رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: لایحه قانون مدیریت بحران از ۴۸ ماه پیش به مجلس آمده و هنوز تعیین تکلیف نشده است. این سازمان در حال حاضر بدون قانون فعالیت می‌کند.
کد خبر: ۷۳۲۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲ 07 April 2019

عنوان

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت بحران کشور، اسماعیل نجار امروز یکشنبه 18 فروردین 98 در نشست با اعضای فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:  لازم است نمایندگان نسبت به تعیین تکلیف لایحه قانون مدیریت بحران که 48 ماه پیش به مجلس آمده اقدام کنند زیرا اکنون ما بدون قانون عمل می کنیم و هنوز این لایحه بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: لایحه بیمه حوادث 7 سال است که در مجلس مانده، این لایحه در صحن بررسی شده و چندین بار به کمیسیون ارجاع داده شد و از سال گذشته تاکنون بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد است.

وی افزود: تعیین تکلیف از یک سو هزینه های دولت را کاهش می دهد و از سوی دیگر علاوه بر ایجاد رضایتمندی، توجه ویژه ای به بحران ها می شود. اگر این دو قانون نهایی شود دستگاه های اجرایی که کار نکنند را می توانیم به صلابه بکشیم.

نجار با بیان اینکه مسیر مشخص شده برای مدیریت حوادثی مانند سیل در شرایط عادی نیز طولانی است، ادامه داد: زمانی که قانون تنظیم مقررات مالی دولت مطرح بود درخواست کردیم ماده 10 و 12 برگردد تا وزارت کشور در شرایط بحرانی پاسخگو باشد اما به 2 سوم رای نیاز داشت که این موضوع تصویب نشد.

وی با بیان اینکه اکنون مشکلات متضادی داریم که مانع از ارائه خدمات مناسب می شود و باید برای مدیریت بحران ابزار کافی در اختیار داشته باشیم اظهار کرد: استانداران در سیل های اخیر با صدور تنخواه، مبالغی را پرداخت کردند اما یک ریال در زمینه مدیریت بحران ناشی از سیلاب بودجه نداشتند. در حوادث دیگری مانند معدن ذغال سنگ زمستان یورت نیز همین مشکلات وجود داشت.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه تا آبان 97 تمام شواهد و پیگیری ها حول این محور بود که آب شرب و بخشی از آب کشاورزی خوزستان را در تابستان 98 چگونه تامین کنیم؟ سپس مشخص شد که بارندگی های فراوانی در راه است و باید چاره اندیشی شود، گفت: از سال گذشته تاکنون بحث استحکام بخشی دیواره رودخانه ها را در دستور کار قرار دادیم تا میزان بروز حوادث را کاهش دهیم. اکنون ورودی و خروجی سدها مدام چک می شود تا دچار مشکل نشویم.

نجار افزود: هواشناسی احتمالاتی از بارش ها در شرق و غرب را ارائه می کند اما به صورت دقیق نمی تواند بگوید در کدام نقطه بارش خواهیم داشت، برای بهبود این وضعیت نیاز به ارتقای تجهیزات داریم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: ورودی آب به سد کرخه در پیک 8880 مترمکعب بر ثانیه است در حالی که ظرفیت اسمی کرخه 7200 متر مکعب بر ثانیه است. این سدها را به مرور پُر می کنند و نگرانی هایی در زمینه پُر کردن کامل ظرفیت سدها وجود داشت.

وی بیان کرد: دبی اهواز که از کارون عبور می کند حداکثر 450 بود اما اکنون 3012 است و این در حالی است که بخشی از این آب بریده شده و به مزارع داده شده است.

نجار توضیح داد: در شب های گذشته حدود ساعت 2 بامداد در جلسه استاندار خوزستان با شورای تامین تصمیم گرفته شد تا مردم، 4 شهر خوزستان را ترک کنند که جمعیت آنها حدود 250 هزار نفر است و باید از مسیر سیلاب کنار بروند.

نجار ادامه داد: سیلاب رودخانه پلدختر 5 هزار مترمکعب بر ثانیه و ارتفاع آن در حدود 25 متر بود و  اکنون نیز آب همچنان جریان دارد و به پشت سدها می رود و تا اردیبهشت ماه نیز ممکن است باز هم چنین بارندگی هایی داشته باشیم.

معاون وزیر کشور گفت: حدود 62 نفر در کشور به دلیل سیلاب های اخیر جان خود را از دست داده اند. با توجه به مشکلاتی که رخ داده باید مسئولین اجرای برخی طرح ها، پیمانکاران، کارفرماها، مشاوران و حتی طراحان باید مجازات شوند.

وی افزود: وزیر کشور نیز در تلاش است ماده 10 و 12 بازگردد و مجلس نیز در قانون جدید یک تنخواهی را برای ستاد مدیریت بحران در نظر گرفته است.

ارسال دارو و لوازم پزشکی مورد نیاز به مناطق سیل زده لرستان

تکذیب نرساندن کمکهای مردمی به مناطق سیل زده/ اعزام 30 هزار نیروی کمکی ناجا

3 توصیه بهداشتی ضروری برای مردم مناطق سیل زده کشور

2 پیشنهاد مجلس برای کنکوری های مناطق سیل زده و آزمون ارشد امسال

پزشکی قانونی: تعداد قربانیان سیل اخیر به 70 نفر رسید+ جدول و دلایل

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار