سال ۸۵ بود که احداث پروژه ملی جاده قزوین _الموت_تنکابن به عنوان یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین کلید خورد.
کد خبر: ۷۳۲۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲ 08 April 2019

سال ۸۵ بود که احداث پروژه ملی جاده قزوین _الموت_تنکابن به عنوان یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان قزوین کلید خورد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، احداث جاده قزوین، الموت، تنکابن علاوه بر کاهش زمان و ترافیک سفر به شمال، استان‌های قزوین و مازندران را به هم نزدیک‌تر می‌کند.
از سوی دیگر صرفه جویی در سوخت و زمان با توجه به کاهش طول مسیر و توسعه و رونق گردشگری در الموت و شهرستان‌های شمالی واقع در مسیر به لحاظ شرایط طبیعی و تاریخی، از دیگر مزایای این طرح ملی است.
جاده قزوین، الموت، تنکابن دارای پنج قطعه به طول ۱۶۷ کیلومتر است که ۹۶ کیلومتر آن در حوزه قزوین و ۷۱ کیلومتر دیگر نیز در حوزه مازندران قرار دارد.
قزوین به استان‌های مازندران و گیلان نزدیکتر می‌شود.
این جاده از مقابل نیروگاه شهید رجایی قزوین شروع می‌شود وپس از عبور از گردنه اکبرآباد، تونل شیرکوه و روستا‌های شهرک و آتان درالموت به منطقه سه هزار شهرستان تنکابن در استان مازندران متصل می‌شود.
پروژه‌ای که به گفته مسئولان به علت کمبود اعتبارت مالی درسال‌های اخیر روند اجرای آن کُندشده است.

قزوین دروازه سفر به استان‌های شمال و شمال غرب
مسعود حق لطفی مدیرکل راه وشهرسازی استان قزوین می‌گوید: این استان با قرار گرفتن در مسیر ارتباطی یازده استان کشور به ویژه استان‌های شمالی با بار ترافیکی سنگین روبروست و به منظور کاهش ترافیک در این مسیر پروژه ساخت قزوین - الموت - تنکابن از سال ۸۵ کلید خورد.
قزوین به غیر از مازندران با همه استان‌های همسایه مانند گیلان، همدان، زنجان، مرکزی و البرز راه ارتباطی دارد و احداث مسیر قزوین - الموت- تنکابن این دواستان (قزوین، مازندران) را هم مرتبط می‌کند.
قزوین به استان‌های مازندران و گیلان نزدیکتر می‌شود.
هزینه شدن ۲۷۰ میلیارد تومان برای توسعه مسیر
بگفته مدیرکل راه وشهرسازی استان قزوین جاده قزوین، الموت به تنکابن به طول ۱۶۷ کیلومتر، دارای ۵ قطعه است که تکمیل قطعات ۱، ۲ و ۳ در حدفاصل کیلومتر صفر تا کیلومتر ۶۲ قزوین تا الموت در اولویت قرار دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین می‌گوید تاکنون بیش از ۲۷۵ میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شده است که برای اتمام آن در محدوده استان قزوین به ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

قزوین به استان‌های مازندران و گیلان نزدیکتر می‌شود.
صرفه جویی سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین می‌گوید: محور قزوین، الموت به تنکابن یک طرح ملی است و راه پدافندی محسوب می‌شود و از سوی دیگر زمان سفر را ۲ تا ۳ ساعت (۱۸۰ کیلومتر) کاهش می‌دهد.
وی می‌افزاید: با بهره برداری از این طرح ضمن کاهش مسافت بین استان‌های مرکزی با استان‌های شمالی کشور، سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت صرفه‌جویی می‌شود.
قزوین به استان‌های مازندران و گیلان نزدیکتر می‌شود.

بهره برداری فاز نخست جاده قزوین -الموت-تنکابن در سال جاری
جعفر قزوینیان مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین هم در باره پیشرفت فیزیکی این پروژه می‌گوید: در محدوده صفر تا کیلومتر ۱۳ این مسیر یک‌لایه آسفالت ریخته شده و از کیلومتر ۱۳ تا ۴۰، حدود ۹۰ درصد ابنیه و ۸۰ درصد عملیات خاکی انجام‌شده است.
قزوینیان می‌افزاید: علاوه بر این از کیلومتر ۵۸ تا ۶۲ نیز آسفالت ریزی انجام شده که انتظار میرود محور قزوین تا روستای شهرک در منطقه الموت تا پایان امسال آماده بهره‌برداری شود.
قزوینیان اضافه می‌کند: از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد عبور از محدوده لغزشی کیلومتر ۳۵ تا ۴۵ است که به همین منظور مطالعات دقیق ژئوتکنیک انجام شده و طرح‌های حفاظتی و پایدارسازی تهیه شده است.
قزوین به استان‌های مازندران و گیلان نزدیکتر می‌شود.
حفاظت از وحوش با احداث تونل
بگفته مسئون ذیربط در کشور ما ۱۷۰ پروژه ملی وجود دارد که همه آن‌ها به نوعی مشکلات زیست محیطی دارند از جمله آن‌ها پروژه جاده قزوین- الموت_تنکابن است که بگفته مسئولان استان در پی رفع آن هستند.
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان قزوین در همین باره می‌گوید: برای رفع مشکل زیست محیطی این طرح از جمله حفظ پوشش گیاهی و عبور وحوش منطقه ایجاد تونلی درکیلومتر ۴۵ تا ۵۵ پیش بینی شد است.

کاهش سوانح و جایگزین مناسب برای آزاد راه قزوین- رشت و مسیر کرج- چالوس
از آنجاکه در سال‌های اخیر با رشد روزافزون جمعیت و تولید خودرو روبرو هستیم به تبع آن تعداد مسافرت‌ها به خصوص به شمال کشور افزایش یافته و باعث شده محور‌های اتصال به شمال کشور با میزان بالای ترافیک مواجه شود.
از این رو احداث جاده قزوین-الموت-تنکابن نه تنها می‌تواند ترافیک محور‌های منتهی به شمال به ویژه محور‌های کرج_چالوس و قزوین_رشت را کاهش دهد بلکه با کاهش مصرف سوخت سالانه میزان زیادی از منابع صرفه جویی شود.
در این زمینه رئیس پلیس‌راه قزوین می‌گوید: مهم‌ترین ویژگی اجرای پروژه قزوین- الموت - تنکابن کاهش سوانح جاده‌ای به‌ویژه در مسیر‌های پرترافیک دسترسی به استان‌های شمالی است.
سرهنگ بیگلری می‌افزاید: در روز‌های تعطیل و پرترافیک بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو و درایام نوروز بیش از یک‌میلیون دستگاه خودرو از مسیر ارتباطی استان به ویژه ازآزادراه قزوین_رشت عبور می‌کنند که ساخت این جاده بهترین راه حل برای کاهش میزان ترافیک مسیر‌های شمالی و کاهش سوانح است.
سرهنگ بیگلری اضافه می‌کند: از آنجاکه در فصل سرما به خصوص زمستان در بعضی از روز‌ها جاده هراز بسته می‌شود و رانندگان خودرو از مسیرآزادراه قزوین _ رشت استفاده می‌کنند این مسیر می‌تواند از بار ترافیک بکاهد و میزان سوانح رانندگی در آزاد راه قزوین، رشت را کاهش دهد.

جاده قزوین-الموت-کلاچای راه ارتباطی دیگر قزوین به استان‌های شمالی
پروژه احداث جاده قزوین، الموت، رحیم‌آباد، کلاچای در استان گیلان هم از طرح‌های مهم دیگر است که با هدف کاهش مسیر استان‌های قزوین و گیلان، کاهش میزان مصرف سوخت و کاهش میزان ترافیک آزاد راه قزوین - رشت از سال ۹۰ آغاز شد.
جاده قزوین، الموت، رحیم‌آباد، کلاچای نیز به طول ۱۵۴ کیلومتر پس از آغاز از روستای باراجین در استان قزوین به سمت گردنه کامان و شهر رازمیان در منطقه الموت امتداد یافته و سپس با عبور از روستا‌های هیر و ویار به استان گیلان متصل و سرانجام با گذشتن از اشکورات به رحیم‌آباد و کلاچای در استان گیلان متصل می‌شود.
این پروژه متاسفانه ضمن آن که با کمبود اعتبار مالی مواجه است با مخالفت جدی مسئولان سازمان محیط زیست روبروست و آنگونه که مسئولان می‌گویند پیوست زیست محیطی ندارد.
با اینکه مسئولان و نمایندگان مردم استان قزوین به دنبال راهکاری برای ادامه روند جاده قزوین، الموت، رحیم‌آباد، کلاچای و گشایش‌بخشی از این طرح در حوزه قزوین هستند، اما مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین معتقد است که بدون انجام مطالعات زیست‌محیطی برای مجموعه طرح به صورت یکپارچه ادامه این روند غیرممکن است.
قزوین به استان‌های مازندران و گیلان نزدیکتر می‌شود.
جاده قزوین، الموت، رحیم‌آباد به کلاچای باید تکمیل شود
یکی از نمایندگان مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: متاسفانه در کشور بیشتر طرح‌های عمرانی به علت نداشتن مجوز‌های لازم نظیر زیست محیطی به صورت کامل انجام نمی‌شود و به صورت نیمه کار رها می‌شوند.
سیده حمیده زرآبادی می‌گوید: براساس اظهارات رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، رییس‌جمهور به او دستور داده است تا وضعیت طرح‌های نیمه تمام را که به علت مسائل زیست‌محیطی متوقف یا ناتمام مانده‌اند، تعیین تکلیف کند.
وی می‌افزاید: مسیر جاده قزوین، الموت، رحیم‌آباد، کلاچای باید تکمیل شود و نباید هزینه‌های انجام شده تا به امروز نادیده گرفته شود.
وی اضافه می‌کند: سازمان حفاظت محیط زیست باید راهکار‌های قانونی و منطقی ارائه کند تا از توقف این طرح جلوگیری شود و متاسفانه این موضوع در کشور رسم شده که اگر خطا یا اشتباهی در یک فرآیند عملیاتی صورت گرفت هیچ‌کس به دنبال راهکار نباشد و همه به دنبال حذف صورت مسئله باشند.

از هدر رفت پول بیت‌المال باید جلوگیری شود
داود محمدی نماینده دیگر مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی هم درباره این طرح‌ها می‌گوید: بنده نیز معتقدم که مسائل زیست محیطی باید رعایت شود و خوشبختانه این طرح‌ها در حوزه قزوین چندان مشکل حادی ندارند و باید دستور لازم برای ادامه طرح قزوین- الموت - کلاچای صادر شود.
وی تاکید می‌کند: اگر لازم است که مطالعات و اصلاحات زیست محیطی در این طرح انجام شود، باید هر چه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد ونباید بیت‌المال هدربرود.

اشتباهات گذشته نباید در کار مانع ایجاد کند!
در همین حال، مدیرکل راه و شهرسازی استان معتقد است: برای حل هر مشکلی باید دستگاه‌ها راهکار ارائه دهند و اینطور نیست که مشکلات محیط زیستی برای ما بی‌اهمیت باشد و فقط به دنبال تکمیل پروژه باشیم.
مسعود حق‌لطفی می‌گوید: جاده قزوین، الموت، رحیم‌آباد، کلاچای به دنبال سفر دوم ریاست جمهوری به استان گیلان در سال ۹۰ با تخصیص ردیف بودجه دولتی و سپری شدن تمام مراحل قانونی شروع به کار کرد.
وی با بیان اینکه، کم‌کاری‌های گذشته را نباید به امروز ارجاع داد، می‌افزاید: اگر این طرح در گذشته پیوست زیست محیطی اخذ نکرده، نباید الان مانع تکمیل طرح شد و حق داشتن راه را از مردم سلب نمود و باید یک راهکار منطقی برای آن اتخاذ شود.
این مسئول در خصوص هزینه‌های انجام شده در این پروژه اضافه می‌کند: تاکنون در حوزه استان قزوین بیش از ۴۵ میلیارد تومان و در حوزه استان گیلان هم بیش از ۶۰ میلیارد تومان برای ساخت این مسیر هزینه شده و در حال حاضر با این وضعیت، اعتبارات تخصیصی بلاتکلیف مانده است.
حق‌لطفی در ادامه با بیان اینکه، طرح جاده الموت به تنکابن پیشرفت فیزیکی بالایی دارد و مشکل اساسی در جاده قزوین، الموت رحیم‌آباد، کلاچای است، تصریح می‌کند: بیشتر مشکلات محیط زیستی ما در این جاده مربوط به حوزه گیلان است و در حوزه قزوین چندان مشکل خاصی وجودندارد که لازم است با مدیریت زیست محیطی از توقف اجرای طرح جلوگیری شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان با تاکید بر اینکه، هیچ جاده‌ای روی هوا کشیده نمی‌شود، اذعان می‌کند: با نگاهی دقیق‌تر در احداث هر جاده خاک، طبیعت و درختان از بین می‌روند و اگر بنا باشد برای هر جاده مسائل محیط زیستی مطرح شود باید همه طرح‌ها متوقف شود.
حق‌لطفی یادآور می‌شود: در اجرای این طرح ۲۵۰ نفر مشغول به کار بودند که اکنون با توقف طرح این افراد در حال بیکار شدن هستند و این موضوع بعدا آسیب‌های اجتماعی دیگری درپی خواهد داشت.

قزوین درگیر مشکلات زیست محیطی نیست
معاون عمرانی استاندار قزوین می‌گوید: درحال حاضر مسئولان استان در تلاش هستند تا اجرای طرح قزوین - الموت - کلاچای در حوزه قزوین تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد که رانش ۱۲ کیلومتری زمین در مسیر در این طرح باعث تاخیر در اقدامات عمرانی شده است.
علی فرخ‌زاد می‌افراید: مطالعات زیست محیطی این طرح از سوی مشاور وزارت راه و شهرسازی انجام شده و به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده تا پس از رفع ایرادات، مجدد در دستور کار قرار گیرد.
معاون استاندار تصریح می‌کند: در آخرین استعلامی که از رییس سازمان حفاظت محیط زیست در استان گرفتیم، هنوز اصلاحات لازم از سوی این سازمان انجام نشده و منتظریم پس از رفع ایرادات، ادامه طرح با سرعت انجام شود.
فرخ‌زاد یادآور می‌شود: به دنبال این هستیم که طرح در حوزه قزوین به بهره‌برداری برسد که نامه‌ای نیز در این خصوص به وزارت و راه و شهرسازی ارسال شده است.

طرح کریدور قزوین، رحیم‌آباد، کلاچای یکپارچه است
مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین تاکید می‌کند: برای تمام طرح‌های بزرگ مقیاس مانند راه‌های ارتباطی، در قانون برنامه ششم توسعه و مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست بر وجود پیوست زیست محیطی تاکید شده است.
حسن پسندیده می‌گوید: قبل از اجرای طرح باید مطالعات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی انجام شود و تا زمانی که این مطالعات مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست نباشد، اجازه ادامه فعالیت نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه، در مورد طرح کریدور قزوین، الموت، رحیم‌آباد، کلاچای مطالعات وزارت راه تکمیل نشده است، می‌افزاید: این طرح‌ها باید پس از تکمیل به سازمان محیط زیست ارسال شود و سازمان نیز موظف است پس از ۲ ماه بررسی نتیجه قطعی را اعلام کند.
این مسئول اضافه می‌کند: رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست به اجرای طرح کریدور قزوین - الموت -رحیم‌آباد - کلاچای یکپارچه و به دور از بخشی‌نگری است و تایید مطالعات زیست محیطی به منزله تایید تمام مسیر کریدور قزوین ـ رحیم‌آباد کلاچای محسوب می‌شود نه اینکه تنها بخشی از طرح در استان مورد نظر باشد.
پسندیده همچنین تصریح می‌کند: قرار شده است مشاور وزارت راه و شهرسازی مطالعات و اصلاحات لازم برای رفع ایرادات طرح را به صورت یکپارچه انجام دهد و نتیجه را به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کند.
به گفته رییس پلیس راه استان قزوین و مسئولان این استان، قزوین به علت قرار گرفتن در مسیر ارتباطی ۱۱ استان کشور جزو سه استان پرتردد کشور است و راه اتصال پایتخت به چند استان کشور نیز از این منطقه می‌گذرد.
همچنین آزادراه‌های قزوین-کرج و قزوین-رشت و قزوین-زنجان از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی کشور به شمار می‌روند بطوریکه افشین پیر نون مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌گوید: از ۲۵ اسفند پارسال تا ۱۶ فروردین ماه سال جاری بیش از ۲۲ میلیون تردد در محور‌های استان قزوین ثبت شده که رشد شش درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
بگفته افشین پیرنون بیشتر این تردد‌ها عبور از قزوین به سمت استان‌های شمالی کشور بوده است و لذا ضرورت تسریع در ساخت محور‌های مانند قزوین - الموت - تنکابن و قزوین - الموت - کلاچای با هدف کاهش بارترافیکی محور‌های مواصلاتی مانند آزاد راه قزوین - رشت و کرج -چالوس را دو چندان کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار