کد خبر: ۷۳۰۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸ 31 March 2019

استان سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان واقع در شرق ایران که به پایتخت وحدت کشور معروف است در سالی که گذشت شاهد رویدادهای شیرین و تلخ بسیاری بوده که هر یک از آنها نگاه هموطنان و جهانیان را به خود معطوف کرده است.

سیستان و بلوچستان دارای 20 شهرستان و حدود 9 هزار روستا و آبادی است که 6 هزار و 500 روستای آن دارای سکنه هستند.
سکونت اقوام مختلف بلوچ، سیستانی، کرد، لر و سایر اقوام با مذاهب شیعه و سنی در این استان و زندگی مسالمت آمیز و بدون دغدغه در کنار یکدیگر آن هم با وحدت و انسجام مثال زدنی، سیستان و بلوچستان را به الگویی از وحدت تبدیل کرده است.
وجود بیش از 1300 کیلومتر مرز خاکی با افغانستان و پاکستان و 310 کیلومتر مرز دریایی در سواحل دریای عمان این استان را در موقعیت بسیار حساس و مهمی قرار داده است.
67 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان را جوانان زیر 30 سال تشکیل می دهند به طوریکه رتبه نخست جوان ترین استان کشور را به خود اختصاص داده است.
سیستان و بلوچستان همچنین بیشترین نرخ خام ثبت کل ولادت کشور با 33.4 در هزار نفر جمعیت را داراست.

**رویدادهای اقتصادی و صنعتی در سیستان و بلوچستان
27 شهرک و نواحی صنعتی با مساحتی بالغ بر چهار هزار و 389 هکتار در سیستان و بلوچستان فعال است.
هزار و 291 واحد با سرمایه گذاری پنج هزار و 783 میلیارد ریال تاکنون در شهرک ها و نواحی صنعتی سیستان و بلوچستان به بهره برداری رسیده که زمینه اشتغال 13 هزار و 519 نفر را فراهم کرده است.
4 اردیبهشت- لی شوشنگ رئیس هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت و پتروشیمی چین (CPCIF) در راس هیاتی 32 نفره اقتصادی و تجاری از بندر، مجتمع پتروشیمی و منطقه آزاد چابهار بازدید کردند.
19 اردیبهشت- رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در سفر به سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه از سال گذشته از صندوق اعتبارات ملی بودجه قابل توجهی به مجتمع های آبرسانی روستایی کشور در نظر گرفته شده پیگیر هستیم بخش قابل توجهی از این اعتبارات به استان نیازمند سیستان و بلوچستان اختصاص یابد.
2خرداد- رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: خشکسالی 726 میلیارد تومان به کشاورزان و دامپروران منطقه سیستان(شامل شهرستانهای زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون) در سال زراعی 96- 97 خسارت وارد کرد.
6 تیر- وزیر جهاد کشاورزی به منظور بهره برداری و بازدید از طرح های بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان وارد زاهدان مرکز این استان شد.
محمود حجتی در این سفر یک روزه ضمن دیدار و گفت و گو با کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی، از طرح های سامانه نوین آبیاری، آبخیزداری، واحدهای پرورش جوجه یک روزه و کبک، باغ نخیلات و واحد فرآوری محصولات کشاورزی در شهرستان های خاش، سراوان و ایرانشهر بازدید و برخی از آنها را راه اندازی کرد.
17 تیر- عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در راس هیاتی به منظور بررسی مسائل و مشکلات خشکسالی سیستان وارد زابل شد و علاوه بر بازدید از طرح 46 هزار هکتاری آبیاری اراضی کشاورزی دشت سیستان با لوله، همچنین از منطقه ویژه اقتصادی رامشار و بازارچه مرزی تخت عدالت دیدن کرد.
وی همچنین در نشست با معتمدان و بزرگان طوایف سیستان در شهرستان زهک و ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان شرکت کرد و در نشست شورای اداری نیز حضور یافته و به بررسی مسائل و مشکلات منطقه پرداخت.
26 تیر- دبیر شورایعالی مناطق آزاد در سفر 2 روزه به چابهار افتتاح و کلنگ‌ زنی طرح های بزرگ ملی، نشست تخصصی با فعالان اقتصادی و مدیران منطقه آزاد چابهار را در برنامه داشت.
28 تیر- رضا اردکانیان وزیر نیرو و هیات همراه به منظور بررسی وضعیت حوزه آب و برق سیستان و بلوچستان و افتتاح طرح های مرتبط وارد زاهدان و سپس عازم سیستان شد.
حضور در گلزار شهدا و شرکت در نشست فرمانداری زابل، افتتاح همزمان طرح های برق منطقه ای، بازدید از تصفیه خانه زهک و چاه نیمه های سه و چهار این شهرستان، کلنگ زنی فاز چهارم آب شیرین کن زاهدان، بهره برداری از خط آبرسانی سکن به شهر گشت سراوان و شرکت در نشست بررسی مسائل آب و برق سیستان و بلوچستان از مهمترین برنامه های سفر یک روزه وزیر نیرو به استان بود.
یکم مرداد - وزیر نیرو در سفر یک روزه خود به زاهدان عملیات اجرایی نیروگاه گازی 480 مگاواتی زاهدان را آغاز کرد و همچنین واحد جدید نیروگاه 42 مگاواتی گازی این شهر را به بهره برداری رساند.
بازدید از تصفیه خانه آب زاهدان، طرح دوم خط انتقال آب از زابل به زاهدان و وضعیت آبرسانی به دهستان منزل آب نیز از جمله برنامه های وی در سفر به زاهدان بود.
15 مرداد- هیات کشور افغانستان بعد از ورود به چابهار از زیرساخت ها، تجهیزات، اسکله ها و ظرفیت های تجاری و اقتصادی بندرشهید بهشتی و کلانتری چابهار دیدن کردند.
10 شهریور- حجت الاسلام سید محمدعلی شهیدی معاون رئیس جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران پس از ورود به فرودگاه کنارک مورد استقبال گرم سید دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان، فرماندار چابهار، مسئولان محلی و قشرهای مختلف مردم قرار گرفت.
وی پس از ورود به چابهار به مقام والای شهدای گمنام در مسجد امام حسین (ع) این شهر ادای احترام کرد.
نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از نزدیک با خانواده شهدا، ایثارگران و جانبازان شهرستان های چابهار، کنارک و نیکشهر دیدار و از آنان تجلیل کرد.
12 شهریور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور شرکت در چند برنامه به سیستان و بلوچستان سفر کرد.
وی پس از ورود به چابهار و ادای احترام به مقام شامخ شهدا در نشست شورای اداری این شهرستان حضور یافت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر به سیستان و بلوچستان به منظور شرکت در نشست شورای اداری و بازدید از بناهای تاریخی به شهرستان های ایرانشهر، سیب سوران و سراوان عزیمت کرد.
همچنین سفر به زاهدان و حضور در برنامه زنده تلویزیونی از دیگر برنامه های وزیر ارتباطات بود.
یک آبان- عصمت اله ایرگاشیف نماینده ویژه رئیس جمهوری ازبکستان در امور افغانستان و هیات همراه از اسکله ها، تجهیزات بندری و توسعه زیرساخت ها بندرشهید بهشتی چابهار دیدن کردند.
19آذر- بیست و دومین اجلاس مشترک مرزی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان 9 آذرماه امسال با حضور مسئولان امنیتی، وزارت امور خارجه، گمرکات، فرمانداران مرزی 2 کشور در محل استانداری سیستان و بلوچستان (زاهدان) برگزار شد.
یک دی ماه - محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جریان سفر به زابل از طرح 46 هزار هکتاری دشت سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان بازدید کرد.
معاونان برنامه ریزی و امور اقتصادی، امور باغبانی، آب و خاک، رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزدار و رئیس سازمان امور اراضی کشور وزیر جهاد کشاورزی را در این سفر یکروزه همراهی کردند.
وی پس از بازدید از طرح های کشاوزی هیرمند وارد شهرستان زهک شد و از طرح های کشاورزی این شهرستان نیز دیدن کرد.
سوم دی ماه - نخستین نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی توافقنامه چابهار با حضور هیات های سیاسی و اقتصادی سه کشور ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند در بندر چابهار برگزار شد.
11 دی ماه- معاون اول رئیس جمهوری امروز به اتفاق وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، نیرو، صمت، تعاون کار و رفاه اجتماعی، مدیر عامل فرودگاهها و رئیس بنیاد مستضعفان وارد سیستان و بلوچستان شد.
شرکت در نشست هم اندیشی با نخبگان، معتمدان، جوانان و فعالان اجتماعی جنوب سیستان و بلوچستان در ایرانشهر، سفر به قصرقند، شرکت در نشست معتمدان، جوانان، فعالان اجتماعی و کار آفرینان در زاهدان از مهمترین برنامه های سفر یک روزه جهانگیری به این استان بود.
11 بهمن- فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی به همراه هیاتی متشکل از پنج معاون وزیر وارد زاهدان شد و مورد استقبال استاندار و جمعی از مسئولان استانی و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
بازدید از مرز میرجاوه، شرکت در نشست هم اندیشی با اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان و دیدار با نماینده ولی فقیه در استان از مهمترین برنامه های سفر 2 روزه وزیر امور اقتصادی به این استان بود.
همچنین شرکت در نشست های گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان، شورای هماهنگی دستگاههای تابعه وزارت امور اقتصادی، دیدار با امام جمعه مسجد مکی زاهدان و سفر به چابهار از دیگر برنامه های سفر وزیر به این استان بود.
13 بهمن -هزار و 551 پروژه محرومیت‌ زدایی از مجموع 40 هزار پروژه بسیج سازندگی سپاه بطور همزمان توسط فرمانده کل سپاه پاسداران به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و شماری از مدیران این استان به مناسبت دهه فجر آغاز شد.
14 بهمن - سفیر عمان در جمهوری اسلامی ایران هیات همراه از ظرفیت های تجاری، ترانزیتی و گردشگری بندر، منطقه آزاد و نوار ساحلی چابهار دیدن کردند.
19 بهمن - وزیر راه و شهرسازی به سیستان و بلوچستان سفر یک روزه به سیستان و بلوچستان داشت.
26 بهمن - هشتمین جشنواره بین‌ المللی مد و لباس فجر با حضور 18 کشور و حدود 200 صنعتگر داخلی و خارجی امروز از 26 تا 28 بهمن در سالن همایش های بین المللی منطقه آزاد چابهار برگزار شد.
هفت اسفند - همایش بین المللی توسعه چابهار یا 'روز چابهار' با حضور وزیر راه و شهرسازی، دبیر شورایعالی مناطق آزاد، استاندار سیستان وبلوچستان، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان و مهمانانی از 17 کشور دنیا برگزار شد.
مقامات، سفرا و سرمایه گذاران کشورهای هند، افغانستان، اندونزی، قطر، استرالیا، آفریقای جنوبی، بلژیک، پاکستان، آلمان، ترکیه، چین، ژاپن، قزاقستان، عمان، کنیا و تاجیکستان از جمله شرکت کنندگان در همایش بین المللی توسعه چابهار بودند.
در این همایش 93 مقام و میهمان خارجی19 خبرنگار از رسانه های مختلف خارجی و 23 خبرنگار رسانه های داخلی در مجموع حدود 300 نفر شرکت کننده داخلی و خارجی حضور داشتند.

***سیاسی
19 اردیبهشت وزیر کشور در حکمی مجتبی شجاعی را به عنوان فرماندار شهرستان دلگان واقع در جنوب سیستان و بلوچستان منصوب کرد.
شجاعی که هم اینک عنوان جوان ترین فرماندار کشور را به یدک می کشد در سه سال اخیر که بخشدار مرکزی خاش بود موفق به ثبت رکوردهای خوبی در حوزه های مدرسه سازی، انتخابات، فعالیت های فرهنگی و ورزشی، زیرساختهای عمرانی و غیره شده است.
17 اردیبهشت ماه سفیر فرانسه در ایران در سفر به سیستان و بلوچستان با جانشین و معاونان استاندار این استان دیدار و گفت و گو کرد.
فرانسوا سنمو در این دیدار گفت: استراتژی فرانسه در موضوع برجام و حمایت از آن روشن و شفاف است، ما حفظ برجام را برای امنیت جهانی لازم می دانیم و از اجرای تمامی مفاد آن حمایت می کنیم.
13 اردیبهشت ماه حمید الدین یوسفی فرماندار پیشین سرباز در مراسمی با حضور سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان، مقامات استانی و محلی، علما و معتمدان طوایف و قبایل به عنوان فرماندار جدید خاش معرفی و از خدمات محمداکبر چاکرزهی تجلیل شد.
پنجم خرداد استاد هتاک دانشگاه آزاد زاهدان که به اهل سنت اهانت و در این رابطه کلیپی را در فضای مجازی منتشر کرده بود ضمن تعلیق از خدمت توسط کمیته انضباطی دانشگاه، با حکم دادستان دستگیر و بازداشت شد.
شماری از دانشجویان اهل سنت با اجتماع در مقابل درب ورودی دانشگاه آزاد زاهدان خواستار دستگیری و مجازات این استاد هتاک شدند که این استاد به دستور دادستانی همان شب انتشار این کلیپ دستگیر و روانه زندان شد.
نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان با صدور بیانیه ای اقدام استادنمای دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان در اهانت به اهل سنت را محکوم کرد.
سوم خرداد -محمد حاجی حسینی در مراسمی با حضور سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان به عنوان سرپرست فرمانداری نیمروز معرفی شد.
پیش از این محمد حسن دهمرده فرماندار این شهرستان بود.
31 خرداد- پنجمین نشست کمیته دائمی مشترک مرزی استان سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران و ایالت بلوچستان جمهوری اسلامی پاکستان در زاهدان برگزار شد.
محور مذاکرات انجام شده میان 2 هیات ایرانی و پاکستانی موضوعات مشترک امنیتی، مرزی، اقتصادی، اجتماعی، افزایش اقدامات مشترک امنیتی برای تامین امنیت و پیشگیری از تردد و فعالیت گروههای تروریستی و باندهای شرارت، اجرای طرح های عمرانی از جمله برق دار کردن 6 روستای منطقه ماشکیل، تامین امنیت، بازارچه های مرزی، تسهیل و افزایش مراودات اقتصادی و مرزی بود.
28 تیر - معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور از ابلاغ برنامه محرومیت زدایی منطقه سیستان از سوی ریاست جمهوری به 18 دستگاه اجرایی و آغاز روند تدوین برنامه مشابه برای منطقه بلوچستان خبر داد.
در همین راستا وزیر کشور با همراهی معاونان و نمایندگان 18 وزارتخانه و دستگاه ذیربط در هفدهم تیرماه به منطقه سفر کردند و بیش از 100 برنامه یا اقدام مدنظر در بازدیدهای میدانی و بررسی های محلی این سفر مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت.
17 تیر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به همراه شماری از معاونان و روسای سازمان های زیر مجموعه به منظور بررسی وضعیت خشکسالی سیستان وارد زابل شد.
بازدید از طرح 46 هزار هکتاری آبیاری نوین دشت سیستان، افتتاح بازارچه مرزی تخت عدالت، بازدید از منطقه ویژه رامشار و محدوده منطقه آزاد سیستان، نشست با معتمدان شهرستان زهک، نشست بررسی مشکلات سیستان با حضور معاونان وزرا و شرکت در شورای اداری سیستان و بلوچستان از جمله برنامه های سفر یکروزه وزیر کشور به زابل بود.
11 مرداد- سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این استان سفر کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر 2 روزه ظرفیت های فرهنگی استان و مشکلات این حوزه را مورد بررسی قرار داد.
حضور در نشست شورای فرهنگ عمومی و انعقاد تفاهم نامه و دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه از جمله برنامه های وی در سفر به زاهدان بود.
یکم آبان- وزیر کشور در حکمی غلامرضا گنجی را به سمت معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل منصوب کرد.
هوشنگ ناظری از سال 1391 تا کنون به عنوان معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل مشغول به فعالیت بوده است.
دهم مهر- غلامرضا مجیدی یزدی فرماندار چابهار به جرم اخذ رشوه دستگیر و مجبور به استعفا شد.
26 آبان - احمد علی موهبتی در راستای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مراسمی با حضور معاونان سیاسی و پارلمانی وزیر کشور، آیت الله سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان، مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت، نمایندگان مجلس و جمعی از مقامات کشوری و استانی به عنوان استاندار جدید سیستان و بلوچستان معرفی شد.
در این مراسم از سید دانیال محبی که حدود یک سال سکان مدیریت ارشد استان سیستان و بلوچستان را بر عهده داشت، تجلیل و قدردانی شد.
فرمانداری شهرستانهای سراوان، چابهار، تربت حیدریه و مشهد از جمله سوابق کاری احمد علی موهبتی استاندار جدید سیستان و بلوچستان است.
14 آذر معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان اعلام کرد که هم اینک سه تیم از وزارت کشور کار تدوین سند توسعه جنوب این استان را انجام می دهند که پس از تکمیل، این سند تقدیم رئیس جمهوری می شود.
بدین منظور بابک دین پرست معاون هماهنگی و امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور به منظور تهیه سند توسعه بلوچستان سفری 10 روزه به تمام شهرستانهای جنوبی سیستان و بلوچستان داشت.
19 آذر بیست و دومین اجلاس مشترک مرزی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با حضور 2 هیات ایرانی و پاکستانی در محل استانداری سیستان و بلوچستان (زاهدان) آغاز بکار کرد.
11 دی - اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در راس هیاتی به منظور بررسی مسائل و مشکلات و دیدار با معتمدان، نخبگان، مدیران و کارآفرینان سیستان و بلوچستان وارد ایرانشهر شد.
معاون اول رئیس جمهوری را در این سفر وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت معدن و تجارت، راه و شهرسازی، نیرو ، رئیس فرودگاههای کشور و رئیس بنیاد مستعضفان همراهی کردند.
شرکت در نشست هم اندیشی با نخبگان، معتمدان، جوانان و فعالان اجتماعی جنوب سیستان و بلوچستان در ایرانشهر، سفر به قصرقند، شرکت در نشست معتمدان، جوانان، فعالان اجتماعی و کار آفرینان در زاهدان از مهمترین برنامه های سفر یک روزه جهانگیری به این استان بود.
پنجم بهمن- وزیر کشور از ابلاغ برنامه کاهش محرومیت های منطقه بلوچستان در 486 محور از سوی ریاست جمهوری به 24 دستگاه اجرایی خبر داد.
14 دی حمیرا ریگی فرماندار قصرقند از سوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به عنوان نخستین زن اهل سنت کشور سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور برونئی شد.

**ورزشی
2 اردیبهشت 97- محمدرضا طاهری داور تکواندو سیستان و بلوچستان در رقابتهای جام باشگاههای آسیایی حضور یافت.
12 خرداد- عباس شیبک رئیس هیات ووشو سیستان و بلوچستان برای نخستین بار به عنوان سرمربی تیم ملی ووشو در رقابت های جهانی دانشجویان انتخاب شد.
31 خرداد- سیستان و بلوچستان قهرمان رقابت های ووشو دانشجویان کشور شد.
20خرداد- عبدالرحیم درزاده و امید امیریان دوندگان سیستان و بلوچستان در رقابت های آسیایی به ترتیب موفق به کسب مدال نقره و مقام چهارم شدند.
20 تیر- محمد اسحاق نارویی رئیس هیات وزنه برداری این استان برای شرکت در رقابت های جهانی پیشکسوتان اسپانیا انتخاب شد.
9 تیر- زاهدان برای نخستین بار از 16 تیر تا نیمه دوم مرداد ماه به عنوان میزبان اردوی تیم ملی دانشجویان کشور انتخاب شد.
26 تیر- سفر مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان به سیستان و بلوچستان به منظور بازدید از طرح های ورزشی
6 مرداد- عباس شیبک و علیرضا ریکی به نمایندگی از سیستان و بلوچستان همراه با تیم ملی به دومین دوره از رقابت های ووشو قهرمانی دانشجویان جهان اعزام شدند.
12 مرداد- ریحانه قاسمی وزنه بردار زن سیستان و بلوچستان برای نخستین بار در تاریخ این ورزش در استان نایب قهرمان کشور شد.
16 مهر- حسینعلی شیخ لنگی دونده این استان در رقابت های بین المللی اولترا ماراتن (ابر ماراتن ) نایب قهرمان شد.
سوم آبانماه- 270 ویژه برنامه فرهنگی ورزشی همزمان با هفته تربیت بدنی و ورزش در سراسر این استان اجرا شد که مهمترین آنها تجلیل از ورزشکاران مدال آور، برپایی رقابت ها، همایش های مختلف و افتتاح 6 طرح ورزشی بود.
28 آبانماه- اعزام کاروان هامون تا مکران متشکل از 600 ورزشکار 12 تا 15 سال سیستان و بلوچستان به رقابت های المپیاد استعدادهای برتر کشور آغاز شد و این استان میزبان رشته بوکس از یکم تا نهم آذرمیزبان رشته بوکس استعدادهای برتر بود.
هشت آذرماه - ژاله فرامرزیان معاون وزیر ورزش و جوانان در سفر به شهرستان چابهار زمین چمن مصنوعی روستای عورکی را افتتاح و سالن ورزشی چند منظوره را با زیربنای هزار و 800 مترمربع و اعتبار مصوب سالجاری 900 میلیون تومان کلنگ زنی کرد.
9 آذرماه- امید آرامی کشتی گیر این استان در رقابت های جام بین المللی شاهد موفق به کسب مدال طلا شد.
این دوره از رقابت های کشتی با حضور 10 تیم خارجی هشتم آذر به مدت 2 روز در استان آذربایجان غربی شهرستان ارومیه برگزار شد.
19 آذر- ورزشکاران نونهال سیستان و بلوچستان با کسب 9 مدال طلا، چهار نقره و 19 برنز در نخستین دوره المپیاد استعدادهای برتر کشور بار دیگر ظرفیت ها و توانمندی های بی نظیر این استان پهلوان پرور را با وجود مشکلات اقتصادی به نمایش گذاشتند.
هفت بهمن ماه- دستاورد انقلاب از نظر مدیر کل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان اماکن ورزشی این استان با رشد 28 برابری از 12 مورد قبل از انقلاب هم اینک به 364 مکان ورزشی افزایش یافته است.
چهار اسفند- تورنمنت بین المللی بوکس «جام مکران» با حضور هشت کشور با 10 تیم شامل تیم های عراق، هند، سوریه، مجارستان، فیلیپین، ترکمنستان، قزاقستان و 2 تیم از ایران در این تورنمنت از چهار تا 6 اسفند در چابهار برگزار شد.
10اسفند- سومین دوره رقابت های بین المللی ووشو جام صلح و دوستی با حضور پنج تیم خارجی از کشورهای هندوستان، فلسطین، افغانستان، عراق و پاکستان و 2 تیم داخلی ایران و سیستان و بلوچستان از 10 تا 12 اسفند در بخش های بانوان و آقایان در زاهدان برگزار شد.
رقابت های بین المللی ووشو بانوان در کشور تنها در قالب 'جام صلح و دوستی' به میزبانی زاهدان برگزار می شود.

**علمی
24 اردیبهشت سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر یک روزه به سیستان و بلوچستان با سفر به شمال این استان علاوه بر شرکت در نشست علمی با مسئولان دانشگاه زابل عملیات اجرایی ساخت نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور بر روی چاه نیمه سوم در شهرستان زهک را کلنگ زنی کرد.
بازدید از مجتمع تحقیقاتی حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج) دانشگاه زابل، افتتاح نیروگاه 10 مگاواتی خورشید در زاهدان، شرکت در نشست شورای اداری سیستان و بلوچستان و نشست خبری با اصحاب رسانه از دیگر برنامه های سفر یک روزه معاون رئیس جمهوری به این استان بود.
28 تیر - مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اعلام کرد: با توجه به خشک شدن تالاب بین المللی هامون و در نتیجه شدت یافتن پدیده گرد و غبار مردم شمال این استان در سه ماهه نخست امسال هشت روز پاک و 49 روز سالم را تجربه کردند.
10 خرداد علی محمد لطیفی رئیس کارگروه محیط زیست ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سفر به زاهدان قول تشکیل کمیته عملیاتی رفع مشکلات ریزگردهای شهرهای شمالی سیستان وبلوچستان در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را داد.
چهارم مهر - مهاجرت پرندگان زمستان گذران آبزی و کنار آبزی مانند انواع کاکایی، حواصیل ها، پرستوها، پلیکان، فلامینگو و آبچلیک ها به نوار ساحلی سیستان و بلوچستان آغاز شد.
25 آبان - پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جریان سفر به سیستان و بلوچستان تلاش برای احیای تالاب جازموریان به عنوان عنصر حیات در منطقه یک شاخص و اولویت مهم در دولت عنوان کرد.
22 مهر مرکز بازدید کنندگان حیات وحش تالاب بین المللی هامون با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار سیستان و بلوچستان و شماری از مسئولان این استان در کوه خواجه سیستان افتتاح شد.
18 دی - وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان نیاز آبی تالاب هامون برای احیاء بیش از 10 میلیارد مترمکعب آب عنوان کرد.
29 بهمن- سیلاب های غیر قابل کنترل افغانستان در پایین دست سد کجکی این کشور وارد سیستان در شمال سیستان و بلوچستان شد که این امر موجی از خوشحالی را در بین مردم ایجاد کرد.
بر اثر این سیلاب 18 هزار هکتار از بستر هامون صابوری ایران از طریق فراه رود افغانستان آبگیری شد.

**فرهنگی
25 اردیبهشت- نخستین تور19 نفره گردشگران ایتالیایی در مدت پنج روز اقامت از جاذبه های گردشگری و تاریخی سیستان و بلوچستان دیدن کردند.
پنجم خرداد- افزون بر 20 هزار نفر از مردم تهران از برنامه های شب های فرهنگی سیستان و بلوچستان که در برج میلاد برگزار شد دیدن کردند.
این برنامه با هدف آشنایی بیشتر مردم مرکزنشین با آداب و سنن مردمان این دیار، تغییر نگاهها و در نتیجه جذب گردشگر و سرمایه گذار با حضور 220 هنرمند سیستان و بلوچستان از یکم تا پنجم خرداد برگزار شد.
22 خرداد- نخستین دپارتمان (گروه آموزشی) تحقیق و نوآوری صنایع دستی سیستان و بلوچستان در پارک علم و فناوری زاهدان افتتاح شد.
این دپارتمان به صورت تخصصی بر روی طراحی نوآورانه، برند سازی، تجاری سازی و بسته بندی صنایع دستی سیستان و بلوچستان کار می کند.
21 خرداد- 81اثر صنایع دستی هنرمندان و صنعتگران سیستان و بلوچستان نشان ملی مرغوبیت کسب کرده اند.
12 تیر- نشست تخصصی یک روزه کارشناسان ادیان و مذاهب جنوب شرق کشور در سرسرای اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان در زاهدان برگزار شد.
13 مرداد- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر به زاهدان از 30 میلیارد تومان اعتبار مالی و نقدی برای توسعه فرهنگی سیستان و بلوچستان در قالب تفاهم نامه میان این وزارتخانه و استانداری خبر داد.
11 مرداد- تفاهم نامه فرهنگی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری سیستان و بلوچستان در هفتاد و نهمین شورای فرهنگ عمومی استان به امضای طرفین رسید.
30 مرداد - نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و ایران از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان و مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همزمان با روز عرفه در زاهدان افتتاح شد.
یکم آبان- معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به منظور افتتاح مدرسه 6 کلاسه روستای چاه جمال ایرانشهر، شرکت در شورای اداری، بازدید از اورژانس اجتماعی و دیدار با بانوان نخبه به این شهرستان سفر کرد.
13 آبان- سه اثر صنایع دستی سیستان و بلوچستان بعد از وقفه پنج ساله موفق به کسب نشان مهر اصالت یونسکو شدند.
این آثار شامل خامه دوزی مریم قادری، سوزن دوزی فرنگیس جمال زهی و سوزن دوزی گل بی بی جمال زهی بود.
پنجم آذر- نوآموزان، معلمان و مربیان پیش دبستانی سیستان و بلوچستان در همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی رتبه دوم را از آن خود کردند.
15 آذر- سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر 2 روزه خود به جنوب سیستان و بلوچستان با اهالی فرهنگ و هنر شهرستانهای ایرانشهر و چابهار دیدار و گفت و گو کرد.
دوم دی - 11 نفر از کارکنان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در پی حادثه آتش سوزی مرکز پیش دبستانی و ابتدایی غیردولتی اسوه حسنه ناحیه 2 زاهدان که منجر به فوت چهار کودک شد به تخلفات اداری معرفی شدند.
30 آذر وزیر آموزش و پرورش نیز به منظور دلجویی از خانواده های حادثه دیدگان مدرسه غیر دولتی اسوه حسنه زاهدان به این شهرستان سفر کرد.
12 بهمن- ویژه برنامه های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 12 بهمن ماه به مناسبت سالگرد ورود تاریخی حضرت امام خمینی(ره)به میهن اسلامی در گلزار شهدای زاهدان با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، استاندار سیستان و بلوچستان و شماری از مسئولان در این استان برگزار شد.
14 بهمن- نخستین المان شهدای زن سیستان و بلوچستان با حضور مشاور وزیر کشور در امور بانوان، جانشین فرمانده سپاه سلمان، مدیرکل بانوان و خانواده استانداری سیستان و بلوچستان و جمعی از مسئولان و مردم در میدان شهدای زاهدان رونمایی شد.
30 بهمن- سی امین همایش علمی تحقیقی مذاهب اسلامی با حضور معاون حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب، استاندار، علما و روحانیون شیعه و سنی استانهای مختلف کشور امروز در سرسرای نهاد نمایندگی رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان در زاهدان برگزار شد.
پنجم اسفند- بیستمین نمایشگاه و پنجمین دوره کتاب سال سیستان و بلوچستان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی زاهدان گشایش یافت.
پنجم اسفند- نقش برجسته سرباز هخامنشی امروز برای نخستین بار در موزه منطقه ای جنوب شرق کشور در زاهدان با حضور مسئولان استانی رونمایی شد.

**اجتماعی
22 فروردین -چهارمین کنگره سه روزه سراسری اپتومتری (بینایی سنجی) با حضور اساتید کشوری این رشته از امروز /چهارشنبه/ در زاهدان آغاز بکار کرد.
در این کنگره آخرین دستاوردها و یافته های علمی در حوزه اپتومتری (بینایی سنجی) مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
28 فروردین - ماموران انتظامی سیستان و بلوچستان موفق به دستگیری سرکرده باند سازمان یافته موادمخدر در جنوب شرق کشور شدند.
28 فروردین - 2 مرزبان سیستان و بلوچستان در درگیری با گروهک تروریستی در مرز میرجاوه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
25 اردیبهشت - مشاور فرمانده کل و دبیر قرارگاه محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: 23 هزار و 942 طرح عمرانی و غیر عمرانی توسط تمام رده های سپاه پاسداران در سیستان و بلوچستان در راستای محرومیت زدایی انجام شده است.
فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: 20 هزار طرح محرومیت زدایی تا کنون در سیستان و بلوچستان توسط سپاه اجرا شده است و این روند همچنان ادامه دارد.
هفت خرداد - فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: حدود هفت تن انواع مواد مخدر به همراه مقادیری سلاح، مهمات، تجهیزات نظامی و خودرو در 48 ساعت گذشته در 2 عملیات جداگانه توسط ماموران انتظامی در سیستان و بلوچستان کشف شد.
9 خرداد - دبیرکل مجمع خیرین سلامت کشور گفت: خیران کشور در حوزه سلامت امسال پرداخت هزار میلیارد تومان را تعهد کردند که این میزان تعهد سرمایه بزرگی برای بهداشت و درمان کشور است.
23 خرداد -10صیاد ایرانی نجات یافته در آبهای پاکستان با تلاش و همکاری مقامات 2 کشور از طریق مرز زمینی ریمدان چابهار به وطن بازگشتند.
22 خرداد - یک مرزبان در مرز میرجاوه سیستان و بلوچستان بر اثر درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر به شهادت رسید.
31 خرداد - 2 مرزبان جمهوری اسلامی ایران در مرز شمال سیستان و بلوچستان با افغانستان در درگیری با گروهک تروریستی و قاچاقچیان به شهادت رسیدند.
هفت تیر- فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران، با اعلام توافق بین ایران و افغانستان درخصوص ارتقای کیفیت مدیریت مرزی گفت: به منظور حفظ منافع ملی و خدمات رسانی بیشتر به مرزنشینان گذرگاه‌های رسمی 2 کشور افزایش خواهد یافت.
12 تیر- رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به منظور بازدید از مناطق درگیر با مشکل خشکسالی سیستان و بلوچستان وارد زاهدان مرکز این استان شد.
12 مرداد- مسئول روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور گفت: یک نوجوان 17 ساله کرمانی که هشت ماه قبل توسط اشرار ربوده و به مناطق مرزی جنوب شرق منتقل شده بود روز گذشته توسط نیروهای قرارگاه قدس سپاه آزاد شد.
14 مرداد - 19 کاروان سلامت از استان های مختلف کشور به مدت یک هفته فعالیت خود را در مناطق مختلف درگیر خشکسالی سیستان و بلوچستان آغاز کردند.
24 مرداد -فرمانده مرزبانی کشور از بازگشت سعید براتی سرباز گروگان گرفته شده توسط اشرار در عملیات تروریستی اردیبهشت ماه 96 مرز میرجاوه سیستان و بلوچستان خبر داد.
6 مهر- فرمانده نیروی زمینی سپاه از هلاکت' ملاهاشم نکری' نفر دوم گروهک تروریستی جیش‌الظلم در عملیات امروز قرارگاه قدس این نیرو در منطقه مرزی سراوان خبر داد.
6مهر- نیروهای قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور در عملیاتی موفق در نزدیکی پاسگاه 163 منطقه مرزی سراوان یک تیم تروریستی وابسته به استکبار جهانی را منهدم کرد] و چهار تروریست را به هلاکت رساندند.
16 مهر- ناو موشک‌ انداز جمهوری اسلامی ایران در مراسمی با حضور امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش، سرپرست فرمانداری و شماری از مسئولان محلی کنارک در منطقه سوم دریایی این بندر به ناوگان نیروی دریایی ارتش الحاق شد.
24 مهر- روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه ‌ای اعلام کرد: تعدادی از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی که در پایگاه مراقبتی در نقطه صفر مرزی ( میرجاوه) استقرار داشتند، با خیانت و تبانی عامل یا عوامل نفوذی گروهک‌های ضد انقلاب ربوده شدند.
6 آبان - نخستین سرای سمن سلامت کشور با حضور معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر، علما، معتمدان و شماری از مسئولان استانی در این شهرستان افتتاح شد.
یکم آذر- پنج نفر از مرزبانان و نیروهای بسیجی ربوده شده ایرانی در مرزمیرجاوه به دست گروهک تروریستی جیش العدل شب گذشته وارد ایران شدند.
15 آذر -سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از محل حادثه تروریستی چابهار دیدن کرد و به بررسی موضوع پرداخت.
2 دی -کلنگ ساخت بیمارستان 540 تختخوابی ایرانشهر با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیر عامل بنیاد برکت، استاندار سیستان و بلوچستان و شماری از مسئولان به زمین زده شد.
30 آذر- سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به همراه شماری از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی وارد فرودگاه بین المللی زاهدان شد و مورد استقبال مسئولان سیستان و بلوچستان قرار گرفت.
3 دی- 10 طرح بهداشت و درمان با حضور سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زاهدان به بهره برداری رسید.
11 دی- اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به اتفاق هیات همراه در سفر به شهرستان قصرقند 40 واحد مسکونی کمیته امداد امام خمینی(ره) را به نمایندگی از 800 واحد مسکونی مددجویی سیستان و بلوچستان را افتتاح کرد.
نهم بهمن 2 شیء دست ساز در مقابل کلانتری 11 زاهدان منفجر شد در این حادثه تنها چهار نفر از عوامل تیم چک و خنثی مصدوم شدند.
13 بهمن- بر اثر حمله مسلحانه تروریست ها به ناحیه مقاومت بسیج در نیکشهر 2 نفر شهید شد و 6 نفر مجروح شدند.
18 بهمن- فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از درگیری پلیس زاهدان با اشرار مسلح در این شهر خبرداد و گفت: در این درگیری 2 شرور مسلح به هلاکت رسیدند.
24 بهمن- حادثه تروریستی که بوسیله یک دستگاه وانت مملو از موادمنجره در جاده خاش- زاهدان محدوده روستای چانعلی رخ داد 27 نفر از نیروهای جان برکف سپاه شهید و 13 نفر دیگر زخمی شدند.
29 بهمن-روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه ای از اقدام قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه در شناسایی و متلاشی کردن خانه های تیمی عوامل جنایت تروریستی اخیر سیستان و بلوچستان، در سراوان وخاش و دستگیری آنان خبر داد.
7 اسفند- بزرگترین کاروان حمل مواد مخدر با کشف بیش از هشت تن انواع مواد مخدر، 17 دستگاه خودرو و دستگیری 39 قاچاقچی در شهرستان مهرستان سیستان و بلوچستان متلاشی شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار