جمهوری رفتیم و آنجا صحبت کردیم. من به ایشان گفتم چرا من را انتخاب کردید؟ به او اسم دادم که فلانی و فلانی را انتخاب کنید. گفت: این کار فقط از شما برمی‌آید. آقای احمدی‌نژاد بیش از ۲۰ ماه نتوانست من را تحمل کند؛ چون هفت وزیر او می‌خواستند خارج از قانون گزینش عمل کنند و من جلوی آن‌ها ایستادم و به درگیری و سپس به شورای عالی کشیده شد. دید ما تسلیم این نمی‌شویم که این بیاید و آن برود. گفتم نه می‌گذارم این بیاید و نه می‌گذارم آن برود».

برخی وزرا به نمایندگان باج می‌دهند!

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست شورای عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در خصوص بحث شفافیت آرای نمایندگان مجلس گفت: ما پرچمدار بحث شفافیت در مجلس بوده و هستیم. در خارج از مجلس هم که دیده‌بان شفافیت را با آقای توکلی تشکیل دادیم که کار‌های خوبی هم آنجا انجام شده است. وی گفت: وقتی یک وزیر باج می‌دهد و یا با یک نماینده می‌بندد، وقتی نماینده کاملا دولتی می‌شود چنین وضعیتی هم پیش می‌آید. من قاطعانه می‌گویم که اگر آقای آخوندی و قاضی‌زاده هاشمی استعفا نداده بودند این مجلس به هیچ عنوان عرضه برکناری آن‌ها را نداشت. امیرآبادی تصریح کرد: به طور مثال سراغ من که نماینده مجلس هستم می‌آیند و می‌گویند تو حدود ۴ میلیون حقوق می‌گیری و قرار است چندسال دیگر بازنشسته شوی، پس بیا پرونده‌ات را ببریم، مثلا وزارت نفت و با ۲۵ با ۲۰ میلیون تومان در زمان بازنشستگی حقوق بازنشسته بگیر! این گونه معلوم است که یک نماینده سرسپرده وزیر نفت می‌شود. این مشکلات به دلیل مشکلاتی است که انتخابات داریم.

اجاره‌های عجیب و غریب در مال‌ها و پاساژ‌های تهران

برای داشتن یک واحد تجاری ١٥٠ متری در برج میلاد باید ٤‌میلیارد تومان رهن کامل بپردازید. اگر این پول را با سود ٢٠‌درصد در بانک بگذارید، سالانه چیزی حدود ٨٠٠‌میلیون تومان و ماهانه حدود ٦٦ تا ٦٧‌میلیون تومان سود دریافت می‌کنید. قیمت اجاره در مجتمع نارون نیاوران هم تفاوت چندانی با قیمت‌های برج میلاد ندارد. یک واحد ١٢٠ متری در مجتمع نارون ١,٥‌میلیارد تومان رهن می‌خواهد و مالک ماهانه ١٥٠‌میلیون تومان اجاره طلب می‌کند. برای رهن کردن یک مغازه در مجتمع مدرن الهیه نیز حداقل باید یک‌میلیارد تومان برای رهن و حدود ٧٠ تا ١٠٠‌میلیون تومان برای پرداخت اجاره داشته باشید. /فرارو

رایگان شدن هزینه روادید عراق به معنای لغو روادید نیست

مرتضی آقایی، مدیر کل عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: رایگان شدن صدور ویزای زائران عتبات؛ کاهش ۲۰ درصدی هزینه سفر زمینی و ۱۵ درصدی هزینه سفر هوایی و همچنین افزایش تعداد زائران را به دنبال داشته است. رایگان شدن هزینه روادید به معنای لغو روادید نیست، برخی از علاقه‌مندان تشرف برداشتشان از رایگان شدن این بوده که کلاً روادید لغو شده است به همین دلیل بدون داشتن ویزا به مرز‌ها سفر کرده اند که همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای آن‌ها شده است. /مهر

کلاه مالیات بر ارزش افزوده سرتان نرود!

طبق قانون برخی از صنوف عرضه‌کننده مواد غذایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند که از آن‌ها می‌توان به واحد‌های صنفی عرضه‌کننده جگر، دل، قلوه، کله پاچه، کبابی، آش، حلیم، اغذیه‌فروشان خرد، واحد‌های بیرون‌بر و تهیه غذا اشاره کرد؛ بنابراین در صورت تهیه غذا از این واحد‌ها دقت کنید که مبلغی به عنوان ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده از شما دریافت نکنند.

سرنوشت افزایش حقوق‌ها در سال ۹۸ چه شد

حمیدرضا حاجی بابایی؛ با بیان اینکه مصوبه مجلس درباره افزایش حقوق‌ها قانون است و باید اجرایی شود، گفت:هیچ ابهامی نسبت به این مصوبه وجود ندارد، چراکه این میزان افزایش حقوق مصوبه مجلس بوده و به تائید نهایی شورای نگهبان هم رسیده و باید اجرایی شود. وی با تأکید براینکه دولت به هیچ عنوان نمی‌تواند مصوبات مجلس را تغییر دهد، ادامه داد: طبق مصوبه مجلس تمام کارکنان لشکری، کشوری و بازنشستگان که ۵ میلیون نفر هستند، ۴۰۰ هزار تومان به حقوق‌شان اضافه می‌شود، همچنین علاوه بر این مبلغ ۱۰ درصد نیز افزایش حقوق مشترک برای این افراد وجود خواهد داشت. رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اضافه کرد: بازنشستگان علاوه بر افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی به علاوه ۱۰ درصد، مشمول همسان‌سازی حقوق نیز خواهند بود. دولت موظف است که از ابتدای فروردین با صدور حکم مصوبه مجلس، افزایش حقوق‌ها را عملیاتی کند. / تسنیم

استعفای برخی فرمانداران با هدف ورود به مجلس

ماراتن انتخابات ۹۸ با استعفای ۸ فرماندار با هدف رسیدن به کرسی‌های مجلس یازدهم عملاً آغاز شد. پیش‌تر وزیر کشور روز ۳۱ فروردین‌ماه را آخرین مهلت برای استعفای مدیران شاغل، استانداران، فرمانداران و بخشداران در وزارت کشور جهت حضور در این انتخابات اعلام کرده بود. حالا تا پایان این مهلت جمال خسروی فرماندار بوکان، کریم حمیدوند فرماندار اسدآباد، علی فتح‌اللهی فرماندار صومعه سرا، منصور مکی آبادی فرماندار ویژه سیرجان، محمدعلی نبی‌پور فرماندار کاشمر، عبدالله پرتابیان فرماندار سیریک و محمد حجتی‌پور فرماندار منوجان، حسن ویسمرادی فرماندار شهرستان روانسر ۸ فرمانداری بودند که اسب خود را برای رسیدن به بهارستان زین کرده‌اند.

همچنین چنگیز شکوری بخشدار مرکزی تالش، حسن اسماعیلی مشاور اجرایی استاندار بوشهر، شهلا تاجفر مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان غربی و قاسم قائدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر از دیگر مدیران مشمول ابلاغیه وزیر کشور بودند که با هدف حضور در انتخابات مجلس از سمت خود کنار رفته‌اند. همچنین ماشاالله احمدی، شهردار گناوه تا اینجا تنها شهرداری است که نامش به عنوان نامزد ورود به مجلس به میان آمده و به همین دلیل از سمت خود استعفا داده است. هر چند هنوز وزارت کشور رسماً آمار نهایی تعداد استعفا‌ها را در این خصوص اعلام نکرده، اما بر اساس همین اطلاعاتی که در منابع خبری شهر‌ها و استان‌های مختلف وجود دارد، می‌توان به این نتیجه رسید برخلاف ادوار قبلی در این دوره انگیزه مدیران وزارت کشور برای رسیدن به کرسی‌های مجلس کمتر شده است.

ضرغامی: با انتصاب سردار سلامی خواب حرامیان آشفته شد

«عزت‌الله ضرغامی»، رئیس پیشین صداوسیما و عضو شورای عالی انقلاب اسلامی در توئیتر درباره انتصاب سردار سلامی به عنوان فرمانده سپاه پاسداران نوشت: ابلاغ حکم فرمانده در روز تعطیل یعنی پاسداری از انقلاب تعطیل بردار نیست. با انتصاب سردار سلامی خواب حرامیان آشفته شد. شجاع، صریح، کارآزموده و اهل تعامل. یک انتخاب شایسته. خداقوت به سردار جعفری

موافقت کمیسیون اصل نود با تشکیل یک وزارتخانه جدید

طبق گزارش کمیسیون اصل نود مجلس، این کمیسیون با تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موافقت کرده است. گزارش کمیسیون اصل نود مجلس درباره عملکرد سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۲ اردیبهشت) پارلمان قرائت شد.

طرح حمایت از سپاه در مقابل آمریکا اصلاح شد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از اصلاح طرح حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابل آمریکا خبر داد. سید حسین نقوی حسینی امروز در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به ارجاع طرح دوفوریتی مجلس برای تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر آمریکا به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اظهار داشت: پس از ارجاع این طرح به کمیسیون، کمیته‌ای که این موضوع را پیگیری می‌کند تشکیل جلسه داد و آن را اصلاح کرد.عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: این جلسه حدود سه ساعت به طول انجامید و اصلاحاتی در طرح مذکور ایجاد شد و متن نهایی را جهت تصویب در صحن کمیسیون امنیت ملی، به کمیسیون ارائه دادیم. وی خاطرنشان کرد: در این جلسه معاون وزارت امور خارجه، معاون حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاون حقوقی وزارت دفاع و مسئولانی از اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات حضور داشتند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار