fvyl مشکلات اقتصادی کشور و نوید سالی سخت در تولید و صنعت، بر اساس اظهارات مسئولان پارک علم و فناوری مازندران سال 98 سال خوبی برای واحد های فناورانه خواهد بود.
کد خبر: ۷۳۴۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶ 13 April 2019

fvyl مشکلات اقتصادی کشور و نوید سالی سخت در تولید و صنعت، بر اساس اظهارات مسئولان پارک علم و فناوری مازندران سال 98 سال خوبی برای واحد های فناورانه خواهد بود.

ایرنا، با توجه به نوسانات ارزی و تحریم های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد و ملت ایران ;i سالی سخت برای اقتصاد و تولید و همچنین اشتغال کشور اعلام شده اما امروز مسئولان استان مازندران، این سال را برای واحدهای فناورانه از جمله استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان سالی خوب همراه با حمایت های چند جانبه دولت و بخش خصوصی عنوان کردند.
در نشست امروز شنبه پارک علم و فناوری مازندران با واحدهای دانش بنیان و شرکت های استارتاپی که با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ساری برگزار شد، بر روی کاغذ سال 98 حمایت دولت از بخش خصوصی بیشتر خواهد شد.
در این نشست رئیس پارک علم و فناوری مازندران با بیان اینکه امسال برای کشور و دولت و همچنین تولید سالی سخت است افزود: ایجاد صندوق پژوهش و فناوری استان ، واگذاری فضای بیشتر به شرکت های استارتاپی و فناورانه و همچنین افزایش تسهیلات از جمله حمایت هایی است که امسال برای اعضای پارک خواهیم داشت.
معتمدزادگان فضای فیزیکی بیشترین دغدغه اصلی شرکت های فناورانه مازندران عنوان کرد و افزود: امسال 2 ساختمان جدید خریداری و کلنگ احداث یک واحد پردیس پارک علم و فناوری در زمینی به مساحت 25 هزار متر مربع به زمین خواهد خورد.
وی با بیان اینکه چتر حمایتی دولت برای شرکت های دانش بنیان و فناورانه در سال 98 گسترده تر از همیشه است، اعلام کرد که بودجه امسال پارک استان مازندران بیش از 101درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است در حالی که این افزایش برای کل کشور 75 درصد بود.
رئیس پارک علم و فناوری مازندران همچنین از افزایش 5 برابری تسهیلات به واحدهای فناور و استارتاپ های تحت پوشش پارک در سال 98 خبر داد و افزود: تسهیلات درونی پارک تا سقف یک میلیارد ریال خواهد بود.
علاوه بر این معمتدزادگان افزود: در صورت توان یک شرکت و برنامه های اشتغالی و تولیدی آن، امکان پرداخت 50 میلیارد ریال تسهیلات از طریق نهاد های مختلف امکان پذیر است.
** سال 98 سال امید برای واحد های فناورانه
مدیر اجرایی صندوق پژوهش و فناوری استان مازندران نیز در این نشست گفت: با افزایش قدرت حمایتی صندوق پژوهش و فناوری مازندران این نوید به واحد های فناورانه داده می شود که تمامی تسهیلات بانکی در بهترین شرایط در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.
عبدالله کریمی افزود: صندوق پژوهش و فناوری نه تنها در پرداخت تسهیلات می تواند به واحد های فناورانه و دانش بنیان کمک کند، بلکه می تواند در صدور صمانت نامه های بانکی نیز حامی این واحد ها باشد.
به گفته او سقف تسهیلات صندوق تا پنج میلیارد ریال است که در این زمینه شرکت های خوش حساب و با برنامه توسعه ای در اولویت قرار دارند.
وی عملکرد صندوق را مشابه بانک به استثنای دریافت سپرده دانست و گفت: برخی از تسهیلات صندوق ویژگی های منحصر به فردی نسبت به بانک دارند که شامل طرح تنفس برای واحدهای فناورانه است تا به سود دهی برسند.
مدیر اجرایی صندوق پژوهش و فناوری مازندران ادامه داد: خدماتی از جمله ، تسهیلات با نرخ بهره ارزان و مدت طولانی، ایجاد فضای لیزینگ برای فروش محصولات و گسترش حوزه حمایتی به شرکت های خارج از پارک نیز کاروِیژه های این صندوق است.
کریمی با بیان اینکه 60 درصد از سهام و سرمایه صندوق خصوصی و مربوط به شرکت ها است افزود: این میزان سرمایه به انعطاف پذیری صندوق کمک بزرگی کرده است.
گفتنی است صندوق پژوهش و فناوری استان مازندران در بهمن سال 97 تاسیس شد.
** قانونی شدن حمایت از واحد های فناورانه
نایب رئیس کمیسیون تلفیق و نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی نیز دراین نشست اظهار داشت: حمایت از شرکت های فناورانه در برنامه های توسعه ای استان به بهترین شکل دیده شده است اما این حمایت ها باید به قانون تبدیل شود.
علی اصغر یوسف نژاد افزود: متاسفانه تا کنون به موازات رشد و توسعه کمی واحدهای فناور قوانین و مقررات رشد و توسعه پیدا نکرده و پشتیبانی صورت نگرفته است.
وی افزود : بخشی از تلاش مجلسیان و دولت در جهت برقراری این تناسب و تعادل، تصویب قوانینی است که از همه نظر از دیدگاه ها و برنامه های مختلف فناورانه پشتیبانی کند.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: لوایح و طرح های مورد نظر برای تبدیل برنامه های حمایتی از واحدهای فناورانه به قانون تهیه شده و در حال تدوین است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران نیز اعلام کرد: استان مازندران با تمام توان از طرح های فناورانه که قابل حمایت و عملیاتی هستند حمایت می کند.
مفید غلامی راد افزود: تاکنون سازمان برنامه ریزی استان 50 میلیارد ریال به صندوق پژوهش و فناوری استان اختصاص داده است که می توان با حضور قوی شرکت های دانش بنیان و فناورانه این اعتبارات را افزایش داد.
وی حمایت دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی را منوط به حرکت و ایجاد اقتصاد و فضای کسب و کار قوی فناورانه دانست و افزود: نمی توان از طرح های بدون آینده حمایت کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار