مردم شهرستان ایذه با کمک‌های خود و اعزام نیروهای امدادی به مناطق سیل‌زده به یاری هم نوعان خود در شهرهای مختلف شتافتند.
کد خبر: ۷۳۴۰۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵ 13 April 2019

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که پایان خشکسالی در سال‌های اخیر با بی‌خانمان شدن بسیاری از هموطنان و هم استانی‌هایمان همراه باشد و در روزهای شیرین نوروز روزگاری نو برای مردمان استان لرستان، خوزستان و گلستان رقم بخورد.

همزمان با آغاز بارش‌های شدید در سال جدید در استان خوزستان، شهرستان ایذه به دلیل جاری شدن آب در سطح خیابان‌ها نخستین شهری بود که در کانون رسانه‌ها قرار گرفت و بسیاری از محلات پایین‌دست شر به دلیل آب‌گرفتگی دچار خسارت شدند.

دیری نگذشت که آب‌گرفتگی در مناطق مختلف استان‌های خوزستان و لرستان به گونه‌ای دیگر خود را نمایان کرد، گونه‌ای که باعث از دست رفتن خانه‌ها و کوچ اجباری بسیاری از مردمان شهرهای مختلف این دو استان همراه شد و عده زیادی نیز دچار خسارات شدید شدند.

در این بین نیاز به حمایت این مردم بیش از پیش احساس می‌شد و مردم شهر سیل‌زده ایذه برای یاری همنوعان خود کار خود را برای کمک‌رسانی به مردمان مناطق سیل‌زده آغاز کردند. اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی، غذا، لباس و سپس اعزام نیروهای انسانی از جمله خدماتی بوده است که از نخستین روزها در این شهرستان آغاز و تاکنون ادامه دارد.

ادارات، هیات‌ها، مراکز مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی، جامعه طلاب و روحانیون، نیروهای نظامی و مردمی و تمام اقشار مختلف شهرستان ایذه از زمان اعلام نیاز هم استانی‌ها و هم‌تباران خود در استان‌های خوزستان و لرستان دست به کار شده و هر آنچه داشته‌اند برای کمک به آنها در طبق اخلاص قرار دادند.

*پخت نان توسط زنان عشایری شهرستان ایذه

یکی از اقداماتی که جامعه عشایری شهرستان ایذه با حمایت اداره امور عشایر شهرستان انجام داد اقدام به پخت نان محلی بختیاری توسط زنان عشایری منطقه در کنار جمع‌آوری دوغ و لبنیات محلی بود که صورت گرفت و همراه آن نیز در قالب بسته‌های غذایی کامل تن ماهی، کنسرو و دیگر اقلام مورد نیاز مردم مناطق سیل‌زده جمع‌آوری شد تا نخستین کمک این نهاد و عشایر شهرستان که در آستانه کوچ بهاره خود نیز هستند به شهرهای سیل‌زده استان خوزستان و لرستان ارسال شود.

رئیس اداره امور عشایر ایذه و پرسنل این اداره در حال بسته بندی بسته های غذایی سیل زدگان
پخت نان توسط زنان عشایری شهرستان ایذه برای ارسال به سیل زدگان


*هلال‌احمر از همان ابتدا پای کار بود

با توجه به اینکه وظیفه ذاتی جمعیت هلال‌احمر در هر شهرستانی خدمت‌رسانی به مردم دچار حادثه است، این اداره در شهرستان ایذه با وجود قرار داشتن در خدمت‌رسانی به مردم سیل زده این شهرستان خدمت‌رسانی به مناطق دیگر را از یاد نبرد و با ارسال اقلام و نیروی امدادی به کمک هم استانی‌های خود در شهرهای اهواز، سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، شوش و... شتافت.

رئیس هلال‌احمر ایذه در این رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه اظهار کرد: نیروهای این اداره و نیروهای داوطلب شهرستان ایذه از زمان آغاز سیل در استان لرستان و سپس درگیر شدن هم استانی‌هایمان در شهرهای مرکزی و جنوبی استان خوزستان به یاری آنها شتافتند.

محمود عالی‌محمودی اضافه کرد: این اداره با برپایی ایستگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی به مناطق سیل‌زده اقدام به تامین اقلام مورد نیاز برای آنها کرد و در کنار کمک‌های خود از این کمک‌های مردمی نیز بهره برد.

وی گفت: از روزهای نخست ورود سیلاب به خوزستان ۴ تیم امدادی متشکل از ۲۸ امدادگر به شهرهای درگیر سیلاب در خوزستان اعزام شد. هم اکنون ۳ تیم امدادی در مجتمع امدادی جنوب غرب کشور در اهواز و اردوگاه ملاشیه یک تیم از واحد داوطلبان در مناطق سیلابی حضور دارند.

*معلمان ایذه‌ای پای کار احداث سیل بند

با وجود قرار داشتن در روزهای مدرسه و کلاس درس، برخی از معلمان شهرستان از فرصت بیکاری پایان هفته خود نهایت استفاده را انجام داده و به جای استفاده از طبیعت بکر این روزهای شهرستان ایذه راهی مناطق سیل‌زده شده تا کمی از بار بحران سیلاب روی دوش هم استانی‌های خود بکاهند.

گروهی از فرهنگیان بازنشسته شهرستان ایذه نیز از هفته گذشته همراه با کمک‌های نقدی و مایحتاج مردم مناطق سیل‌زده راهی این شهرها شدند تا نشان دهند مردم خوزستان همانند دوران 8 سال دفاع مقدس با حس برادر دوستی خود و بدون توجه به مسائل قومی، متحد و با عاطفه در کنار همدیگر هستند و قلبشان به عنوان مردمان ایران برای همدیگر می‌تپد.

از روز چهارشنبه نیز نزدیک به 200 نفر از فرهنگیان این شهرستان با تهیه اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان و همچنین خرید گونی برای ایجاد سیل‌بند راهی این مناطق شدند و قرار است تا زمانی که به حضور آنها در این مناطق نیاز باشد در کنار دیگر امدادگران داوطلب مردمی و اداری حضور داشته باشند.

حضور فیزیکی و تهیه اقلام تنها اقدام این قشر نبود و تقدیم بخشی از حقوق خود از دیگر اقدامات شایسته قشر فرهنگی شهرستان ایذه به مردم مناطق سیل زده از دیگر کارهای با ارزش انجام شده توسط آنها در این روزها بوده است.



حضور معلمان شهرستان ایذه در مناطق سیل زده


*جمع‌آوری کمک‌های مردمی ستاد عتبات عالیات

در این بحران و سیلاب این فقط نهادهای امدادی و خدماتی نبودند که برای دریافت کمک‌های مردمی پای کار آمدند و برای سهولت در انجام کار جمع‌آوری این کمک‌ها، ستاد عتبات عالیات شهرستان ایذه به همراه کانون مساجد اقدام به راه‌اندازی ایستگاه های جمع‌آوری کمک به سیل‌زدگان استان‌های لرستان و هم استانی‌های خوزستان کرد و به مانند هلال‌احمر تاکنون چند محموله کمکی به این مناطق ارسال کرده است و این کار نیک همچنان ادامه دارد.

*جامعه ورزش هم پای کار آمد

جامعه ورزش شهرستان ایذه نیز برای ابراز همدردی با مردم سیل‌زده اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی کرده است تا پس از پایان این کار در قالب یک کاروان امدادی این کمک‌ها را به مناطق سیل زده برساند و فعالیت امدادی خود را برای پاکسازی شهرهای سیل زده و همچنین احداث سیل بندها برای جلوگیری از ورود سیلاب به مناطق دیگر و ورد شدن خسارات جدید به‌کار گیرد.

در این بین حرکت مدیریت باشگاه فرهنگی ورزشی سینا صنعت ایذه به عنوان تنها حامی خصوصی تاریخ ورزش در شهرستان ایذه در ارسال چندین میلیون تومانی مایحتاج مردم مناطق سیل‌زده نیز نباید نادیده گرفته شود.

علی‌بابا احمدپور در رابطه با این حرمت ارزشمند و کمک به هم استانی‌های خود در خوزستان و مناطق سیل زده استان لرستان اظهار کرد: این کمک‌ها در دو فاز در حال انجام است که فاز نخست آن ارسال مواد و البسه مورد نیاز مردم استان لرستان بود که روز گذشته صورت گرفت و دومین قسمت این کمک‌ها نیز مختص به هم استانی‌های خود است و طی دو روز آینده پس از تکمیل ارسال آن صورت خواهد پذیرفت.

مدیرعامل باشگاه سینا صنعت ایذه ادامه داد: من برای بررسی وضعیت هم‌تباران لرستانی از نزدیک از شرایط موجود در پلدختر دیدن کردم و طی جلسه‌ای که با فرماندار این شهرستان صورت گرفت، اقلام مورد نیاز مشخص و برای آنها ارسال شد.


ارسال کمک های تیم سینا صنعت ایذه به مناطق سیل زده

هر چند سیلاب کام بسیاری از مردم کشورمان را در نوروز شادی‌ها تلخ کرد و بسیاری از هموطنانمان را حتی بی‌خانمان کرد اما سیل حضور و حمایت‌های نوع‌دوستانه مردمان این سرزمین باعث شد تا تلخی‌ها رنگ خود را به شیرینی‌ها بدهد و این‌روزها همه از هر قوم و زبانی، از مناطق مختلف کشورمان در کنار همدیگر به صورت متحد برای حل مشکلات مردم مناطق سیل زده تلاش کنند تا برگی دیگر بر صفحه تاریخ و خاطرات انسان‌دوستی این ملت به ثبت برسد.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار