کد خبر: ۷۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶ 08 March 2015
       یکی از نهادهایی که در محرومیت زدایی نقش عمده ای دارد کمیته امداد امام قدس سره است که به دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 22 روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس گردید و اگرچه امداد رسانی قبل از انقلاب در طیف محدودتری انجام می گرفت، اما فعالیت این نهاد رسما در14 اسفند 1357 شروع شد و اقدام به شناسایی نوع و میزان محرومیت در بین جوامع شهری و روستایی کشور نموده و با جمع آوری کمکهای مردمی و اعتبارات دولتی اقدام به حل مشکل و رفع نیازهای محرومان نموده است .

از شروع تاسیس کمیته امداد تاکنون تحولات چشمگیری در نوع و میزان کمکهای ارائه شده توسط این نهاد، صورت پذیرفته و هم اکنون در زمینه امدادرسانی، برنامه های مختلف و متنوعی را در دست اجرا دارد .

 با پیروزی انقـلاب  شكوهمند اسلامی و آغـاز فعالیت مجـدد بخش های اداری ، اقتصادی و فرهنگی كشور، لـزوم حـمایت از نیازمندان در صـدر برنامه های نظام قرار گرفت و دقیقاً ۲۲ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به عنوان دومین نهاد انقلابی ، به منظور تحقق بخشیدن به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه در حمایت و امداد محرومان و مستضعفان و خود كفا  كردن آنان ، تأسیس گردید.

 سابقه شكل گیری و پی ریزی تشكیلات این نهاد به سال های قبل از پیروزی انقلاب و حدوداً سال ۱۳۴۲ بر می گردد كه تعدادی از انقلابیون اول نهضت اسلامی كه در زمره همراهان و همرزمان حـضرت امام خمینی (ره ) قرار داشتند و بعضاً مـسئولین فعلی این نهـاد می باشند ، از طرف مـعظم له مـأموریت رسیدگی به خـانواده زندانیـان سیاسی، نیازمندان مبارزین را به عهده داشتند. اقدامات حمایتی و امدادی این بزرگان خصوصاً در زمان اوج گیری انقلاب اسلامی یعنی سال های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ كه مبارزات امت مسلمان به اوج خود رسید و اعتصاب و تحصن همه جا را فرا گرفت ، با حمایت گسترده و فراگیر از اعتصابیون و خانواده ی زندانیان سیاسی و نیازمندان جامعه سیر صعودی یافت.

ما نیز برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره)درهمدان رفتیم تا  با فعالیتهای این نهاد بیشتر آشنا شویم. جناب آقای ابراهیمی لطفا ضمن معرفی خودتان درباره فعالیتها وبرنامه ها واهداف  این نهاد بفرمایید؟ علیرضا ابراهیمی هستم از سال 70 در حوضه های اطللاع رسانی وفرهنگی و توسعه مشارکتهای مردمی فعالیت خودم را آغاز کردم همانطورکه اطلاع دارید کمیته امداد امام بزرگترین نهاد حمایتی وخدمات رسانی است که درجامعه مشغول به فعالیت است که هر سال به سوی مجهز شدن حرکت می کند وبه صورت علمی وتخصصی خدمات ارائه می دهد.

کمیته امداد دارای سند چشم انداز بیست ساله وپنج ساله است که مانیز همگام با برنامه های کشوری حرکت می کنیم .نگاه این نهاد به خانواده ها وجامعه هدف یک نگاه توانمند سازانه است در واقع جامعه هدف را به سمت خودکفا شدن وتوانمند شدن سوق می دهیم و این توانمند سازی یک بعدی نیست وآیتمهای مختلفی را در نظر داریم که مهمترین آنها  این است که افراد با عزت وکرامت زندگی کنند وآنها را از  لحاظ فکری وفرهنگی به سمت متعالی شدن سوق دهیم .وبه این باور برسند که ما می توانیم به خوذ باوری برسند .

توانمندی اقتصادی خانواده ها یکی از مهمترین شاخصه ها واهداف کمیته امداد محسوب میشود .وطبق فرمایشات مقام معظم رهبری که امسال جهاد اقتصادی را مطرح کردند ما نیز در راستای این پیام حرکت می کنیم وبرای پیشبرد اهداف فوق در قالب چهار راهبرد برنامه های خود را ارئه داده ایم این چهار برنامه راهبردی عبارتند از تعالی فکری خانواده های هدف، توانمندسازی و استحکام اقتصادی ،توسعه شبکه های نیکوکاری با محوریت مساجد وسبک مدیریت جهادی است که با این چهار محور می توانیم به اهداف عالیه خود دست پیدا کنیم.

 در حال حاضردر استان همدان چه تعداد خانواده تحت پوشش کمیته امداد  قرار دارند و برای خود کفا شدن این افراد چه اقداماتی انجام داده اید؟ در حال حاضر 45هزار و779 خانوار تحت پوشش هستند که این خانوارها 88 هزار و835 نفر را شامل می شوند وهمچنین6هزار و903 نفرایتام نیز تحت پوشش قرار دارند لازم به ذکر است که اعتبارات ما 28 در صد از طریق تسهیلات بانکی و32درصد از اعتبارات دولتی و40 در صد ازکمکهای مردمی تامین میشود.

واین منابع برای کمک معیشت زندگی مستمری بگیران و در حوزه تامین بهداشت ،درمان ومسایل فرهنگی ،تامین جهیزیه ،تامین مسکن و آموزشهای فنی وحرفه ای وایجاد اشتغال وکار آفرینی هزینه می شود.باتوجه به اقدامات وبرنامه ها همواره با کمبود اعتبارات مواجه هستیم واز سال 64 تاکنون در حوزه اشتغال وخودکفایی 61هزار و842مورد اشتغالزایی انجام شده است که سال گذشته 9 هزارو55 مورد طرح برای خودکفایی افراد تحت پوشش اجرا شده است که اعتبارات این طرحها 5هزار و138 مورد از محل تسهیلات بانکی و3هزار 917 مورد از طریق صندوق اشتغال تامین شده است که میزان وام پرداختی بیش از 458 میلیارد ریال بوده است در سال گذشته در زمینه آموزش  117 هزار و232 نفر تحت آموزشهای کوتاه مدت وبلند مدت قرار گرفته اند وسیاست در بخش اشتغالزایی این است که به سمت  تنوع مشاغل پیش برویم واز تمام ظرفیتها استفاده کنیم ومیتوان از این مشاغل به آی تی ،صنایع دستی وهمچنین مشاغل خرد وخانگی از قبیل فرش بافی ،ترشی سازی ،بافندگی وغیره اشاره کرد ومجریان این طرح های وشغلها بیمه تامین اجتماعی میشوند که در حال حاضر 19 هزار و890 نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند. کمیته امداد چه خدماتی را به مددجویان ارائه میدهد ؟

 کمیته امداد علاوه بر پرداخت مستمری وارائه تسهیلات جهت خودکفایی خدماتی از قبیل خدمات مشاوره ای ،بهداشت ودرمان تهیه جهیزیه ،تهیه مسکن را دارد که در بخش مشاوره تاکنون 55 هزار و905 مورد از خدمات مشاوره ای وآموزشی برخوردار شده اند ودر بخش خدمات درمانی با 227 مرکز درمانی قرار داد داریم که مددجویان در قالب سیستم ارجاع وپزشک خانواده از این خدمات بهره مند می شوند ودر بخش تهیه جهیزیه تاکنون 2هزار و598 مورد جهیزیه پرداخت کرده ایم که در بحث تهیه جهیزیه مشارکت خیرین ونیکوکاران در قالب طرح کوثر را داشته ایم.وهمچنین در ایجاد سرپناه ومسکن علیرغم گرانی مصالح وبالا بودن هزینه های ساخت وساز یک هزار و842 مورد خرید ،احداث وبهسازی ومقاوم سازی داشته ایم برنامه های شما برای جلب مشارکتهای مردمی همان طور که  مطلع هستید 40 درصد از منابع از کمکها ومشارکت های مردمی تامین می شود که این کمکها در قالب وطرح های مختلف صورت میگیرد که همگی این طرح ها برگرفته از احادیث و آیات قرانی است که برخی در قالب  زکوات  واجب و مستحبه وفطریه می باشد برخی از این طرحها که مردم باید بیشتر با آنها آشنا بشوند.

طرح طاها که برای اکرام ایتام می باشد، طرح ماعون جهت ایجاد اشتغال ،طرح رضوان برای تهیه مسکن ،طرح یاسین برای کمک به دانش اموزان محروم ،طرح شفا برای کمک به درمان بیماران ،طرح کوثر برای تهیه جهیزیه ،طرح رحمت برای آزادی زندانیان، طرح احسان کمک دانش اموزان متمکن به دانش اموزان بی بضاعت یا کمک دانشجویان توانمند به دانشجویان بی بضاعت است که در آیات متعدد قران کریم برای دستگیری از مستمندان وافراد بی بضاعت اشاره شده است همانطور که  در قران کریم خواسته شده است، در کارهای خیر از هم سبقت یگیرید ویا بیشتر از چیزهایی که دوست دارید به دیگران انفاق کنید و ببخشید .

مانیز در جامعه اسلامی وقرآنی زندگی میکنیم ومردم همواره از اموزه های دینی تبعیت می کنند . سخن آخر :ما در برنامه های خود برای بالا بردن توان وظرفیت کمیته امداد برای بیشتر وبهتر خدمت رسانی به محرومان ونیازمندان از ظرفیتهای جامعه ومساجد باید استفاده کنیم  با طرح امدادیار در قالب 4طرح مسجد محوری ،مدرسه محوری ،دانشگاه محوری وصنوف محوری وبا توسعه شبکه های نیکوکاری با محوریت مساجد بتوانیم از پتانسیلها وظرفیتهای جامعه استفاده کنیم ودر این طرح یک کارکرد به کارکردهای مساجد اضافه میشود وبه نوعی مراکز نیکوکاری ایجادشده و مساجد نماینده غیر مستقیم کمیته امداد محسوب میشوند ودر این طرح هیات عامل تشکیل میشود که ریاست این هیات عامل به عهده امام جماعت می باشد که کمکهای جمع آوری شده به محرومان حومه همین مساجد توزیع میشود.ودر پایان از خیرین وکسانی که توان مالی دارند میخواهیم همواره یاریگر کمیته امداد ،این نهاد مردمی باشند ومارا در بهتر ارائه دادن خدمات به محرومان ونیازمندان بیشتر یاری دهند که اجر اخروی ودنیوی برای همگان در پی دارد. وچه اجری بالاتر از احسان ونیکوکاری    
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار