معاون عمرانی استانداری قزوین گفت: باغستان‌های قزوین توانستند سیلاب‌هایی که برای کنترل آب رودخانه ها به سمت آنها روانه می‌شد را مهار کنند که سبب شد در برخی شهرهای استان، سیل مهار شود.
کد خبر: ۷۳۱۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰ 06 April 2019

مهمترین حلقه حفاظت قزوین در برابر سیل، باغستان است 

به گزارش تابناک قزوین، علی فرخزاد، معاون عمرانی استانداری قزوین همراه با استاندار قزوین در  روز پنجشنبه از منطقه عبور رودخانه ارنجکاز محدوده لشگر ۱۶ زرهی قزوین بازدید کردند.

معاون عمرانی استانداری قزوین در این بازدید بیان کرد: بارش‌های نوروز امسال در استان بی سابقه بود که همین امر سبب نگرانی‌هایی در خصوص برخی شهرها مانند الوند، اسفرورین و شال شد، چراکه ظرف 3 روز 62 میلیمتر بارندگی در قزوین صورت گرفت که معادل یک سوم بارندگی یک سال زراعی استان است.

فرخزاد تصریح کرد: ۲۰۳ روستا و ۱۷ شهر استان قزوین در تهدید سیل قرار داشت و برخی رودخانه‌های استان از جمله باراجین ۱۸۴ متر مکعب بر ثانیه دبی آب داشتند که بسیار بالا بود که  با تخلیه برخی اماکن مسکونی در حاشیه مسیل ها از افزایش میزان خسارات جلوگیری کردیم.

 

وی اظهار کرد: با کمک مدیریت بحران برای جلوگیری از سیلاب در تاکستان نسبت به استفاده از ظرفیت سد نهب و آبگیری آن اقدام شد و توانستیم هشت میلیون مترمکعب آب را قبل از افتتاح سد در آن ذخیره کنیم  که موجب شد از طغیان رودخانه خررود که تهدیدی جدی برای تاکستان، اسفرورین و شال محسوب می شد جلوگیری شود.

فرخزاد افزود: دو روز قبل از بارش‌ها بند انحرافی زیاران که ظرفیت ۳۰ هزار مترمکعب آب را داشت تخلیه شد که با این کار روستاهای پایین دست از خطر سیلاب نجات یافتند  و رودخانه حاجی عرب نیز از سرچشمه رودک به گودالی هدایت شد تا شهر سگزآباد از خطر سیل درامان بماند.

مهمترین حلقه حفاظت قزوین در برابر سیل، باغستان است

معاون عمرانی استانداری قزوین تصریح کرد: آب سد کینه ورز ، به کانال تغذیه مصنوعی تاکستان هدایت شد تا از سیل‌گرفتگی روستاهای خرم آباد و شهر ارداق جلوگیری شود.

وی افزود: رودخانه باراجین یک دوره بازگشت ۲۰۰ ساله دارد که دبی آن تا ۸۵ متر بر ثانیه رسید و با مدیریت چند شاخه آن در قبل از شهر الوند تهدید این شهر و روستای حسن آباد برطرف شد. ضمن اینکه رودخانه بازار نیر توسط عوامل شهرداری کنترل شد.

معاون عمرانی استانداری قزوین در پایان تاکید کرد: باغستان‌های شهر قزوین بهترین سپر دفاعی شهر در مقابل سیلاب هاست و باید با کمک همه دستگاه‌های اجرایی و مردم ضمن حفظ این باغات برای کنترل حوادث در آینده اقدام کنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار